Heb je niet per ongeluk de analoge uitgang gebruikt ipv de PWM uitgang?
De FET kun je testen door de gate alleen op de input aan te sluiten. Dan moet hij aan gaan. Druk je dan op de bijbehorende knop, dan moet hij uitgaan.
uhm..... Bij de uitgangen staat:
PWM2
DAC2
PWM1
DAC1
GND
CLAMP
DIG8
DIG7
...
DIG1
Ik heb daarbij PWM1 gebruikt (wat is dan een analoge uitgang, de DAC1 en 2 neem ik aan?).
En qua testen:
De FET kun je testen door de gate alleen op de input aan te sluiten. Dan moet hij aan gaan. Druk je dan op de bijbehorende knop, dan moet hij uitgaan.
Dit begrijp ik niet.
Welk input bedoel je hier?
En horen die druknoppen op het bordje bij de digitale ingangen? M.a.w. als ik die knop niet indruk, doet de ingang dan niets?
Ja, de knoppen horen inderdaad bij de ingangen.
In rust zijn de ingangen hoog (5V) via de pullup weerstanden (R1 en R2 bij ingang I1). Druk je de knop nu in dan wordt het knooppunt R1, R2, SW1 naar 0V getrokken. Vanuit de ingang gezien is R2 naar 5V dus ahw verdwenen.
Damn, had niet iemand kunnen commentarieren ivm de ingangsweerstand van de ULN2803!? 
Wat is nou het probleem; R1 en R2 zijn samen 20kOhm, terwijl de ingangsweerstand van de ULN2803 slechts 2.7kOhm is. Dat betekend dat de spanning op de inputpinnen slechts ongeveer 1 volt worden ipv de 5V die ik in gedachten had...
Maw, dat was dus gewoon een k*tadvies... Sorry
Uiteraard geven het het niet zomaar op; een andere oplossing is om ingang A1 of A2 te gebruiken (de analoge ingangen). Daarvoor moet wel de bijbehorende jumper geplaatst te worden (SK2 voor A1).
PWM1 was al goed, dus die blijft, alleen verplaats je nu de draad van I1 naar A1 (en de jumper plaatsen dus).
dubbel damn, want ik kan nu niet naar het bordje toe.
Da's !#$#@$!, want ik wordt nu weer heel nieuwsgierig!
Ik hoop morgen weer er mee bezig te kunnen.
He, je geeft in ieder geval advies!
Mij kan je alles wijs maken... 
Ik ben al lang blij dat je me helpt. Zonder jou (en shiptronic) was ik echt geen steek verder gekomen. Keep up the good work!
Ik vind het echt heel vervelend, maar het motortje blijft draaien.
Zoals je al aangaf zou de motor, als PWM1 laag staat harder draaien dan als hij hoog zou staan.
Dat klopt.
Maar hij blijft wel altijd draaien.
Kan het te maken hebben met de externe voeding die ik gebruik?
Ik heb namelijk het gevoel dat de motor, als ik hem zeg 10 minuten zou laten draaien, hij gaat knappen (omdat hij te snel draait).
Ik weet niet wat de normale snelheid zou moeten zijn.
Dit zijn de specs van de externe voeding:
Input: 100-240V ~ 50-60 Hz
Output: 5V (2 lijnen onder elkaar, bovenste doorgetrokken, onderste gestippeld) - 500mA
Het is een voeding van Logitech voor een Bluetooth headsetje ("Direct plug-in AC/DC Adaptor)
groet,
Dave.
PS. Als dit het probleem is, doe ik mezelf virtueel wat aan.... 
heb je een voltmeter? meet dan eens de spanning van die addapter, die zijn soms ongestabiliseerd, en die spanning die op de buiten kan staat wil nog wel eens liegen
+ en - goed??
ik raak het spoor ook een beetje kwijt, mischien heeft henk nog een geweldige ingeving.
Tot welke spannign is die lego motor geschikt?
mmm, maakt ook niet uit hij moet eigenlijk altijd uit gaan.
mischien spannig op de gate eens meten bij:
pwm =0% ===> moet +/- 5V zijn via de weerstand
pwm = 100% ===> deze zou dan niet 0V worden
Heb je de polariteit van die externe voeding goed?
