Ik zoek een schema om een losse ontvanger te maken voor mijn draadloze koptelefoon (863-864MHZ FMstereo) die ik rechtstreeks op een line-in v een versterker kan aansluiten.

Heeft er iemand ook een schema voor een grotere eindtrap voor de zender??? en heeft iemand hier ervaring mee?

BVD Bart Schutte

waaorm wil jij je koptelefoon op de line-in van je versterke aansluiten, dan heb je er toch niks an? bedoel je niet de line-out?

Nee op een andere stereo aansluiten zodat ik een soort straalverbinding heb.

oh, je wilt hem ombouwen. zodat hij het signaal via het station naar jouw ontvanger stuurt!!! ok, snap het al.

Iemand???????

Mijn dank is groot!!!

De frequentie waar jij het over hebt is dermate hoog Bart dat zelfbouw niet gauw op 'n succes zal uitdraaien als je nauwelijks of geen ervaring hebt met bouwtechnieken voor dit frequentiegebied. Spoeltjes bestaan uit striplijntjes op de printplaat. Een afwijking van bv. 0,5mm van zo'n printspoortje kan al desastreus zijn. Strooicapaciteiten spelen een grote rol enz. enz. Ik denk dat je daarom geen response krijgt op je vragen en je het idee zult moeten vergeten. Vergelijk het met het nabouwen van een GSM telefoon. Niet echt een uitdaging, of wél?

ik denk dat je best gewoon je koptelefoon kan slopen. Proberen het signaal voor de versterker op te vangen of anders als dat één ic is het op een of andere manier verzwakken tot een lijnsignaal.

Ja daar dacht ik ook al aan, maar dan moe ik nog opzoek naar een 2de handse koptelfoon

Nou nou.. die frequenties zijn zeker geen reden tot grote paniek hoor. Het zelf maken van RF circuits is wellicht wat hoog gegrepen (maar niet onmogelijk), maar je kunt er wel degelijk wat mee. De genoemde frequenties zitten aan de bovenkant van de UHF televisieband, met een analoog tunerblikje kun je het signaal gewoon uit de middenfrequent van het blikje halen (daar zit meestal wel een uitgang voor).

Vervolgens zou je het met een standaard FM decoder (TDA7000, anyone?) kunnen demoduleren en door een stereo decoder halen. Op zich allemaal tamelijk goedkoop te doen, vrij standaard onderdelen en niet eens zo gek moeillijk. Alleen is het wel noodzakelijk dat de verzending werkt volgens de FM-stereo omroepstandaard... dat zul je moeten uitzoeken.

Dat staat wel in de handleiding dat het fm gemoduleerd is.
Heeft iemand hier ook schema's van? (de ontvanger met die stereodecoder enzo?