Conversie ATX power supply naar een Lab voeding

Beste CO'ers,

ik vond laatst op het internet een schema om een ATX power supply om te vormen naar een labo voeding die ik kan instellen op +5V, -5V, +12V, -12V, +3.3V en combinaties onderling.
Nu heb ik dat schema aangepast om schade te beperken bij kortsluiting. Ik had graag even jullie mening gehad over het ontwerp.
De voeding van de printplaat is 220V en correct afgezekerd.
De bedoeling is dat ik alle draden die bv. +12V geven laat samenkomen naar buiten toe en ik zou die willen laten over een diode lopen, maar welke diodes gebruik ik best?
De 10Ohm/10W weerstand is nodig om de voeding te belasten (ATX) zodat ze kan gestart worden via de 12V schakelaar.
Al de weerstanden, diodes en draadverbindingen ga ik op een printplaatje solderen.
Alvast mijn dank voor de feedback.

http://www.uploadarchief.net/files/download/atx-lab.jpg

als eerste het idee een ATX-voeding te verkrachten als labvoeding meteen weer vergeten. |:-(

Als je dan toch per se wilt, op de volgende puntjes letten.

De uitgangsspanningen zijn nu lekker afhankelijk van de laststroom, dankzij die dioden (en altijd minstens 0,7 volt lager)

de diode in de -5 volt lijn zou ik andersom zetten.

[Bericht gewijzigd door DC2PCC op maandag 5 maart 2007 12:02:49

OK, begrepen.
Kan er mij iemand een voorstel doen voor een goede labovoeding?
Is de labovoeding van Velleman een goede keuze (0-30V/0-10A)?

Wat voor labvoeding handig voor je is hangt er sterk vanaf wat je er mee wilt.
Ik heb hier enkel een oude Philips met een boel bereiken van 1-30V en 1-300 mA en die vind ik ideaal voor experimenten met `gewone elektronica'. Heb er wel nog een dikke oude +12V/5A voeding bij, maar dat is het.

In het algemeen hoort bij de schakelingen waar ik aan werk een eigen voeding, of anders heb ik nog een doos netadapters.

Sine

Moderator

Welke dodo heeft dat ATX ding getekend ?
daar klopt echt geen fluit van.

Goede voeding ?

http://www.elv-downloads.de/service/manuals/22532_Universelle_Netzteil…

Printjes bij elv te bestellen voor hele 7 euro :D

Het recept voor een ATX voeding:

  • Raam open.
  • ATX voeding eruit
  • Raam dicht.

Vervolgens naar marktplaats en eens kijken wat daar voor leuks staat. Met ene beetje geduld haal je er best leuk spul vandaan.
Definieer vooraf zelf eens aan welke eisen het ding moet voldoen. Regelbare spanning en regelbare stroombegrenzing zijn toch wel een minimum. Hoeveel spanning en hoeveel stroom is de volgende vraag.
Vervolgens... Moet het ding ook kunnen sinken?
Niet te vergeten... Wat mag het kosten.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

OK, beslissing genomen.
Volgende voeding is besteld :
Elix M10-SP305C
Input: 230V AC 50 Hz
Output: 0 ~ 30V DC, 0 ~ 5A
Display: 2 LCD
Rimpel: 3mV, 10mA
Laadeffect: 30mV, 30mA
Broneffect: 0,02% + 3mV, 0,4% + 1mA
Afmetingen (LxBxH): 240x130x140mm
Gewicht: 6,9 Kg
Goedkeuring CE
NIEUW: met veiligheidsterminals
http://www.uploadarchief.net/files/download/Lab%20power%20supply.jpg

Waarom niet een dubbele voeding? altijd makkelijk als je gaat klooien met opamp's e.d.
Ik ben super blij dat ik het heb... klein maar fijn

OK...
Interesse gewonnen...
Wat kosten die dingen zoal?
Ik doe alleen zaken met 5v= op het moment maar wil ook wel eens wat meer rommelen.

