Hallo
Al een tijdje wil ik mijn mp3 speler aansluiten op mijn auto radio.
Echter lijkt dit lastiger te zijn dan verwacht.
Dus heb ik vanmiddag even de radio eruit gevist en gekeken welke aansluitingen er allemaal zijn.
De meeste zijn bezet op zo'n groene na.
Mijn idee was om een verloop stekker te gebruiken van stereojack naar 2x tulp en dan de tulp als line in te gebruiken.
Helaas zit dit er niet op.
De auto waar de radio inzit is een ford focus en het is een standaard ford radio, de radio 6000CD.
De groene stekker is normaal voor de cd wisselaar op aan te sluiten, deze heb ik niet en wil daar mijn mp3 speler inprikken.
De gebruikte mp3 speler is de volgende;
http://www.apacer.com/en/products/Audio_Steno_AU822.htm
Er zijn van die kastjes te krijgen waar mee dit gedaan zou kunnen worden, echter ben ik hier niet gelukkig mee.
De kastjes zijn erg duur en je hebt er meer dan een nodig als ik de fabrikant mag geloven.
Ook heb je dan een berg extra kabels en verloop stekkers nodig.
Hier onder staan een paar foto's om het iets duidelijker te maken.
Over deze radio gaat het
Dit is een plaatje van het type plaatje.
Dit is een foto van de achterkant met de groene stekker optie.
heeft hier iemand de verlossende tip ?
alvast bedankt 
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
http://www.superwarehouse.com/Monster_Cables_iCruze_Interface_Cable/MP…
zoiets? Kant en klare kabels bestaan iig wel. Maar ik betwijfel wel of je ze voor jou merk zult vinden. Denk dat je het beste die kabel kunt kopen, uitzoeken wat de pinout van een i-pod is en die dan weer aanpassen voor de joue. Want ik heb even snel gekeken maar ik kon geen pinout van jou autoradio vinden.
Edit: nog niet 100% zeker dat ik ze niet kan vinden.
Edit2: Multi Changer CD - Shuttle
1 ACP+
2 ACP shield
3 ground
4 N/C
5 left audio+
6 right audio+
7 ACP-
8 ACP enable (CDENABLE)
9 CD power (battery unfused)
10 audio shield
11 left audio-
12 right audio-
Dat zijn ze? dit is van een visteon 6000CD ( geen NE zoals jij ) maar ik mag hopen dat dat hetzelfde is.
Edit3: Je hebt ook een voorversterker nodig lees ik.
[Bericht gewijzigd door Erik op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Ik neem aan dat de autoradio nog wel gewoon moet blijven werken? Wat ik zelf heb gedaan is alles behalve de versterker uit de radio gesloopt, en dan mijn mp3 speler op de ingang van die versterker aangesloten.
Bedankt voor de snelle reactie's 
Ja, het is wel de bedoeling dat de radio blijft werken.
Die kabels ben ik wel eens tegen gekomen, maar een pinout nog nooit, erg handig dus.
Op de radio zelf staat 6000CD, ik kan mij voorstellen dat de amerikaanse focus misschien niet helemaal gelijk is aan de europeese versie.
Waarom is er een voorversterker nodig ?
Ik wilde de bestaande uitgang van mijn spelertje gebruiken waar normaal de oordopjes in gaan.
Het is geen Ipod btw, maar een gewoon simpel ding.
Als ik zo even kijk onder het dashboard is er nog wel plaats voor wat extra spullen te zetten.
Maar een hele versterker zal ik daar niet echt kwijt worden.
Of zo'n voorversterker moet al erg klein zijn 
HBontekoe
iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...
dan is het vrij simple koop een velleman voorversterker kitje of bak er zelf een en sluit je minijack van je MP3 aan op je voorversterker.
connect de output van je versterkertje op de pinnen audio + en - voor zowel right en left. spanning voor versterker gewoon weghalen bij autoradio en je bent klaar..
maak een contra minijack netjes in je dashboard en je kan daar met een mini jack male naar mini jack male je MP3 op aansluiten.. succes in elk geval
Klinkt erg goed, begon mij al zorgen te maken dat het super lastig zou worden.
Is een versterker zoals deze geschikt ?
Ik ben namelijk geen echte electronica man.
De mechanische aspecten van een auto lukt wel, elektronica blijf ik lastig vinden.
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Op 19 februari 2007 12:10:26 schreef Houthem:
Waarom is er een voorversterker nodig ?
Ik wilde de bestaande uitgang van mijn spelertje gebruiken waar normaal de oordopjes in gaan.
Het is geen Ipod btw, maar een gewoon simpel ding.
Voorversterkertje is heel klein, Ik las alleen op die site dat de input van die radio een 10V input is, dat ga je niet redden met je mp3 speler.
Edit:
Dat is een versterker, je moet een voorversterker hebben(pre-amplifier) en ook nog eens een stereo uitvoering of 2 lossen.
[Bericht gewijzigd door Erik op ]
HBontekoe
beste is naar mijn MENING dat je twee losse kan pakken dus twee mono signalen maarja dat ben ik.
en idd die dingetjes zijn niet zo groot.. maar 10V input waar heb je dat gevonden erk ??
Erik
http://groups.google.ro/group/alt.autos.ford.focus/browse_thread/threa…
The detail states that Ford use a 10V balanced
input for audio, so a pre-amp is required.
Zojuist ben ik even op de site van velleman aan het zoeken geweest.
Er staan twee volgens mij bruikbare pre-amps op, de ene is een mono versie, de andere is een stereo.
Nu schreef TheDuke zojuist dat hij liever 2 mono versterkers gebruikt ipv een stereo.
Mij lijkt puur uit ruimte gebruik een stereo versie de voorkeur te genieten.
