Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Kroket schijnt een omgebouwde transceiver te gebruiken met goed resultaat. Ik heb ook geruchten van sommige andere "piraten" opgevangen over het gebruik van een omgebouwde set, waarbij geen negatief aspekt doorklonk. Misschien maar eens bij Kroket (gaan) informeren? 
Klein tikkie trug!
Tuner:
Jongens het valt geloof ik best nog tegen lees ik zo he?
Nu is het wel zo dat MRF bijvoorbeeld altijd maar korte doorgangen maakt!
En met de SKs lees ik dat het vies tegen valt, jammer hoor!
ORN:
Ja wat betreft die antennes ik moet eerlijk zijn en tikken -
ik heb er gewoon helemaal geen verstand van!
En ik heb destijds geloof ik wat mensen op stang gejaagd met een wedenschap.
Ik denk dat ik dom geluk heb gehad dat niemand met normaal vermogen!
En een LOOP bij mij binnen is gekomen anders had het me nog geld gekost ook!
(ik had geloof ik gewed voor 10 of 25€ dat niemand bij mij binnen komt met zo'n kreng)
Fzwart heeft het geloof ik toen geprobeerd maar hij kreeg het niet gedaan,
Ik geloof dat ie nog een beetje boos op me was ook (weet niet precies meer waarom)
Gloof omdat ik zo negatief tegen hem deed over die LOOP.(sorry!)
Ja en dan heb je het over die MG antenne,
Nu als ik daar naar terug kijk ik ben er maar snel mee gestopt!
Met 12Watt en een draad van gloof ongeveer 15mTr en dan 3 straatjes verder kommen,
Wat moet ik daar nu over tikken? Ik zal het wel niet goed gedaan hebben?
Mijn gedachte was als je horizontaal een draad neer hangt met daarbij ook nog een spoel-
van 1mTr lang allerlei gekke experimentjes gedaan en dan aan de andere kant van de stad-
in de ruis binnen komen?
En iedereen zat te tikken je moet het zus doen en zo doen maar niks wou echt goed werken,
Heb ik zo iets van laat ik de MG zender lekker weg leggen anders krijg ik sloop nijgingen.
Ik zal het nog wel eens met een buis zendertje proberen!(SK007 / RR007)
Maar het zal zeker geen blijvend iets worden.
MG is voor mij niet weg gelegd, als je daar aan begint moet je in omgeving
Groningen of Gelderland op een boerderij wonnen kan je tenminste een lange draad spannen.
Ook zo iets is dat ik een beetje in een kuil woont en in omgeving veel flats.
Dat schijnt dus ook geen goede zaak te zijn!?
En om het verhaal lekker lang te maken ja je hebt wel gelijk!
Ik zou me meer met kleine antennes bezig moeten houden,
maar ik geloof er gewoon niet in!(wil wel!!!)
@Hans had het over @Kroket!
Ik zou die antenne meter die kroket heeft wel willen hebben ook!
Dat lijkt me een leuk gereedschapje voor een antenne sukkel als ik.
Jammer dat die nog niet op de markt te koop was want anders . . . . .
Zou ik hard gaan twijfelen.(zelfbouw? Ik weet het niet? Jullie?)
Rob007.
Op 11 april 2007 17:05:07 schreef rob007:
Klein tikkie trug!Fzwart heeft het geloof ik toen geprobeerd maar hij kreeg het niet gedaan,
Ik geloof dat ie nog een beetje boos op me was ook (weet niet precies meer waarom)
Gloof omdat ik zo negatief tegen hem deed over die LOOP.(sorry!)
Rob, ik was niet boos hoor. Een "echte" antenne is gewoon niet op te stellen bij mij. Toen met een loop geprobeert en dat ging niet, waarschijnlijk ook omdat er in mijn dak isolatie met aluminiumfolie zit.
Dat de loop stond te stralen was wel duidelijk want de TL verlichting ging spontaan aan en alle netwerkverbindingen lagen er dan uit.
