Onlangs zag ik een documentaire over de techniek en wetenschap van de toekomst. Er werd gesproken over robots die zichzelf iets kunnen aanleren, zo gaven ze een voorbeeld van een robot die niet geprogrammeerd was om te bewegen, maar dat wel deed. Eerst waggelde hij wat, maar na 5 seconden kon hij al redelijk gebalanceerd lopen. Het leek me wel interessant en ik wil er graag wat meer over lezen/weten. Ik heb enkel geen idee waar en hoe ik moet gaan zoeken, maar misschien zijn jullie er wat meer met vertrouwd?

Ik heb een hele tijd geleden ook eens zoiets gezien over een onderzoek bij ik dacht ST of AMD. Ze hadden een print met ic's die zelf steeds efficienter gingen werken en daarbij slecht werkende of onnodige ic afschakelden om zo een optimaal circuit te krijgen.

Voor jou onderwerp zou ik zoeken naar de beginselen van onderzoeken naar kunstmatige intelligentie of in het Engels op Artificial Intelligence.

Bedankt, ik kan alvast gaan googlen.

was vast met neurale netwerken gefrabiceerd, zal ook wel veel hits en interessante lectuur via google opleveren

'k wil u niet ontmoedigen, maar wel aanmoedigen: lezen is geen probleem, maar mocht u erover denken zoiets te maken: ik verwacht niet dat het een 1 jarig projectje is. (maat van me studeert AI, is dus complete studie)

Op 20 december 2006 09:13:57 schreef High met Henk:
ik verwacht niet dat het een 1 jarig projectje is.

Bestaan er "eenvoudigere" robots met AI toepassing, die bijvoorbeeld te maken zijn met wat PIC's?

ongetwijfeld kun je wel iets fabrieken, maar die software is een probleem vermoed ik. die algoritme's en al die meuk.

het is nl niet te debuggen.

Op 20 december 2006 11:42:24 schreef High met Henk:
ongetwijfeld kun je wel iets fabrieken, maar die software is een probleem vermoed ik. die algoritme's en al die meuk.

het is nl niet te debuggen.

Vast wel,:)

was daar geen speciale programmeertaal vor, speciaal op AI gericht...
LISP was het na opzoeken!

@legacy: Waar baseer je op dat het zou kunnen: weet jij dan ook EXACT hoe jouw kinderen opgroeien en hoe de mensen om je heen reageren? Zou ik knap vinden!

Neurale netwerken, genetische alagoritmen, fuzzy logic,
support vector machines, maar het is allemaal niet gemakkelijk, anders was het allang in gebruik.

Op 20 december 2006 16:05:35 schreef High met Henk:
@legacy: Waar baseer je op dat het zou kunnen: weet jij dan ook EXACT hoe jouw kinderen opgroeien en hoe de mensen om je heen reageren? Zou ik knap vinden!

Dit is iets anders dan kinderen opvoeden.
AI gaat nog steeds met een programma, al dan niet met fouten,

Ja ik denk als bedrijven als AMD en zo er al moeite mee hebben dat het voor de gewone hobbyis zo goed als uitgesloten is. Lijkt me ook een duur project te worden als je die richting ooit wil uitgaan. Het probleem is dat je niets hebt om je op te baseren. Wat moet je programeren dat hij kan leren. Waar begin je??

Op 20 december 2006 17:29:51 schreef ej_on_line:
Ja ik denk als bedrijven als AMD en zo er al moeite mee hebben dat het voor de gewone hobbyis zo goed als uitgesloten is. Lijkt me ook een duur project te worden als je die richting ooit wil uitgaan. Het probleem is dat je niets hebt om je op te baseren. Wat moet je programeren dat hij kan leren. Waar begin je??

Je zal de computer moeten gaan leren hoe hij moet leren. Maar daar zijn de huidige computers niet krachtig genoeg voor.

Op 20 december 2006 17:32:59 schreef Dominic:
[...]

Je zal de computer moeten gaan leren hoe hij moet leren. Maar daar zijn de huidige computers niet krachtig genoeg voor.

Wat moet je hem dan als eerste doen leren? Je moet toch 'ergens' beginnen. Maar zoals ik zei niet mogelijk voor "ons" denk ik.

en je zal hem waarschijnlijk toch een beetje moeten aanzetten tot bepaalde dingen...
een mens kan ook niet zomaar lopen, zou het mogelijk zijn om een kind te leren lopen als het ons niet "ziet" doen en het ook geen hulp krijgt, er zijn ook nog zoiets als reflexen.
Hiermee bedoel ik , je hart klopt, want dit is een speciale spier die uit zichzelf werkt(autonoom ofzoiets?)
al de rest wordt door onze "hersenen" aangestuurd(als we onze hersenen konden ontkoppelen zou alleen ons hart werken dacht ik he?)
maar hoe ga je zo'n reflexen in een robot (of andere applicatie) bouwen?
ik weet niet hoe die-hard je het zou kunnen bezien, maar een mens zijn ogen bv zijn ook niet helemaal ontwikkeld bij de geboorte (maar dit heeft niets te maken met "denken" zeker? maar meer met ontwikelling?)

