heeft er iemand voor mij een schema van een eindtrap el84. mijn bedoeling is om de buis aan te sturen met een ecc85. of als het nodig is met een buffer ef80.
hoor het wel

groeten harry

Dat zal wel slecht gaan. De EL84 heeft nogal grote capaciteiten voor dit werk, en zelfs met de kleinste spoel zouden de draden al te lang zijn om op 100 MHz te komen. Hetzelfde geldt denk ik ook voor de EF80.

Op 21 MHz heb ik de EL84 nog wel eens gebruikt, maar dat ging ook maar net en het rendement was niet zo hoog.

Kijk eens of je niet ergens een QQE03/12 kunt vinden, of 03/20.

dat gaat hoor!
zoek eens op CO staat ergens een schema met ecc85 + el84
neem wel de el84M versie deze kan tegen wat meer tegen.
krijg je 15w uitgeperst.
op ineternet vind je wel meer schemas met een el84

QQE03/12 is wel beter idd

ecc85 + QQE03/12 en dan QQE06/40 100w :p (120w lukt ook nog wel).

kheb anders van iemand wel een anekdote gehoord die 12w uit een ecc81 haalde op 2m (was wel maar paar seconden en de platen werden niet rood maar wit van de hitte.)
hij had toch een hele doos vol van die dingen :p

swat qqe03/12 met best nog te vinden zijn denk ik.

Ik had vroeger een ECC82 met daarachter 2x de pl84.output was 18Watt.

gewoon een oscillator maken met de ecc85. gebruik dan een varicap om deze in fm te moduleren. de ecc kan normaal gewoon de el84 aansturen.

Wow, weer wat geleerd. Dat moet ik ook eens proberen dan! Ik had het niet gedacht.

/edit: ja hoor, ik zie het. De capaciteit van de anode t.o.v. de andere elektroden is minder dan 10pF.
Die waar ik aan dacht was helemaal geen EL84 maar een 38.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]

Hey dat is mooi zeg, bedankt voor zo snelle reaktie. Maar beertje heb je misschien dan ook een schema voor me? Of hoe ik hem het beste kan koppelen gewoon met koppelspoel of met condensatoren ?

alvast bedankt

Harry

Op 22 november 2006 08:46:42 schreef Frederick E. Terman:
/edit: ja hoor, ik zie het. De capaciteit van de anode t.o.v. de andere elektroden is minder dan 10pF.
Die waar ik aan dacht was helemaal geen EL84 maar een 38.

Vergeet mr. Miller niet, he!

Overigens is Cga, de capaciteit die er hier het meeste toe doet, slechts 0.5 pF, dankzij de aanwezigheid van scherm- en remrooster.

oah mr. miller doet tegenwoordig niet zo moeilijk
Zie op internet wel schema's staan alleen word dan de el84 ook gelijk gebruik voor het oscilleren dat was niet helemaal mijn bedoeling wel hem alleen gebruiken voor eindtrap of wie weet wel voor een buffertrap. Ook zie ik schema's staan (overigens levensgevaarlijk aangesloten zonder scheidingstrafo zo op de 220 maar dat terzijde) van el34 die dan zo 35watt moeten leveren op de 3 meterband is de el34 ook te gebruiken als eindtrap>? heeft er iemand schema's van ? wil ze gaan aansturen met een ecc85 of ecc88.

grt

Harry

EL34 op 3meter... raad ik je af, dat gaat veel rommel geven.