Verder schijnt een loop op een meter afstand van je lichaam niet bevordelijk voor de gezondheid te zijn dus ben er maar mee gestopt.
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Op 11 april 2007 17:05:07 schreef rob007:
Klein tikkie trug!Tuner:
Jongens het valt geloof ik best nog tegen lees ik zo he?
Nu is het wel zo dat MRF bijvoorbeeld altijd maar korte doorgangen maakt!
En met de SKs lees ik dat het vies tegen valt, jammer hoor!Rob007.
Ik dacht dat het wel goed ging met de Tuners Rob ..Maar bij bepaalde vermogens horen nu eenmaal bij passende onderdelen.
Het geval is namelijk dat wanneer je over een spoel een condensator zet er een behoorlijk stuk opslingering plaatsvindt in de spoel.Dit kan behoorlijk oplopen tot een enkele KV`s aan toe.En het feit is dat overslag optreed tussen de platen zodra de spanning te hoog wordt tussen de platen onderling.Wat is nu het geval de plaatafstand is te klein. Je moet rekenen dat bij een spanning van 1 KV een vonk overspringt over 1 mm. NU kan je een condensator nemen met 3 mm plaatafstand maar de andere plaatjes vallen er ook weer tussen en de plaatdikte gaat er ook weer van af.Ik denk dat je bij 3 mm plaatafstand ongeveer 1 KV over de condensator kan verstouwen.En dat dit een redelijke waarde is bij die spanning.
Het mag duidelijk zijn de lengte van de uitzending is niet bepalend voor de vonk overslag in de tuners Maar het draaggolf vermogen + de modulatie die de draaggolf verviervoudigd in de peak.
MRF
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]
Nog even over die die kleine loop en eh-antennes:
Ik heb me voorgenomen om zo'n ding in de komende dagen te maken, en wel een eh-antenne voor de 48mtr.
Wat me altijd tegen heeft gehouden om zo'n ding te fabriceren is het afstemmen. Naar mijn idee bouw ik dan zo'n antenne en heeft dat ding een klote-swr omdat hij bijv op ongeveer 5MHz resoneert; terwijl ik daar geen weet van heb...
Maar.....nu heb ik afgelopen dagen mijn Antan-antenne analyzer project afgerond en hoop daarmee toch wat duidelijkheid te kunnen krijgen over wat er nu precies gebeurt als ik stukken van antennes af aan het knippen ben 
Voor veel mensen misschien een overbodig apparaatje maar voor mij een uitkomst! 
Dus....komende dagen wordt het rekenen, PVC-pijp kopen, spoeldraad zoeken en lege blikken/plaatmateriaal verzamelen.
Ik hoop toch ook eens gehoord te worden met mijn Corsair 2007!
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Hoor weer een signaal 3.927.00 kHz S9+20 Db ORION Dus Groeten
Op 3.933.00 kHz Ook een heel hard signaal .Moet haast Boemerang wel wezen.moet wel grof spul zijn ... denk om je rug..
Ha, leuk. Zit jammergenoeg in 't gips, kan niet echt typen.
[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Weer mensjes die zonder te zwemmen over de grote plas zijn gegaan.
GEFELICITEERD!!!!
Het is wat rustig aan deze kant ik heb mijn antenne's naar beneden gehaald.
Ben bezig met de tuin op orde te maken.
Dat houd in vele vierkante meters grond vlak maken om in te zaaien met gras.
en daarnaast nog een hoop vierkante meters bestrating.
door de week ben ik s,orgens om 04:15 uit mijn nest en savonds om 19:30 a 19:45 thuis dus kom eigenlijk niet meer aan de leuke dingen toe.
Nu jah nog even doorzetten en dan staat het nieuwe tuinhuisje van 3 bij 3 meter
dan kan ik daar magazijn in maken
in mijn schuur kan ik nu namelijk niks meer beginnen kan er nog net in en uit tussen de kratten met mooie onderdeeltje en bulten gereedschap plus materiaal door.
