ik woon in een eensgezinswoning en daar woon ik al 12 jaar .
en het gebruik wisselde wel een beetje maar nooit zo idioot hoor .
de meterstanden van de afgelopen 2 jaar heb ik zowel telefonisch als per comp doorgegeven .<
eens in de drie jaar stuurt eneco iemand langs die met een apperaatje dan de stand opmeet .
de vorige standen waren echt wel goed doorgegeven hoor
laten we wel wezen als ik op dit verbruik uitkom 5100kw dan zou ik vrorig jaar zowat nul hebben moeten aangeven .alle voor gaande jaren lag het verbruik op gemiddeld 2300 .
mijn man en ik piekeren ons wezeloos maar ik kan me niet heugen dat we iets aangekocht hebben dat zo idioot groot verschil maakt .
alleen nieuwe rendement ketel gehad van woningbouw .
en wat meer de droger gebruikt ivm slecht weer
daar staat tegenover dat ik vele weekenden er niet was met caravan weg en ook nog 3 weken in het buitenland ben geweest .
bedankt voor het meedenken

Ik heb ook een keer ruim €500,- bij moeten betalen en dat was sinds dat ik begon te downloaden bij nieuwsgroepen!
Dat wil niet zeggen dat het puur daar aan ligt natuurlijk...in die tijd heb ik ook mijn vijverpomp geinstalleerd. Ook zo'n stiekeme stroomvreter. :(

Onderschat iig niet het verbruik van de PC!

nee hoor downloaden en zo deden we al een tijdje
jaartje of 3
en mijn vissies zwemmen ook al een tijdje rond op hun pomp
en er zit geen verwarmingelement in mijn visbakkie

Op 17 maart 2007 22:31:44 schreef kreuter:
nee hoor downloaden en zo deden we al een tijdje
jaartje of 3
en mijn vissies zwemmen ook al een tijdje rond op hun pomp
en er zit geen verwarmingelement in mijn visbakkie

Bij mij ligt het verbruik met twee personen rond de 7000

Aan het gebruik van de shift-toets zal het in ieder geval niet liggen :).

Op 17 maart 2007 23:17:22 schreef Elektriesjeng:
[...]
Bij mij ligt het verbruik met twee personen rond de 7000

Hier twee personen al 18jr in een standaard eensgezinswoning. Verbruik over 2006:
Laag tarief 3755 kWh
Hoog tarief 3835 kWh

Dit klopt ongeveer met het gemiddelde over al die jaren.

Zo vreemd is die 5000kWh niet vind ik.

heb je geen verlichting of zo geinstalleerd met beweginsmelder? die willen ook wel eens branden wanneer het niet hoort

verder geen dingen die horen automatisch af en aan te slaan?

Ben ut met Hugo eens :)

Jaar 2006:

Nachtstroom 2703 voor ut hele jaar
Dagstroom 1926 voor ut hele jaar

Vermelding erbij is dat we wel 2kids hebben met PC.
En de mijne natuurlijk, staan regelmatig aan.

Kleine vermelding mischien:
We hebben overal spaarlampen, behalve ouders slaapkamer.
Koken ook electrisch, normaal gezien de ideale app's.

Soms zit er 'n zware sluiper tussen, en dan die vinden ??

mvg

even voor alle duidelijkheid het gebruik van nachttarief is 4411kw en de dagtarief alleen al 5124kw
dus echt debiel veel bijelkaar

Op 18 maart 2007 08:20:03 schreef kreuter:
even voor alle duidelijkheid het gebruik van nachttarief is 4411kw en de dagtarief alleen al 5124kw

Dat is inderdaad veel. Ik ging er vanuit dat het totale verbuik rond de 5000kWh zat.

opmerkelijk is het dus iets dat dag en nacht blijft verbruiken...

stroomtang is mss een oplossing, en dan zo 1 voor 1 de groepen uit je zekeringkast nakijken...
want wrs is het niets dat gwn in je huis staat een aangesloten is op een stopcontact, anders had je dat wel gemerkt...

Whoo dat is 10Mega watt :( (althans bijna)

Zet die HR ketel eens een dagje/nachtje uit :) kijk wat het verbruik over die dag/nacht is en vergelijk het met als de ketel wel aan staat.

Als die ketel het enige is dat erbij gekomen is het afgelopen jaar, dan weet ik het wel :)

Je hebt toch geen combi: verwarming / elekrische boiler ?
Verkeerd geregeld, en je bent met de boiler je huis aan het verwarmen !

