Beste Co'ers,

weet iemand wat voor soorten basismaterialen er zijn voor pcb's. Heb wel dingen gelezen als FR4 (glasvezelepoxy), FR2(van papier dacht ik), en CEM (Composite Epoxy Material)?

Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen hiertussen allemaal?? FR4 kan je zo halen bij de elektroboer weet ik.

groeten

Voor de hogere frequenties wordt ook Teflon en aluminiumoxyde gebruikt.

zoek maar eens op Duroid.

rogers, polyamide , kapton en zo zijn er nog ene stapel.

het grootste verscil zit hem in gewicht , temperatuur , brandbaarheid en vooral : de dielectrische constante. heel belangrijk als je met RF gaat stoeien of met snelle digitale signalen.

verschil in sterkte, ik denk dan aan wringing en buiging.

Je moet natuurlijk niet je print horizontaal aan ene kant vast maken en aan de andere kant een zware tranfo solderen, dat weet iedereen, maar denk maar eens aan een moederbord van een pc waar de koeler van vervangen wordt of een kaart in pci geduwd wordt.

Composiet materialen kunnen al beter tegen "idioten" als andere materialen.

Heeft iemand misschien een link waar ik de verschillen kan vinden. Ik weet nu dat bepaalde eigenschappen anders zijn(zoals gewicht, brandbaarheid en dielektrische constante), maar wat is de dielektrisch constante van een printplaat dan eigenlijk? Bij de brandbaarheid kan ik me wel iets voorstellen, net zoals het gewicht.

Op 27 december 2006 17:49:14 schreef Rd12tf:
Voor de hogere frequenties wordt ook Teflon en aluminiumoxyde gebruikt.

zoek maar eens op Duroid.

Teflon is toch wel een beetje 'luxe' onder de 1GHz dacht ik zo?
Het probleem zit hem toch in de diëlectrische verliezen?

Hogere frequenties is inderdaad > 1GHz, je stookt het board warm op deze frequenties!

Op 28 december 2006 10:07:37 schreef Mitchell S:
Heeft iemand misschien een link waar ik de verschillen kan vinden. Ik weet nu dat bepaalde eigenschappen anders zijn(zoals gewicht, brandbaarheid en dielektrische constante), maar wat is de dielektrisch constante van een printplaat dan eigenlijk? Bij de brandbaarheid kan ik me wel iets voorstellen, net zoals het gewicht.

De dielektrische constante geeft weer in welke mate het materiaal in staat is elektrische energie op te slaan en in welke mate deze energie omgezet wordt in warmte (verliestangent). Het is bepalend voor de golflengte van wisselspanningen, en daarmee bepalend voor de afmetingen van controlled impedance printsporen (transmissielijnen) en bijvoorbeeld print-antenne's, stubs, etc.

Op 28 december 2006 16:35:30 schreef Xenobinol:
[...]

Teflon is toch wel een beetje 'luxe' onder de 1GHz dacht ik zo?
Het probleem zit hem toch in de diëlectrische verliezen?

neene.

alox is veel stabieler. rogers heeft ook materiaal wat beter presteert dan teflon.

misschien een domme vraag hoor, maar wat is rogers nu eigenlijk?

Rogers is gewoon een merknaam. Rogers materiaal wordt veel toegepast bij Hoog Frequent toepassingen.

En FR in de FR2, FR3 en FR4 reeks staat gewoon voor Fire Resistance class 2,3 of 4.
Brandbestendigheid dus, tevens mechanische stabiliteit.

- - big bang - -

edit: nog een link over PCB's: http://www.edn.com/article/CA46327.html?1=1

[Bericht gewijzigd door big bang op ]

bedankt Big bang. Al had ik de laatste link van je ook gevonden. ;)