Als je die verkeerd om aansluit dan zal de motor inderdaad continue gaan draaien (en nog een klein beetje harder als de PWM op 0 staat)...
In een FET zit namelijk een 'parasitaire' diode in de tegenrichting. En via dat ding kan er stroom lopen als de source ('onderkant', 0V) een hogere spanning heeft dan de drain ('bovenkant', naar de motor).
Op hoeveel batterijen draait zo'n lego systeem normaal?
4 penlites toch? Dan mag 5V geen probleem zijn.
Ik zal er inderdaad eens een Volt meter tegenaan gooien.
Dom van me dat ik dat zelf nog niet gedaan heb.
@Henk: Hoe kan ik zien wat de plus en wat de min is (zonder volt meter)?
Als ik de Volt meter er op zet dan zou er de ene keer een negatief getal op moeten komen te staan en de andere keer een positief getal.
Maar zonder Voltmeter is dat toch niet na te gaan?
Een Lego motor (die van mij tenminste) draait op 3x 1,5 Volt batterijen. Geen penlites maar die dikkere.
groet,
Dave.
Dan geeft je adaptertje dus 11% meer dan de motor gewend is. Lijkt me niet direct een probleem geven.
Je kunt de adapter even aansluiten op een digitale ingang. Dus 1 draad aan GND en de andere aan de input.
Als je de + van de adapter op de input hebt zitten, dan blijft de ingang zoals die normaal ook is. Heb je hem verkeerdom zitten, dan zou je ingang aktief moeten worden (omdat die dan laag wordt getrokken - tot 5V onder GND wel te verstaan).
oooookay.
Uiteraard zit ik weer op het werk en kan ik niets ondernemen.
Hopelijk vanavond weer.
Hoeveel opties heb je nog?
De + / - lijkt me weer een redelijke oplossing, net zoals de vorige mogelijke oplossingen die je gegeven hebt.
Ik moet zeggen dat er wel veel verkeerd kan gaan bij electronica. Dat had ik niet verwacht.
Nog een zwikkie AEX1000DEC08, hoezo 
D'r kan nog veel meer verkeerd gaan hoor, dit is nog maar het topje van de ijsberg
Maar gelukkig gaan er in het algemeen naar verhouding wel meer dingen goed.
Mocht het niet lukken om de polariteit van de adapter te achterhalen met de input, dan kun je eventueel ook nog even met een gewone batterij controleren. Daar staat tenminste gewoon op wat + en - is.
polariteit kun je ook even testen met een led en een weerstand ,dat lukt toch nog wel
?
Als je over een half jaar weer eens een vraag post omdat je met een bga bezig bent op een multi-layer, kom je je eigen post weer tegen, en krijg je mischien wel buikpijn van het lachen als je het terug leest, en je dan niet kunt snappen dat je er toen zo veel moeite mee had.
je doorzettings vermogen siert je , je krijgt het aan de praat!
en je moet maar zo denken, hier leer je het meest van.
Als het allemaal in een keer werkt en goed gaat, blijft het een groot raadsel waarom.
Nu weet je straks ook waarom het werkt en kun je dat in volgende projecten mee nemen, en ga je ons tip's geven 
veel suces!
Ik hoop voor je dat je een beetje winst haalt uit je opties 
lol!
Ik zal vanavond de oplaadbare batterijen eens uit de kast halen. Die doen er helaas wel een nacht over om op te laden...
+ en min : met de onderdelen die je hebt,
sluit 1 of 2 baterijen aan op de lego motor en kijk goed welke kant hij op draaid, evt batterijen omdraaien , draairichting moet nu ook veranderen.
schrijf op waar + en - zitten en de draai richting link/rechts.
sluit nu de addapter aan en kijk naar de draai richting, kijk op je papier en zie hier + en - zijn gevonden
Kijk, tip van truus shiptronic (
)
Dit zal ik vanavond proberen. De batterijen hoeven immers niet propje vol te zitten.
Thanks!
heb alleen nog maar tijd gehad om de + en de - te localiseren.