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]

Kreuter,

U geeft aan weinig verstand te hebben van elektriciteit, dus ik houd het simpel.

Kort samengevat:
ALLE groepen in uw zekeringkast zitten op een 30mA aardlek.
Zoja, dan kunt u een lek ergens in uw installatie wel uitsluiten.

Hier een lijst met zaken die hoogsvermoedelijk uw hoge extra verbruik verklaren:

1]!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Uw CV ketel heeft een pomp. Deze pomp heeft een zogenoemde nadraaitijd. Hier kan met kiezen tussen 20 minuten of 24uur. Staat deze keuze op 24uur, berbruikt u jaarlijks 700kWh EXTRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Deze werd al genoemd op dit forum. Ik denk dat die persoon gelijk had.

2]
Uw diepvries-wand zit bomvol met ijs??????????????
Extra geschatte verbuik: 500kWh.
Ontdooi uw diepvries, en doe dit minimaal 1 keer per jaar (in de winter als u alle zooi in de sneeuw kunt leggen bij -5graden).

3]
Uw koelkast-deur sluit niet meer goed af, of de thermostaat van uw koelkast is defect geraakt. Dit is ook goed voor een extra verbruik van ongeveer 500kWh.

4]
Een mooie halogeenlamp gekocht??
Die dingen verbruiken soms meer dan 5 * zoveel energie vergeleken met een gloeilamp---> eruit dat ding.

U kunt energiemeters kopen die u tussen uw stekker en verbruiker kunt zetten. WAARSCHUWING: soms kunnen die metertjes maximaal 2000Watt meten. Indien uw droger 3200Watt trekt kan uw meter smelten of in brand vliegen, dus let even op. Laat u kundig adviseren door uw energieleverancier.

Laatste mogelijkheid:
Ik heb verhalen gehoord van hennep-telers die illegaal stroom aftapten van de buren. Hoe goed kent u uw buren??
Bent u wel eens op hun zolder geweest :)

Heel veel succes, en we hopen nog iets van u te horen.

Op 18 maart 2007 14:11:32 schreef hobby-ist:
Kreuter,

Ik heb verhalen gehoord van hennep-telers die illegaal stroom aftapten van de buren. Hoe goed kent u uw buren??
Bent u wel eens op hun zolder geweest :)

Heel veel succes, en we hopen nog iets van u te horen.

Gewoon 24 uur de spanning er af en daaag hennepplantjes
Sorry dit was een beetje sarcastig bedoeld

ik heb geen zolder en geen kelder en mijn buren ga ik heel goed mee om
het verhaal van de ketel wil ik wel geloven maar ik weet niet waar ik moet kijken dus wacht ik op de meneer van de electrich
als het werkelijk zo is dat die ketel niet goed staat afgesteld kan ik daar de woningbouw dan voor verantwoordelijk houden deze heeft de ketel geplaatst en ingesteld -

ook laat ik de electroman deze mails lezen hoop niet dat ik hem in zijn eer tast maar hoop dat hij blij is met jullie tips .
ik ben jullie in ieder geval heeeeeeeel dankbaar
en voel me nu niet zo heel machteloos

Op 18 maart 2007 17:56:45 schreef kreuter:
ik heb geen zolder en geen kelder en mijn buren ga ik heel goed mee om
het verhaal van de ketel wil ik wel geloven maar ik weet niet waar ik moet kijken dus wacht ik op de meneer van de electrich
als het werkelijk zo is dat die ketel niet goed staat afgesteld kan ik daar de woningbouw dan voor verantwoordelijk houden deze heeft de ketel geplaatst en ingesteld -

Denk er aan dat de woningbouw er alles aan zal doen om te voorkomen dat ze moeten gaan betalen. Als dit inderdaad de oorzaak is laat het NIET corrigeren door degene die het komt onderzoeken maar maak dan eerst foto's en vraag aan de monteur een rapport. Laat het vervolgens door de woningbouw vereniging nogmaals controleren en corrigeren.

Je zult keihard bewijs moeten hebben richting woningbouw en goed beslagen ten ijs moeten komen met je vergoedings eisen.

