Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

zo mensen
nog een paar nachtjes slapen en dan ga ik mijn ALLA cheap avr based laserpowermeter source online gooien + schema :)

heb in de laatste 2 dagen wat geprutst en ben op volgend resultaat uitgekomen:

ik heb dat ding geijkt met me 160 mW groen
en heb daarna is een stuk of 10 metingen gedaan waarbij ik telkens op 159 tot 161 uitkwam

bij me rode dvd laser kwam ik op 94 mW wat me ook redelijk in orde lijkt

binnenkort kan ik waarschijnlijk met een prof meter ijken

totaalkosten meter waren iig 4 euro

Op 19 mei 2007 20:21:18 schreef scanman:
[...]

Klopt, het idee is overgenomen. Maar 'onze' Guido is geheel gestopt met verkoop van MOT1's en printjes. Hij schrijft zelfs dat 'ie er helemaal niks meer mee te maken wil hebben!
Dan lijkt het me juist goed dat iemand anders verder gaat met die setjes. Iedere laserist is er ooit mee begonnen, dus zullen er ook in de toekomst mensen blijven komen die deze setjes willen hebben.
Overigens is het schema met de DAC0832 niet van hem, maar van John Volz.

En over de prijs: leuke berekening, maar Guido vroeg ook al een groot bedrag van wel 140 euro in die tijd.

wat ik mischien wel op de pagina zou vermelden
is dat het set niet aan te bevelen is over de 20 mW (eigenlijk is dat al te gevaarlijk)
verder leuk dat er iemand doorgaat (guido heeft idd toestemming gegeven ik heb het er met hem over gehad)

Dit is niet mijn website, ik vond 'm alleen via een andere site met overzichten van veel lasersoftware.

Heb ff info gevraagd over die sets.
De voeding en de DAC is één print geworden.
De set wordt geleverd compleet met spielgels en een laserpointer. Het zou niet meer dan 100 euro gaan kosten is mij beloofd.

heeft iemand het bestel nr voor het wikkeldraad voor de elm galvo's van conrad of als iemand de diameter van het draad weet kom ik ook een heel eind. het bestelnr is beter natuurlijk lol

thnx

Kon je ook op zijn site vinden

Stator Windings. Wind a UEW (urethane enameled wire) in diameter of 0.3mm 60 turns to a bobbin

[Bericht gewijzigd door lukasje op dinsdag 22 mei 2007 01:33:02

Op 20 mei 2007 12:11:35 schreef scanman:
Dit is niet mijn website, ik vond 'm alleen via een andere site met overzichten van veel lasersoftware.

Heb ff info gevraagd over die sets.
De voeding en de DAC is één print geworden.
De set wordt geleverd compleet met spielgels en een laserpointer. Het zou niet meer dan 100 euro gaan kosten is mij beloofd.

ik ben benieuwd :)
wat moet ik me voorstellen bij laserpointer ?

AVR powerd

tone arcch magneetjes zijn onderweg
gr jt

hee mensen
ik en roelke zijn momenteel aan de slag geslagen met een µC gestuurde safety :)
(kosten worden denk ik tussen 3 en 10 euro )
ik wou eens weten wat er allemaal voor wensen paraat staan:

noem maar op

ik heb oa al bedacht een lcd in te voegen waar je regios in kan zetten waar alles uit is, en heb bedacht meteen 3 tempratuurvoelers aan te sluiten voor scannerdrivers en scanners zelf :)
Als tempratuur te hoog is (waarde instelbaar) dan gaat er een led knipperen oid

hallo voor safte heb ik wel een paar wensen
controle van de + spaning en de - spanning van de galvo drivers en eventueel spanning 0 punt(bij afwijking verschuift je plaatje en dus ook je veilige zone)
amperage naar je galvo`s en geen beweging
geen signaal gemeten op de spiegel zou ideaal zijn
maximaale uitslag links recht omhoog en laag (daar mee vang je al een heleboel defecten mee af , defecte eindtrappen.
en feedbac dat de laser ook werkelijk uit is bij error
veel suc gr jt

Hee ja dat feedback is een goed idee. Zou je daar de interne feedback diode van de laser voor kunnen gebruiken:) Voeding moet je wel rekening mee houden dat dat meestal geen gestabiliseerde voeding is (bij mij teminste). Ik heb gewoon gelijkgericht en afgevlakt, net als bij versterkers gebeurt. Dnst heeft het wel gestabiliseerd dat weet ik:)

Iets van dat de uitgang van de galvo drivers maximaal x seconden hetzelfde mag zijn?
Als ik zo hoor moet je ofwel een uC hebben met een boel adc converters, of eentje met een of twee low-power opamps ervoor.
Houd ons op de hoogte