Schiet helaas niet op met 3 zieke gezinsleden.
Als ik meer info heb horen jullie het! (niet over de zieke gezinsleden, maar over mijn projectje... never mind
)
Nou, ik ben er bang voor.
Ik heb wel een weekje vrij, dus dat biedt perspectieven.
1 zoon is nog ziek, de andere en mijn vrouw zijn weet goed te pas, dus ik zou wat tijd moeten hebben.
Maar met de kerstdagen is het toch lastig.
Even zien...
Vanavond krijgen we visite.
Morgenavond is het kerstavond en moeten we weg.
1e kerstdag naar mijn schoonouders en 2e kerstdag naar mijn ouders.
Daarna is het alweer woensdag. Dan komen de buurtjes (zucht).
Donderdag is mijn schoonvader jarig (aaaarggh !!!)
Ik pas hem wel in op dinsdagavond, anders komt het er echt nooit meer van.
Wat een ramp die feestdagen........
Eindelijk even tijd gehad om een opstelling te maken.
Ik heb dus het USB bordje.
Ingang A1 gekoppeld aan uitgang PWM1.
Tevens 1 mosfet geplaatst (beschreven zoals de tekening in page 1).
En uiteindelijk een legomotor.
Als ik het programma laad (dat bij het bordje zit) en ik connect het bord naar de PC, dan zie ik dat dit goed gebeurt.
Als ik daarna de externe voeding aansluit, dan begint de motor direct te lopen.
De PWM uitgang staat dan op nul.
Als ik de PWM uitgang daarna maximaliseer (op 255 zet) dan gaat de motor iets langzamer lopen.
Ik heb er een Voltmetertje op gezet en die geeft aan dat als ik de PWM uitgang op nul heb staan, er 5,3 a 5,4 Volt door de draden stoormt.
Als ik de PWM uitgang vol uit heb gezet komt er nog 4,3 a 4,5 Volt uit.
Dit scheelt dus 1 Volt.
De hamvraag nu dus:
Hoe kan het dat het motortje niet stopt als de PWM uitgang of nul of maximaal is?
Prettige feestdagen allemaal en hopelijk tot snel wederhoors!
groet,
Dave.
jumper niet vergeten te plaatsen op het usb bordje?
massa van van het bordje doorverbonden met de massa van je adapter?
voeding aan de clamp?
heb je een digitale camera? dan even hier een plaatje neer zetten zodat we mee kunnen kijken hoe het nu is aangesloten.
vaak kun je dan in een keer zien wat er fout is.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]
Jumpers staan zo:
SK2 on
SK3 on
Dus beide gesloten.
Massa bordje doorverbonden naar massa adapter:
Als je de "-" bedoelt van de externe voeding, die heb ik aan de mosfet geknoopt (rechterpinnetje).
Verder doe ik niets met de "-".
Voeding aan de clamp:
Dit staat niet op de tekening die een tijdje geleden is geplaatst. Moet dit dus wel?
Ik heb de camera nu even niet bij de hand. Ik zal straks een fotootje maken.
groet,
Dave.
ik raak de weg een beetje kwijt ,wat bedoel je met massa en min?
de - van de adapter moet aan de mosfet en aan het bordje pos GND
de + van de adapter moet aan de motor (evt via de relais ) en aan het bordje pos CLAMP
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]
Kijk, en dat had ik nog niet gedaan!
Zou dat het kunnen zijn?
Nu moet ik uiteraard eerst naar mijn ouders en ik zal niet eerder dan 19:00uur weer terug zijn.
Met een beetje mazzel kan ik daarom vanavond weer iets ondernemen.
Thanks voor de tip (om even alles te herzien)
van die clamp ben ik niet zeker , maar kan geen kwaad.
zonder die massa zal het zeker niet werken, dus als je ze beiden aansluit moet het werken.
suces
getverdrie, geen tijd.
Nu snel even achter de PC dat kan nog net.
Bedankt voor deze (toch eigenlijk wel simpele) tip.
Als ik de massa niet gebruik, is het dan uberhaupt niet gevaarlijk voor het bordje?
Dat hij erdoor knalt of zo?