Gaan ze weer. Allemaal onkunde daar.
Ja klopt ze praten vaak langs elkaar heen.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Yep, Cor komt misschien wat hard uit de hoek, maar hij *weet* het wel!

Cor is een ras techneut, zit zich soms echt op te vreten over de onkunde.

Maar ik verdenk hem er van, dat hij er stiekum van geniet.

;)
Ik ga slapen, morgen Kids Day, ben benieuwd.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Op 6 januari 2007 22:34:39 schreef MRF-Technoligy:
@Hans de Swan

Kon ik je direkt wel vertellen ... Deze zender heeft een harmonische onderdrukking van ongeveer 50 Db en dat hebben die andere niet , bij lange na niet. Er zit een degelijk filter achter de IRF en zo hoort het ook.

Bedankt Marcel. Ik wist niet dat een filter (naast de antenne zelf) zo bepalend kan zijn voor een goede SWR. Volgens mij is dat op "de KG-uitdaging!" ook nog nooit zo expliciet naar voren gebracht... Weer wat geleerd.

@ROB007: Tijd voor een uitbouw van jouw MG-filter, Robbie-boy? ;)

Foei Hans, het filter is de aanpassing aan de antenne...

Hoi Marcel en Hans,

Een goed filter is een noodzaak om een goede SWR te halen. Immers, alle harmonischen zenden energie op een andere dan de gekozen (bedoelde) frequentie uit. Deze energie wordt niet door de afgestemde antenne uitgestraald, komt dus terug en wordt dus zichtbaar als een slechtere SWR. Stel je hebt een buizenzender en in de eerste trap gebruik je een parallelkring. Als de kring kan worden afgestemd op een hogere harmonische dan zie je dus dat het gemeten signaal groter wordt maar ook de SWR snel toeneemt. Ik ben van mening dat een Inv V met een openingshoek van 120 graden een SWR van 1:1 aan 50 ohm oplevert mits hij hoog (1/2 lmbda voor de tophoogte) en vrij is opgespannen. Een van mijn eerste projecten was de 2x EL 84 zonder afgestemde kring in de anode van de eerste buis. Het was toen gewoon beroerd met de SWR. Later een parallelkring gemaakt en zie: meer vermogen en een veel betere SWR doordat er minder harmonischen werden opgewekt en niet aan de antenne werden aangeboden.

Mooie topic trouwens

Gr Lotus

[Bericht gewijzigd door Lotus op ]

hallo

vraagje welke ontvanger is beter van kenwood.
de r1000 of de r2000.
ik kan een r2000 kopen voor 175 euro.
of is dit te duur.

mvg sebastiaan

Bedankt Lotus, ik wist wel dat een goed filter praktisch geen harmonischen oplevert en daardoor het volle vermogen (grotendeels) gehandhaafd blijft. Bovendien wordt de kans dat je ergens stoort nihil.
Maar ik dacht altijd, dat dat (tot in zekere mate) los stond van de impedantie van de antenne-uitgang. Ik begreep dat je met een 1:1.1 op dummy-load de weg vrij was voor het aansluiten van je antenne... Niet dus!
Nu begrijp ik, dat hoe meer harmonischen de zender produceert, hoe moeilijker het wordt om de SWR van je antenne 1:1.1 te krijgen.
Toch vreemd dat niet meer zenderbouwers daar rekening mee houden... Het gaat vaak maar om een paar extra ringkerntjes en condensatortjes meer... Jammer!

Op 7 januari 2007 12:59:55 schreef Hans de Swan:

Je kunt erop doorborduren. Een afgestemde antenne werk als een filter. Frequenties die niet bedoeld zijn voor een afgestemde antenne worden niet of nauwelijks uitgetraalt met als uitzondering de derde harmonische als het een half golf dipool betreft. Breedband systemen met een 1:9 ballun e.d. zijn om die reden eigenlijk niet geschikt om mee te zenden. Voor ontvangst zijn ze zeker OK.
Groet, Lotus

Op 7 januari 2007 12:57:13 schreef firma kraak&brom:
hallo

vraagje welke ontvanger is beter van kenwood.
de r1000 of de r2000.
ik kan een r2000 kopen voor 175 euro.
of is dit te duur.

mvg sebastiaan

Ik zou zelf voor de r2000 gaan, is een nieuwere uitvoering. Volgens mij niet te duur.