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

het is eenvoudiger in de voedings lijn + en - heb ik een spoeltje opgenomen van 10 windingen luchtspoel .
binnen in die windingen zit een rietschakelaartje .
Windig er bij of er af voor het juiste amperage, bij kortsluiting rietschakelaartje slaat aan tigert een triac die een relays stuurd die weer de spanning afschakelt.
bij julie zou het signaal naar de micp gaan.
Alleen na spanningloos maken van het hele system laat het relay weer los.
Voor de feedback zou ik een ldr nemen ,is iets trager, en in de buurt van de laser werkt hij al
een ifra rood diode onder een andere hoek op je galvo spiegeltjes richten focuseren en op de uit tredende kant een foto diode cq ldr met filter,dan kun je registeren stilstand en of de straal wel telkens terug komt.
Tevens kan je gemakkelijk aan filters komen voor ifra (afstands bed ktv )dan schakel je het effect van je laser uit.
Signaal aftakken ergens uit de schakeling heeft m i weinig zin na die aftakking kan er immers nog iets stuk gaan.
Allemaal sugesties ik hoor wel hoe het afloop
gr jt

meschien interesant voor iemand

http://cgi.ebay.co.uk/120mw-red-650nm-laser-pointer_W0QQitemZ280117686…

btw als er iemand nog ooit zijn laser gemeten moet hebben

heb een lasercheck tegenwoordig

hallo ledfreak hoe meet je eigenlijk het vermogen van een laser het opgenomenvermogen is een voudig en je weet ongeveer het rendement .
Maar hoe gaat het ,op warming van iets een bepaalde tijd, of hoeveelheid licht ??
grjt

http://members.home.nl/jt.dehaan/index.html

[Bericht gewijzigd door haan op vrijdag 25 mei 2007 08:50:16

Op 25 mei 2007 08:43:56 schreef haan:
hallo ledfreak hoe meet je eigenlijk het vermogen van een laser het opgenomenvermogen is een voudig en je weet ongeveer het rendement .
Maar hoe gaat het ,op warming van iets een bepaalde tijd, of hoeveelheid licht ??
grjt

met een coherent lasercheck laser power meter dus

http://members.home.nl/jt.dehaan/index.html

Op 25 mei 2007 18:24:42 schreef haan:
ja dat wisten we al maar hoe werkt hij

http://members.home.nl/jt.dehaan/index.html

optische met golflengte selectie afwijking is max 2%

golf lengte selectie? kan je er dan alleen rood mee meten?
of heb je er verschilende filters voor
en rood kan ook verschillen 635 nm tot 690nm is een grootverschil in helderheid met het zelfde vermogen ?
gr jt

http://members.home.nl/jt.dehaan/index.htmlr jt

Hoi,
ideetje Voor de laser safety. Het terug gekoppelde signaal wat vanuit de galvano kun je ook nog ad converteren en in een microprocessor inlezen. Hiermee kun je de echte positie sampelen wanneer er een X aantal sampels dezelfde waarde hebben laat je de shutter de laser blokkeren. Mbv. de uP kun je dan ook geoorloofde stil staande laserstraal posities ingeven zonder dat de veiligheid in werking komt. En tuurlijk tal van andere moglijkheden.
Suc6

Bij een meter met een halfgeleider-sensor meet je aantallen fotonen, niet hun energie.
Dus is de vermogensmeting vrij sterk afhankelijk van de golflengte.

Een thermische meter als mijn knutsel heeft daar in theorie geen last van (in de praktijk is zwart echter nooit echt voor alle golflengtes even zwart) maar is een stuk moeilijker gevoelig en/of snel te maken.

Op 26 mei 2007 19:03:39 schreef laserdesign:
Hoi,
ideetje Voor de laser safety. Het terug gekoppelde signaal wat vanuit de galvano kun je ook nog ad converteren en in een microprocessor inlezen. Hiermee kun je de echte positie sampelen wanneer er een X aantal sampels dezelfde waarde hebben laat je de shutter de laser blokkeren. Mbv. de uP kun je dan ook geoorloofde stil staande laserstraal posities ingeven zonder dat de veiligheid in werking komt. En tuurlijk tal van andere moglijkheden.
Suc6

ik heb samen met elektrogek de functies bepaald en het wordt wss dit :

- instelbare safetyzone
- instelbare uitschakeltijd
- uitgeving op LCD
- bij een fout wordt een fet geschakeld

AVR powerd

hallo aart ik heb je website gezien over je meter
maar vraag me af of het resultaat niet sterk af hangt
van je meet tijd.
en indien dit het geval is zou het dan een idee zijn
een temp meter te gebruiken in combi met een fototoestel waar je de sluitertijd uit haald
ik bedoel 1 sec open temp verhooging 10 gr is 100 mw bv

http://members.home.nl/jt.dehaan/index.html

Men moet wachten totdat de uitlezing stabiel is, maar het ontstane temerpatuurverschil is verder niet van tijd afhankelijk.
Het is geen Joule meter (Q, hoeveelheid energie) maar een vermogensmeter (P, hoeveelheid energie per seconde).

[offtopic]
Het kost overigens, onder andere door het geheel ontbreken van interpunctie veel moeite uw posts te ontcijveren. Vaak geef ik het al op na een paar regels.
Ook begrijp ik onder de meeste posts de link naar uw website niet, of bedoeld u deze als signature ?
Het is hier en nu geen probleem, maar als moderator zou ik liever zien dat men zo goed mogelijk gebruik probeert te maken van het medium.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 27 mei 2007 12:37:56

Op 26 mei 2007 08:44:58 schreef haan:
golf lengte selectie? kan je er dan alleen rood mee meten?
of heb je er verschilende filters voor
en rood kan ook verschillen 635 nm tot 690nm is een grootverschil in helderheid met het zelfde vermogen ?
gr jt

http://members.home.nl/jt.dehaan/index.htmlr jt

nee elke golflengte die je wil ik zou zeggen zoek de specs ff een keer op
het is een profecionele laser power meter dus geen hobby project

Dit topic is gesloten