Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Welkom
.. In het "laser en dergelijke topic" op Circuits Online.

Ik wil iedereen er bij deze vriendelijk op wijzen dat het helemaal niet verboden is voor een nieuwe laservraag gewoon een nieuw topic aan te maken :)

Topics behoren in de sectie waar ze het beste passen.
Als je "laser" ergens in de topictitle verwerkt weet je je verzekerd van de aandacht van andere laserknutselaars.

Dit topic is in de eerste plaats bedoeld voor leuke laserfoto's en lasernieuws over je eigen laserprojecten of van elders op het internet.

Denk bij foto's een beetje om het formaat, gebruik een link ipv een image als je foto te groot of de server traag is !

Vorige delen:

Nieuw laser en dergelijke topic (deel1)
Nieuw laser en dergelijke topic deel 2
Nieuw laser en dergelijke topic deel 3
Nieuw laser en dergelijke topic deel 4
Nieuw laser en dergelijke topic deel 5
Nieuw laser en dergelijke topic deel 6
Nieuw laser en dergelijke topic deel 7
Nieuw laser en dergelijke topic deel 8
Nieuw laser en dergelijke topic deel 9
Nieuw laser en dergelijke topic deel 10
Nieuw laser en dergelijke topic deel 11

Veel plezier weer.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

En alweer een nieuw deel. We lopen nog steeds voor op het KG en het tesla coil topic, ga zo door:D

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Heej mensen,

Dat kom ook door het mooie weer van de afgelopen dagen!! ;)
Ik ga van het weekend ook mijn box afmaken en zwart verven.
Laser in big A flightcase. Alles zelfbouw.

Heb al gehoord dat mijn onderdelen binnen zijn voor de lumax dac. Hoop dat ik ze snel krijg en dan het snel mag werken.

Tot Horens!!!

Grtzzz Dj Antoine

hee mensen

ik heb me voorgenomen ook weer wat actiever te worden op CO
ben laatste tijd wat meer op laserfreak.net :P

voor wie t nog niet weten:

heb nu 160mW laser, dt40pro, en in een sjieke behuizing

zal er vanaaf is fotos van maken

Wat zeker nog is gedaan moet worden is een savety ontwikkelen
:P

heb momenteel geen geld voor
mvg hendrik

Dinsdag ga ik kijen naar de onderstaande Laser, maar dan zonder de aanpassingen.

RGB Cirrect Super 7 laser:
Deze is 360mw :
60mw groen ( 532nm )
50mw blauw ( 473nm )
250mw rood ( 650nm )
Scanunit is 15K.
Inclusief Mamba black voor 2869,00 IN BTW en flightcase.

Meerprijs 540,00 voor een 50K scanset
TTL naar analoog conversie (kosten nog onbekend)

Kan iemand mij aangeven wat ik kan verwachten van de prestaties?
Wat ik al gehoord heb is dat ik het geld voor de 50K scanset beter kan gebruiken voor meer vermogen... maar ik denk niet dat ik ergens voor 500 euro meer vermogen kan krijgen. Hooguit zou ik meer groen kunnen doen en dat terugregelen indien ik de kleurbalans goed wil hebben.

Heeft iemand een idee waar ik eens naar moet kijken?

Zelfbouw heb ik nog geen enkele set gevonden die qua kosten in de buurt komt.
Waar ik dus al snel bang voor ben is dat de set al snel stuk is of zoiets.

Alvast bedankt voor de info!

Always look at the bright side of light

Voor zelfbouw zijn ook niet veel kosten te vinden, dat is van vele dingen afhankelijk.
Je hoeft bij die set iig geen sterkere groen te kopen, die is sterk genoeg.

@ JB De spoelen zijn inderdaad doorverbonden. Die staan meestal in serie. Let wel even op dat je ze goed in serie zet, en niet als het ware in antiserie (ja, dat is een woord). Dan doen ze namelijk niks.

Ik hoop dinsdag de eerste pic's te hebben...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Mijn idee is dan ook meer om een sterker groen te nemen om zo ook nog bij slechte omstandigheden (of grotere zalen) toch nog iets te kunnen doen.

In dat geval zou ik dan gebruik kunnen maken van het volle vermogen van groen. Echter weet ik niet of zoiets wel kan en of het weleens gedaan wordt.