Geef mij de K. R1000 maar!
De R2000 heeft een soort MF signaal rond 6400kHz als ik het mij goed herinner
de R1000 niet!
Des al niet te min was de 2000 niet slecht hoor!

Rob007.
MG filter:
Ja @Hans zoiets misschien!
Maar kreeg van Jack te horen dat ik het fout gedaan heb!
Ik had het tweede kastje er tussen uit gehaald (schijnt niet te mogen!) wist ik niet!
Hij zegt dat ik het tweede kastje waar de aarde gewoon doorloopt -
En de kern via een variabele C naar een spoel gaat en dan weer naar een losse draad toe moet.
Dus je schijnt er geen spoel antenne op te kunnen zetten!

In -----|500p|------/\/\/\/\spoel/\/\/\/\---------draad

gnd---------------------gnd--------------------naar arde

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op ]

Ik zou voor de R2000 gaan het is de opvolger van de R1000
met toch wel weer wat verbeteringen..

Wat de MF betreft...
1st IF = 45.85 MHz, 2nd IF = 9.85 MHz, 3rd IF = 455 kHz.

Geen probleem dus mooie hoge 1e IF. En deze heeft 3 X If ipv 2X bij de R1000.
De gevoeigheid is ook 0.1 uv beter dan de R000.

R2000 0.4 uv voor 10 Db /SN
R1000 0.5 uv voor 10 Db S/N

En geen freq. drift met opwarmen dit heeft de R1000 wel ongeveer 2 khz in het eerste uur.

en de speaker aan de voorkant dit luistert ook erg prettig.
Freq. aanduiding is ook verbetert.

Kort om mooie ontvanger ik wist het wel...

Anders kijk hier ff op http://www.dxing.com/rx/r1000.htm

Min puntje is de 6 Khz bandbreedte in AM soms voor hele sterke zenders is het luisteren in 12 Khz mooier. Maar dan praat ik over een 10 Gold of 747 AM.

Gister ontving ik op 6660 Arrow classic rock met een heel iritante piep erdoor. De piep was ongeveer 16khz ofzo, en je krijgt er behoorlijk hoofdpijn van. Enig idee hoe die daar komt? Ik heb hem op verschillende stations ontvangen trouwens

Verder: Bij de BACO hebben ze nu een canadees zendertje (legerradio, pagina 4, 2e bovenaan), output 300mW. De frequenties die erin zitten worden geregeld met een schakelaar waarmee je tussen 6 kristallen kan switchen. 47 - 54.4mhz. Mijn vraag:
Zou ik deze zender om kunnen bouwen naar een frequentie waarop wel iets te beleven valt? Ik denk hierbij aan de KG? Heb schema staat erbij in pdf.

Op 7 januari 2007 15:44:56 schreef Vaas:
Is dit leuk om mee te spelen? >:)

http://www.2dehands.nl/top/scheepszender-dancom-ssb400-18511835.html

Vaas spelen doen we in de zandbak! Hier zijn we met serieuse dingen bezig. Haha ik snap je wel hoor lijkt leuk Freq. Bereik ??? en 24 volt en de nodige stroom..

Op 7 januari 2007 16:02:31 schreef MRF-Technoligy:
[...]

Vaas spelen doen we in de zandbak! Hier zijn we met serieuse dingen bezig. Haha ik snap je wel hoor lijkt leuk Freq. Bereik ??? en 24 volt en de nodige stroom..

die scheepszender van mij was ook 24 volt dubbele 6146a in de eindtrap
afgezekerd intern met 32 ampere

@vaas
die van mij is volgens mij redelijk simpel naar de Kg te brengen.
ander kristal erin en de spoelen in de eintrap aanpassen.
bij mij is dat vrij eenvoudig te realiseren.
er zitten stappen schakelaars in van 6 lagen.
die schakelen kristal en de spoelen / condensatoren in de eindtrap.
kwestie van ander kristal en zorgen dat je in de eintrap een kg afdeling maakt.
100 euro is volgens mij geen gek bedrag er zitten leuke onderdelen in die je los voor die prijs niet hebt.

[Bericht gewijzigd door Sparks op ]

Ik weet niet of de type aanduiding SSB in ssb400 op de modulatie slaat, en misschien aleen geschikt is voor ssb, zonder modificatie?

