je bordje gaat (denk ik ) niet gelijk stuk.
Maar massa's zijn wel hele belangrijke aansluitngen als dit niet klopt krijg je de gekste dingen.
jammer dat je geen tijd hebt, begint nu wel spannend te worden
Er is verschil! en toch niet....
De motor loopt, nu ik de plus aan de clamp heb gehangen en de min aan de GND, een stuk langzamer.
Als de PWM meter op nul staat gaat hij nog steeds harder dan als hij voluit staat.
Ik heb de meter er aan gehouden en als de PWM meter op nul staat krijg ik 1,7 Volt en als de PWM meter voluit staat kotm er 1,05 Volt op de teller te staan.
De motor gaat dus nog steeds niet uit, maar hij loopt een stuk langzamer.
Ik hoop dat jij begrijpt waarom deze symptomen tevoorschijn komen?
Ik MOET nu weer terug, anders krijg ik ruzie......
Bedankt en een prettige avond!
ik ga er nog even over nadenken.
als je een foto kunt posten , zou handig zijn
en even het volgende lijstje in vullen: (massa van de multimeter even onder een gnd aansluiting van je bordje klemmen en laten zitten)
zie figuur met legomotor en fet van henk op pag 1
Ugroen Ublauw Uzwart Urood Upwm1 Ua1
PWM 0% V V V V V V
PWM 50% V V V V V V
PWM 100% V V V V V V
ook al meet je hele rare dingen, niets veranderen gewoon door meten en lijstje invulllen. als je denkt dat je de fout ondekt hebt, en je wilt iets veranderen dan hele lijst opnieuw meten en invullen.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]
Ga ik vandaag doen.
Ik voel me zo brak als maar kan (neus zit overvol), mar ik doe mijn best.
Dank voor je lijstje, is inderdaad handig!
Nou, hier de foto (schema) van wat ik nu heb gemaakt:
Hier het lijstje dat je me gaf (ingevuld natuurlijk
)
PWM 0% 5,09 0,02 0,00 1,75 5,09 5,09
PWM 50% 2,15 0,42 0,00 1,72 2,15 2,15
PWM 100% 0,00 0,72 0,00 1,70 0,00 0,00
Ik hoop dat je er uit kan komen.
Als ik een foto maak van hoe het hele zwikkie er echt uit ziet, dan schrik je je dood...
Ik heb geen werkplaats-achtig iets en moet dus alles achter mijn bureautje achter de pc doen.
Ruimtegebrek dus.
Tevens kan ik de draden niet allemaal mooi stroomlijnen en dan wordt het een warboel...
De foto kan dan geheid in het topic "Klunsen met electronica".
groet,
Dave.
hmmm, ik zie dat de lijst niet lekker overkomt.
Mocht je er niet uitkomen, dan hoor ik het wel.
ik ga er even naar kijken, op de foto lijkt alles goed.
al je lijstjes maakt moet je even dit doen:
[*code*]
hier je lijstjes maken
[*/code*]
* sterretjes moet je dan weg halen, zo blijven namelijk de spaties intakt 
zie figuur met legomotor en fet van henk op pag 1
zo dat leest iets handiger ,
maak maar een foto van de warboel, wat je gemaakt hebt en wat je tekend hoeft niet het zelfde te zijn!!
ik heb naar het lijstje gekeken , waarom leverd die adapter niet meer dan 1,7 V????
) waarschijnlijk is de adpter te ligt, maar dat verklaard nog niet met waarom met PWM op 100% er geen 5V uitkomt
haal eens de draad vanaf de fet==> motor er af en meet dan nog eens Ublaue en Urood.
de PWM spanning is in idergeval goed, mischien heb je last van induktie spanning, ga ik even uit zoeken.
heb je een diode? na dat je de spanning gemeten hebt zonder motor, dan een (blus)diode over de motor zetten zal even plaatje zoeken/maken
+-----------[(motor)]-------------->fet
\ /
\--------|<------------/
diode
dus draad vanaf de fet ==> motor weer aansluiten en fet er over heen.
maar ik ben bang dat de Fet inwendig sluiting maakt (stuk is) en dat daarom je motor blijft draaien
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]
Thanks voor de tip (qua / code etc.)
Ik heb helaas geen diode liggen, hiervoor zal ik naar de shop moeten.
Die foto zal ik vandaag of morgen maken. Mijn zoons hebben me aangestoken dus ik krijg vandaag niet veel voor elkaar.
Op de adapter staat output:
5V ~ 500 ... (milli ampere?)
Moet ergens op dit topic staan.