ps, en dan begint die robot voor zichzelf te denken, we hebben allemaal "The Matrix" gezien of "Terminator"
do I need to say more ? >:)

Op 20 december 2006 17:54:36 schreef Monster_henry:

ps, en dan begint die robot voor zichzelf te denken, we hebben allemaal "The Matrix" gezien of "Terminator"
do I need to say more ? >:)

Ja, je bent I robot vergeten die steekt er toch nog bovenuit:p vooral hoe het kan verkeerd lopen :d.

ja dat is misschien nog het beste voorbeeld van de hele hoop
1 Héééél groot neuraal netwerk, constant aan het bijleren, altijd aan het opletten, slaapt nooit, en komt dan tot de beslissing dat, om de mensen te redde, hun enigste ECHT vijand uitgeschakeld moet worden, de mens zelf!

Ik moet wel zeggen, dat ik altijd al gefascineerd ben geweest door het hele AI gebeuren, niet allen programatorisch maar ook de eventuele gevolgen (zie maar naar al de films die over dit onderwerp al gemaakt zijn, ja dit is maar film, maar toch stof om over na te denken!)

Zijn er mensen die misschien beroepsmatig hiermee in aanraking komen?

Ik heb er ook wel eens over zitten denken. Voor een praktische implementatie zul je je machine een "drang" moeten geven, en daarvoor zul je voor bepaalde doelen een succesfactor moeten kunnen geven.

Als je al iets voor elkaar krijgt zal het om te beginnen iets heel simpels zijn...

Op 20 december 2006 18:26:40 schreef elmowww:
Ik heb er ook wel eens over zitten denken. Voor een praktische implementatie zul je je machine een "drang" moeten geven, en daarvoor zul je voor bepaalde doelen een succesfactor moeten kunnen geven.

Als je al iets voor elkaar krijgt zal het om te beginnen iets heel simpels zijn...

Drang, juist dat omvat in een woord wat ik wou zeggen (daar kon ik nu toch zelf opkomen ook? ;))
maar dan kom je weer met het probleem, hoe die drang implementern? het zelfstandig denken is een Zéééér complex iets dat niet op 1 2 3 na te bouwen is, het is denk ik wel doenbaar met een paar supercomputers hier en daar, en een paar miljoen woorden code
en ook de code zou eigenlijk na verloop van tijd gedeleted moeten worden, want dit is overbodig, en als dit verwijdert wordt, kan ik daar nieuwe dingen in steken( hoe vernietig ik een mens het best in 1 slag? :p))

@legacy: Hoe herken jij fouten in het leren en fouten in je programmatuur?

Volgens mij moet het wel kunnen alleen moet je heel klein beginnen.

Stel: Je hebt een robotje dat kan rijden en een aantal sensoren die "zien" waar hij heen kan en waar niet wanneer je deze gegevens opslaat over waar hij heen kan rijden hoeft hij de volgende keer niet meer de verkeerde afslag te nemen (die vanaf dat punt ook mogelijk was) maar weet hij dat hij een andere weg moet hebben. wanneer je dit zo lang genoeg doet kent hij op den duur een aantal wegen en heeft hij de weg geleerd naar verschillende zaken.

Net als bij kinderen die je ook de weg moet vertellen zou je het ook gewoon in zijn geheugen kunnen zetten, maar is hij toch in staat om een beperkte hoeveelheid zelf uit te zoeken.

op zich zit er wel een grote uitdaging in. Suc6

Op 20 december 2006 19:15:24 schreef High met Henk:
@legacy: Hoe herken jij fouten in het leren en fouten in je programmatuur?

Voor beide vragen t'zelfde antwoord.
Dat het object zich anders gedraagd dan zou moeten.
Hoeft niet direct een fout te zijn, kan ook een tekortkoming zijn.

Ok, een idee.

We nemen een robot, deze kan dus al een lijn volgen.
We willen dat hij voor een verkeerslicht doet wat het licht aangeeft,stoppen of doorgaan, dus moeten we aan het progamma kleurherkenning toevoegen, rood, groen en oranje, voor deze laatste komt Fuzzylogic in beeld.
De robot volgd z'n weg, komt bij het stoplicht, dat op rood staat, robot stopt.

In het volgende scenario stopt de robot voor rood, maar komt er een groen voertuig aanrijden op de andere weg.
Robot ziet groen, dus vervolgd zijn weg,
Nu wordt het tijd om objectherkenning toe te voegen.
Zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.

Dit is dus very basic basic

maar dan moet je de code gaan maken voor het filteren van informatie, wat is belangrijk, wat niet.
hoe opslaan? waar opslaan?
eens je over de materie begint na te denken vind ik het best verbazend dat ik hier zit te typen zonder mijn ogen van mijn scherm te halen, niet veel fouten schrijf, ondertussen kan nadenken over wat ik sebiet ga eten, drinken, doen,... dit allemaal terwijl ik dit hier zit te schrijven, op dit moment komt er ineens iets in me op dat ik morgen niet mag vergeten,...

het menselijk brein zit toch lekker complex in elkaar zo!