Oke bedankt dat wist ik niet.

ik ga nu de vraagtekens invullen:
license type: Web Edition
expiration: 15 jul 2007
host id type: NIC ID
host id value: 000ae4e6c49e

als het mac adres het fysiek adres is klopt het mac adres.
of heeft het ook te maken met welke ik op dit moment gebruik? ik heb er namelijk 2. 1 voor de draadloze netwerkverbinding en 1 voor een netwerk met zo'n kabeltje. ik werk namelijk achter een laptop.

Dat kan idd problemen geven met licentie, zo bij ons op school ook gezeik gehad met Xilinx. Activeren met draadloos..., en dan werken op een plek zonder draadloos :P

Op 6 februari 2007 20:18:39 schreef fotoopa:

- clock mag nooit teruggedraaid worden eens je een licentie bekomen hebt.

Betekent dat dat xntp en flexlm elkaar bijten?

Bedankt voor de reacties,

ik heb het geprobeerd nu met een netwerkabel, maar geen effect. (alles afgesloten gehad voor de zekerheid).
ik had hem ook draadloos geactiveerd.

weet iemand waar nog een ander probleem zou kunnen zitten?

Op 5 februari 2007 19:03:10 schreef free_electron:
nog efkes geduld. als alles goed gaat post ik vanavond mij experimenteerbord ontwerpje.

vlot het al een beetje? Of laat je ons nog een paar dagen in spanning wachten?

Op 6 februari 2007 21:17:51 schreef elektroverslaafde:
Bedankt voor de reacties,

ik heb het geprobeerd nu met een netwerkabel, maar geen effect. (alles afgesloten gehad voor de zekerheid).
ik had hem ook draadloos geactiveerd.

weet iemand waar nog een ander probleem zou kunnen zitten?

Je licentiefile moet overneenkomen met je NIC ID. Dit kun je zien als je de licencie file met een gewone editor opend die in quartus aangegeven staat. je kunt ook de geldigheids datum uitlezen in de editor. Als dit niet klopt met je netwerkkaart zal het niet werken en loopt er er iets mis tijdens je licencie aanvraag. en zal je dit opnieuw moeten aanvragen. het moet overeenkomen met je netwerkkaart van je computer. Ik heb ook deze problemen gehad met draadloos netwerk. Hierdoor kwamen 2 verschillende NIC ID's bij Altera. Altera heeft je eigen netwerkkaard ID nodig van je PC.

ik heb inmiddels al een nieuwe licentie aangevraagd. maar deze werkt ook niet. morgen weer verder hoop ik.

bedankt voor jullie reacties.

Op 6 februari 2007 21:18:06 schreef xantus:
[...]

vlot het al een beetje? Of laat je ons nog een paar dagen in spanning wachten?

ela ela ! afjager !

tdss. de jeugd van tegenwoordig. geen beetje 'persensie' meer

Op 6 februari 2007 22:04:36 schreef elektroverslaafde:
ik heb inmiddels al een nieuwe licentie aangevraagd. maar deze werkt ook niet. morgen weer verder hoop ik.

bedankt voor jullie reacties.

Verander je device eens?

EPM240F100C4 dat lijkt mij een redelijk exotisch device, verander het eens in een ep2c5-10 ofzo? kijken of i dan wel compiled.

Misschien ondersteund de gratis versie niet het compileren voor dat device.

Op 6 februari 2007 22:16:04 schreef free_electron:
ela ela ! afjager !

tdss. de jeugd van tegenwoordig. geen beetje 'persensie' meer

Was niet bedoeld om je op te jagen, was gewoon benieuwd naar de vorderingen :)

@free_electron
Ik heb nog een hele partij (>100st) LED displays liggen.
4 digits/multiplexed/Common anode.
Als je die kunt gebruiken in je ontwerp wil ik ze wel
gratis beschikbaar stellen.

Free welk schema gebruik jij voor de Byteblaster want dit is volgens mij wat er in een ByteBlaster 2 zit, als je die bij je bord gebruikt doet kan je er in de toekomst ook 1,8V devices met proggen.

der zijn ondertussen low voltage chips ... ( 74lcx)
dus 3.3 volt en 2.5 volt is geen probleem.

Op 7 februari 2007 10:01:17 schreef peterrr:
@free_electron
Ik heb nog een hele partij (>100st) LED displays liggen.
4 digits/multiplexed/Common anode.
Als je die kunt gebruiken in je ontwerp wil ik ze wel
gratis beschikbaar stellen.

lite-on 4627 is wat e rnu in zit.
das een 4 digit common anode display.
kost geen drol. 2 dollar ....
als je een los 7 segmentje koopt ben ja al zovele kwijt ...

Om te beginnen met FPGA`zijn er iets teveel kleine hobbeltjes de ik nog zou moeten nemen. Wel ben ik van plan om binnenkort mijn eerste projecten met een FPGA te maken.