Dancom is a provider of telecommunications services in Pakistan, currently providing DSL, WiMAX, Pay Phone, Calling Card, LDI, ISDN, Dial-up, Domain Hosting and VPN in all over Pakistan.

DANCOM OnLine (DANCOM Pakistan) is a subsidiary of Dancom Malaysia.

tja je weet nooit wat je ervoor krijgt met zo'n apparaat :P

R1000 of R2000
Het maakt voor mij niet uit welke ontvanger.
Maar er zat weet ik wel op 6400 een draagolf van de radio zelf,
En toen was dat behoorlijk vervelend want we zaten vaak op 6400kHz
Met een groepje piraatjes, Westcoast, pacman, enz enz
Ik weet dus niet of dit alleen bij deze R 2000 was maar was wel waardeloos.
Voor de rest was het wel goed en maakt het mij niet uit,
Je kunt het neem ik aan ter plekken testen!? Toch?

Beetje of topic.
Gestel dat er een klein probleempje met zo’n ontvanger is,
Zijn er dan nog adresjes voor reparatie? (ik wil er zelf niet in prutsen!)
Als ik ergens in pruts is het in mijn zelfbouw rommel.
Is er een degelijk adres?

Rob007.

@ Sparks:

Nee, ik ga dat ding echt niet kopen.
Voor mij is dat niet weggelegd...het ontbreekt aan ervaring om zo'n ding om te bouwen of wat dan ook.

En 400W wil ik echt niet in de lucht proberen te krijgen in deze woonwijk!

Heb hier ook een Kenwood R 2000 gehad,had er geen schik mee.Geef mij maar een Yeasu 7700.De R 1000 heb ik niet gehad,wel een R 300 ook goed maar wel analoog.De R 2000 had wel een mooi warm geluid.

Mooi dat er mensen zijn die over hun ontvanger schrijven en zo de kennis en ervaringen delen.
Zo`n draaggolfje op een freq. wordt vaak een birdy genoemd en deze wordt dan door de ontvanger zelf opgewekt , vaak in de freq. synthesizer. Gewoon goed proberen dus zo`n ontvanger.Geen antenne er op en dan eens de band doordraaien kijken of je deze birdy`s hoort. herhalen met een antenne er op. Ook alle modes ff bij langs gaan.
Hoor je wat er niet hoort dan geeft dit tot nadenken of ruimte tot onderhandeling.

PS. Rest mij nog te zeggen dat de beste ontvanger met een slechte antenne ook niets presteert.

Nou ik zal voor jullie de kenwood r2000 wel beoordelen heb er net 1 gekocht :D
Moet alleen nog even regelen waneer hem op te halen.
Dus dan kan ik eens actief luisteren wat jullie allemaal uitkramen op de korte golf ;)

Enne is dit ook wat?
http://gsm-telecom.marktplaats.nl/zenders-en-ontvangers/69144107-te-ko…

die heeft de verkoper van de kenwood ook staan
is dat van enig nut voor mij?
Ik heb altijd een beetje mijn twijfels bij ontvangstversterkende dingetjes.
Of is dit iets dat goed werkt?
een soort van preselector of mag ik dat zo niet zien?

[Bericht gewijzigd door Sparks op ]

Sparks

Die heb ik ook gehad. Je kan er een draadje mee aanpassen aan je ontvanger ( Luisteren ) en het biedt wat bandfiltering kan zeker handig zijn op 48 mtr met al die sterke omroep jongens om de hoek.Het is een preselector met aanpassing zo moet je het zien.Ze zaten vroeger zo rond de 100 euro. Dus niet te veel voor geven.Tja moeilijk denk zelf aan 30 euro.
Wat er aan storing bij jou in de lucht staat draai je hier niet mee weg. Dat zou mooi zijn dan haalde ik er 10 op en zet ze achter elkaar.

Nee het past je antenne aan op de freq. waar jij op luistert.
Kan een draad op of een coax gevoede antenne en de verzwakker is ook handig.

gewoon de prijs van de ontvanger nemen en daar 30 euro bij op en dan in een koop. klaar !!! hij verkoopt dat ding toch liever direkt dan los.

oke suk6 er mee gewoon een bod en er niet op terug komen anders maar zonder dat bakkie er bij. hij wil hem toch wel kwijt en voor die 10 euro gaat het niet over.