HF ontwerp tips

beste,

ik heb al meerdermaals een HF schakeling gebouwd spijtig genoeg zonder succes. Ik heb inmiddels ondervonden dat met hoge frequenties werken al rap fout kan gaan. De voorbije schakelingen bouwde ik op een kunststof bordje maar ik zag dat de meeste het bouwen op een soort van koperen plaat... zou iemand deze techniek eens kunnen toelichten? en heeft ze veel meer kans op succes? Ik heb ook gezien dat er moet worden afgeschermt zodat HF signalen niet kunnen inwerken op de schakeling hoe wordt dat praktisch gedaan?

groetjes

ach,
Ik heb vroeger wel een een 3mtr ballans zendertje gebouwd ( 2 x 2N2219A ) op een plankje met spijkertjes.( had toen nog geen soldeerbout )en draaide de lange draadje's van de componenten hier gewoon omheen, dit werkte zonder problemen.
Mijn 1e middengolfzendertje was in een broodtrommel, werkte ook.
Het mooiste is lekker bakken op een printplaat ( mischien heeft een lokale elektronica boer bij jou dit wel in zakjes ), eilanden frezen of zwevend bouwen...maakt niet uit..draadje's van de componenten iets te-lang? ach, mijn ervaring is dat bijna alle kunsten op 100MHz nog wel werkt.
Maar of het allemaal net zo stabiel is, dat is een 2e.

ja, daarom is mijn bijnaam Opperjanker.

In principe kan je een FM-bug gewoon opbouwen op breadboard. MAAR je moet wel nadenken. Draden naar resonantiekringen (meestal spoel en trimmer/varicap) moeten kort zijn. Andere draden mogen ietsje langer zijn.
Voor FM bouw is het handig om op dubbelzijdige print te bouwen. Dan gebruik je de plaat als het aardvlak, zodat je overal ene goede aarde tot je beschikking hebt. Ik weet niet waar je dat normaal kan kopen, ik heb zelf ooit een hele hoop van het spul op een beurs gekocht. (maar ik begin er ook door te raken... Dus waar is dat te koop?)

Wat bedoel je trouwens met HF? Is dat FM? middengolf?
FM-bouwen is lastig. middengolf kan gewoon op een breadboardje.

Kan je evt. foto's posten van je mislukte projecten, dan is duidelijk te zien wat je fout doet.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 23 januari 2007 22:27:41 schreef (Z)weetvoetje:
... Dus waar is dat te koop?)

Op 17 maart in Rosmalen op de Landelijke Radio Vlooienmarkt in het Autotron.

rob007

Yarr, Matey!

HF bouwen:
Een kunststof bordje kan wel maar is niet het beste er voor.
Inderdaad word er veel op printplaat gebouwd.
Dit kan op een ge etste printplaat of met eilandjes
http://www.pulsarfm.nl/bly87a.htm
En wat ook kan is zwevend bouwen
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=OSTHLACT…
je moet dan soms een beetje creatief zijn (prettig HF gestoord is ook goed!)
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=SIXNWDU7…

EN!
Niet te moeilijk beginnen, eerst ff lekker simpel klein dingetje!
Oefenen (niet op een ouwe fiets in dit geval!)

Succes!
Rob007.....Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 23 januari 2007 22:44:03 schreef Carel M.:
[...]
Op 17 maart in Rosmalen op de Landelijke Radio Vlooienmarkt in het Autotron.

Dat weet ik, daar heb ik het ook vandaan. Maar dat valt altijd precies op mijn verjaardag, dus het is zeer de vraag of ik dan van de partij ben...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Prachtig rob,

Krijg weer het vroegere piraten gevoel :-)

ja, daarom is mijn bijnaam Opperjanker.

Op 23 januari 2007 22:52:00 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Dat weet ik, daar heb ik het ook vandaan. Maar dat valt altijd precies op mijn verjaardag, dus het is zeer de vraag of ik dan van de partij ben...

Valt 17 maart altijd precies op je verjaardag? Da's ook toevallig :-)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
JoWi

Special Member

Op 23 januari 2007 22:52:00 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Dat weet ik, daar heb ik het ook vandaan. Maar dat valt altijd precies op mijn verjaardag, dus het is zeer de vraag of ik dan van de partij ben...

Grappig, volgens mij valt Rosmalen elk jaar op een andere dag.....

Ignorance is bliss

Voor het opbouwen HF schakelingen geldt dat de parasitaire effecten van de verbindingen tussen de componenten een belangrijke rol gaan spelen in het gedrag van de schakeling.
Het vereist dus de nodige inzicht en ervaring om een goed werkende en reproduceerbare schakeling te maken.
Ook het EMC gedrag kan negatief beinvloed worden door slechte layout en bedradingstechnieken.
Over het algemeen is het gebruik van een kopervlak of een ander goed gedefinieerd stroom retourpad een absolute must.
Zaken als parasitaire zelfinductie en capaciteit en geleidingsverliezen als gevolg van het skin effect spelen een zeer grote rol in schakelingen als b.v. een 3meter zender.
Zodra de frequenties boven de paar honderd MHz uitkomen worden algemene breadboard technieken volkomen onbruikbaar door het totale dominantie van parasitaire capaciteit en zelfinductie op de circuit eigenschappen.
Dat wil niet zeggen dat je niet kan breadboarden op 440MHz maar je moet wel heel goed weten wat je aan het doen bent.
Overigens kunnen breadboard technieken in het LF deel van het spectrum ook al voor onbruikbare schakelingen zorgen, denk maar eens aan schakelingen met hoge impedanties of zeer lage ruisniveau's.
Mij zul je in ieder geval niet snel met een 'broodplankje' in de weer zien gaan, ik pak als het moet gewoon wel een stuk 'copper clad' en smijt daar mijn onderdelen tegenaan :-P

