Hoi,

Sinds ik regelmatig deze site doorlees, lijkt het mij leuk eens robotica te proberen...
Alleen ben ik nu een ontwerp aan het bedenken, en daar komen soms moeilijke mechanische oplossingen bij te kijken.

Al heb ik nog geen ontwerp, leek het mij goed om eens de mechanische mogelijkheden na te gaan, of oplossingen die het misschien iemand makkelijker maakt iets te ontwerpen.

Foto's, tips of links.... maw alles wat mechanisch is, ook hydraulica kan . Doel is ook een beetje een verzameling te maken die enkel mechanische oplossingen bieden. Niets software.

Dat is het linke van een Robotica sectie in een electronicaforum. Je zult op een gegeven moment het punt krijgen dat je het in een topic over alléén mechanica wilt hebben. En dan met meer dan een doos mecano met wat servo's en stappenmotoren. Maar meer de hydroliek en/of pneumatiek.
Ik ben wel nieuwsgierig naar voorbeelden die binnen het haalbare liggen.
Vooralsnog heb ik er nog niet eerder topics over gezien.

Ik zou zeggen, breek een lans en start een topic over het meer mechanische concept.
Mogelijk dat iemand jouw plannen op electonisch gebied kan realiseren, waar jij het mechanische deel voor je rekening neemt.

Niet vergeten:
Rome is ook niet in een paar dagen gebouwd, en zeker niet door één persoon. ;-)

Nou kijk, bijv. printers slopen kan daar zitten al een hoop tandwielen en motoren in etc. bij die ik heb gesloopt zelfs een electrisch water pompje (was eignelijk om de printkoppen schoon te maken) mooi voor bijv. hydroliek en/of pneumatiek.. Mechanica op een robot en andere dingen vind ik ook aaltijd moeilijk te realiseeren maar het kan allemaal, je moet er alleen goed over denken!

Op 31 december 2006 11:10:59 schreef Fantomaz:
Dat is het linke van een Robotica sectie in een electronicaforum.

Ik ben op zich wel voor een algemeen 'mechanica/metaalbewerkings-subforum'.

Op 31 december 2006 12:08:50 schreef alex278:
[...]

Ik ben op zich wel voor een algemeen 'mechanica/metaalbewerkings-subforum'.

Lijkt me ook geen slecht idee...

Op 31 december 2006 12:14:28 schreef Nieko:
Lijkt me ook geen slecht idee...

Oef...
Ik denk niet dat dat gaat lukken.
Ik heb in het verleden al gevraagd om Robotoca sectie en dat heeft al even geduurd.
De opzet van dit forum is natuurlijk wel dat het Electronica gerelateerd moet zijn.
Daar wordt de grens getrokken

Op 31 december 2006 12:24:21 schreef Fantomaz:
[...]

Oef...
Ik denk niet dat dat gaat lukken.
Ik heb in het verleden al gevraagd om Robotoca sectie en dat heeft al even geduurd.
De opzet van dit forum is natuurlijk wel dat het Electronica gerelateerd moet zijn.
Daar wordt de grens getrokken

Hm, Dan kunnen ze het subforum "Robotica" ook wel sluiten, dit is toch overduidelijk een combinatie van Mechanica/Elektronica.

Waarom, en waar moet men met elektronicavragen dan heen?

Mechanica sub-forum zal er niet zo snel komen vermoed ik, Fantomaz zit wat dat betreft goed, je moet ergens een grens trekken, en met fresen etc gaan we al ver.

Misschien heeft iemand tips wat mechanica fora en sites betreft, en wil het topic met klem die kant opsturen.

Misschien modelbouwforum.nl ? daar worden wel eens auto's gebouwd, dus wanneer je robot rijdt, kan je daar verder vragen.

Met Technisch Lego kan je prototypes maken.
en vertragingkasten, transmissies met tandwielen. Kan heel complex worden. Zulke dingen.

http://img175.imageshack.us/img175/5237/transmissieya8.jpg

Op marktplaats kan je soms kilo's Technic Lego kopen voor een prikkie.

http://www.wegmuller.org/lego/technic/ideas/hi_watt7.jpg

[Bericht gewijzigd door RES op ]

wat is dat laatste? Een starre as met vering?

Zo heb ik jaren geleden een lopende robot gemaakt van technic lego, het ding had 12 poten en liep echt super!, alleen had ik toen helaas geen camera.

maak hem dan opnieuw en maak er foto's van!!
is wel leuk voor de topic 'Show your projects!'

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Phoe!, dan moet ik m'n Lego weer uit de kast trekken:P, misschien doe ik dat volgend jaar wel:P;)

off-topic:Morgen dus?
[desperate voice]Pliiiieeeeeesssss!! doe het aaaaalsjuuuuubliiiieeeeeft morgen![/desperate voice]

ik ben een keer op de legobeurs in zwolle geweest:P onvoorstelbaar wat van apparaten ze daar lieten zien.