Toch knalde het motortje bijna kapot toen ik jouw tip over de GND en clamp nog niet had gebruikt.
Dat duidt dan wel op 5V die hij moet leveren.

Dit is hem dan.
2 uitvergrotingen; 1 van de mosfet (draden zitten op de foto een beetje scheef) en 1 van de externe voeding (de draad met het plakband er aan is de min).
De mosfet heeft alleen zwarte draden.
De lus van A1 naar PWM1 is duidelijk zichtbaar.
Dan is er nog de oranje draad voor de clamp.
Een groene voor de GND.
En een blauw/witte voor de plus van externe voeding naar de motor.
Ik hoop dat je er uit komt. Dat zou een hele prestatie zijn!
groet,
Dave.
[Bericht gewijzigd door Clit13 op ]
zo als ik het kan zien zit alles goed!
waarschijn lijk is door het vergeten van de massa de spanning op de gate te hoog geworden en is de fet einde verhaal 
een ding snap ik zelf nog niet , waarom is de voeding spanning van de adapter zo laag?
henk is volgens mij op wintersport, en de rest van het forum heeft je volgens mij al opgegeven 
ik ga door, ga er nog even over na denken.
mmm, wat was de stand van de multimeter toen je de spanningen hebt gemeten, AC of DC ? (niet boos worden)
Moet DC zijn!!!
als je nog naar de shop gaat voor een diode , neem dan ook nog een reserve fet mee
diode = standaard signaal diode ( als het kan +/- stuk of 10, je zult ze zeker een keer nodig hebben)
weerstandjes, evt een doosje met E24 reeks(komt altijd van pas)
paar standaard npn en pnp transistors ala bc 547
reseve fetjes?
probeer toch ook eens de wit/blauwe draad van de motor te halen en nog even de spanning van de adapter te meten
ik kan het op de foto niet goed zien, maar de groene draad zit die wel in de GND?
Het lijkt of deze in de DAC1 zit? kan ook door de foto komen
AC of DC? Geen idee.
Zal ik na moeten kijken. Ik hoop dat het op de multimeter staat (vast wel).
Ik zal vandaag of morgen naar de shop gaan met je verlanglijstje.
Is de fet die ik had goed, of kan ik beter de spec nemen die eerder genoemd zijn (ik dacht door Henk, weet het niet zeker)?
En qua blauw/witte kabel: bedoel je dat je de spanning van de kale externe voeding wil weten?
Op 28 december 2006 09:13:43 schreef Clit13:
AC of DC? Geen idee.
Zal ik na moeten kijken. Ik hoop dat het op de multimeter staat (vast wel).
het moet op de meter staan
AC=wissel-spanning / stroom
DC=gelijk-spanning / stroom
Ik zal vandaag of morgen naar de shop gaan met je verlanglijstje.
Is de fet die ik had goed, of kan ik beter de spec nemen die eerder genoemd zijn (ik dacht door Henk, weet het niet zeker)?
neem de spec's van henk maar, die is hier beter mee bekend als ik.
En qua blauw/witte kabel: bedoel je dat je de spanning van de kale externe voeding wil weten?
jep, maaar dan onbelast, vind het nl raar dat er maar 1,7 volt uit komt, terwijl op de addapter 5V staat, het lijkt of hij te zwaar belast word.(ook als de motor niet draaid)
kijk ook even goed of de massa (groene draad) wel in de GND aansluiting zit en niet in de DAC1
ikga nu ook de deur uit ben pas eind van de avond terug, knutsel ze.
wat soms helpt om iets inzichtelijk te maken:
teken een voor u duidelijk schema , 5x uitprinten en zet bij verschillende standen de spanningen in het schema
zo zie je al snel waar een bepaalde spanning blijft hangen
of waar rare dingen gebeuren
zet uw gemeten spanning maar eens in een tekening, eersta wat op valt is de voedings spanning die is te laag of zakt door e.o.a. reden in elkaar.
vind het wel vreemd dat verder niemand van CO hier meekijkt, normaal duiken er veeel meer op, er zijn er genoeg die hier meer vAn weten als ik en die de fout mischien allang ondekt hadden.
De multimeter vraag was het snelst te beantwoorden.
Ik heb een hele rij mogelijkheden op dat ding, en hoop dat ik de goede er uit heb gehaald.
Hij staat bij mij op V (met een symbool erachter met een doorgetrokken streep en een aantal puntjes eronder).
Aan de andere kant zit een V met een tilde (~).
Als ik hem daar op zet, krijg ik een waarde van 20.
