Ik ben bezig met een project over antigeluid waarbij ik de fase van een sinusvormig signaal wil verschuiven. Nu heb ik al een schakeling op-amp gevonden waabij ik 180 graden kan draaien, maar ik wil graag een variable verschuiving teweeg brengen met de schakeling. Bijvoorbeeld 10 of 54 of 21 graden.
Wie kan mij een gouden tip bezorgen? Mijn dank zal groot zijn!
@Juul: Klopt. Evt. twee of meer voor meer graden bereik.
@inquiry: Die "180 graden" is helemaal geen fase schuiven. Al wat je doet is het signaal op de kop zetten, dat is heel iets anders. Het is maar toeval dat het bij een sinus een gelijk plaatje oplevert als echt 180 schuiven.
Neem eens een ingewikkelder golfvorm, bijv. spraak, met spitse bovenkanten en ronde onderkanten.
180 graden verschuiven (t.o.v. de herhalingsfrequentie): de spitse kanten zitten nog steeds boven, maar nu een halve periode later of vroeger.
Jouw op-amp schakeling: de spitsen zitten nu onder, maar nog steeds op dezelfde tijd; en de ronde kanten zitten nu boven.
Ik gebruik op dit moment een circuit met een LM741CN op-amp.
Ik gebruik dit schema als schakeling:
R1 = 22 kOhm
R2 = 22 kOhm
R4 = Variabel (tussen 0 en 22k)
C3 = 87 nF
Ik zit er nu aan te meten maar wat ik ook verander aan R4, de all-pass filter werkt niet en de schakeling fungeert alleen maar als inverterende op-amp, alsof de niet-inverterende ingang gewoon op de GND zit aangesloten... 
In multisim kan ik gewoon de fase verschuiven door R4 te veranderen... 
Probeer dezelfde schakeling eens in SwitcherCAD, die kun je met een .WAV-file als generator (dus een vantevoren opgenomen spraaksignaal) aansturen, zo kun je precies het effect zien van je schakeling.
de output is ook weer als .WAV-file op te slaan, dus kun je het resultaat van de simulatie weer hoorbaar maken.
6foot6
Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming
Op 22 januari 2007 13:54:49 schreef inquiry:
Ik zit er nu aan te meten maar wat ik ook verander aan R4, de all-pass filter werkt niet en de schakeling fungeert alleen maar als inverterende op-amp, alsof de niet-inverterende ingang gewoon op de GND zit aangesloten...
Waarmee meten we?
Als je R4 losmaakt MOET hij wel als niet-inverterende werken. Probeer eens?
Anders klopt idd je voeding niet. Je moet + en - voedingen hebben tov. massa.
(of anders is je opampje stuk?)
Gelukkig!
Als het wat wordt (of juist niet) met dat anti-geluid, meld je dan nog even? Lijkt me best interessant.
Bij een meetvlucht kreeg ik een hoofdtelefoon met anti-geluid; het effect was enorm goed. Zowat 90% van de cockpitherrie verdween, en de boordradio kon dus een stuk zachter, óók wel fijn voor de oren.