Ritsjie
Het kan altijd beter, het wordt alleen duurder...
@ Hugo:
Nu zie ik op je recent geplaatste foto's dat je zelf ook een 2x 24 V trafo gebruikt..... mag ik ervan uitgaan dat dit net zo goed werkt?
2x24V = 48
Na gelijkrichting en afvkalling heb je ongeveer 67V
( gelijkgerichte spanning is wisselspanning maal wortel twee, 1,41 grof)
Op 4 januari 2005 21:14:00 schreef Ritsjie:
Hugo, waar heb jij die trafo van 2x30V 31mA vandaan? de hoogste spanning die ik kan vinden is 2x 24V.
2x31V Had bij mijn plaatselijke elektro-boer.
De 2x24V werkt net zo goed. De stroom is totaal ±20mA.
De versterker die ik nu heb staan, draait netjes op 60V.
Ritsjie
Het kan altijd beter, het wordt alleen duurder...
Hugo, (al)weer bedankt voor de nuttige info! 
Weet je toevallig ook de totale gloeistroom met drie buizen?
oftewel: mag ik ook een trafo van 6v / 1333mA gebruiken?
Hugo,
Is het mogelijk om je schakeling aan te passen zodat ik hem op de processoraansluiting van mijn Marantz versterker kan aansluiten? Ik wil graag het geluid buizenwarmte meegeven voordat het naar de eindversterker gaat en dit lijkt mij een zinvolle oplossing, of heb ik het mis?
Alvast bedankt voor je reactie.
RES
RES
Ziet er zeer degelijk uit, dat red ik niet met een microcontroller.
Een variant microcontroller + buizen zien wij ook nooit, misschien een idee. (Nixie + uC) 
Op 15 maart 2005 12:12:48 schreef Rhodes54:
Hugo,Is het mogelijk om je schakeling aan te passen zodat ik hem op de processoraansluiting van mijn Marantz versterker kan aansluiten? Ik wil graag het geluid buizenwarmte meegeven voordat het naar de eindversterker gaat en dit lijkt mij een zinvolle oplossing, of heb ik het mis?
Alvast bedankt voor je reactie.
Kan veel simpeler: een standaard ECC82 GKS mer Rk = 1k, Ra is 33 k en B+ = 200V. Wel even een spanningsdelertje erachter om de versterking van ca. 10x weer teniet te doen!
Geeft lekker veel 2e harmonische 
Op 15 maart 2005 20:37:42 schreef KT88:
[...]
Kan veel simpeler: een standaard ECC82 GKS mer Rk = 1k, Ra is 33 k en B+ = 200V. Wel even een spanningsdelertje erachter om de versterking van ca. 10x weer teniet te doen!
Geeft lekker veel 2e harmonische
Ok, Klinkt simpel en doeltreffend. Ik stuur je even een mailtje
Hoeveel stroom loopt er eigenlijk door V2A en V2B?
V2B is als stroombron geschakeld voor zover ik kan zien, nou wil ik zelf iets maken met een 6N2P, dat is een russische dubbeltriode maar ik kom er niet helemaal uit wat nou het lineare gebied is.
Maar een stroombron maken van 2 transistoren en 2 weerstanden heeft voor mij wel de voorkeur, dan heb ik maar 1 buis per kanaal nodig.
Zoiets als dit wil ik dan gaan maken:
Weet iemand dan welke waarde ik voor de weerstanden moet gebruiken om in het lineare gebied van de buis te zitten?
hier is de datasheet van de 6N2P.
Edit:
Nou ik ben erachter dat een 6N2P gewoonweg voor geen meter gaat werken aangezien die maar 2,5 mA aankan.
Nou kan ik ook goedkoop aan een PL84 komen dus daar ga ik dan dit mee maken:
Over de buis staat als het goed is 100 volt en er loopt dan ongeveer 40 mA doorheen, de versterking moet rond de 5 maal liggen.
[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op ]
Vergis je je niet in de steilheid, die is 2,5mA/V van de 6N2P. de Ia max. 10mA volgens een paar sites.
De 6N2P is een vervanger voor de 12AX7=ECC83 op de gloei na.
Bij BACO kost een 6N2P €2,25, dus voor de prijs van een extra buisje hoef je het niet te laten.
PL84 schema: als er 100V over de buis staat moet Vk 50V zijn. Vk wordt bepaald door de kathode weerstand. Dat gaat dus nooit met 220 ohm, Vk zal iets van 25V worden.
Vg1 is dan een -25V. Max. Vg1 = -20V volgens de datasheet.
Om de PL84 dan aan te sturen heb je een al 7V RMS nodig op g1.
Kijk eens hier voor een buizen hoofdtel versterker http://headwize.com/projects/index.htm
Oeps, ik zat de datasheet van de EL84 te lezen, die is toch weer iets anders 
Maargoed dit moet vast wel werken:
Over de buis staat 100 volt, Vg1 is -12,5V en Ia is 70 mA.
Volgens het grafiekje in de datasheet moet dat werken, alleen is Vg2 bij mij 20 volt lager, naja ik zie het wel.
Oeps, ik zat de datasheet van de EL84 te lezen, die is toch weer iets anders
Klopt, een PL84 is qua specificaties "gelijk" aan een EL86.
De PL84 en UL84 zijn ontwikkelt omdat de EL84 slechts een Vkf van ±100V had. De PL84 en UL84 hebben een Vkf die bijna 2x zo hoog is. Bij seriegevoede gloei (TV's en U-radiotjes) waarbij de kathode aan de GND hangt is dat wat handiger.
Later hebben ze uit de UL84 de EL86 met een gloei van 6,3V ontwikkeld ivm de "beroemde" Philips trafoloze 400 en 800 ohm uitgangen.
Sir_j
Take my advice!I don't use it anyway
Hey kan je de ECC86 vervangen door een ECC83? ik ken niets van buizen, maar zou er toch iets mee willen proberen... En omdat ik nog 5 x ECC83 heb liggen...
Op 25 juni 2005 19:44:23 schreef Sir_j:
Hey kan je de ECC86 vervangen door een ECC83? ik ken niets van buizen, maar zou er toch iets mee willen proberen... En omdat ik nog 5 x ECC83 heb liggen...
Door proberen zijn vele kindjes geboren, misschien moet je een kathode weerstand aanpassen maar de meeste buizen doen het op een lagere spanning. De ECC86 is echter gemaakt voor ~6-12V
Ik heb zelf een middengolf audion gemaakt met een ECC82 op 24V, gaat prima!
MvgEat
BoudewijnEctor
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
zo even een heerlijk subtiele kick
ik ben sinds kort ook bezig met het projectje; en heb de voeding al in elkaar geflanst, op de TL 783 na. Deze wordt nog besteld.
Het is echter vrij lastig de ECC86 buizen voor een normale (verzend)prijs te krijgen, zijn er goede alternatieven?
Sowieso zijn er nog bouw-tips, of dingen die verder wel handig zijn om te weten?
Ik ben namelijk informaticus (en informatici met een soldeerbout zijn nog erger dan elektro-ers met een compiler
), en heb weinig verstand van elektronica (okay ik kan solderen etc).
Momenteel heb ik de opstelling van de voeding trouwens zwevend (dat is toch de term he?) gemaakt; is er een mooie manier om de zaak goed (en veilig) vast te maken? Ik heb voor het gemak nu maar even een PC-voeding genomen; daar zit al een 3-pins voedings-connector op, en is mooi klein.
Een tweede vraag: waarvoor dient de potmeter P1 in http://www.circuitsonline.net/circuits/view/115 ?
Ik gebruik straks trouwens http://www.circuitsonline.net/circuits/view/114 voor de versterker zelf.
Verdere infO: ik ga er voornamelijk de wat heftigere muziek uit de 70s op afspelen, en ik gebruik momenteel een Sennheiser HD650 als hoofdtelefoon (prima ding btw).
Ik zal je een serie foto's mailen vande opbouw.
Voor de voeding heb ik gaatjes print gebruikt. op een stuk van 9 x 6 cm past de komplete voeding.
De potmeter is voor het afstellen van de "hoogspanning" op 48V of 60V. 60V levert iets meer "output power". Dit is voor hoogohmige hoofdtel's iets beter.
Zelf gebruik ik een Sennheiser HD580.
Voor de ECC86 is geen alternatief. Eventueel kan ik ECC86's leveren. Neem dan even contact op per mail.
Member "Tor" van dit forum kan ze ook leveren, of hij moet nu door zijn voorraad heen zijn.
Ik denk dat als je dit schema wat aanpast, dat je prima ECC82 of 83 kan gebruiken. dan hoef je geen (meestal dure) schaarse ecc86 buizen te kopen.
of is het iets speciaals met de ecc86? mij is alleen bekend dat die voor lagere anodespanningne zijn.
BoudewijnEctor
hoi jongens
heb via Hugo buizen geregeld \o/
Ledlover: wat moet ik dan prcies aanpassen? (ik ben echt heel erg noob op dat gebied).
Hugo, waar heb je die behuizing geregeld trouwens?
En kan iemand mij een goede winkel aanraden voor dit spul?
Mijn vorige winkel vroeg kleine 70E voor die voedings-componenten... ik neem aan dat dat stukken goedkoper kan. Graag wel alles bij 1-2 winkels, anders wordt het lastig (en duur
).
Nav: Beschreven is slechts één kanaal. Het andere kanaal is identiek en er is slecht één extra ECC86 nodig.
Moet ik dus als ik 2 kanalen (stereo) wil dan 4 (3+1 buizen hebben? Of 7 stuks (3+3+1).
En dan de voeding: kan ik allebei de kanalen met die ene voeding voeden? Of moet er dan juist een tweede bij.
Ik hoorde net van hugo dat gaatjes print slim is; ik heb de voeding zwevend gebouwd. Kan ik de onderdelen evt vast tapen op een ondergrond? (en dan geen centimeters tape erop). Of andere ideeen?
Op een stukje gaatjesprint is wel zo netjes ( tape = vies, bah ! )
Je hebt drie buisjes nodig, ( 1 buis bevat twee triodes ) ook kun je beide kanalen prima uit de zelfde voeding voeden.
Buiten de buizen en de voetjes is de rest standaard spul, iedere goed gesorteerde E-boer moet dat hebben.
Ecc82/83 kun je schudden voor dit ontwerp, te hoge Ri en je zult flink met je voedings spanning omhoog moeten.
Een ander buisje zou de ecc88 zijn, maar dan kom je meer op dit project terecht : http://headwize.com/projects/showfile.php?file=cmoy5_prj.htm
Die ik zelf met nog wat andere buisjes gebouwd heb ( rus 6sn7 -achtigen )
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
BoudewijnEctor
buis is geen punt; heb ik bij hugo gevonden.
Mja dan ga ik morgen maar desolderen.
Ben 3 uur kwijt geweest aan die voeding.
Morgen wordt btw maandag (iets met geen gaatjes print meer hebben liggen).
Bedankt voor de info.
Even vraag: moet ik zelf ook nog bij die potmeter in de voeding kunnen?
nee, eenmaal afregelen en je hoeft er niet meer aan te komen.
Persoonlijk zou ik het regelbereik van die potmeter wat beperken, alles onder de 50V is niet spannend
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
BoudewijnEctor
mooi zo!
ik ben even een boodschappenlijstje aan het maken (denk dat het farnell wordt, kan wss. via werkgever korting krijgen).
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/114
Kan ik gewoon alle onderdelen 2x nemen?
Hoe 'koppel' ik zo beide kanalen aan elkaar trouwens? (n00b ja... ik weet). Ik neem dan in dezen aan dat het schema voor 1 kanaal is.
Dom... ik weet het al .
Farnell heeft 100% zeker alle onderdelen ...
Ja, gewoon de onderdelen lijst maal twee.
Als je toch aan het bestellen bent kijk dan meteen naar een kastje, een paar pluggen voor je in en uitgang, netschakelaar, eventueel power lampje, potmeter knop, ( stukje print ), noval ( chassis montage ? ) buis voetjes. ( bij farnell als B9ACHASSIS 738244 )
Let erop dat je potmeter een logaritmisch stereo model moet zijn. ( farnell heeft kleine kwalitatief goede alps pot's )
Een net entree met eventueel ingebakken zekering is ook niet verkeerd.
BoudewijnEctor
okay ik ga denk ik dan dat spul bestellen.
Scheelt farnell veel als je het als bedrijf doet?
Ze doen lastig met fax-formulier, maar ik heb geen fax.
Bij baas kan ook, maar liever niet (belangenverstrengeling enzo). Evt kan ik met eigen bedrijf wel wat doen bij ze.
dank je voor die lijst: scheelt mij berg zoekwerk (en goede tips btw zoals die buisvoetjes).
Is die amp trouwens lekker tweakable? Het lijkt me namelijk erg leuk om zelf een beetje experimenteren om zo wat meer van elektrotechniek te leren.
[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op ]
BoudewijnEctor
(nog maar eens ge-edit
)
Als ik ga zoeken bij farnell naar:
C3,C5 = 22n MKM
Kom ik hier uit:
http://nl.farnell.com/jsp/endecaSearch/searchPage2.jsp?Ntk=gensearch&a…
Bestelnummers:
106805
1166570
248034
3878107
4704940
8767050
Echter zie ik nergens MKM terug; welke kan ik het beste pakken? (zeker daar het best dure dingen zijn wil ik liever niet de verkeerde nemen).
Bij de 100n condensator heb ik deze gekozen trouwens:
4001667
De potmeter:
Wat moet ik daar nou nemen? Als ik 100k variable rotary resistors neem houd ik er nog 224 over.
Hoeveel vermogen moet hij aankunnen?(kan btw de alps-versies niet vinden)
[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op ]