Suggesties en (vooral) kostenplaatjes?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Deze kost rond de 110 à 120 euro. Een dubbele uitvoering kost al gauw rond de 280 euro.

Op 5 maart 2007 15:55:14 schreef Fantomaz:
OK...
Interesse gewonnen...
Wat kosten die dingen zoal?
Ik doe alleen zaken met 5v= op het moment maar wil ook wel eens wat meer rommelen.

Suggesties en (vooral) kostenplaatjes?

GOOGLE is oke ole ole
Wat wil je ermee gaan doen? wat zijn je eisen?

Ach... Ik stoei wel eens met PIC's
Ik zou wel gaan voor een dubbele voeding omdat je inderdaad nog wel eens verschillende applicaties nodig hebt die afzonderlijk geregeld moeten worden.

Verder puur ter leering en vermaak!

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
free_electron

Silicon Member

Op 5 maart 2007 11:51:16 schreef Alfasys:
Beste CO'ers,

ik vond laatst op het internet een schema om een ATX power supply om te vormen naar een labo voeding die ik kan instellen op +5V, -5V, +12V, -12V, +3.3V en combinaties onderling.

whoa ! niet alles wat je op het internet vind voor waarheid annemen he.

zoals ieand hier in zijn signature heeft staan.

EEN ATX VOEDING IS GEEN LABVOEDING

bon, dan over je schema :

zeker ELKE uitgang af. die 1 uitgang i je grond is levensgevaarlijk.

als die erdoor gaat staan er nog steeds spanningen op je systeem.

stel je hebt een circuit wat +5 en +12 gebruikt.
de grond zekering gaat eruit.
er staat nog steeds 12-5 = 7 volt op je systeem. erger nog : heel vele van de chips in e systeem zullen heel waarschijnlijk in latch-up gaan , om pakweg 2 microseconden later ( ten gevolge van de stroom die je uit die 12 en 5 volt kan trekken ) hogere regionen te gaan opzoeken. En met hogere regionen bedoel ik 3 dingen

1 - ze proberen ofwel een baan om de aarde te bereiken
2 - tunnelen dwars door je bord , door de tafel , door het tapijt en de aardkorst en komen in china bij een of andere arme boer terecht die niet weet wat hij met dat roodgloeinde ding moet aanvangen
3 - ze verhizen naar het eeuwige silicium kristal

en als je pech hebt dat hij bij een van die pogingen in je oog vliegt wordt het bedrijven van electronica weer ene stuk moeilijker. je hebt maar 2 ogen. draag er zorg voor.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 5 maart 2007 16:11:31 schreef Fantomaz:
Ach... Ik stoei wel eens met PIC's
Ik zou wel gaan voor een dubbele voeding omdat je inderdaad nog wel eens verschillende applicaties nodig hebt die afzonderlijk geregeld moeten worden.

Verder puur ter leering en vermaak!

Hmz.. Een pic-ding aan een regelbare voeding... hmmz... Nou stukt het hier van die beesten, maar ik doe het toch gewoon lekker lokaal met een 7805je hoor...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Henry S.

Moderator

Op 5 maart 2007 16:06:48 schreef Alfasys:
Deze kost rond de 110 à 120 euro. Een dubbele uitvoering kost al gauw rond de 280 euro.

Dat laatste bedrag nodigt al heel erg zelfbouw uit.

Op 5 maart 2007 16:11:31 schreef Fantomaz:
Ach... Ik stoei wel eens met PIC's
Ik zou wel gaan voor een dubbele voeding omdat je inderdaad nog wel eens verschillende applicaties nodig hebt die afzonderlijk geregeld moeten worden.

Verder puur ter leering en vermaak!

Er was hier kort geleden iemand op het forum die bezig is met voeding uit de Elektuur van Nov/Dec 2001.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/44800/1/

Regeling met een PIC, project staat ook op http://www.pic-basic.de/

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ehm, tja, op het risico af om voor dom te worden versleten toch maar de volgende vraag.

