Het aansluitschema is correct, maar wat ik mij dat afvraag is waar jij je aardkabel (groen) op aangesloten hebt. Heb je die op het stopcontact aangesloten of in de grond gestoken. Ik weet niet of het waarschijnlijk lijkt, maar als mss is de lekstroom van de filters groot genoeg om de aardlekschakelaar eruit te slaan.
Daar zat ik ook al aan te denken, aarde zat trouwens gewoon in het stopcontact. Op 4hv had ik gelezen dat het verstandig was de aardedraad van het emi filter niet door te trekken naar de nst en alles aan de RF ground hangen. Dus ik was al van plan om een koperen buis de grond in te meppen en kijken of het probleem met de aardlek verholpen is. Zal een meter of 6 de grond in diep genoeg zijn voor een goede grond?
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Zit de aarde door de nst aangesloten?
secundaire aan huis aarde leggen is echt geen goed plan.
Als de aarde in de nst niet doorloopt zal de secundaire stroom daar over springen naar nul of fase. Dat kan zoiezo ergens gebeuren zonder eigen aarde en dan gaat meteen de aardlek eruit.
Alle aardes aan de hv kant aan RF aarde. Alle aarde aan de lv kant aan huis aarde. Zorgen dat de nst niet de aarde doorlust . Loshalen of de primaire kant van de nst helemaal niet aarden.
6 meter is meer dan genoeg. Dat zal je waarschijnlijk niet lukken . Met een meter of twee of meerdere van 1 meter heb ik nog nooit problemen gehad.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op (14%)]
Mmm, ik heb altijd datgene wat geaard moest worden verbonden met de RF aarde en de aarde van het huis. Maar als ik kijk naar http://www.deepfriedneon.com/tesla_frame10.html dat doet hij het weer anders, maar den ben ik benieuwt wat nu wel echt klopt.
Ja er zijn heel veel verschillende manieren waarop mensen de aarde aansluiten. Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe de mensen die hun TC's binnen hebben staan hun TC's aarde.
Ik heb altijd alleen mijn secondaire geaard en strikerail. NST nooit geaard. Netfilters gebruik ik verder niet bij telsa's. Als aarding gebruik ik een stuk waterleiding. Deze zit ongeveer 2 meter de grond in.
Vandaag weer flink gevorderd met de DRSSTC. De secondaire is vandaag gewikkeld. De primaire, mmc, driver, interupter, smps, liniare voeding en 4 losse half bruggen zijn af en getest. Morgen ga ik beginnen met alles in de behuizing bouwen en misschien als het heel erg mee zit een test op laag vermogen draaien.
Hier onder paar foto's. Morgen komen er meer van de rest.
Hier de 4 h-bruggen wie de gate van de grote fullbridge gaan aansturen. Deze 4 printjes worden gevoed door een smps waar ik nog geen foto van heb.
Hier de fullbridge in de basis. Word redelijk proppen om alles erin te krijgen.
Anoniem
Shittt jorrit, das is pas een full bridge... Ik dacht dat dat kleine dingetje van mij al redelijk imposant was, maar helaas... Als je nog de kans krijgt, zou je dan (heel erg alsjeblieft) ook de circuitdiagrammen van dat monster van jou willen posten? Kunnen andere SSTC bouwers misschien weer iets van leren! Alvast bedankt, en veel succes verder met de constructie!
Sir_j
Take my advice!I don't use it anyway
Geen idee of dit al gepost is,
Daarnet een filmpje op het www gevonden:
Mario bros theme gespeeld met tesla coils
:
http://kotaku.com/gaming/clips/super-mario-bros-tesla-coil-319567.php
Fragaria
[Bericht gewijzigd door 20kilovolt op 3 januari 2006 25:23:11]
ze waren pas geleden hier in nederland.
Op 20 september 2008 15:59:12 schreef fry:
Voor de liefhebber. Vanavond staan de mariobrother singing tesla coils op www.gogbot.nl in enschede op het marktplein.
Ik ga in iedergeval even kijken daar.De coils:
http://www.arcattack.com/
ArjanEmm
De toroid is af. Het laatste grote deel project van EMM++.
Het ding is 260 cm in diameter en 60 cm kleine diameter.
Er zit ongeveer 100 meter 40mm * 1,5 mm aluminium buis in en een hoopje RVS. De boel is demontabel en zit met m5 boutjes in elkaar. Als alles los zit heb je een hele berg 1/3 cirkel buis stukken.
Hier hangt de donut op de uiteindelijke hoogte om een beetje een iedee van de grootte te geven.
Jorrit dat ziet er echt goed uit zeg ! Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Zijn dat cm 300's ?
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 14 oktober 2008 22:47:21 schreef fry:
De toroid is af.
Wow!
Fry, wow dat ding word echt een monster tesla.
Mooie toroid ook. Ben zeer benieuwd naar de prestaties 
Al een datum gepland voor de first light ?
Heb je het probleem met je rsg al opgelost ?
En heb je trouwens mijn bericht over een teslathon nog gelezen ?
Hier nog wat foto's van mijn DRSSTC.
De aansturing is kompleet getest en werkt helemaal. Nog een dagje of 2 werk en hij is af denk ik zo. Het gloelampje boven op de elco functioneerde als dummy load. Ik was aan het testen hoe goed de igbt's nog schakelden op 100 kHz.
Aansturing en gatedrivers..jpg)
Aansturing aangesloten om te testen. Boven op de alu plaat zit de smps en de lineaire voeding..jpg)
Het gloeilampje als dummyload. Ik kon zo snel niet aan een betere dummyload komen. Maar dit was meteen een mooie visuele indicatie 
.jpg)
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Iets in mij zegt dat, als het EMM++ project van Fry in zijn volle glorie er op los staat te bliksemen en alle testen gelukt zijn, er stilletjes gedroomd wordt van een nog grotere broer, een nog grotere geweldenaar die het spectakel nog kan opvoeren, is het niet? 
- - big bang - -
wat gaat een optreden van de emm++ zo ongeveer kosten? even een middag je testen in je eigen schuurtje is er niet zomaar bij denk ik. er zijn zoiezo vervoerskosten en de huur van een flinke agregaat.
(Ik heb vrij binnenkort nog wel een evenementje waar ik zoiets wel leuk zou vinden, maar ik ga het nooit kunnen betalen als ik zelf reken)
ArjanEmm
Eindelijk was het dan zover dit weekend, D-day.
Sorry naar sommigen hier dat ik first light niet bekent heb gemaakt maar we waren echt te druk en er moest in deze dagen teveel gebeuren. Maar first light was een succes !
Eerst alle zooi bij elkaar verzamelen. Ik ga op reis en neem mee 
Dan de hele handel op transport:
De boel staat ! en past ook daat werkelijk in elkaar, best spannend wat dat hebben we nooit eerder kunnen doen.
Dan drie dagen testen en 1 dag daad werkelijk vonken trekken. Dan weer de helezooi afbreken:
Een heeel kort filpje van wat sparks !
http://www.emmag.org/crap/emmkort.avi
De coil loopt nog wat onregelmatig en is ruw gestemd. Daardoor komt de volle vonk lengte nog niet tot stand. Hij komt nu niet verder als een meter of 5 6, omdat er nooit meer dan iets van 10 bangs achter elkaar zijn zonder hapering. Nog wat tweaken met de vonkbrug en de ballast en dan moet dat veel beter gaan.
Op het fimpje draait de spoel op ongeveer 1/3 van het uiteindelijke bps dus vermogen.
Al met al best een succes. Alles houd het, bijvoorbeeld de diode brug. Die heeft al wat klappen mogen ontvangen en blijft heel. Zo had ik na wat tweaken aan de coil de "ontlaad staaf" voor de condensatoren op de caps laten liggen. Bij het inschakelen wordt de hvkant dan dus kort gesloten. 3 63A stoppen vlogen eruit maar de brug vond het allemaal prima 
Voor degenen die het allemaal echt wil zien. Secondlight zal boven op NEMO http://www.e-nemo.nl/ in amsterdam zijn op donderdag de 30ste oktober. Dat is een test avond. Op zaterdag 1 november is hij daar te zien voor publiek gedurende de museumnacht. Waarschijnlijk hoef je de trein niet eens uit om het te zien 
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Super mooi ding geworden Fry.
Ik zie dat je de rotary schijf dicht gemaakt hebt?
om dragg te verminderen neem ik aan?
Gelukkig is het frezen allemaal gelukt ik heb het wat laten afweten sorry daarvoor.
Ik begin nu pas weer wat redelijke functie in mijn linkerarm te krijgen zodat ik er ook daadwerkelijk weer wat mee kan.
Ik had dus hoofdzakelijk andere kopzorgen(kan ik mijn werk nog wel blijven doen etc etc etc)
Maar goed dat mag geen excuus zijn.
Ik ben benieuwd naar de fullpower en goed afgestemd filmpjes die dan uit amstersam gaan komen.
Zal waarschijnlijk een geweldige reclame stunt voor jullie worden (kunnen jullie hem met een beetje geluk vlot terugverdienen)
Ik zie het al voor me een mooie witte winter met een pak sneeuw en dan die tc aan... De hele omgeving blauw verlicht 
Jorrit is ook weer goed bezig zie ik Hoop dat het goed slaagt.
Heb je ook de mogelijkheid om er muziek op te moduleren?
Beetje dat mario bross idee... alleen dan met echte muziek whiskey in the jar ofzo
Ik heb zelf alleen wat kunnen nadenken over mijn coil.
Heb met behulp van mijn vriendin wel het 1 en ander kunnen doen variacs zijn gestackt en in een kast op wielen gemonteerd
Heb een netjes bedienings paneel gemaakt.
Nu nog de zaak bedraden en een voeding zien te krijgen.
voorlopig worden het 3x2 MOT's in serie dus drie keer 4 a 5 Kv in de diode brug en dan maar zien wat eruit komt.
Maar goed het gaat allemaal vrij traag gezien het meeste van de vrije tijd wordt doorgebracht op de bank of in bed.
Waar ik vroeger dagen van 17 uur kon maken ben ik nu blij als ik om 4 uur naar huis mag.
gratis tip voor iedereen: wees zuinig op je lichaam je kunt het maar één keer echt slopen.
@Fry
Fantastisch, heb er verder geen woorden voor.
Kan er in A'dam helaas niet bij zijn, maar ik hoop wel dat er een hoop filmpjes, van dat evenement, door je gepost worden.
@Sparks
Sterkte
Op 20 oktober 2008 21:32:05 schreef Sparks:
Ik zie dat je de rotary schijf dicht gemaakt hebt?
om dragg te verminderen neem ik aan?
Gelukkig is het frezen allemaal gelukt ik heb het wat laten afweten sorry daarvoor.
Ik begin nu pas weer wat redelijke functie in mijn rechterarm te krijgen zodat ik er ook daadwerkelijk weer wat mee kan.
Ik had dus hoofdzakelijk andere kopzorgen(kan ik mijn werk nog wel blijven doen etc etc etc)
Maar goed dat mag geen excuus zijn.
De vonkbrug bleek inderdaad een beetje een probleemkindje te zijn. Door de uitstekende koelblokken met elekrodes ontstond er te veel luchtweerstand waardoor de motor de schijf niet op toeren kreeg. Na het plaatsen van 2 extra schijven en een soort van velg, is dat probleem aardig verholpen.
Het frezen van die koelblokken hebben we uiteindelijk hier in utrecht laten doen; maak je geen zorgen, je hebt inderdaad wel meer aan je hoofd. Ik hoop voor je dat het spoedig weer goed gaat.
Hou je haaks en zou tof zijn als je effe langs komt volgend weekend!
@Fry en DIY, wat een mooi ding zeg, hoelaat staan jullie donderdag bij nemo? het lijkt me zeer leuk om te komen kijken.
@Jorrit, het ziet er netjes uit zeg, gebruik je een PWM of een PLL schakeling om je brug aan te sturen? En gebruik je primaire of secundaire current feedback?.
@Sparks, veel sterkte met je herstel.
@Fry en DIY.
Wow, dat ding is echt groot geworden. Succes de 30ste met je second light. Mooi dat de problemen met de rsg zo goed als opgelost zijn. Worden er dat weekend nog meer foto's / filmpjes gemaakt ? ben zeer benieuwd. Ik kan er helaas dat weekend niet bij zijn dus.
@Sparks.
Beterschap man. Hoop dat het snel weer goed komt voor je.
@letalshot.
Bedankt. Ik gebruik primaire feedback. Dit om altijd op de nuldoorgang te schakelen.
De drsstc is trouwens zo goed als af. Ik heb donderdag de eerste test gedraait. Helaas was toen de interupter kapot. De opamp voor de ontdendering van de fire button had het opgegeven. Ik kon toen dus maar een single bang doen. Met 60 volt primair was dat toch nog goed voor een 35 cm. Mooi vooruitzicht 
Vrijdagmiddag heb ik hem weer opgebouwd en de interupter gerepareerd. Begonnen met een labvoeding primair en weer 60 volt bij 2 A. haalde zo'n 45 cm op 50 bps. Als ik hoger ging dan kakte de spanning in omdat de labvoeding in de begrenzing ging.
Omdat ik deze tesla coil voor mijn school bouwde had ik wat leuk speelgoed tot mijn beschikking zoals een infrarood camera. Hiermee heb ik na een duur test gekeken wat het warmst werd. Dit bleek de lineaire voeding voor de logica te zijn
die werd 50 graden. De rest stijgt niet meer dan een paar graden boven kamer temperatuur. Bemoedigd door deze resultaten overgestapt op een 0-380 volt en 0-10 A geschakelde voeding. Stroombegrenzing op 10 A spanning 100 volt en toen vonken maar. Een goeie 60 cm op 250 bps. De coil verbruikte toen ongeveer 1 kW en niets werd warm 
Verder kon ik niet gaan omdat de voeding tegen de stroombegrenzing aan liep. De coil dus nog even wat beter afstemmen zodat hij nog wat minder verbuikt en de coupling nog iets verminderen. Deze is namelijk nog aan de hoge kant.
Maandag of dinsdag volgen foto's filmpjes. Ik heb zelf geen foto's ofzo gemaakt omdat ik druk was met testen. Maar er stond een lading scholieren om mij heen wie alles op film en foto hebben vastgelegd.
Edit:
Toch nog 2 foto's van de bouw gevonden.
De aansturing met de primaire rechts.
Aan alle kanten komt er nog gaas voor als afscherming. Dit is nog niet gedaan ivm afstemmen van de coil.

Totale coil. De primaire spoel zit nog niet vast omdat de coil nu nog in test fase verkeert.

Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Ik hoop op een boel filmpjes en video's van het gebeuren daar boven op het museum ,Ik hoop ook dat jullie er goed weer bij hebben.
Ik ga denk ik niet aanwezig kunnen zijn andere verplichtingen zoals het nu lijkt maar je weet nooit wat er nog verandert
Ik ben vandaag toch ook maar weer eens begonnen met wat bedraden van de besturingskast.
Even aan het prutsen geweest met wat relays om er voor te zorgen dat je maar op 1 volgorde de verschillende onderdelen kunt aanzetten.
main power - rotary gap - hoogspanning
De hoogspanning en rotary gap kunnen alleen ingeschakeld worden als de bijbehorende variacs op 0 staan (moet de eindcontacten daarvoor nog plaatsen)
Niet echt veel zichtwerk gedaan maar toch even een paar foto's van de kast
de twee trafo's zijn een scheidingstrafo voor de rotary gap een een 24 volt trafo voor de relay's
verder drie 16 amp relays om een vaste volgorde van inschakelen te waarborgen en een 100 ampere relay welke de drie variacs schakelt

alleen de noodstop is gemonteerd voor de rest moet ik nog drukknoppen en lampjes bestellen
Zoals je ziet is er voor elke fase een spanning en stroom meter gemonteerd, Kan ik een beetje in de gaten houden wat er gebeurt

ArjanEmm
Ziet er erg goed uit allemaal ! Goed te horen dat jullie nog steeds lekker bezig zijn.
Hier nog een fotootje van onze controller.
Dat kon ik niet laten naar die foto van sparks 
Dus ook drie keer spanning en stroom 
Links groen is soft inschakelen van de hv trafo. Rood afschakelen.
Daar naast een schakelaar voor de vonkbrugmotor en koeling en een schakelaar voor licht in de spoel.
Rechts potmeter voor het toerental van de vonkbrug met daarnaast een schakelaar voor het HV relais wat daad werkelijk HV op de coil zet.
Die kan alleen bedient worden als de vonkbrug draait en als er hoogspanning is.
De twee draadjes zijn voor de hier nog te monteren noodstop. Verder wat check lampjes om te zien of de nodige laagspanningen aanwezig zijn en natuurlijk een lampje om alles te kunnen zien in het donker !
Helemaal rechts zie je ook nog de 32 polige harting connector. Er zijn nog iets van 10 pinnen over voor eventuele uitbreidingen.
Staan jullie al op het dak met alle apparatuur? Hoe gaat dat trouwens in z'n werk, kraan geregeld door Nemo?
Kom morgennacht ook even kijken!