Tijdens het zoeken voor verilog toepassingen ben ik op deze site gekomen. Ze hebben hier verschillende heel mooie kits voor een heel lage prijs. Alle informatie is down te loaden en bevat heel veel software voorbeelden, volledige manuals enz. Echt onmogelijk om zoiets nog zelf te maken. Ik heb een aantal van hun verilog en vhdl voorbeelden gecompileerd en dat verloopt echt perfect. Mijn vraag is of er hier al iemand ervaring met deze boards heeft. Zelfs de USB programmer zit op hun board, alles geleverd met documentatie enz...

Ze hebben ook nog grotere boards o.a. de DE2. Ik heb daarvan ook alles gedownload ( volledige cd met info en applicatie's) en zelfs hun 2x16 character display is in enkele minuten perfect te compileren en te gebruiken. Ook keyboard, mouse, TV, audio, memory sdram,sram, flash, CF cards enz. De DE2 is natuurlijk vrij duur maar als je ziet wat er ervoor krijg blijft het spotgoedkoop. Maar mijn interesse zou vooral naar de DE1 board gaan voor $150 + verzending.

Iemand ervaring?

Met die borden geen ervaring maar wel met het bedrijf en hun USB blaster kloon. Die werkt in ieder geval prima, exact dezelfde blaster zit ook op hun borden. Flinke verzendkosten omdat het via Fedex moest, wel binnen 2 dagen in huis dan. Ook rekening mee houden dat Fedex niets over BTW meldt en dan na meer dan een maand nog een rekening stuurt. Natuurlijk moet er BTW betaald worden maar dat zouden ze netter kunnen doen.

Ja, dat begrijp ik en heb het ook zo ingeschat. Ik ga ervan uit dat je ongeveer 1/3 aan extra kosten zal betalen. Maar ik vermoed dat zelfs dan nog de componenten alleen al meer zouden kosten. Ik zie hun verzending $42.6

Als we afronden wordt dit samen $200 + 33% = $266 is ongeveer €210 alles inbegrepen. Ik vind dit heel behoorlijk.

Ik heb nu al een heleboel toepassingen gecompileerd en als je ziet wat in hun chip kan is het werkelijk fenominaal.

Hé ik ga er toch eentje moeten bestellen.....Daar kun je echt heel langmee gaan experimenteren zonder direct aan je grenzen te komen. Leuze is hier... een beetje meer is veel meer!

Ja het is zeker een redelijke prijs voor zo'n bordje.

Ziet eruit als mooi speelgoed. :) Op school hebben wij ook fpga's om mee te werken. Werkt best leuk, alleen wordt er niet veel aandacht aan besteed, en moeten we het meeste maar zelf uitzoeken...

Voor thuis lijkt zo'n experimenteer bord wel vet,.. alleen heb ik het geld er niet voor,....

Ik heb de DE2 board een tijdje geleden gekocht vanwege mijn interrese voor FPGA voor het verwerken van grote streams. Iets wat ik niet fatsoenlijk kon afhandelen met een ARM7 micrcontrollers en/of embedded Linux. De rede dat ik de DE2 board heb gekozen was vanwege de korting voor studenten. Ik hoefde alleen een kopie van de studentenpas op te sturen en twee dagen later had ik de board thuis. Ik ben er zeer goed over te spreken. Plus inderdaad het aantal voorbeelden is behoorlijk groot. Dat was ook een van de grote rede voor dit board. Ik zat destijds te twijfelen tussen een Xilinx board van www.digilentinc.com en deze. Het aantal goede applicaties was voor mij de grote motivatie. Aangezien ik nauwlijks VHDL en al helemaal geen Verilog kennis was leek mij het leuke board om mee te beginnen.

