In mijn zoektocht naar het vinden van aandrijvers van mijn al aanwezige mechanica kwam ik uit op de goedkope conrad servos van 4,95 p/s. Zoals het een circuitonline lid betaamt heb ik dat via de link op deze site gedaan.

Nu weet ik dat servos een ingang en uitgang- spannings poort hebben en nog een ander geel kabeltje voor de puls. Voor wat ik begrepen heb moet die puls om de 20ms geleverd worden anders gaat de servo uit. (?)

De naam van de servos die ik wil gebruiken is de TOP LINE STANDAARD ES-30 JR. In de kleine datasheet van deze servo staat dat de maximum rotation pulse width 1.6+/-0.6 is.

Dan staat er verder in de datasheet over de rotation;
1.5ms+/-04 42+/-8 degrees.

Wat betekent dit allemaal?

In de datasheet staat ook dat de servo werkt op 6 volt. Ik heb de servo aangesloten op 6 volt en heb de gele draad apart gehouden. Wanneer ik de gele draad spanning liet 'voelen' dan ging de servo een klein stukje bewegen. Ik neem aan dat dat dan een puls is. Maar de servo draait niet verder dan een bepaald punt. Daarna moet ik de as van de servo handmatig terugwinden om de servo weer te laten draaien.

Wat doe ik fout?

Hoe stuur ik een servo netjes aan, wat moet ik daarvoor kopen en wat moet ik ervoor weten?

Vanzelfsprekend heb ik gegoogled en zelfs nog meer gezocht op dit forum met de zoekfunctie. Er is al erg veel gediscusieerd en gevraagd over servos en hun aansturing. Ik ben er nu achter dat je een servo kan aansturen met een PIC of een aparte servo controller. kan iemand mij een tip geven waar ik het best een servo controller kan kopen.

Ik geef mijn digitale woord dat als ik aan het einde van deze topic erachter ben hoe servos werken en alle dingen eromheen zoals PIC aansturing van servos en geschikte servo controllers zal ik een duidelijk artikel schrijven over servos, iets wat ik nu mis.

Mischien heb je dit al gelezen maar er staat wel wat nuttige info over het aansturen van servo's

@elmowww:

Op 12 januari 2006 00:16:17 schreef elmowww in [url=http://www.circuitsonline.net/forum/view/29812]dit topic[/url]:
[...]
Dankje. Nee, stappenmotoren zijn niet te vergelijken met stappenmotors (nouja, eigenlijk wel: er zijn een hele hoop verschillen).
[...]

Heb me krom gelachen toen ik het las!!! zeker omdat het er al 11 maanden staat!

Dit http://www.circuitsonline.net/forum/view/35409 topic kan je wellicht ook wat info verschaffen. Het gaat wel specifiek over de aansturing met een ATtiny2313, maar het verhaal en de scoopplaatjes maken ook het een en ander duidelijk. Verder zal je met google voldoende schema's kunnen vinden voor een simpele aansturing. Op basis van de 555 bijvoorbeeld.

A. Dat maakt een idd een hoop duidelijker. Veel makkelijker dan ik dacht. Nu maar wachten op mijn bestelling bij voti.