Zou mij hier iemand mee kunnen helpen??
Ik ben een eenvoudige lichtsluis aan het maken voor mijn eindwerk en gebruik hiervoor een ld274. Welke (infrarood)detector zou ik hiervoor het best kunne gebruiken?

Alvast bedankt!

dat hangt af van de frequentie waarmee je werkt.
De "gewone" TSOP IR ontvangers zijn zo ingericht qua "behuizing" (lees: Type gegoten kunststof) dat ze alleen een specifieke IR frequentie doorlaten.
De rest wordt gedaan door de fototransistor(?) die in die behuizing gegoten zit.

BV de 1140 is bedoeld om de 40Khz signalen door te laten.
De rest (andere IR frequenties of omgevingslicht) kunnen dat niet beinvloeden.

misschien kun je dit gebruik. het is voor een afstandsbeding maar het werk op I.R. je kunt het proberen.
http://www.velleman-kit.com/downloads/0/minikits/manuals/manual_k137_r…

ok ik ga dit eens verder bekijken.
In ieder geval al bedankt..

Op 22 januari 2007 20:04:24 schreef Fantomaz:
dat hangt af van de frequentie waarmee je werkt.
De "gewone" TSOP IR ontvangers zijn zo ingericht qua "behuizing" (lees: Type gegoten kunststof) dat ze alleen een specifieke IR frequentie doorlaten.
De rest wordt gedaan door de fototransistor(?) die in die behuizing gegoten zit.

BV de 1140 is bedoeld om de 40Khz signalen door te laten.
De rest (andere IR frequenties of omgevingslicht) kunnen dat niet beinvloeden.

hmmm, dacht dat het een 1740 of 1840 was en dat er intern en berg filters en een versterkertje inzaten (samen met een fotodioe en een 80K pull Up)
of bestaat er ook een 1140 waar ze 't met de kleur kunststof doen om licht van dezelfde golflengte opeens tegen te houden als het niet knippert?

Ik ben er ook mee aan het spelen maar ik weet niet zeker of hij het nog doet. (tijd geleden begon iets te roken in mijn robot maar wat:))
De TSOP1738 werkt op 38khz. Is het niet zo dat als ik op een IR led een 38khz signaal zet met 50% dutycycle dat als ik erop richt hij data hoog maakten dan weg richt weer uitgaat? Heb data op bc547 met led en hij doet geen ene moer :P en heb geen scoop.

zit er wel een weerstand voor die led? (gezien de rook)

kijk anders ff met een digicam/webcam naar die led. die dingen zien namelijk wel IR. je ziet het dan als heel zwak paarsachtig licht als je recht de LED in kijkt (via de digicam)

Led doet het, maar die rook kwam waarschijnlijk door een kortsluitng bij tsop, breadbord was een puinhoop.

Maar werkt die methode om tsop te testen?
38khz op IR led (50% duty cycle??). Deze mik ik op TSOP1738 en dan meet ik de uitgang, dan draai ik de IR led weg en de uitgang veranderd dan. Dan koop ik gewoon een nieuwe tsop.

Ik gebruik heel veel deze eenvoudige ontvangerschakeling:

http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/detector.jpg

Eventueel de BPW34 ietjes afschermen met een klein buisje als je te veel omgevingslicht hebt. Anders die 4K7 verlagen maakt hem ook minder gevoelig. Die D4148 moet er niet noodzakelijk in. Transistor staat in geleiding als hij licht ontvangt. Moet je het omgekeerde hebben plaats er nog een transistorje achter.

Een TSOP1738 is voor de RC5 type afstandsbedieningen. Die gebruik ik ook maar daar is het voor de codes door te sturen. Die zijn idd gemoduleerd met 36KHz of 38 Khz.

edit: die BC847 was hier een smd versie maar dat mag om het even welke NPN zijn zoals een BC546 of iets dergelijk!

Op 22 januari 2007 20:23:08 schreef lampjes:
De TSOP1738 werkt op 38khz. Is het niet zo dat als ik op een IR led een 38khz signaal zet met 50% dutycycle dat als ik erop richt hij data hoog maakten dan weg richt weer uitgaat?

Nee. die 38 kHz blokgolf moet nog eens aan/uit geschakeld worden, bv op 1kHz. Dit dient voor het onderdrukken van 38 kHz storing. Lees de datasheet!

Als je gepulst licht wilt ontvangen, dus digitale pulsen uit de detector dan kan je dit zo doen:

http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/detektor2.png

Ik gebruik dit voor mijn laser systeem om vliegende beestjes te detecteren en te fotograferen. Door het ontvangen van pulsjes kun je beter filteren als dit nodig is. pasop deze schakeling gaat niet voor konstant licht zonder pulsen omdat de photodiode via een capaciteit gekoppeld is ( ac koppeling). R15 en R16 bepalen een voorinstelwaarde. Die heeft ook invloed op het omgevingslicht. R15 mag zeker niet hoger genomen worden anders blijft de uitgang in geleiding. Met die 10K staat hij vrij gevoelig, anders moet je die naar 8K2 brengen. Ik heb al dit probleem gehad bij hoge buitentemperatuur in de volle zon!

Op 22 januari 2007 20:23:02 schreef Lucky luke:
hmmm, dacht dat het een 1740 of 1840 was en dat er intern en berg filters en een versterkertje inzaten (samen met een fotodioe en een 80K pull Up)
of bestaat er ook een 1140 waar ze 't met de kleur kunststof doen om licht van dezelfde golflengte opeens tegen te houden als het niet knippert?

Je zult helemaal gelijk hebben LUckyL.
Ik wist dat het iets met XX40 was :-)
En inderdaad zal het ook versterkt worden.