Speakers autoradio

In de handleiding van mijn autoradio staat: "het maximum ingangsvermogen van de speakers moet niet meer dan 45W zijn, met een impedantie van 4 tot 8 ohm".
Ik snap die 45W niet goed, ik kan toch er op aansluiten wat ik wil, of dat nou boxen zijn van 30W of van 100W, of zie ik wat over het hoofd?

En nog wat: overal zie je dit soort produkten. Zijn dit nou 2 boxen of is het er maar eentje en is die 100W voor hun beide of per box?
Want me autoradio kan 4x45W leveren, dus heb niks aan boxen die meer dan 45W zijn per stuk.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op zaterdag 19 april 2003 10:11:01

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Die boxen van je link worden per set verkocht. Volgens mij zijn dat er dan 2.
Je kan er ook boxen van 200W aanhangen maar daar zie ik het nut niet van in. Ik zou en van 50W nemen ofzo. Dan zit je nooit op het max. vermmogen.

I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone

die 45W gaat volgens mij om de boxen. Aan je radio kun je best 100 watt boxen hangen. Maar je moet voor die 45W boxen geen 100W versterker zetten.

Volgens mij zijn het 2 boxen van 100W

Euh......

Per set. staat op je site dus dat is 2x100w

Hello, I'm a signature virus. Copy me into your signature to help me spread.

Omdat er staat per set zouje idd denken 2x. Maar omdat je bevestigingsmateriaal en afdekgrill erbij krijgt zou je dat ook kunnen opvangen als set.

En je zou idd denken dat het dan 100W per box is, maar soms nemen ze alle wattage bij elkaar en geven dat op als maximum vermogen.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

vraag het kijkshop gewoon in een m@il

Hello, I'm a signature virus. Copy me into your signature to help me spread.

je autoradio levert vier maal 45W per kanaal, dat wil zeggen linksvoor, linksachter, rechtsvoor en rechtsachter.
je kunt hier rustig per kanaal 100 of meer op zetten zelfs wel minder alleen loop je het risico als het wattage van de spekers minder is dan het uitgangsvermogen en je zet je radio effe behoorlijk hard dat je de speakers opblaast.
dus een speaker met meer vermogen kan het vermogen van de versterker altijd aan.
let wel die 45W is meestal geen nominaal vermogen maar duidt meestal op piekvermogen.
groetjes piet kuiper

"het maximum ingangsvermogen van de speakers moet niet meer dan 45W zijn, met een impedantie van 4 tot 8 ohm".

Mijn logica zegt dat het niet moet, maar wel mag :)

dus ze willen hiemee gewoon bedoelen dat je niet 200watt boxjes eraan moet hangen in de hoop er meer geluid uit te krijgen. Is imo vrij onduidelijke zin, maar zou zou ik het opvatten.

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Bedankt allen, ik heb er zeer zeker wat aan gehad en ben naar de winkel gegaan (Halfords) en het ff daar ook nog gevraagd. Het wattage is idd per box, en ze zitten per 2 erin. Die zin uit de handleiding is behoorlijk vaag, maar ze zullen idd wel bedoelen wat jullie zeggen.

Ik heb nu 80 Watt boxen, de verkoper vertelde mij dat boxen van 60W max. meestal te vergelijken zijn met 30W uitgang van je radio. Dus 80W op een radio van 45W is minimaal aangeraden. Omdat het allemaal niet zo super hoeft te zijn heb ik dus deze genomen en geen 100W of meer of een 3-weg systeem.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Ik heb ook luidsprekers van Sony gehad, maar heb ze omgeruild voor Infinity luidsprekers.

Ik wil hiermee niet zeggen dat Sony per definitie slecht is, en ik heb er dan ook aardig wat meer voor neer moeten tellen, maar het was absoluut de moeite waard.

Infinity luidsprekers hebben een absoluut warme en volle klank, de Sony die ik heb omgeruild kon daar niet aan tippen, maar daar hing dan ook een prijskaartje aan.

Het is een tip waar je wellicht nog iets mee kunt.

SWS

A long answer is not short!

Wat ik van iedereen hoor is altijd je speakers groter te kopen dan je versterker. NOOIT andersom. Dat kunnen je boxen namelijk niet hebben. Je moet echter je boxen ook niet teveel groter kopen maar dat is afhankelijk van je versterker. Als je versterker namelijk een toon geeft en je conus laat bewegen schiet die ook weer terug en levert ie opeens stroom. Die wordt opgevangen door je eindtrafo maar als je op een goekope 10 watt versterker boxen van 500watt zet (het nut zou mij totaal ontgaan maar STEL) dan beschadig je je eindtrafo enorm en zal ie doorbranden. Een vriend van me is dit ook gelukt door z'n zelfbouw subwoofer alleen op z'n versterker aan te sluiten. Als je meerdere boxen op een kanaal zet vangen ze wel het signaal van elkaar op dus zo kan het ook.

