Ik ben momenteel op zoek naar een goede oscilloscoop voor de hobby. Momenteel is er redelijk wat keuze en ik weet niet goed welke ik juist ga nemen. Een PC scoop lijkt me best wel aardig om metingen te kunnen bewaren:
http://www.tiepie.nl
http://www.picotech.com
Op Conrad, Rs-components en farnel kan je blijkbaar ook aan een scoop geraken.
Maar het mag evengoed een oude analoge zijn. Ik ben goed op de hoogte van de technische specs en tot 500€ wilk wel nog betalen. Welke apparatuur hebben jullie in huis gehaald ? En waarom net deze ?
Ook benk es op ebay gaan kijken en daar kan je ook een (oude) scoop kopen. Er staan zelfs scopen bij van 500Mhz van Textronix voor maar 300€. Het is heel verleidelijk om die dan te gaan kopen maar dan zit ik wel met een risico.
Enige professionele raad is welkom!
Op 11 maart 2007 22:24:39 schreef Darkcrusher:
[...]
Ook benk es op ebay gaan kijken en daar kan je ook een (oude) scoop kopen. Er staan zelfs scopen bij van 500Mhz van Textronix voor maar 300€.
[...]
als het een TDS is is is dat een koopje. Bovendien, heel duur is het sowieso niet.... Tek's gaan zelden kapot....
't is trouwens Tektronix. BTW nog leuker: HP/Agilent scopes..
Nja die verkopen ze ook, Die HP's, zelf met 4 kanalen, en grote BB: 100..500Mhz. Weet het echt niet ofk et mij zou riskeren... :s
Die PCS500 van velleman ziet er ook wel intressant uit. Iemand die paar winkels kent voor oscilloscoop te kopen ? zowel Internetwinkel als fysisch...
Monster_Henry
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
PCS500 is een leuke scope voor samples.
de RS-232 is echter een beperkende factor.
Hij is wel goed gebufferd en hij is galvanisch gescheiden (ik heb begrepen dat de TiePie dat niet is)
Nadeel is alleen de originele software die ontzettend beperkend is.
ik gebruikte deze software erbij.
't is wel even wennen als je van een analoge scope naar zoiets overstapt. Maar je leert er wel weer veel van.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sven, is die Scope-It echt zoveel beter dan de Velleman software?
Ik heb ook een (kwasi ongebruikte vermits ik een 2x20MHz analoge scoop aangekocht heb) PCS500 liggen en was idd niet erg te spreken over de bijgeleverde software.
BTW: de interface gebeurt via de parallelpoort.
CD 
ach das waar ook... 't was iig een verouderde poort...
die scope-it is idd wel een hele verbetering!
fatsoenlijk schermgrote,
2 kleuren traces.
triggering lijkt ook veel beter te werken.
ik moest er wel ff aan wennen. De originele software is nogal intuitief, daar het op een normale scoop lijkt. Scope-it is dat niet, het is meer een PC programma.
ik heb onlangs de opvolger van die velleman scope gekocht.
de PCS1000
deze heeft een USB aansluiting. Voor het simpele werk ben ik er zeer over te spreken.
Je hebt hiermee wel alles in huis, spectrum analyser, transient recorder enz enz.
die opties levert scope-it ook, en ik d8 dat die ook in de originele software zaten (ben ff niet zker van de spectrum analyser, transient meen ik me te herinneren)
Op 13 maart 2007 08:19:12 schreef High met Henk:
Hij is wel goed gebufferd en hij is galvanisch gescheiden (ik heb begrepen dat de TiePie dat niet is)
Klopt de TiePie scopes zijn niet galvanisch gescheiden. Groot voordeel is dat deze via USB 2.0 High Speed (480MBit) werken. De software is wel wennen, omdat dit totaal anders werkt als een normale scope. Kijk maar eens op: http://www.tiepie.com/nl/software/Multi_channel_software/Introduction.…
Overigens kun je ook een Demo versie downloaden op gewoon te proberen.
das dus altijd leuk om te weten....
hang je per ongeluk een paar KV op je scope (bijv van een flitsbuis)
kun je meteen je PC wegflikkeren....
I won't be amused!!!
en zeg nou niet dat het niet kan, per ongeluk een keer misprikken/meetpen laten vallen en je bent er al.
voor mij per direct een reden om het ding NIET te kopen
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]
Erwin Geelen
Erwin
Ik mijn oscilloscoop gekocht via mijn leerkracht Netwerken. Deze had hem voor mij getest en hij was goed bevonden. Alleen het triggeren van kleine signalen leverde probleempjes op, maar voor de rest was hij in orde. Dit heeft mij in totaal €50 gekost. Als je dit kan doen via mensen waar je zeker van bent dat ze te vertrouwen zijn, laat het niet links liggen en gewoon kopen.
zo kwam ik aan een perfecte V-222 van hitachi: opruiming op school kostte toen 90 gulden..
baal er nog van dat ik geen desktop multimeter gekocht heb....
Erwin Geelen
Erwin
Vanaf volgend schooljaar, dan kan ik via de school goede multimeters kopen die geschikt zijn om lage stromen te meten. Met de multimeter die ik nu heb, kan ik meten tot 200mA. Dat is nog altijd te hoog voor een elektronici.