En op de stand waar ik hem altijd heb staan (dus met de doorgetrokken streep en de puntjes eronder) krijg ik 5,16 V.
En de groene draad zit echt op de GND. Ik heb de draad ervan iets te ver gestript waardoor lijkt dat hij in DAC1 zit.
Het verlanglijstje heb ik gemaakt; vanmiddag dus anar de winkel.
Tot later!
(en mochten er andere personen zijn die zich in het mysterie willen gooien: join the club!)
Ik ben bij de shop geweest en ben met meer vragen dan antwoorden terug gekomen....
Ik heb een doosje met weerstanden meegekregen, maar geen E24 maar E12.
Dat zou wat minder verfijnd zijn.
20 diodes zijn ingeslagen van 2 verschillende types (heb ik helaas niet bij de hand).
Verder een zootje transistoren (10x npn en 1x pnp, de ene was BC547B en de andere was BC557B).
De mosfet was een probleem.
Ik heb de gegevens die Henk had opgegeven aan de medewerker doorgegeven, maar die kon er niet uitkomen.
Hij had het over een mfet en een nfet.
En met de specs die ik hem gaf kon hij er zo 10 meegeven.
En aangezien ze 1,15 euro per stuk kosten heb ik dat maar niet gedaan.
Ik heb dus meer gegevens nodig voor de mosfet.
Eventueel kan ik degene die ik nu heb meenemen naar de winkel, maar dan heb ik weer niet de juiste.
Die heb ik dus niet binnen (en dat was juist het belangrijkste, lijkt me).
De medewerker gaf overigens wel aan dat als de snelheid nu variabel is, de mosfet niet kapot kan zijn.
Als de mosfet kapot zou zijn, dan zou de snelheid helemaal niet in te stellen zijn.
Wintersport? Mocht Wat... Nee ik had het gewoon even heel druk. Goed geregeld hè, zo rond de kerstdagen:)
Als ik zo je meetwaarden zie, dan lijkt het me dat de adapter niet helemaal jofel is. Zoals ST ook al opgemerkt heeft zou daar gewoon 5V uit moeten komen en geen 1.7V.
Wat is de spanning van de adapter met het motortje direct direct op de adapter aangesloten?
@henk, dat van die apper ben ik met je eens, maar?
als je PWM op 100% staat zou de uitsturing 0 moeten zijn en de adapter niet belast worden , dan moet er in iedergeval 5V o.i.d. uitkomen.
belast kan hij inzakken, maar zo als het nu is klop er iets niet, ik heb te weinig ervaring met FET's om te weten hoe ze stuk gaan, kunnen ze ook een beetje stuk? een soort lichte sluiting??
daarom ook mijn vraag op de + van de motor te halen en nogmaals de spanningen te meten.
schiet me nu te binnen, spanning uit de fet is mischien beter te meten met de + van de multimeter op de + adapter en dan "negatief meten"
ik ga nog eens naar de meet waarden kijken
Zo, laat ik me ook eens gaan bemoeien met het lego-topic.. Lang geleden dat ik hier mee gespeeld heb.
Ik heb alles een beetje diagonaal doorgelezen, maar denk toch dat ik heel meester-achtig als eerste zou willen zeggen(alvast mijn excuses) meten is weten, maar voordat je meet, moet je wel weten wat je gaat meten.
Maar voor ik iedereen tegen me in het harnas jaag, moet er geen blusdiode over de motor?
die vraag over de blus diode stond er al tussen
maar zit die al niet inwendig in de FET?
TS heeft net vandaag diode's en weerstand e.d. gehaald
niveau van TS is Nijtje (gaat al richting broer konijn
)
er is een meetwaarden blok:
Alles is gemeten t.o.v. GND
wat hoord bij dit schema (nijtje stijl):
PWM1 is door verbonden met A1 deze heeft een pull up van 1K naar +5V (jumpers zijn geplaatst!)
clamp zit aan +5V van adapter en de - van de adapter zit aan de GND van het bord
schema van het bord is hier te vinden:
dit was even een beknopte samen vatting van het hele verhaal.
alvast dank voor het meedenken
[edit]een typo's verwijderd , niet alles 
ok. nijntje stijl dus 
Hij meet tov massa neem ik aan, en ik las iets over een voeding, dit is nu van de baan?
Ik ga nu maar wat datasheets doorspitten, dan edit ik zo mn bevindingen wel
Op 28 december 2006 20:31:10 schreef shiptronic:
[...]
manuel
[...]
[Faulty Towers mode=on]
Que?
[Faulty Towers mode=off]