Always look at the bright side of light

Kan iemand mij helpen met de verbinding tussen mijn scanners en easylase outputboard???

Ik heb ze nu aanesloten volgens het symetrische schema, dit werkt echter niet. Kan ik best proberen met het andere schema? (lijkt me niet echt logisch)

Schema easylase:
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/cbcb58ac2e496207586df2854b17995f.jpg

Draden afkomstig van de scanners:
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/8eefcfdf5990e441f0fb6f3fad709e21.jpg

Alvast bedankt
Greetings Dirkx0205

[edit] - correctie

Het shield van het easylase board en signal ground van de galvanometers zitten wel aan elkaar ?

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 15 januari 2007 20:20:49

@dirkx
Bij mij werkt het perfect met beide schema's. Het komt echter wel voor dat symetrisch niet werkt dus zou ik toch eens de niet symtrische proberen(single ended). Als die ook niet werkt heb je misschien toch ergens een fout in je voeding zitten. Slechte massa?

Als mijn argon laser verkocht(zie vraag aanbod) is ga ik de safety guard van medialas kopen. Heeft er nog iemand ervaring met andere safety boards?

Ik kan de safety van gento aanraden. Heb zelf de magic versie.
http://www.laser-safety.de/
Heb trouwens binnenkort ook LDS basic 2007 met payshows in de verkoop.

Heb ik toch eens een vraagje: welke dingen moet zo;n safety allemaal in de gaten houden? Ik neem aan :
- of de laser nog blanksignaal krijgt
- of de galvo's nog signaal krijgen
- of de laser niet een 100% hoog signaal krijgt (dat het dus ook nog soms laag wordt).
Als alle signalen 0 zijn, dat dan de power afgeschakeld mag worden (behalve de power voor de security).
Nog iets?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Kan iemand mij wat meer info geven over de Goldbox voor een ALC60X.
Geeft nu geen boosterspanning meer,maar zit niet net als de Omnichrome met een cascade volgens mij.
Nou zijn hier wel schema's van in omloop,maar heb ik nog niet....:(
En weet iemand hoe je de MIN,MAX en STANDBY current en de PWM afregeld,volgens mij staat de pulsbreedte goed,maar de MIN,MAX en STANDBY zeker niet.
Zag in topic 9 dat er een paar van jullie een laserbank hebben met een 200mW ALC60 met een goldbox voeding.
Ik heb de MARLIN voeding.
grtz Rob

En aangezien mijn versterker maar 6W kan leveren, ben ik op zoek gegaan naar iets anders. De eisen waren niet denderend, alleen moest het allemaal wel gevoed worden met ca. +-16V (= 32V). Er blijken niet veel van die dingetjes te bestaan, die ook nog studentenbeurs-vriendelijk zijn.

Echter, vond ik na een google-sessie dit:
http://www.tubecad.com/2006/04/01/transistor_output.png
Als transistoren heb ik genomen bc547, bc557, bd139 en bd136.
De weerstanden bij de ingang zijn 47K, de weerstanden in het midden niet erg speciaal (220 - 2K2), en de weerstanden bij de uitgang <1 Ohm. Het blijkt nog best lineair te werken, en ik denk dan ook dat ik mijn soldeerbout weer eens opstart.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Welk vermogen je haalt bij welke voedingsspanning hangt volgens mij voor het grootste deel af van de imp. van de galvo, minder van de opzet van de eindtrap. Als de boel vast loopt tegen de voedingsspanning zal die omhoog moeten, of de imp. van de galvo bij die frq omlaag.

De eindtrapjes die ik in andere schema's zag totnogtoe waren of audio IC's of half discreet, met een opamp als stuurtrap en een set darlingtons op een naar verhouding behoorlijk hoge spanning als vermogenstrap.

Het schema lijkt me wat apart, met de basis van de onderste eindtor kortgesloten ? .. en de tor daar voor doet ?
Ik vraag mij uberhaupt af of zo een discrete opzet zonder DC terugkoppeling over het geheel DC stabiel genoeg is te krijgen.

Oeps, foutje, die kortsluiting is een weerstand van 220 ohm.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

In mijn zoektocht naar een passende laser voor mijn show lees ik toch graag dit forum. Hier zitten de enthousiaste mensen die veel kennis hebben en willen delen.

Nu heb ik zelf geen tijd om een goede laser in elkaar te zetten. Toch hoop ik dat jullie me willen helpen.

In eerste instantie heb ik een demo gehad van een 360mw RGB 30K laser met TTL. Daarnaast had ik ook een laser gezien met 100mw groen 15K.
15K kwam bij mij wat beperkt over voor echt strakke en iets lastigere beamshows. Toch blijf ik het lastig in vinden schatten wat nu een goede snelheid voor de scanset is.

De kleuren van de RGB laser waren zeker niet verkeerd, maar toch ben ik bang wat vermogen te kort te komen, dus een 1 watt analoge RGB moet maar even wachten tot er budget voor is....

De volgende info heb ik gekregen:
30K set kost rond de 700 euro
50K kost rond de 1200 euro

Verder weet ik nog niets, maar ik kan niet verzinnen hoe het verschil eruit ziet tussen een 30K en een 50K beamshow.

Ik ben nu de mogelijkheden aan het bekijken voor een 300mw groene analoge laser. Dit omdat ik het in- en uitfaden wel heel erg strak vind overkomen bij een show.

Ik wil er in eerste instantie beamshows mee geven, maar er zullen ook zeker animaties volgen.

Omdat mijn duits niet zo perfect is kom ik op laserfreak niet zo echt ver...

Always look at the bright side of light

Het enige verschil zoals ik het zie is: 30K is zeer goed daar kun je 90% van alle animaties goed met projecteren zonder al te veel knippering. Als je zeer ingewikkelde animaties krijgt met veel detail dan heb je die 10% echter nog nodig. Firma's die dat overigens echt kunnen zijn er niet veel meestal kom je uit bij cambridge. Type 6800 of 6210 dan weet je zeker dat je goed zit. Er zijn veel belangrijkere dingen die de beslissing zouden moeten maken dan de scanoutputrate(30K of 50K). Beamshows draai je vaak op maar 12K of net wat hoger.
Overgaan op alleen groen wordt door vele mede laseristen gedaan zeer begrijpelijk omdat de prijzen van rood en blauw met een leuk vermogen zeer hoog liggen. Dit maakt het echter nog leuk omdat anders iedereen een rgb laser zou hebben. Misschien een idee om eens setjes te huren en daar eens mee te spelen?

Ik wil mijn laserpointer analoog laten dimmen.
Hij werkt op 3 volt.

Moet ik nu de SPANNING verlangen of de STROOM verkleinen?

Een regelbare spanningsbron kan ik maken met een LM317.
Een regelbare stroombron kan ik maken met een potmeter in serie met de batterij-aansluitingen.

Wie weet een goed oplossing?

Waar ik ook iets over had gehoord is dat de scanrate afhankelijk van de projectiehoek is?

Dus bij een grote hoek haal je een mindere scanrate?
Vandaar dat ik zat te denken over 30K als minimum.

Als ik het zo lees, dan is dat ook nog wel te doen.
Is de prijs van 700 euro voor een 30K set wel een reeele prijs?

Qua kosten / prestatie denk ik dat ik zo een erg mooie combi bij elkaar heb gevonden....

Always look at the bright side of light

In het plaatje dat ik hier zie waarschuwt men alleen geen uitgang los te laten hangen, waarschijnlijk zijn het quasi-floating outputs of soortgelijks.

Ik kan goedkoop de MOT-1 stappenmotortjes aankomen.
Is hier nog interesse voor?

@ Aart: weet jij of ik de stroom óf de spanning moet afknijpen om de laserstraal te dimmen?

[Bericht gewijzigd door scanman op maandag 22 januari 2007 23:06:04

heeft en laserpointer niet al een voorschakel weerstand, als je dan de spannig verlaag dim je hem omdat de stroom afneemt (tis maar een suggestie k heb niet veel verstand van lasers)

ik denk dat het meer is dan alleen de stroom dimmen (laserdiodes zijn net ledjes, dus stroomgestuurd). Ik zou persoonlijk gaan voor PWM met een hele hoge frequentie, bijvoorbeeld 50kHz tot 100kHz. Dan moet je nog iets maken dat het analoge signaal (voeveel max. spanning?) omzet in een signaal waar de PWM schakeling iets mee kan.

edit: nog steeds mijn hobby: topic's de volgende pagina in helpen;)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Dit topic is gesloten