Kijk bij www.etherpiraten.com eens in het FRM archief.

wat ook mooi is een pll gestuurde buis :)

Ja dat zou idd ook wel mooi zijn heb nog wel een pll liggen die werd altijd gebruikt om een bf900 stabiel te houden. hoe pas ik mijn ecc aan dan want dat lijkt me niet eenvoudig om van een buis een regelspanning te halen voor je pll. maar ja misschien is het wel heel eenvoudig. Hoor er graag meer over

grt Harry

Op 22 november 2006 19:48:40 schreef prutserrr:
Hoe pas ik mijn ecc aan dan want dat lijkt me niet eenvoudig om van een buis een regelspanning te halen voor je pll. maar ja misschien is het wel heel eenvoudig. Hoor er graag meer over

Dat is op zich niet ingewikkeld. Hoe denk je dat ze in de vroegere buizenradio's voor de FM-band het geluid produceerden. Neem een ratiodetector o.i.d. Het is alleen effen een gemier voor een geschikte spoel. In een van de RSGB boeken hier op de plank staat ook nog wel een schema van een zender met een soort van buizen PLL. Daarnaast heb ik ooit op een soortgelijke manier een vector-scope gebouwd (met buizen), met op de Y-as de frequentie modulatie en op de X-as de am-modulatie voor een ontvangen MF signaal. Hij staat hier op de plank en werkt nog steeds.
Prachtig mooi om het verschil in stabiliteit te zien tussen de verschillende piraten of zelfs officiele stations.

Ooh weet eigenlijk niet hoe ze dat vroeger deden.maar dus ik begrijp hieruit dat je gewoon een hf koppeling moet maken en een beetje klooien met het modulatie gedeelte dubbele varicaps erin ofzo voor de regelspanning. zal er is over denken,eerst nog ff verder zoeken na een schema van een el84. ecc85 is stabiel genoeg 2 decimalen achter de komma op de freq counter.

grt Harry

ik zag mijn pll tekening wel weer eens opzoeken voor je.
is vrij simpel maar wel super

Mooi schema hoor!
Ik heb ook wel eens ergens hier het schema
voorbij zien komen met EL84 en ook wel EL34 zelfs.

Rob007.

Kijk daar hebben we wat aan. ga gelijk beginnen met bouwen !
hartelijk bedankt

Harry

hmmm die pll ziet er interessant uit maar ben niet helemaal mee met het schema. zie een pll ingang maar hoe hang je je pll er dan exact aan. heb niet echt veel ervaring met pll schakelingen.
heb nu een ecc85 oscillator maar ef80 kan ook nog leuk worden heb ik er nog een stuk of 8 van liggen dus...

Aha, nu snap ik het. Je wilt iets aansturen met de regelspanning uit een PLL. Dat kan gewoon met een paar varicaps als in het schema aangegeven. Normaliter echter is de oscilator al onderdeel van de PLL. Excuses voor mijn 'wartaal'.

en hoe haal je dan de uitgangsfrequentie mooi van een buis die dan je pll stuurt en zo de regelspanning.

echter ben anders ook wel geinteresseerd in dat schema van je waar de oscilaltor al een deel van de pll is zoals je zegt.
dat is dan eerder een "echte" buizen pll

Het signaal haal je van de anode van eerste of 2e buis, eventueel capacitief verzwakt.

Uit die QQE kan je btw veel meer halen:
http://members.home.nl/radiomorningstar/schemas/Fmtx2.gif

Ik heb hier btw nog een QQE06/40 liggen :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Aah ja vermogen is leuk maar veel leuker is nog een buis stabiel houden en prutsen met de modulator op http://www.freddospage.nl/?/s1057/s1057.html
http://www.pira.cz/enpll.htm

vind je schema's van een pll met een pic 16f84. werkt prima met transistoren oscillatoren. buizen nooit geprobeerd maar ga het zeker proberen binnenkort

grt Harry

Op 23 november 2006 19:00:48 schreef prutserrr:
Buizen nooit geprobeerd maar ga het zeker proberen binnenkort

T'is balen dat ik geen scanner heb. Anders kon ik hier het buizen schema eens laten zien van zo'n analoge PLL. Het is heel anders dan je van een digitale PLL gewend bent. De principes zijn echter gelijk.

dat is wel zo natuurlijk, word wel nieuwschierig :D