Ik zou het vermogen van zowel boxen als versterkers sowieso maar met een korreltje zout nemen hoor ;)

De meeste 4x35 a 4x50 watt autoradios werken met versterkers in bridgemode, bij 14V accuspanning en 2V verlies kom je aan 24 Vtt max. Voor een sinus is dat pakweg 18 watt RMS in 4 ohm, een blokgolf komt logischerwijs aan 36 watt RMS.

Anyways, als je speakers hebt met een piekvermogen van 50 watt zou je in principe altijd safe moeten zitten, mits dit opgegeven vermogen echt juist is.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

Ik zou zelfs groter nemen dan 100W. Ik heb zelf ovaale speakers van Sony van 600W piek achterin en die kunnen die 45W net aan. Voorin heb ik 2x 80W 10cm en die zijn veel te klein. Ik kan er nauwelijks 20W uit krijgen. Dit komt doordat de konus niet gedempt wordt door een luidsprekerkist. De grotere luidsprekers hebben een langere slag waardoor je er meer vermogen in kunt stoppen. En door de grotere konus meer bas.
Die van 80W heb ik voor de grap een keer in een kist van 3liter gestopt. Toen kreeg ik er 40W piek uit en ging hij veel en veel harder, vooral de bas.
Mijn advies: 150W of meer heeft mijn pa ook, wil net.

Dus eigenlijk zijn die aanduidingen van het wattage van boxen niet helemaal correct als ik dat zo hoor.

Er zitten nu 13cm 80W boxen van JVC in en die kunnen ook die 45W niet aan, maar ze gaan hard zat dus ik vind het best ;)

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het opgegeven vermogen het vermogen dat de konus en spoel aankan, voordat ze kapot gaan. En niet voordat ze gaan vervormen.

Beste is een ruime marge nemen. Je versterker kan misschien wel 45w output geven, met een harmonische vervorming van 10% ofzo.. idem met de speakers :)

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

ff (domme) vraa misschien hoor...
ik heb een 900 watt versterker in mn carretje liggen,
(4x225 of 2x 450 (bridge) of 1X900(bridge)
nu ligt daarbij ook een subwoofer (passief) van 450 watt.
hiervoor heb ik dus 2 kanalen gebridged.
deze versterker (terminator) heeft ingebouwde filters en de basfilter staat op 400 hz (potmeter)
alleen het bas eluid wat erut komt is niet om na hhuis te schrijven.
met dit vermogen verwact ik eigenlijk wel dat ik uit mn stoel word gedruend met de passende muziek.
wat kan ik doen?
ik heb al eens geprobeerd om de gehele versterker te bruggen (900 watt) en dat op de woofer te zetten maar dan kapt de versterker er mee na 5 minuten. (termische zekering), en kan ik de versterker ebruiken als aansteker.
hij werkt dan na 5 min.uitstaan wel weer,maar heraald et ritueel zich.
wie heeft een oplossing (niet te duur)

USB call 19ICF373 ++27.555++ just call and maybe i'll be there

Je hebt 1 subwoofer of 2?
Is dat bassfilter highpass, bandpass of lowpass?

ciao 4 now.....

effe een tip het vermogen op auto radio's is door de fabrikant altijd zeer hard afgerond naar boven
4*45 watt zal dat ding niet echt levren naar behoren ze
EN het is beter u boksen iets kleiner te nemen dan groter
stel dat je 100 watt boksen hebt en een versterker van 60
draai je die versterker helemaal open met de vervormingsgevolgen van dien dan moog je gerust zijn dat u speaker het niet lang houd (spreekspoel smoort op)
dat is een algemene regel en veel mensen maken hier spijtig genoeg fouten op door speaker wattage veel groter te pakken
pak ze kleiner en stop wanneer je vervorming hoort zo kan je veel meer uit je speakers halen
andersom als je speaker zwaarder zijn gaan ze nooit tot hun recht komen met een te lichte versterker je kan dit doen maar stop als je vervorming krijgt

in verband met die terminator amp. hoeveel ohm mag je daar gebridged aanhangen?
als je 2 subs parallel daar op zet heb je (als je subs 4ohm zijn) 2ohm en als je amp op 4 ohm minimum moet hebben ja dan gaat die versterker veel te warm worden en idd termische zekering er uit
beetje meer informatie over de speaker(s) impedantie

