Hoi ik heb de Parallelle poort interface van deze site gemaakt, maar nu heb ik een probleem. Hij gaat gelijk branden totdat je in Windows komt. Kan dit ook uitgeschakelt worden? Ik heb al met de instellingen zitten spelen maar dat heeft niks uitgemaakt.
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
kan je niet een met een relais gaan werken die sluit je aan op zo'n pin die hoog word als de computer aangaat en de uitgangen van het relais verbind je met de pinnen van jou te gebruiken poorten... dus dat als de computer aangaat het relais de poorten afsluit???
Sorry voor mijn laate reactie, maar met een relais werkt het. Maar zou het ook nog makelijker kunnen? Het moet namelijk zo goedkoop mogelijk blijfen (het is voor een schoolproject). En hebben ander mensen hier ook last van? Want als hij bij 1 op de 100 mensen voorkomt doe ik er niks aan.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Dit wordt standaard door de chip op het moederbord hoog gemaakt. Pas als Windows de controle heeft stuurt die ze omlaag. Daar kun je weinig aan veranderen denk ik.
MiTcHeLL
May The Source Be With You
Bij mij is bit 2 ALTIJD aan zelfs als windows is opgestart dan moet ik hem eerst uitschakelen met parport
Misschien kun je in qbasic ff een proggie schrijven zodat hij bij het opstarten een signaal geeft dat hij laag moet gaan dan zet je 'm in de opstartfile (kweenie uit mijn hoof hoe die heet) en dan is hij gelijk laag
P.S. dat proggie kan ik wel schijven dan wordt het een .exe file voor dos
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
ik denk dat je daar nog weinig aan hebt want de tijd dat hij het geheugen checkt harde schijven zoekt etc etc etc zijn de pinnen al hoog... dan heeft dat programma'tje weinig effect ik denk dat je echt een electronische oplossing moet zoeken
Zou je ook niet een output pin die aanstaat met het opstarten van de pc kunnen verbinden met een input pin waarmee je hem uit en aan kan schakelen??
Erik heeft idd gelijk maar dit is maar een paar sec. maar ik weet niet hoe erg het is als er ff een sec een pin hoog is???
Is het misschien een idee om er een inverter aan te hangen?
Moet je wel rekening mee houden als je je interface aan gaat sturen!!
als je gewoon 8 uitgangen gebruikt kun je misschien wel dat schematje van discolitez.com gebruiken omdat je dan eerst een andere uitgang moet laten aangaan voor je de andere 8 veranderd
en die inverter had gekunt maar je zit dan met het probleem dat het bij iedereen anders is en dat je dus voor iedereen een andere schakeling moet bouwen !!
Hallo
Ik ben maar pas begonnen met elektronica te werken, maar ik heb dit probleem ook en de uitgangen mogen ook geen sec hoog worden (ik wil namelijk lampen enz. gaan sturen) dus wou ik het met een "invertor" doen, ik weet wel dat ie precies het omgekeerde doet maar hoe ziet ie eruit en hoe moet je hem aansluiten en wat voor ic is dat dan (typenr.?)
Alvast bedankt
kevin
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
Ik doe dit zo:
Gewoon een 4-bit (of 8-bit) schuifregister aansluiten op 2 pennen (bij mij is dit D0 en D1.
D0 wordt gebruikt als data-in voor het schuifregister en D1 wordt gebruikt als kloklijn.
Dan moet je gewoon (een door jouw zelf bepaalde) serieele code inklokken, dewelke dan gecontroleerd wordt door een 4-bit comparator.
De uitgang van de comparator stuurt dan 8 AND-poorten open, waardoor uw signalen pas doorgestuurd worden, wanneer de ingeklokte code gelijk is aan de code van de comparator.
Eventueel kan je dit uitbreiden met 2 comparatoren en een flipflop, waardoor je dan met 1 code de interface kan "aanzetten", en met de andere code terug uitzetten.