beertje_01
My Tube is bigger then yours
doen die draaddiktes in het schema van henry er eigenlijk veel toe want om nu even rap 1.7mm koperdraad te vinden? 1.5mm² heb ik wel.
Een pll kun je ook op een buizenoscilator makkelijk aansluiten. Heb er hier ook een werkend liggen just for fun. Overigens met een goedkope pira cz pll. Met die Freddo PLL ontwerpen lukt dat ook makkelijk. RDVV PLL met display op je Buizenzender staat ook wel erg stoer 
beertje_01
een nixie display da zou anders wel vet stoer zijn 
maar zon rdvv idd miss.
nadeel met schema van henry is wel dat ik dan als ik de frequentie verzet terug elke trap moet tunen.
Op 26 november 2006 19:53:03 schreef beertje_01:
moeten die spoeltjes echt van verzilverd draad zijn?
Is wel het beste ivm het skin-effect.
Op 26 november 2006 20:39:52 schreef beertje_01:
doen die draaddiktes in het schema van henry er eigenlijk veel toe want om nu even rap 1.7mm koperdraad te vinden? 1.5mm² heb ik wel.
Kan ook.
Op 26 november 2006 22:18:36 schreef beertje_01:
een nixie display da zou anders wel vet stoer zijn
maar zon rdvv idd miss.
nadeel met schema van henry is wel dat ik dan als ik de frequentie verzet terug elke trap moet tunen.
Een optie is de kringen breedbandig te maken.
Tja ben er ook weer mee bezig maar kan er nog niet echt uitkomen. Als ik de eerste ef80 op 50mhz laat oscilleren en koppel aan de 2de ef80 dan heb ik echt een minimaal signaal op de uitgang nooit genoeg om qqe03/12 aan te sturen lijkt me. Als ik de 1ste ef80 op 100mhz laat oscilleren dan word het uitgangssignaal van de 2de ef80 aanzienlijk meer alleen de modulatie word dat weer stukken zachter. hoe moet ik dat ding nu afregelen ?
beertje_01
ik geloof ook niet dat de qqe03/12 volledig wordt gestuurd. (volledig gestuurd zou iets van 12w - 20w ofzo moeten opleveren dacht ik.)
de bedoeling is dat je met een LC netwerk de 100Mhz harmonische eruit filtert en versterkt.
normaal eerste buis laten oscilleren op de gewenste frequentie/2 en dan koppelnetwerk bijregelen tot maximum sterkte en dan het netwerk aan de uitgang van de tweede buis regelen tot maximum. zou moeten lukken.
nou ja als ik met koppelnetwerk aan het regelen ga en draai aan de folietrimmer dan gaat ie van 50 mhz na 100 of 200 mhz verder valt er weinig maximum sterkte af te regelen. ga morgen wel weer verder knooien.
bedankt.
Harry.
Op 27 november 2006 22:36:40 schreef prutserrr:
Als ik de 1ste ef80 op 100mhz laat oscilleren dan word het uitgangssignaal van de 2de ef80 aanzienlijk meer alleen de modulatie word dat weer stukken zachter. hoe moet ik dat ding nu afregelen ?
Dat is FM modulatie
Frequentieverdubbeling is modulatiezwaai verdubbeling, nu verdubbel je niet dus is je modulatie een stuk zachter.
Worden m'n posten niet gelezen? 
Nou, zo voor de hand ligt dat ook weer niet.
Met dezelfde varicap wordt de zwaai van de oscillator op 100 MHz normaal gesproken 2x zo hoog als op 50 MHz. Dat heft het niet-verdubbelen op.
Maar als de spoel hetzelfde is gebleven, zodat de afstem-C vier keer zo klein is gemaakt, zou de zwaai zelfs 4x zo hoog worden, waardoor je zelfs méér zwaai overhoudt. 
Ik vind het een leuk schema!
Even over de EF80.
Ik heb ergens wel eens van iemand gelezen dat hij niet zo dol op deze EF80 was,
Weet ff niet meer wie 123 maar deze schrijver zij liever een EF183 of 184 te gebruiken?
Waarom precies. . . . .ik weet het niet meer!
Rob007.
beertje_01
ef183 of 184 hebben een hogere versterking dat wel.
heb die hier ook liggen miss dat ik dat eens probeer.
Na nog is 2 avonden klooien kan ik er niet uitkomen. waar gebeurd nu het verdubbelen ? bij de eerste of de tweede ef80 ?
ALs ik het eerste lc netwerk afstem op 50 mhz of op 25 mhz dan kan ik op het koppelnetwerk 100mhz of 50 mhz verkrijgen door te trimmen met de folietrimmer. als ik hem op 50mhz afstem dan komt er uit de 2de ef80 haast geen veldsterke op de 100mhz. als ik ga trimmen en zet de koppelkring op 100mhz dan word de veldsterke veel meer en dan heb ik genoeg output om de qqe aan te sturen.
Op 30 november 2006 22:57:58 schreef prutserrr:
Na nog is 2 avonden klooien kan ik er niet uitkomen. waar gebeurd nu het verdubbelen ? bij de eerste of de tweede ef80 ?
Dat heb je zelf in de hand met de afstemming van de anode kringen. Let wel, bij hogere vermenigvuldigingsfactor blijft er (over het algemeen) steeds minder HF over voor de volgende trap(pen)
Oke dus de 2e ef80 word gebruikt als buffer dan. en idd als ik de eerste kring op 25 mhz afstem is de hf uitgang lager dan als ik hem op 50mhz afstem.
Op 30 november 2006 23:17:23 schreef prutserrr
ke dus de 2e ef80 word gebruikt als buffer dan. en idd als ik de eerste kring op 25 mhz afstem is de hf uitgang lager dan als ik hem op 50mhz afstem.
Tja, kan het zonder schema/diagram moeilijk bekijken. Ik zou zeggen stel hem zo in dat je (met behoud van modulatie) het meeste vermogen krijgt. Let wel op dat je niet per ongeluk dit vermogen op 50, 75 of 150 mhz afgeeft.
Op 26 november 2006 22:15:20 schreef groovesociety:
Een pll kun je ook op een buizenoscilator makkelijk aansluiten. Heb er hier ook een werkend liggen just for fun. Overigens met een goedkope pira cz pll. Met die Freddo PLL ontwerpen lukt dat ook makkelijk. RDVV PLL met display op je Buizenzender staat ook wel erg stoer
Als je dan toch al een werkend PLL hebt op 100Mhz wil je dat dan ook met ons delen,Vooral als het om een ECC85 gaat .
Liefst met schema met SPI PLL dus ik ben zelf ook van plan iets te maken en dus is elke info welkom.
Met de groeten Peter
ke dus de 2e ef80 word gebruikt als buffer dan. en idd als ik de eerste kring op 25 mhz afstem is de hf uitgang lager dan als ik hem op 50mhz afstem.