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

bedankt voor alle snelle reacties. Ik zal even een beetje toelichting geven over welke schakeling het ging.
Het was deze VHF AM video zender:

http://www.geocities.com/ripkipelectriczone/videotx.htm

hier zijn enkele foto's van hoe ik hem bouwde

http://users.skynet.be/bourne/zender%20dichtbij.jpg

http://users.skynet.be/bourne/zender%203.jpg

Er werd me al verteld dat de schakeling enkel een zw beeld kan leveren met weinig contrast en dat het over een zeer breede band uitzend. Is dat zo?

Henry S.

Moderator

Klopt, dat is een hele slechte oscillator voor video, en zelfs al een slechte voor audio.

Wat er uit komt is een mix van AM, FM en PM, lineariteit is ver te zoeken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Probeer dat ding met 6 wikkelingen, hoe lager de frequentie, hoe makkelijker ie het doet. Daarnaast is de BC546/bc547 die je misschien gebruikt heb niet geschikt voor veel hoger dan 100MHz.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op woensdag 24 januari 2007 15:59:39

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik weet bijna zeker dat BACO in IJmuiden genoeg printplaat heeft om je vloer mee te plaveien. Ik heb er tenminste regelmatig gekocht, onder andere plaatjes van briefkaartformaat met strips en eilandjes, handig voor experimenteren.

De Grote Hellehond Zelve.

Ijmuiden helemaal... Nouja, lang leve de OV-kaart :)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik bouwde vroeger mijn fm zendertjes als volgt:
Neem een stuk printplaat.Knip van een ander stukje print kleine vierkantjes af.
Lijm deze op de printplaat.hierop kan je de componenten op vast solderen.Werkt zeer goed

Henry S.

Moderator

Werkt goed, maar laat de lijm goed drogen... :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

5 Minuten twee-componenten epoxylijm is prima. Heeft,vermoed ik, ook goede HF eigenschappen.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op woensdag 24 januari 2007 18:52:03

Je hebt eigenlijk lang niet altijd printplaat nodig. De beroemde Klaas Spaargaren (fameuze ontwerpen in Electron) deed alles op de "dead bug" manier: IC'tjes ondersteboven op aluminium met de pootjes omhoog (vandaar de dead bug) en dan maar de onderdelen eraan solderen. Zo vermijd je parasitaire capaciteiten. Ik heb zo ook bijvoorbeeld de ingang van actieve antennes (die zeer hoogohmig is) in elkaar zitten.

De Grote Hellehond Zelve.
rob007

Yarr, Matey!

@ O.P.J Piraatjes gevoel: Ja dat was leuk he?
Nu is het meer de kik als het werkt of gekker nog verbeterd hebt.

dead bug, zwevend, spinnenweb enz enz.
Je hebt er veel namen voor he?

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
joopv

Golden Member

Op 23 januari 2007 22:00:27 schreef beezebug:
ik heb al meerdermaals een HF schakeling gebouwd spijtig genoeg zonder succes. .....

Ik zal even een beetje toelichting geven over welke schakeling het ging

Je uitspaken zijn wat verwarrend. Hoeveel verschillende schakelingen heb je nu proberen te bouwen?

Anyway: als je op hoogfrekwent gebied begint te bouwen is het geen goed idee om meteen op VHF te willen beginnen. Bouw eerst eens wat op lagere frekwenties zoals lange of middengolf, daarna iets op kortgolf en werk zo naar boven toe naar VHF / UHF enz.

De 'rare hf effecten' nemen toe naarmate je op hogere frekwenties dingen gaat bouwen.

Op 25 januari 2007 08:45:46 schreef joopv:

Anyway: als je op hoogfrekwent gebied begint te bouwen is het geen goed idee om meteen op VHF te willen beginnen. Bouw eerst eens wat op lagere frekwenties zoals lange of middengolf, daarna iets op kortgolf en werk zo naar boven toe naar VHF / UHF enz.

De 'rare hf effecten' nemen toe naarmate je op hogere frekwenties dingen gaat bouwen.

Zonder begrip heeft het nog steeds geen zin om je langzaam omhoog te werken hoor, het is tenslotte geen krachttraining of iets dergelijks.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 25 januari 2007 11:27:01 schreef Xenobinol:
[...]

Zonder begrip heeft het nog steeds geen zin om je 'langzaam' omhoog te werken hoor, het is tenslotte geen krachttraining of iets dergelijks.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand