-Geslaagd project- Hoofdtelefoon versterker met buizen

nou ja ik zit nu in het 4 HBO-jaar en schrijf sinds mijn 14e software voor bedrijven (voornamelijk voor National Semiconductor... die zitten in den bosch).

Hoezo opletten op aardpunten?
Ik heb de aardes op het bordje met elkaar verbonden en daarna naar de 3e pin van de voedings-connector geleid.

Klopt toch?

net eens even getest... maar er kwam geen geluid uit.

SHIT.

maarja, dat is te verwachten... ook software werkt de eerste keer niet.

Ik ga zo het volgende doen: alle verbindingen nameten (meten op weerstand, met multimeter) en even checken of die 60V ook echt 60V is.

Verder zou ik graag tips willen... ik heb geen scopes oid (ik kan ze op het werk vast lenen), en alleen gezond verstand en een multimeter (gamma-prut-ding).

Het is zo dat als ik de hoofdtel inplug ik wel de kenmerkende 'tik' hoor die je ook bij gewone amps hoort ... de signaal-connector maakt dan even contact met de aarde (neem ik dan aan).

Kom maar op met de debug-tips :P

OK dan:
Knooppunt R3/C3 ongeveer 48V DC bij 60V voedingspanning.
Knooppunt R6/R7 ongeveer halve voedingsspanning.
Knooppunt Kathode/anode(V2)/C8 ongeveer halve voedingsspanning.
Over R10 moet je ±0,5V DC meten.
Knooppunt C5/R8 0V
Over R4 ±1V DC.

Alle metingen ten opzichte van de massa.
Ga hiereens mee aan de gang.

Buizen goed aangesloten. Een buisvoet nummering, bekijk je altijd van onderaf.

okay we gaan meten...
heb net de 60V trachten te meten : 1 pen op C9 (pluskant) en andere in een RCA jack.

Ik wilde die als aarde gebruiken, maar douwde hem er in ipv op de huls. Alles ziet er nog heel uit.... en ik moet meer koffie hebben --> enig idee wat ik vern**kt kan hebben?

Het stinkt hier nu best wel.
De buisvoet nummering had ik al door dat dat van onderaf is... anders kom je niet uit (ze gloeien netjes op ... en dat kan alleen als je de filament-pinnen hebt aangesloten en die zijn niet symmetrisch geplaatst).

Ik ga de rest zo eens even meten, (die knooppuntjes).
Ik heb alle aardingen op de 3e pin van de voedings-connector gehangen --> dat is toch goed he?

Moet ik trouwens op die manier ook de kast zelf aarden (iets met metalen kast enzo).

Ik ga zo trouwens eens wat pics uploaden.

Als het een ingangsbus is geweest alleen de potmeter. De onderdelen na de potmeter zijn te hoogohmig om dat te laten doorbranden.

hmm ik heb dus net een Alps blue velvet gesmoked.
nou ja ik meet die ook even na, en dan de punten die jij aangaf.

ik hoop dat dat Alps spul eea. kan hebben :)

okay even de alps gemeten:
met de pinnen omhoog en de draaiknop van me af.

links-midden == 0 Ohm... wat ik ook draai
midden-rechts 0<R<108 Ohm. Dus die klopt nog

Die links-midden, hoort dat zo? ik heb geen vergelijkbare Alps liggen (wel een Amphenol mono-pot, die test ik even).

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op ]

Op 22 juli 2006 23:38:00 schreef KT88:
"Alea Iacta Est", zou ik eerder denken.

Draag een kevlar pak en veiligheidsbril, anders is het "Morituri Te Salutant". >:-)

en vergeet uw asbesten onderbroek niet en de factor 5-miljoen zonnecreme.

reste in pacem, alps ;)

Okay dit is lekker schrikken mensen... ik ben een soldeer-foet, dat is wel duidelijk:

1: Knooppunt R3/C3 ongeveer 48V DC bij 60V voedingspanning.
2: Knooppunt R6/R7 ongeveer halve voedingsspanning.
3: Knooppunt Kathode/anode(V2)/C8 ongeveer halve voedingsspanning.
4: Over R10 moet je ±0,5V DC meten.
5: Knooppunt C5/R8 0V
6: Over R4 ±1V DC.

1: 8.4v
2: 1v
3: 0.7v
4: 0
5: -0.5v
6: 0.8v

zo te zien klopt alleen 6.... er gaat wel netjes 60volt in trouwens (heb ik net nagemeten).

dit is allemaal zonder input\output eraan... en ik heb het andere kanaal van de pot gebruikt... dit werkt nog wel.

Dan is er/gaat er iets goed mis.
Ik zou moeten zien hoe je dan e.e.a. heb aangesloten.

ik pak even de digitalio.

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op ]

Meet het zelfde eens met de buizen eruit!

Dona Nobis Patientiam! >:-)

Hoe krijg je in hemelsnaam een pot kapot door er een hoogohmige meter aan te hangen?

En dan nog.... 0...108 ohm is wat weinig, dat ding hoort 100 k te zijn, of bedoelde je dat ook?
die potjes hebben 4 pootjes per helft, de uiterst linkse doen geen dienst of hangen aan een van de andere, check dat ook eens!
Hmmm....pot lijkt me goed aangesloten.
Draden zijn echter veel te lang, en je soldeerkunsten.....afijn, laten we dat maar met de mantel der liefde bedekken ;-)

Klopt die meter wel?
Je readings gaan alle kanten uit, maar vooral veel te laag.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

ik pak even de digitalio.

okay ik heb mijn dag niet.... mijn imagemagick (tooltje om pics te resizen) install is dood (okay vervloekte debian-fans kom maar op met de gentoo-flames... dat kan er nog wel effe bij).

ik heb dus alleen 'huge' pics voor jullie (imagemagick wordt atm opnieuw gecompileerd)....

http://gentoo-forum.nl/boudewijn/amp/amp_stuk/
Hier staan ze... en mijn resize script zie ik. Er komen zo ook nog 1280*1024 versies (zodra IM er is).

die 108Ohm is idd 108Kilo Ohm...
electronica werkt toch op rook? de rook is uit de pot... dus zal hij wel stuk zijn :+

ik zal morgen even naar het werk gaan en dan de zaak aan een gecalibreerde tektronix (4 kanaals + kleuren :P) scope hangen.

@Hugo: niet te hard lachen om mijn leet-skills he ;) Als je nog close-ups wil kan dat natuurlijk gereegld worden, geef maar aan wat..

@KT88: geen idee hoe.. maar het stinkt nu nog.

PS: dat houtje is niets nee, dat moet gewoon mooi strak plexiglas worden tzt.
PS2: die lijm is ook geen porum, maar goed ik ben gewoon onhandig.
PS3: De kathode-draad is ook los geschoten zie ik... die zal ik zo weer even solderen.

PS4: Pics zijn geresized. (de grote staan hier: http://gentoo-forum.nl/boudewijn/amp/amp_stuk_groot/)

Grote goedheid, dit is vragen om allerlei problemen, waarbij het niet functioneren nog de minste is.

Waarom in godsnaam de onderdelen op een print plakken en dan met draden van 20cm de buizen aansluiten?
Boor dan ff 3x een 20mm gaatje in de print. De bedrading wordt zo een stuk korter.

Het kan zo lekker compact, zie de foto's die ik je gemaild hebt.
Woon je een beetje bij mij in de buurt?
[edit] niet goed nagedacht, dat is een end weg.

okay ik ga dan dus morgenavond lekker in de print boren... mooie tip.

ik ben juist bang dat als ik beetje kracht zet op die print ... de print krak zegt.

maar goed ik neem aan dat die lange draden niet de reden zijn voor die brakke spanningen ;)

[op je edit: wat was je van plan dan?]

Op 24 juli 2006 00:51:01 schreef BoudewijnEctor:

[op je edit: wat was je van plan dan?]

Ik wilde eigenlijk zeggen kom hierheen met dat ding als het niet lukt.

ik laat me daar niet door tegenhouden hoor :)

ben het wel gewend vrij veel in de trein te zitten (er zijn weken dat ik zo >500km maak).

ik wil het graag zelf nog een paar dagen proberen, en als het dan echt niet lukt de cavalerie inroepen...

ik leer er anders veeeeeel te weinig van.

Eventjes topic kapen :P

Ik ben geloof ik over iets leuks gestruikeld ... KT ?

http://members.home.nl/guidomennen/temp/alps/KIF_2772.JPG

http://members.home.nl/guidomennen/temp/alps/KIF_2775.JPG

http://members.home.nl/guidomennen/temp/alps/KIF_2774.JPG

Leuke ALPS. Continue regelbaar of met stapjes.
Als ik het goed heb is dit een met discrete weerstanden (1%) opgebouwde ALPS.

ik kaap het topic weer terug (zegguh sine ga ergens anders leet spelen.. dit is het help-ik-ben-electro-n00b-topic) .

@Hugo: Als je ernaar wilt kijken; heb jij dan volgende week oid tijd? Ik ben wel van het OV afhankelijk trouwens.

ik ga zo die print eens even goed nakijken (ik bedoel dan met name de versterkerprint)... ik heb het idee dat ik het goed verneukt heb daar.

Op 24 juli 2006 14:40:31 schreef BoudewijnEctor:
@Hugo: Als je ernaar wilt kijken; heb jij dan volgende week oid tijd? Ik ben wel van het OV afhankelijk trouwens.

Yep moet kunnen. Ik heb nu drie weken vakantie.
We gaan toch nergens naar toe.
Stuur maar een mailtje.

ik ga zo die print eens even goed nakijken (ik bedoel dan met name de versterkerprint)... ik heb het idee dat ik het goed verneukt heb daar.

Doe dat eerst eens.

De lange bedrading is in dit geval verneukeratief ...

Zoals hugo al aangaf je sockets OP de print zetten, met een paar gaten in de print, of met een paar afstandsbusjes er boven ( en dan met korte draadjes naar de print toe.

Je hebt gelukkig geen 'elcheapo' print, dus die kan wel wat mechanische stress hebben.

Mijn ampje staat heel erg vies gewoon op een stuk blanke print gebakken ...

de meesta onderdelen zweven tussen de buisvoeten in ( nu is daar ook wat meer plaats voor bij octal voeten ) of hangen aan massa.

http://members.home.nl/guidomennen/temp/AMP/KIF_1663.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Sine ,

ik vind het heel nice dat jullie dat zo doen. Echter heb ik een enorme ongestructureerdheid in mijn omgeving... ik kan dat met software vormgeven (losse headers+CPPs en OOP) , echter niet met electro.

Ik wil dus erg graag een bordje, om voor mij zelf het overzicht te behouden. Als ik me er wat makkelijker bij ga voelen straks kan het natuurlijk allemaal mooi zwevend opgebouwd worden, maar dat wordt nu ook een grote chaos.

Vanavond\vanmiddag ga ik eerst eens op mijn gemakje zelf de oplossing zien te vinden.

Om even nog met gezegden te gooien (ik meen dat het oud chinees was):
Geef iemand een vis, en je voedt hem voor een dag. Leer iemand vissen, en je voedt hem voor de rest van zijn leven.

Ik wil het dus zelf eerst proberen; als ik iemand anders alle rommel op laat knappen had ik net zo goed een amp kunnen kopen.

Die pot is trouwens definitief vern**kt ? ik heb net bij a-d een nieuwe offerte aangevraagd, alleen vind het zonde van de dure pot (ik had beter even een noname pot bij de elektroboer kunnen halen als ik hem toch ga nuken).

als die pot gerookt heeft dan is hij waarschijnlijk stuq idd..

En ik bedoel ook niet dat je er een chaos constructie van moet maken, alleen zou ik de sockets dichtbij, en het liefste OP de print houden ...

Alle verbindingen zo KORT mogelijk, voor de verbindingen van de ingang afgeschermde draad gebruiken, niet te dunne massa ( dat is bij mij het hele print oppervlak.

Bij de constructie die je nu hebt mis ik de tomatensaus :P

[Bericht gewijzigd door Sine op ]