Deze "instelling" is puur een schakelaar met twee standen.
Hij staat linksom of rechtsom. Dat is alles.
Iedereen kan dit instellen. Je moet alleen weten wat voor gevolgen het heeft.

hoeft niet mijn ketel heeft een tiptoets.
die moet ik even ingedrukt houden voor continu pompen

Bij de modernere ketels moet je dit in een menu instellen. Even de gebruiksaanwijzing bekijken dus. De knop linksom of rechtsom op de pomp zelf stelt de pompstand in, dus hoeveel water erdoor stroomt.
@Kreuter:
Voordat je nu allerlei metingen die weken duren gaat doen die hier en daar worden voorgesteld, kun je ook gewoon eens voor de electriciteitsmeter plaatsnemen en eens naar het stroomverbruik kijken. Jij zoekt waarschijnlijk naar een verbruiker die continu ongeveer 300 watt verbruikt. Dat is gemakkelijk binnen een paar minuten op de meter zelf te zien. Daar zit meestal een schijf die ronddraait. Daar zit dan een merkteken op dat steeds voorbij komt. Meestal is 375 rondjes = 1 kWh als ik mij niet vergis. Dus even een voorbeeld dan: Als jij ziet dat 1 rondje 40 seconden duurt, dan zou dat 3600(seconden per uur)/ 40 = 90 rondjes per uur betekenen, oftewel 1kWh*90/375 = 240 watt. Hiermee kun je dus al heel snel achterhalen op welke groep de boosdoener zit, door steeds slechts 1 groep aan te zetten en dan de draaisnelheid van de schijf te meten. Het kan ook zijn dat je een modernere meter hebt met een knipperlampje. Er staat altijd op de meter wat het verbruik is per rondje van de schijf of per knipper van het lampje.
Als je de groep hebt gelocaliseert waar de verbruiker op zit dan ga je daar alles uitzetten en een voor een weer aanzetten en steeds weer naar de schijf gaan kijken. Als het verbruik doorgaat, ook al staat er niks meer aan dan is het dus een verbruiker die je niet uit kunt zetten, Bijvoorbeeld de mechanische ventilatie. Zou kunnen dat daar de ventilator van vastzit ofzo.
@hobby-ist: Als de thermostaat van je koelkast stuk is dan is je melk bevroren, kom je snel genoeg achter. Is hier dus geen sprake van. Ook een goede manier om je 'zooi' uit de vriezer te bewaren tijdens het ontdooien is; Alles in een vuilniszak stoppen, vuilniszak in je dekbed wikkelen (heeft iedereen tegenwoordig), gaat prima.

a la lampje,

""Als de thermostaat van je koelkast stuk is dan is je melk bevroren, kom je snel genoeg achter. Is hier dus geen sprake van""

In die thermostaat zit een mechanische hysterese.
Die kan door ouderdom worden beinvloed.
Heb al meerdere keren meegemaakt dat de koelkast "te koel" werd, zonder dat ik daar merkbaar iets aan kon instellen.
Denk aan -1 tot 4 graden.
Na het vervangen van de thermostaat had ik weer netjes 5-7 graden. Dus een defect op deze manier is wel degelijk mogelijk.

Als je 9000 kw/H verbruikt per jaar komt dat op 25 kw/H per dag dus heb je dan continu 1000 watt aanstaan. Me dunkt als dat het geval is moet dat heel makkelijk te vinden zijn.

Ik ben alleenstaand en heb ook 5000KWh verbruik. D+N. Ik ben vaak uithuizig. Doe altijd de lichten uit. Heb een droogkast, wasmachine en vaatwasser maar die draaien maar max 1x per week.
De meeste lampen zijn spaarlampen. Nu ga ik zelf toch ook eens controleren, want dit lijkt ook veel.
Historisch is dit in orde. Ik heb het laatste jaar zelfs iets minder verbruikt dan de jaren daarvoor.

Op 19 maart 2007 16:16:23 schreef evarist:
Ik ben alleenstaand en heb ook 5000KWh verbruik. D+N. Ik ben vaak uithuizig. Doe altijd de lichten uit. Heb een droogkast, wasmachine en vaatwasser maar die draaien maar max 1x per week.
De meeste lampen zijn spaarlampen. Nu ga ik zelf toch ook eens controleren, want dit lijkt ook veel.
Historisch is dit in orde. Ik heb het laatste jaar zelfs iets minder verbruikt dan de jaren daarvoor.

als die 5000KWh dag en nacht samen is, dan valt het ng mee, ong 570W continu...met wat pc's en hi-tech of zo kan je dit halen...