Die laatste link lijkt heel handig. Ik denk dat ik daar meer mee kan.
Misschien kan ik een HP printer ombouwen tot plotter??
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Gaat niet lukken denk ik omdat een normale printer ( HP of niet ) anders functioneert als een plotter/cnc
Op 15 februari 2007 21:24:20 schreef free_electron:
je maakt het veeeeeeeeeeeeeel te moeilijk gans die hap ...
[/code]
Volgens mij kan dat in een stukje python nog veeeel korter 
Ik heb al iets geprobeerd in vb6. Als ik namelijk :
Printer.Pset (Xas,Yas)
Printer.EndDoc
gebruik, waarbij Xas en Yas Var zijn, Dan print de printer een stipje op die locatie.
Maar het moet ook nog makkelijker kunnen door het HPGL bestand dierect naar de printer te sturen.
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Op 17 februari 2007 08:48:56 schreef Don`t Know:
Ik heb al iets geprobeerd in vb6. Als ik namelijk :Printer.Pset (Xas,Yas) Printer.EndDocgebruik, waarbij Xas en Yas Var zijn, Dan print de printer een stipje op die locatie.
Maar het moet ook nog makkelijker kunnen door het HPGL bestand dierect naar de printer te sturen.
En dat is nou hetgene wat op een printer niet gaat werken. een printer gaat maar 1 kant op met printen, een plotter/cnc beweegt zijn arm de hele tijd heen en weer wat een printer dus niet doet.
Maar ik heb ergens gelezen dat iemand een printer heeft omgebouwd naar een plotter. En die gaat toch ook heen en weer ??.
Erik
als je een voorbeeldje van een omgebouwde printer hebt wil ik die wel zien, wat ik bedoelde is dat bij een cnc machine als die een cirkel moet maken hij echt eentje tekent. Een printer zet 2 stipjes en gaat dan weer een lijn verder en dan weer 2 stipjes.
Hier heb ik de link waar ik het heb gezien.
http://engraving.majosoft.com/html/from_printer_to_plotter.html
Weet iemand een programma waar ik een HPGL bestand van eagle naar mijn stappen-motor kan sturen??. Ik was begonnen om zelf een progje te maken maar dat is een heel gedoe.
Erik
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Okè, maar ik had begrepen dat je van een printer geen plotter/cnc machine kan maken. Het mooiste zou dan zijn dat ik met software een HPGL bestand kon lezen en dan direct naar de stappenmotorkaart sturen.
Erik
Op 25 februari 2007 16:13:33 schreef Don`t Know:
Okè, maar ik had begrepen dat je van een printer geen plotter/cnc machine kan maken. Het mooiste zou dan zijn dat ik met software een HPGL bestand kon lezen en dan direct naar de stappenmotorkaart sturen.
Niks is onmogelijk maar kijk anders eens op www.cnczone.nl daar heb ik me van de week ook aangemeld en deze mensen weten er aardig wat vanaf.
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
PC-NC is onder DOS maar werkt direct met HPGL.
kan het zelfs optimaliseren zodat hij niet van hot naar her springt.
maar is niet gratis
Ik heb nog een vraag, ik ben nu bezig met eden test progje, maar ik krijg steeds een fout melding.
Ik gebruik een "PORT.DLL", maar op een een of andere manier krijg ik mijn parallelle poort niet open met de volgende text.
If OPENCOM("LPT1:") = 0 Then MsgBox ("LPT1 niet vrij")
en om de poort af te sluiten
CLOSECOM
Heeft iemand hier ervaring mee??, en/of heeft iemand hier een voorbeeld van of weet hoe ik dat probleem kan verhelpen??
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
opencom en closecom is voor SERIELE poorten .
hier is de ENIGE deftige io library die werkt op ALLE , ja OOK op Vista en 64 bitXP ! (NIET op Vista 64. dat is onmogelijk daar je een driver-signature van microsoft moet hebben . dat kost $$$$ , en aangezien je met dit potentiel security kan omzeilen izal microsoft dat weigeren ook ) windows systemen:
http://www.logix4u.net/inpout32.htm
al de rest is rommel en zever in pakskes. bovenstaand ding is correct geschreven en implementeert de juiste mechanismen.
geen gezever met services installeren en andere geintjes.
dat ding is een kernel mode driver ide IN ene dll zit.
als je de dll aanroept wordt de kernel mode driver geladen ( de eerste keer dat je de DLL laad in je programma ) en 'go'
en als je programma afsluit doet hij ene propere unload.
en je kan meerdere instances naast elaar lopen hebben. elk programma heeft dan zijn eigen instance van dat ding. zoals het hoort.
ik gebruik dat ding al jaaaren. nooit geen vodden mee
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
Heb je misschien een prog. voorbeeldje voor mij ??. Ik blijf steeds weer een foutmelding krijgen waarna het programma wordt afgesloten.
Het is gedeeltelijk gelukt. Het gedeelte wat nog niet is gelukt is het aansturen van de niet data lijnen.
Strobe
Autofeed
Init
Slct in
Hoe kan ik deze aansturen met IO.DLL??
free_electron
Silicon Member
die lijnen zitten op base + 2
dus als je base bijvoorbeeld &h378 is ( voor LPt1 )
dan moet je naar &h378 + 2 sturen.
simpel gelijk pompwater
Heeft iemand een idee hoe je het commando AA Absolute Arc Plot?
Het is de bedoeling dat ik deze voor m`n cnc machine kan gebruiken.
Heeft iemand een idee hoe je het commando AA Absolute Arc Plot in VB6 kan vertalen ??
Het is de bedoeling dat ik deze voor m`n cnc machine kan gebruiken.
ik heb een vraagje ik wil een programma schrijven in vb6 lamp aan lamp uit met twee knopjes
private sub command1_click()
Call LPT_DataReg_PinHigh(BIT0)
end sub
-------------------------------------------
private sub command2_click()
Call LPT_DataReg_PinLow(BIT0)
end sub
-------------------------------------------
is deze code juist? wand ik krijg deze fout dit niet gedefineerd
klein is fijn
Moderator
Zelfde verhaal als vorige, oud topic en dit is een elektronica forum, geen VB forum. Succes op Tweakers.
Slotje + waarschuwing.