ik moet een tiptoets schakeling maken met 5 lampen.
- aparte tiptoets voor elke lamp aan/uit te schakelen
- met 1 tiptoets ook alles aan/uit schakelen
- de lampen kunnen dimmen met de tiptoetsen
- de lampen allemaal samen met 1 tiptoets kunnen dimmen
het schematjes van de tiptoets heb ik al maar ik zou willen weten wat ik het best kan gebruiken EASY , LOGO , PLC(S5)
aansluit schema'tjes of programma altijd welkom 
Dank u
maar we hebben maar 6 uur praktijk in de week en het is nog ongeveer 8 weken school 
voorgebakken blok ?? hoe bedoel je?
Op 29 januari 2007 22:59:26 schreef vdwNick:
[...]
voorgebakken blok ?? hoe bedoel je?
Beetje peper, beetje zout, 5 minuutjes garen.
Logo is een blokkendoos, net Lego.
owk
maar lukt het met een LOGO!Basic of LOGO!Pure ?
anders met easy of plc?sin kan ik je ff toevoegen op msn aub?zodat je mij ff kan uitleggen want ik het beste zou nemen ik zou je heel dankbaar zijn

Basic, pure ... enige verschil tussen die twee is in dit geval niet boeiend.
Andere gelijksoortige doosjes kunnen dit vast ook wel.
En simpeler dan "er zit een blok in met die functie" kan ik het echt niet maken.
-edit-
How ! ... ik had het stuk over dimmen gemist ... ( het leek me al te simpel voor een eindwerk )
Wat heb je als dimmers ? er zijn diverse doosjes met een analoge uitgang ( 0-10V ) , maar helaas heb ik daar zelf nog niet mee geprutst.
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
ik mag "kiezen" wat voor dimmer ik ga gebruiken.
ja dat aan/uit schakelen is gemakkelijk maar dat dimmen is iets anders 
Captnoord
mov eax, 0x666
toen ik me eindproject deed op het mbo mochten we niet iets doen met lampen en aansturen omdat dat namelijk te simpel was. We deden een tracking systeem met een webcam, was wel lachen software schrijven om 1 kleur te kunnen tracken (ja nu zou ik het anders doen) en dan stukje hardware om de webcam te draaien op alle assen. Met usb microcontrollers stappe motor aansturingen. Was erg leerzaam enzo. Maar 6 weken 8 uur. Dat is dus samen 48 uur, nou leg je er wat vrijetijd in dan kan dat makkelijk wat meer worden. Maar dat zou ik toen al binnen 12 uur klaar hebben. Kijk eens om je heen, google eens. Volgens mij heb je helemaal nog geen moeite gedaan. Ik ken namelijk 2 dimmer projecten die je goed als voorbeeld kan gebruiken. Deze hebben 100en links op het internet. Met andere woorden USE GOOGLE FIRST.
Veel succes ik hoop echt dat je het lampje zal gaan branden (damn wat ben ik grappig.... woord grapje)
Captnoord
mov eax, 0x666
Op 29 januari 2007 23:24:48 schreef Sine:
Basic, pure ... enige verschil tussen die twee is in dit geval niet boeiend.Andere gelijksoortige doosjes kunnen dit vast ook wel.
En simpeler dan "er zit een blok in met die functie" kan ik het echt niet maken.
-edit-
How ! ... ik had het stuk over dimmen gemist ... ( het leek me al te simpel voor een eindwerk )
Wat heb je als dimmers ? er zijn diverse doosjes met een analoge uitgang ( 0-10V ) , maar helaas heb ik daar zelf nog niet mee geprutst.
dude ik vindt nog steeds prefab dingen gebruiken voor een eindproject simpel. Je hebt echt geen idee hoe lang ik toen achter die verschikkelijk brakke ets machine heb gestaan.
Douw het in een AVR. Hoogohmig genoeg om geen electronica voor tiptoetsen nodig te hebben, PWM in software is ook appeltje-eitje. Paar logic gate FETs als drivers. Klaar.
Wordt wat lastiger als het 230V lampen moeten zijn.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Niet zoveel lastiger: nuldoorgang dedecteren (INT), timertje starten, bij afloop timer triac ontsteken (via optocoupler).