Bedankt voor de reactie's. Ja ik begrijp dat voor vele beginners het een dure start is. En op school is er in veel gevallen te kort aan ervaring of inzet voor deze materie. Vandaar dat Altera ook die studenten promotie's doet. Een DE2 met studentenpas is echt een superkoop maar toch moet je die grotere financiele inspanning aan kunnen. Ik ben al een paar jaar op rust, die studentenpas zit er voor mij niet meer in. Maar de DE1 zou mij wel bevallen.

De reden van mijn oproep is ook om te zien of de leveringen vlot verlopen maar dit blijkt idd zo te zijn. Ik ben al jaren Altera gebruiker veranderen naar Xilinx zit er niet in. Hoewel zij ook heel mooie bouwstenen hebben is het vooral de Quartus ontwikkelingstools die voor mij de doorslag gaf.

In het verleden heb ik altijd schema entry gebruikt samen met de wizards en soms wat AHDL ertussen. Maar nu ik al die uitgewerkte modules zie in VHDL of verilog merk ik ook het grote voordeel van die talen juist voor hun uitwisselbaarheid. Jaren geleden was opencores een pover gedoe maar heden ten dage is het aanbod van vrije IP cores veel groter waardoor je die standaard bouwstenen zoals keyboard, mouse, I2C, SPI, UARTS, LCD display's, IRDA, VGA, audio en video codecs en nog veel meer kant en klaar kunt vinden, compileren en gebruiken. Juist hierdoor kom je meer en meer in aanraking met die talen, kun je ze lezen en beprijpen hoe het werkt en uiteindelijk ga je ook zelf gaan schrijven. Dat is juist het grote voordeel van deze kits want eens je deze standaard modules gebruikt heb je nood aan iets grotere bouwstenen. Die zijn aanwezig zowel in de DE1 als in de DE2 kit.

Ik ga vandaag nog een beetje zoeken maar ik ga ervanuit dat juist door deze kits er meer gebruikers zijn die allerlei routines uitwerken waardoor er weer meer informatie beschikbaar is. Als deze informatie ook nog op een DE1 of DE2 kit getest werd is dit altijd goed meegenomen. Nu zit ik met de EP1C3 en de EP1C6 cyclone. Deze beide bouwstenen werken al vrij goed maar voor dezelfde prijs van de DE1 kit staan daar nog veel meer interface bouwstenen ter beschikking terwijl er zeker 8x meer elementen in de cycloneII chip zitten.

edit:
DE1 board juist besteld, shipping is gestart.

Mijn DE1 board is zopas aangekomen uit taiwan. 2 dagen service, super!

Eerste bevindingen: Heel mooie kwaliteits board, multilayer, gewoon verbazend hoe ze dit allemaal kunnen maken voor deze prijs. Meteen alles aangesloten en hij wordt geleverd met een testprogramma zodat je direct ziet of het ganse board werkt. Ik heb ook een VGA monitor aangesloten en ja, daar komt ook perfect beeld uit. daarna de USB drivers geladen en aangesloten op de PC. Meteen een nieuw demo programma geladen die je toelaat via de PC en de USB aansluiting de verschillende delen en functie's van de board te wijzigen.

Dit board met de EP2C20F484F7 cycloneII chip zal hier vooral gebruikt worden om routines te schrijven en te testen die dan later in een kleinere applicatie kunnen gestopt worden. Ook kleine deelschakelingen kan ik hiermee voorbereiden wat ik dan ook regelmatig wil beschikbaar stellen voor andere gebruikers. De meeste van die toepassingen kunnen dan ook werken op de allerkleinste boardjes of cyclone chips of de MAX reeks.

Nu moet ik toegeven dat deze board niet zo direct het type is die een echte FPGA beginner nodig heeft. Er zitten zoveel functie's op dat je toch wel een beetje ervaring moet hebben. Maar anderzijds is het een uitstekende tools om al je projecten te kunnen uittesten. Alle software zit ook in de doos, inclusief de Quartus web versie samen met de NiosII evaluatie versie. Maar voorlopig heb ik niet zoveel belangstelling voor die NiosII. Kan later nog van toepassing zijn.