Ik heb op de beurs een poos terug nog wat el84 en 807 nieuw gekocht plus bijbehorende voetjes en nog wat andere zooi.
dus er komt weer wat zelfbouw aan.
dat vind ik toch leuker als gewoon met de sk draaien
iets meer een UITDAGING zeg maar 
Jongens knutses ze met de tuners en sprietjes en loopjes.
Ik volg het aandachtig
heb nu genoeg mooie grote tuner cees
Dus ik neig ook sterk naar een open lijn en twee keer 18 meter dipool/inv V volgens het welbekende recept
sparks radio will be back
maar dan met een iets leuker programma in plaats van ceedeetjes op repeat
dit inverband met het uitbreiden op gebied van audio megpaneetjes enz.
greetzzz ut fryslan
Heej @Fzwart.
Ik dacht dat je een beetje boos was op me,
Niet dus! Zeer mooi!
Ja ALU isolatie over je antenne schiet niet op natuurlijk.
Vind ik wel jammer dat je er niks meer mee doet hoor!
Zonde man, kan je niet voor tijdelijk een draadje spannen?
Dat doe ik nu voor 3,9 ook.
Kom op jo, het lijkt me erg leuk als jij . . . . .
@MRF
Heej hallo piraat!hihihii
Ja nou ik bedoelde dat het bij Vincent niet echt lekker ging ook natuurlijk.
Ja je zou zeggen dat ik het zou moeten proberen, ik heb minder PWR!
Laat ik nu niet zeggen ja ga ik ook doen!
Ik heb nog zooooowww veel wat ik moet testen en doen en en en . . . .
@Vaas
Ga jij het bewijzen ja? EH
En heb jij ook zo'n kreng?
Antan-antenne analyzer
Gaaf!
Werkt het een beetje?
Rob007.
Ja, Rob ik heb zo'n kreng!
Ik heb er tot nu toe natuurlijk nog niet zoveel mee kunnen doen, maar wel even getest op een Wilson 1000 CB antenne.
De analyzer vertelde me dat de antenne op 26,9 Mhz, getuned is. Lijkt me zeer aannemelijk.
Hopelijk kan ik later die EH er mooi mee afstellen/testen, lukt het me niet op dat ding binnen no-time aan het stralen te krijgen dan verdwijnt-ie op de schroothoop 
Ik zit even deze versterkermodule van conrad te bekijken.
als ik het goed begrijp komt hier al gemoduleerde spanning af? http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/125000-149999/130082-…
Ja jongens de plaatafstand van de varco's in de tuner moet flink groot zijn.
De spanningen kunnen erg hoog worden,kijk hier maar.
En uiteraard ook op de uiteinden van de inverted V
Jemig ..ik kan zo in Star-Wars!!
MRF-Technoligy
D@nny
Als je denkt dat je er bent ben je er geweest...
May the HF-force be with you! 
@Hans: Ik heb 'm (als het goed is
) een mailtje gestuurd en hoop gauw wat van hem te horen... 
Is 3 millimeter niet genoeg plaatafstand voor de varco's ,die afstand gebruik ik hier , 1kv per MM, daar zal het niet aan liggen, ik loop er hard over te denken om deze tuner gewoon weer te slopen en een ander ontwerp te proberen , wordt vervolgt dus, en anders gaat gewoon de coax weer aan de 76 mtr. antenne , dat werkt altijd .
[Bericht gewijzigd door westcoast op ]
MRF-Technoligy
Jammer Westcoast ..je kan ook nog even Orion zijn bevindigen afwachten zorda hij de boel klaar heeft.Of je kan zelf met wat minder power wat testjes doen.
En die Kilo Volts over de afgestemde kring kunnen behoorlijk hoog zijn door de opslingering van het geheel.