Welke voordelen heeft het om 2x mono te gebruiken ?
HBontekoe
minder kans op storing.. maarja zal hoogstwaarschijnlijk wel meevallen aangezien het signaal hopelijk nog gefiltered wordt in je radio.
maar die dingetjes zijn maar 4 bij 6 CM ofzo dus valt wel mee.. je moet wel even zorgen dat je voeding mooi strak is dus condensatortje er voor.. anders kan je volume gaan schommelen
De voeding wilde ik via de radio laten lopen, maar deze krijgt zijn prik weer van de accu.
Daar zou de spanning toch behoorlijk constant moeten zijn, denk ik.
Misschien dit weekend eens spulletjes gaan zoeken en dan eens wat foto's maken 
HBontekoe
nou accu van auto is niet bepaald stabiel heb zo mijn persoonlijke ervaringen mee..
laadspanning uit dynamo kan oplopen tot 18 volt met gemak. spanningsbereik van accu's ligt meestal ergens tussen 10 - 14Volt..
dus gewoon even netjes met een 7812 met wat condensatortjes en zekeringetje ertussen van 500mA fast dan zitje toch wel netjes..
nouja henri focus is motorisch vaak ok.. maar elektronisch kl*** gewoon goede pioneer erin met usb aansluiting nieuwe speakertjes en dan heb je pracht geluidje..
maarja daar moet je toch zo'n 400 eu voor neertellen
Op 19 februari 2007 15:07:03 schreef Henry S.:
Yuck, weer een reden om geen amerikaans onding er in te hebben...
ford is toch echt wel duits hoor 
Althans de mijne is gemaakt in Duitsland en daarna heeft hij 3.5 jaar in België gereden en nu weer lekker in Nederland 
HBontekoe
duits.. ja fabricage duits maar ontwerp en ontwikkeling is wel amerikaans..
maarja ik vloek op duits erger dan ik op amerikaans vloek dus ik houd me wel stil
Waarom niet een klein oscillatortje aan je mp3 speler hangen, kwestie van je radio op de juiste frequentie zetten en luisteren maar! Scheelt je een hoop gerommel lijkt mij.
Het ging me in dit opzicht meer om de radio zelf. Dat formaat is in Amerika doodnormaal en aangezien bijna niemand daar iets zelf doet wordt dat door de garages gedaan, is er op internet in verhouding weinig over te vinden en moet je op jacht naar stekkers en pin-beschrijvingen.
Die troep mogen ze daar wel houden en geef me maar een normaal slot.
Een 'goede' Pioneer... Dat is een oxymoron.
Op 19 februari 2007 15:17:03 schreef ripkip:
Waarom niet een klein oscillatortje aan je mp3 speler hangen, kwestie van je radio op de juiste frequentie zetten en luisteren maar! Scheelt je een hoop gerommel lijkt mij.
Heb ik wel vaker over gelezen.
Maar er kleven behoorlijke nadelen aan voor zover ik weet.
De geluidskwaliteit is niet altijd even goed.
Henry S. het is idd en apart formaat 1.5 DIN, maar ja het zit er nu eenmaal in en geloof het of niet de radio is best goed, ook de cd geluidskwaliteit is voor mij ruim voldoende.
In dit opzicht ben ik er best happy mee.
Nu nog mijn mp3 spelertje aan het werken krijgen en ik ben helemaal happy
Vandaag ben ik weer verder op zoek geweest naar onderdelen.
Nu is mij al een paar keer opgevallen dat er Engelse firma's verloop stekkers maken om hun producten op mijn radio aan te sluiten.
Daarom dacht ik dat ik gewoon een stekker kon kopen bij een auto materialen zaak en deze dan verder aanpassen.
Echter zijn die kabels erg duur, 65 euro heb ik mij laten vertellen.
Nu vraag ik mij af of de kunststof connector misschien een standaard iets is wat voor een paar cent te koop is bij een elektronica zaak?
op dit plaatje is zo'n custom stekker te zien en op deze pdf is te zien hoe een wisselaar aangesloten moet worden.
Het valt mij op dat er een extra kastje nodig is, mijn gok is dat dit dan een pre-amp zal zijn.
Ik denk niet dat zo'n kabeltje 65euro kost... of hij moet van goud zijn ofzoiets. ik denk een erotje of 15. maarja ik weet ook niet alles;)
gr jeroen
Je mp3tje op je radio hangen is geen probleem gaat zelfs zonder voorversterker
Het probleem zit erin dat je een dummy moet maken zodat je radio denkt dat er een cd wisselaar aan hangt
Eerder zal hij de input niet doorschakelen
Ik heb dit al eens gedaan met een oude ford radio daar moest ik gewoon de cdenable aan de ground hangen
en mijn mp3 aan de left +- en right +-
Maar hoe het met de deze zit weet ik niet
Ik heb hier ergens nog een pdfje met de laatste ford radio's en hun aansluitingen liggen maar vindt het niet direct zal er straks of morgen eens achter zoeken 
[Bericht gewijzigd door Modinc op ]
inderdaad, de uitgang van de mp3 speler aansluiten op de ingang van de cdspeler op de radio. Werkt perfect 
kijk dat zijn nu de berichten waar ik vrolijk van wordt 
Als je die schema's nog ergens kan vinden houd ik mij van harte aanbevolen.
Op 20 februari 2007 17:26:53 schreef shogun:
Ik denk niet dat zo'n kabeltje 65euro kost... of hij moet van goud zijn ofzoiets. ik denk een erotje of 15. maarja ik weet ook niet alles;)gr jeroen
gisteren even gaan bellen naar de ford dealer voor zo'n kabeltje.
92.43 euro, dat schiet dus niet echt op.
Misschien dat zo'n ding 2ehands te vinden is.
Of een replica of zo.