My Tube is bigger then yours

Een vierkanaalsversterker gebruiken voor 1 subwoofer aan te sturen gaat niet, geen wonder dat je versterker dit niet leuk vind. Uizondering is als je subwoofer 2 spreekspoelen heeft, dan kun je deze elk aansturen met 2 gebrugde kanalen. Je filtert ook veel te hoog af, je subfilter moet op ongeveer 80-100 Hz staan. Als het niet goed klinkt, dit kan zijn dat je subwoofer in een verkeerde of in helemaal geen kist zit. Verder moet je dat maximum vermogen met een korreltje zout nemen, een 900 watt versterker kan bv maar 4*50 watt rms leveren. (dit is bij de goedkopere merken het geval, de duurdere merken geven normaal het rms vermogen op ipv het piekvermogen)
Ik geef wel toe, 4*50 watt, daar kun je ook al iets mee doen in de wagen.

is vrij logisch dat die versterker dat niet leuk vind
stelt dat die ontworpen is voor 4 ohm (meestal het geval in de wagen)
dan als je hem brugt op 2 kanalen gaat hij op elk kanaal 2ohm last krijgen ahja want de2 kanalen te samen drijven een woofer van 4ohm aan nu dat gaat nog de meetse autoversterkers zijn daar voor ontworpen maaaaaar als je dat met 4 kanalen wilt doen => 4ohm gedeelt door 4 kanalen geeft 1ohm last
jawadda ocharme die versterker das bijna gelijk aan kortsluiten hé als er een beveiliging op zit tegen kortsluiting die een beetje kritisch is zou die afspringen
daarbij komt als je de twee woofer van 4 ohm parallel zet heb je maar 2 ohm gedeelt door 4 is 0.5 ohm hé dat gaat al helemaal niet meer
ik weet nu niets over hoe je het hebt aangesloten maarja als je effe logisch nadenkt
en idd met 4*50 w RMS! komt al heeeeeel ver in de wagen en die stomme fabrikanten pakken dan het piek vermogen (100w*4) en dan tellen ze dat nog is op en dan heeft men 400 watt terwijl je versterker maar 4*50 watt rms levert

My Tube is bigger then yours

Hey,

Wat hier wordt gezegt over het vermogen van de speakers klopt geen f*ck van!!!!

Als je een versterker hebt van b.v. 200w rms, moet je speakers hebben van 100a 150w rms!

Je neemt je versterker 1,5 a 2x zo zwaar als je speakers, zodat je altijd wat headroom ("over")hebt

Doe je dit niet, en je zet je versterker volopen, gaat je versterker clippen, wat resulteert in opgeblazen speakers!!! vooral de hogetonen speaker vindt dit echt niet leuk!!!

Dus neem je versterker 1,5 a 2 maal zo zwaar als je speakers, en zet hem noooit, maar dan ook nooit volopen, of je moet dode speakers willen

Met vriendelijke groet,

Danny

Op 29 juni 2003 00:43:22 schreef x8r:
Hey,

Wat hier wordt gezegt over het vermogen van de speakers klopt geen f*ck van!!!!

Als je een versterker hebt van b.v. 200w rms, moet je speakers hebben van 100a 150w rms!

Je neemt je versterker 1,5 a 2x zo zwaar als je speakers, zodat je altijd wat headroom ("over")hebt

Doe je dit niet, en je zet je versterker volopen, gaat je versterker clippen, wat resulteert in opgeblazen speakers!!! vooral de hogetonen speaker vindt dit echt niet leuk!!!

Dus neem je versterker 1,5 a 2 maal zo zwaar als je speakers, en zet hem noooit, maar dan ook nooit volopen, of je moet dode speakers willen

Met vriendelijke groet,

Danny

zie mijn eerste post dat is idd dus zo ;)
spijtig genoeg maken heeel veeeel mensen daar fouten bij en zeker irritante verkopers die denken dat ze het beter weten (ik erger mij daar in is op niemand van CO bedoeld zenne maar verkopers kunnen soms irritant zijn op zo'n dingen)

My Tube is bigger then yours

Hey,

sorry beertje, daar had ik ff overheen gelezen. maar jij had het idd ook goed.

Net zoals je zegt, verkopers denken te snel dat ze het beter weten, terwijl dat 99% van de tijd dgewoon helemaal niet zo is. Net zoals jij erger ik me daar ook dood aan!

maargoed, sorry van dit offtopic gedoe

met vriendelijke groet,

Danny

we hebben het hier over een auto. het doel van een autoradio ios om het over het algemene saaie autorijden iets aangenamer te maken. dus een muziekske, een caberetstuk, of een praat programma. het is geen discotheek en hi-end audio lukt al hlemaal niet in je auto daarvoor moet je gewoon lekker thuis op de bank zitten.

een simpele autoradio (cd is wel fijn) twee speakerstjes er aan van een paar waat (30 of zo) en het werkt ook