Alvast wat vraagjes:
- Moet de bitmap er iedere keer bij powerup opnieuw ingeschoten?
- Hoe zoek ik een schikkende FPGA? (hoe schat ik groottes, geheugen ed)

Op 7 februari 2007 22:50:48 schreef elmowww:
- Moet de bitmap er iedere keer bij powerup opnieuw ingeschoten?

Jep, een FPGA verliest zijn configuratie bij powerloss. Je zult hem dus opnieuw moeten programeren met een programmer, of je zet er een stukje flashgeheugen naast dat bij opstarten automatisch de FPGA configureert (fpga fabrikanten hebben daar speciale methodes voor om dat te doen. Xilinx heeft bijvoorbeeld platform flash, speciaal gemaakt voor fpga configuraties)

Op 7 februari 2007 22:50:48 schreef elmowww:- Moet de bitmap er iedere keer bij powerup opnieuw ingeschoten?
- Hoe zoek ik een schikkende FPGA? (hoe schat ik groottes, geheugen ed)

Ja en zoals dit voor xilinx is, ook voor Altera. Maar dit gebeurt razendsnel tijdens de powerup doorgaans door een speciale flash ernaast die via enkele pinnen serieel de configuratie overbrengt. Soms wordt dit ook door een andere controller of vb een PC gedaan. Hierdoor is de configuratie dynamisch herinstelbaar en kunnen de functie's op ieder ogenblik gewijzigd worden. In industrieele toepassingen hebben we dit bijna altijd zo gedaan.

Tijdens het testen kun je via de JTAG op de FPGA tijdelijk een andere configuratie inladen zonder je origineele configuratie die in flash bewaart zit te wijzigen. Zolang de power aanblijft, blijft die er dan in.

Bij CPLD's daarentegen is het geheugen zelf flash type en blijft je configuratie bewaard ook na spannings uitval. CPLD's zijn doorgaans ook kleiner en daarom veelal geschikt voor het starten en voor kleinere projecten. Maar alles is relatief, want een MAX II met 1270 LE's ( logische element blokken) kunt je al ernorm veel doen.

De gebruikte Altera software is Quartus en je kunt altijd een project compileren en zien of het in een of andere bouwsteen past zonder het daarom te maken. Je moet niets aan je design wijzigen om deze testen te doen.

Free ik heb een andere buffer gevonden die van 1V tot 5V werkt.

Verder ziet het bordje er goed uit.

[Bericht gewijzigd door Switching Power op ]

Yep, de 74LV244 prima dingetje, gebruik ik hier ook voor mn projecten.

Op 7 februari 2007 23:18:56 schreef KillerB the Supreme:
[...]
Jep, een FPGA verliest zijn configuratie bij powerloss. Je zult hem dus opnieuw moeten programeren met een programmer, of je zet er een stukje flashgeheugen naast dat bij opstarten automatisch de FPGA configureert (fpga fabrikanten hebben daar speciale methodes voor om dat te doen. Xilinx heeft bijvoorbeeld platform flash, speciaal gemaakt voor fpga configuraties)

Oei, dat maakt een FPGA opeens wat minder interessant als je altijd je data verliest.
Ik wil enkel dingen maken die je niet opnieuw hoeft in te stellen en te programmeren wanneer je de spanning afzet.

zo'n groot probleem is dat nou ook weer niet.
als je een kleine configuratie prom er aanhangt. bijv de EPCS1 (voor altera dan) en je laadt je file daarin is configureert die prom de fpga wel. kost bijna niks en is nog snel ook.

Op 8 februari 2007 12:52:07 schreef cosphi:
[...]
Oei, dat maakt een FPGA opeens wat minder interessant als je altijd je data verliest.
Ik wil enkel dingen maken die je niet opnieuw hoeft in te stellen en te programmeren wanneer je de spanning afzet.

meeste FGPA's hebben de mogelijkheid om een seriele eeprom uit te lezen bij het opstarten.

Tijdens mijn studie had ik een bord gemaakt wat zijn configuratie binnen haalde uit een EPROM (27C256) Deel van de eprom bevatte de configuratie en als de configuratie geladen was zat in ander deel van de eprom een aantal bitmaps voor een display.
Dit was gebouwd met een XC4000 van xilinx. Tijdens mijn afstuderen heb k gebruik gemaakt van Altera's. Als ik nu weer ga beginnen met CPLD/FPGA zal ik denk ik weer verder gaan met altera ivm de ontwikkel omgeving.

Na enig gezeur met quartus van altera, heb ik ise van xilinx gedownload. deze werkt volgens mij helemaal.
binnenkort ga ik eens een fpga bestellen. dan weet ik zeker of dat het werkt.

De mensen die me met quartus hebben geholpen bedankt. maar mij lukt het niet om dit goed te krijgen.