Er zijn namelijk heel wat voordelen t.o.v. een coax gevoede antenne. En inderdaad ook (1) een nadeel namelijk de Condensator moet wel wat kunnen verstouwen.
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Op 10 april 2007 06:27:34 schreef Hans de Swan:
Misschien is een vacuüm-condensator de oplossing?
Kost wel wat, maar dan heb je óók wat!
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Hmm, ja jij maakt het helemaal duur;) Inderdaad alleen is het de condensator over de spoel heen, en dat is een dubbele. Ik weet niet of die er zijn in Vacuüm uitvoering. Dus moet je er weer twee hebben en een loopwerk, nee gewoon een met grotere plaatafstand dat moet volstaan. Trouwens dat vlammen had ik wel verwacht, maar het was te proberen.
@Vincent, nee ik zou hem nog niet slopen hoor...Als Rob slaapt dan kruip je even in zijn hokje en dan.....(alleen weet niet of hij wel van die grote Varco's heeft)
MRF-Technoligy
Wat die dubbele condensator betreft het mag ook een enkele zijn die over de hele spoel heen staat hoor. Het nadeel is dan dat je de hogere freq. niet kunt tunen.Wat het bereik dan wordt daar kom je gauw genoeg achter.
De dubbele condensator kan je dan ook zo schakelen dat de 2 secties in serie komen te staan de opgeslingerde spanning over de spoel zal zich nu verdelen over de 2 secties.De bewuste condensator kan dan dus ook 2 keer zoveel spanning aan. De waarde van de condensator is dan de helft van een sectie dat moge duidelijk zijn.
Dus niet te snel bij de pakken neer gaan zitten want het is echt de moeite waard om het goed aan de praat te krijgen.
Mocht het dan nog niet lukken dan weet ik nog wel wat anders. Eerst dit maar eens proberen lijkt me.
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Uiteraard heb je gelijk, maar ik ging even van het bewuste schema uit, er zijn natuurlijk meer wegen die in Rome uitkomen:) ( off topic; nee geen foutje heb het gezegde een beetje aangepast)
Op 12 april 2007 18:38:12 schreef MRF-Technoligy:
Wat die dubbele condensator betreft het mag ook een enkele zijn die over de hele spoel heen staat hoor. Het nadeel is dan dat je de hogere freq. niet kunt tunen.Wat het bereik dan wordt daar kom je gauw genoeg achter.
Dat valt volgens mij wel mee, vacuum-C's hebben over 't algemeen een wat lagere minimumcapaciteit dan standaard (dubbelvoudige) variabele condensatoren.
Je kan ook wat minder spoel, en wat meer C proberen. Dit verlaagt ook de spanning over de C.
Voor de technisch geinteresseerden die wat meer willen lezen: http://www.cebik.com/link/link0.html
Hier is mijn meest recente ontwerp op gebaseerd.
Het valt allemaal reuze mee met die Z-match, ik heb er hier een in gebruik van het type free-match, pomp er met gemak 100W doorheen en gebruik gewone omroepdoos varco's.
Krijg je vonkoverslag, dan is er iets mis met je antenne + open voedingslijn, het geheel is dan te laag impedant.
MRF-Technoligy
Op 12 april 2007 18:54:58 schreef qrp_man:
[...]Je kan ook wat minder spoel, en wat meer C proberen. Dit verlaagt ook de spanning over de C.
Klopt helemaal Q R pietertje De "Q " van de kring gaat omlaag dus minder opslingering.
Deze tuner maakte ik in 5 minuten en werkt ook nog.Met een oude BC... spoel.

Rode en groene kroko gaan naar de openlijn
Witte en zwarte kroko zitten aan de condensator vast (afstemming )
Gele en rode kroko zitten aan de coax met een C er tussen (RONDE SCHIJF) en inkoppelspoel.
Oh ja heb er net 120 Watt draaggolf ( ongemoduleerd ) op gehad zonder overslag.