Ik volg ook diverse discussies op Inet, en heb ook diverse modificatie schema's gezien om een computer voeding om te bouwen tot een labvoeding. Levert tenslotte handige spanningen.

Ik zie echter alleen maar ja's en nee's, waarbij de nee's door de modificaties aangepast schijnen te worden.

Als het niet teveel gevraagd is, waarom zou een computervoeding niet gemodificeerd kunnen worden tot labvoeding ??????

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Shiptronic

Overleden

Op 27 maart 2007 21:51:56 schreef jwb:
Ehm, tja, op het risico af om voor dom te worden versleten toch maar de volgende vraag.

Ik volg ook diverse discussies op Inet, en heb ook diverse modificatie schema's gezien om een computer voeding om te bouwen tot een labvoeding. Levert tenslotte handige spanningen.

Ik zie echter alleen maar ja's en nee's, waarbij de nee's door de modificaties aangepast schijnen te worden.

Als het niet teveel gevraagd is, waarom zou een computervoeding niet gemodificeerd kunnen worden tot labvoeding ??????

kijk eens hoe het net filter eruit ziet die standaard in die dingen zit, dan in een ongeaard wcd en op GND staat lekker 110 V

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Op 27 maart 2007 21:51:56 schreef jwb:
[...]
Als het niet teveel gevraagd is, waarom zou een computervoeding niet gemodificeerd kunnen worden tot labvoeding ??????

Regelbare stroombegrenzing?
Weet je hoeveel troep er op de spanningslijnen zit?
En die weerstandskachel is ook lekker handig in de winter ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

atx psu heb ik voorlopig geen last van wat hierboven beschreven staat.

Gewoon een brugje voorzien van de 24 pins aansluiting (groen naar massa)

En de lijnen belast.
Ik haal er +12, -12,5 ,gnd uit
wat erop zit? lm1036 ic, microcontroller, dac's, ... en aansluiting naar de pc

werkt allemaal perfect :)

Op 27 maart 2007 21:51:56 schreef jwb:
Ehm, tja, op het risico af om voor dom te worden versleten toch maar de volgende vraag.

Ik volg ook diverse discussies op Inet, en heb ook diverse modificatie schema's gezien om een computer voeding om te bouwen tot een labvoeding. Levert tenslotte handige spanningen.

Ik zie echter alleen maar ja's en nee's, waarbij de nee's door de modificaties aangepast schijnen te worden.

Als het niet teveel gevraagd is, waarom zou een computervoeding niet gemodificeerd kunnen worden tot labvoeding ??????

Verzin eens wat eisen waar een labvoeding aan moet voldoen (om het simpel te houden: regelbare spanning, regelbare stroombegrenzing, min of meer rimpel vrij, goede transient response, evt. meerdere kwadranten, zwevend tov. GND). Kijk dan eens naar je PC voeding en kijk hoe ver die komt...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
High met Henk

Special Member

't kan wel: als je bedenkt dat je dus eigenlijk aan die 12V een complete labvoeding schakeling moet hangen... Je kunt alleen de gelijkrichter, trafo en wellicht deel van de capaciteit van de elco weglaten.....

nadeel is dat je niet echt boven de 10V kunt komen...

of je moet hem tussen de +12 en -12 hangen, maar volgens mij kan -12 V niet zoveel stroom leveren.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

De -12V moet stroom sinken en kan dat idd maar beperkt doen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

ja okeej sinken, sourcen: ik begrijp best welk kant de stroom opgaat.... maar is dacht ik idd beperkt: bovendien je spaart een trafootje uit en een bruggelijkrichter.... wat elco. zijn wel dure componenten,m aar heb je er maar 1 van nodig.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Wat je weer kwijt bent aan belastingsweerstanden. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.