Op 31 december 2006 21:06:15 schreef Andreesie:
off-topic:Morgen dus?
[desperate voice]Pliiiieeeeeesssss!! doe het aaaaalsjuuuuubliiiieeeeeft morgen![/desperate voice]

Ik zou het heeeel graag doen:) sorry, maar ik ga vannacht om half 2 uit, en dan kom ik om 8 uur weer terug, dus morgen zal er niet veel van komen:P

lego robotics invention kit kopen

der zitten servomotren met feedback bij .sensoren en ene computer met lcd en bluetooth verbinding naar je pc...

de fun kan niet op.

uhhmm.... zeggen is mooi:D maar kopen is wat lastiger:7

Maar dan heb je het over een bijna in vorm gegoten oplossing.
Ik denk dat TS doelt op manieren van machinale materiaalbewerkingen teneinde de juiste onderdelen op maat te krijgen.
Maken van behuizingen dmv spuitgieten en weet ik nog meer.

De zaken die Robotica interessant maken.

Als iemand zich geroepen voelt daar een Site met forum over te maken, neem ik aan dat Mods hier niet te beroerd zijn om een linkje naar die site zo hier en daar toe te staan. ;-)

By the way!
De beste wensen voor het nieuwe jaar.
Mijn eerste post van 2007. :-D

Bedankt voor de reactie's, en inderdaad of het een elektronica subject is ?

Misschien signaalgevers die in mechanische delen ingewerkt zijn ?

deze topic is ook meer bedoeld voor praktische raad en oplossingen, bv voor rupsbanden...welk materiaal, hoe opbouwen, enz...
Verder is deze topic over zelfbouw, tot zelf de onderdelen gieten. ( tot nu toe alleen nog maar Alu en alles wat een lagere temp heeft )

Eerste hand ervaring / tips.
Materialen-kennis / ervaring.
Aandrijving / beweging.
..enz

Leuke foto met die lego... eens zien of ik nog legotech of knex liggen heb. Daarmee eens de mogelijkheden uitproberen voor een prototype.

@fantomas, weet jij ongeveer wat dataverkeer dit genereerd, zo'n site met forum ? Ik heb hier nog een aantal server vrij. maybe.... De bouw zelf lukt mij wel, alleen heb ik hier nog een 'grote' limiet op internet.

[Bericht gewijzigd door BruzaQ-Inc op ]

Wat je vaak ziet is dat de print het frame is en daarop zitten de motoren met de wielen eraan.
Je kan met printen ook het frame maken.
Zoiets.

http://www.dertien.dds.nl/content/images/humke150.jpg

Of een alu bodemplaat, daarop alles flansen.
Rupsbanden zelf maken lijkt mij heel lastig, je kan technisch lego rupsbanden nemen of van een bouwpakket.
Mechanische poten maken kan vrij lastig zijn.
Gewoon even Googlenen, al die duizenden plaatjes bekijken van robots. De meeste ideeen steel je, dat kan je ook zien, vele robot's lijken op elkaar, vooral die spiders (veel met servo's gedaan) :)

bij voti ook handig voor robot's motoren(24Volt) met wiel er al aan kan je zo een robot aan flansen :D

Op 2 januari 2007 03:49:19 schreef BruzaQ-Inc:
@fantomas, weet jij ongeveer wat dataverkeer dit genereerd, zo'n site met forum ? Ik heb hier nog een aantal server vrij. maybe.... De bouw zelf lukt mij wel, alleen heb ik hier nog een 'grote' limiet op internet.

Ik heb geen flauw idee.
Ik ben een zeer tevreden CO lid maar wat er op de achtergrond speelt? Geeen ideee...

Maar wat snelheid betreft denk ik dat je wel goed zit.
Een site/server als deze bij CO heeft altijd wel een gemiddelde van 15 bezoekers(?) en vast met enorme uitschieter!
Dat zal met een Robotica forum wel wat meevallen.

Ik kan me wel voorstellen dat er veel meer foto's op de site gezet zullen worden omdat electronica zich nou eenmaal gemakkelijker onder woorden laat brengen dan een gefreesde, gedraaide of gelaste constructie.
Voordeel is wel dat zulke info als Foto's en schema's waarschijnlijk ook via Uploadfiles geplaatst zullen worden.
Dezen staan dan niet op het roboticaforum, maar op een heel ander punt wat dataverkeer via die forumsite beperkt.
Alleen degenen die het forum bezoeken zullen deze date binnenhalen, gekoppeld aan het forum die weer van een andere locatie afkomt.

Weinig dataverkeer dus. ;-)

Op 1 januari 2007 02:29:50 schreef tolunay:
uhhmm.... zeggen is mooi:D maar kopen is wat lastiger:7

boh, 249 dollar is een habbekrats voor een stuk speelgoed waar je maanden mee zoet bent.