Leuk is ook dat alles via USB2 te programmeren is, deze staat inclusief op de board. Zelfs de voeding kan hij uit de PC nemen als je dit wenst want de board draait direct al bij het aansluiten zonder de externe powersupply.

Ik ben bezig met een morse keyer te programmeren in verilog. In schema design werkt hij al en is hij in gebruik. Daarna zou ik de omgekeerde functie's erin plaatsen nl. morse dekoderen en de characters leesbaar op een LCD display van 2x16 characters plaatsen of via de VGA monitor.

De CD's met de software, pdf files, verilog en vhdl voorbeelden kun je ook downloaden op de link die ik reeds gegeven heb. Zo kun je heel veel documentatie inkijken zonder iets te moeten aankopen. De routines werken ook perfect want een deel had ik al gecompileerd voor mijn kleinere cyclone chips.

en was het nu in totaal ook ongeveer die 210 euro die je dacht? (ik heb ook wel interesse in zo'n de1)

Op 6 april 2008 11:40:17 schreef danielbakker:
en was het nu in totaal ook ongeveer die 210 euro die je dacht? (ik heb ook wel interesse in zo'n de1)

Ik heb zelf ook interesse om bij terasic te bestellen, en dan wel de MAX II micro kit van $49,-

Heb een creditcard, maar zit alleen nog met de 30 dollar verzendkosten, als er meer mensen geinteresseerd zijn, kunnen we een mini SK houden.

Op 6 april 2008 11:40:17 schreef danielbakker:

@mr gamba die max2 micro is inderdaad leuk maar wat zou de omgererekende prijs worden?
heb dat ding zelf ook liggen het is dan ook niet voor mij maar ben toch geintreseerd

Omgerekend kost die ongeveer :

Prijs in dollars ex btw
(2 x 49) + 37
---------------  = $ 67,5
       2

Prijs in euro's

42,99 euro ex btw

€ 56,16 incl btw ( met inklaringskosten dus. )

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op (14%)]

Nog 10 euro inklaringskosten erbij rekenen. Invoerrechten zijn 0%, maar de douane/fedex vraagt wel geld voor het inklaren. Misschien dat je bij erg grote bedragen (honderden euro's) nog hogere inklaringskosten maar voor niet al te grote bestellingen is het meestal rond de 10 euro.

klopt het dat je die max micro cpld maar weinig keren kunt programmeren/configureren?
als die ermee ophoud heb je wel een stevige usb byteblaster over, maar toch.

Gegarandeerd maar 100 keer ja, in de praktijk blijkt dat allemaal wel mee te vallen maar dat is wat Altera garandeert.

hmm, Ik vind 100 keer nog steeds betrekkelijk laag. Xilinx heeft het met zijn XC9500XL serie bijvoorbeeld al over 10.000 program/erase cycles.
ligt dit aan het type geheugen wat gebruikt word om de configuratie te onthouden?

Op 8 april 2008 09:51:10 schreef madwizard:
Gegarandeerd maar 100 keer ja, in de praktijk blijkt dat allemaal wel mee te vallen maar dat is wat Altera garandeert.

Dat klopt niet helemaal.

Er zit een stukje eprom in waar je waardes in op kunt slaan (bijvoorbeeld serie nummer, calibratie data voor het e.e.a.).
Dat bewuste eprom kun je maar 100 keer beschrijven.

Het configureren gaat in een heel ander gehuegen, dat is wel meer dan 100 keer ter overschrijven (geen idee hoeveel maar iig meer dan genoeg).

(Ik had deze verwarring ook maar toen heb ik het gevraagd aan zon technische gast van altera en die vertelde wat hier boven staat)

ik heb net die inkoopactie gemist. Komt er binnenkort weer zo'n inkoopactie? Het lijkt me super om zo'n DE1 bordje te hebben :)

Over niet al te lange tijd wel ( max 2 - 3 weken )