Bij zoveel apparatuur in huis en het onoplettend gebruik ervan kom je gewoon aan zo'n jaarverbruik, punt uit.

Het enige opvallende vind ik de 112W voor de ketel, absurd veel.
Als de pomp 's winters draait, ok dan kan 't maar s'zomers...

Volgens mij is door TS al eens vastgesteld dat met alle apparaten uitgeschakeld de meter stil staat, dus het lijkt geen sluipverbruiker te zijn.

Je berekend dat ze bij dat verbruik op continu 566W zitten. Gemeten gemiddeld vermogen zit op 300W.

Ik neem aan dat de vermogens van de ketel, vriezer en koelkast max vermogen zijn.

Wellicht is het nog zinvol om bij te houden hoe vaak de ketel, vriezer en koelkast gemiddeld aan slaan. Bij een duty cycle van 50% kom je al akelig dichtbij de 566W. Dan is het totale verbruik goed te verklaren door een keer een wasje te draaien.

Het al eerder vermelde "computer dag en nacht aan" lijkt hier dus het probleem te zijn. Gebruik maken van de slaapstand, of overstappen op een laptop kan dan een oplossing zijn. Moet een pc trouwens dag en nacht direct beschikbaar zijn?

Dat snap ik ook niet geheel... Bang voor de Vaatwasser en de Droger, maar wel de PC's dag en nacht aan laten staan???

Lijkt me toch het meest voordehandliggend???

Inderdaad: Die fijne PC's zijn goed voor 2500 kWh, dat is dus meer dan mijn totale jaarverbruik !

Er zullen dus ook wel een kilo apparaten altijd op standby staan (ADSL modem/Magnetron/TV's/HDD of VCR).

Verwarmingsketel met pomp die continue draait kan met een simpele pompschakelaar gereduceerd in verbruik worden.De pomp moet dagelijks een paar minuten lopen om vastzitten te voorkomen en in de koudeperiode hoeft de pomp alleen te lopen als de ketel aan is met nog een korte nalooptijd.

Er zijn ketels waarbij de pomp en ventilator niet uitgezet kunnen worden dmv een schakeling deze draaien altijd en worden gecontroleerd door de elektronica.

Ik vind alleen dat als je zo'n probleem probeert te tackelen dat je niet met een stopwatch moet gaan zitten mieren maar gewoon ff een wattmeter ertussen had moeten hangen, en zo kijken welke van de twee afwijkt en vandaaruit je plan trekken.

Die hing er toch ook een tijdje tussen?

De meter is een mechanische met dag en nacht tarief. Achter deze meter is tijdelijk (door de electricien die daarna "verdween" ) een extra meter geplaatst. Deze gaf ook hetzelfde verbruik aan. Een defecte meter kunnen we dus wel uitsluiten. Die extra meter is er nu niet meer.

Robbie,

Idd, pc's continu aan is al goed voor 2500kWh per jaar.
Dit is ongeveer 1100 kWh voor 5 maanden, en zij had 2039 kWh verbruikt de laatste 5 maanden. De andere 900 kWh in die 5 maanden is dus de rest van het huis geweest.
Persoonlijk vind ik 900 kWh ERG WEINIG, dus mijn gevoel zegt me dat die pc's NIET de gehele dag aanstaan.

Ben er OOK van bewust dat het opgenomen vermogen van een PC ZEER afhankelijk is van wat de pc allemaal aan data moet verzetten. Dit kan 10-tallen watten schelen.

Dat de meter ok is wil ik (nog) niet in meegaan, want toen jij kwam was die meter weg. Omdat de vorige monteur na enkele dagen meten eenzelfe meterstand heeft gevonden wil NIET zeggen dat dit ook zo blijft. Ik had hier liever een conclusie gehad van jou over een zeer lange termijn ipv een vlugge conclusie van die vorige monteur.

Verder:
Het meten van opgenomen vermogen doe ik toch liever met een digitale watmeter, dan met de kWh-ferarismeter waar nog 6000 andere apparaten aan hangen.

TOCH:
Als ik dit zo lees schaar ik me achter de mening van zonnepaneeltje.
Dit verbruik lijkt me goed te verklaren door onoplettendheid en het grote aantal actieve apparaten in dit huis. Wie heeft nou 2 pc's dag en nacht aan staan??

En dan te denken dat dit topic inmiddels 6 pages lang is.

Je kunt die mensen wel zeggen dat Essent korting geeft op >10.000 kWh verbruik. Dit heet grootverbruiktarief :)

Natuurlijk is het geklooi door de secondes te tellen om zo aan het vermogen te komen, maar het geeft wel een indikatie. Die digitale verbruiksmeter waar ik over beschik kan slechts tussen een stekkerblok en een stekker geplaatst worden bij een apparaat. Wat er niet mee kan is een komplete groep in de meterkast meten. En ik ga niet even een hele groep via een tijdelijk stopkontakt omleiden om te meten. Vandaar mijn oplossing met het tellen. Wellicht dat iemand een professionele oplossing hiervoor weet. Maar ik ben niet in de mogelijkheid om over een lange termijn te meten. Daar heb ik de spullen en de tijd niet voor.
Volgens TS hebben ze de 2 PC's wel degelijk 24/7 aanstaan. Downloaden films tijdens het goedkope nachttarief (haha). Maar dat is de discussie hier niet of het zinvol is. (Als fabrikanten een zuinige en gestroomlijnde auto op de markt brengen, gaan er toch hele volksstammen een slurpende SUV aanschaffen met de stroomlijn van een garagedeur...)
Waar het om gaat is dat de TS beweert dat dit dubbele verbruik ineens is gekomen. Ik denk echter dat als ze alle PC's (ja er is ook nog een 3e aanwezig maar die staat niet 24/7 aan) eens 24 of 48 uur uit laten en vervolgens de meterstanden opnemen dat we dan op een normaal tarief uitkomen. Eigenlijk weten we dit al zoals hobby-ist al berekende kom je dan op een krappe 1000kWh uit, wat idd weer heel erg weinig is voor 4 personen.
Ik persoonlijk denk dat ze de oplossing moet zoeken in een beperkt gebruik van de PC's of vervangen door laptops. Maar ik realiseer me dat dit laatste geen goedkope oplossing is.
Schrale troost: Als de PC's de oorzaak van het dubbele verbruik zijn, dan is dit wel een luxe-probleem.

Enne uhh... hier in Rotterdam hebben we Eneco :-)

Deze vragen ben ik dus vaker tegen gekomen ook op andere fora.
Jaren heeft men een constant verbruik en zonder dat er belangrijke wijzigingen in het gebruik of het aantal apparaten is geweest is het verbruik sterk toegenomen.
Nu is het tellen van de meter een manier om vast te stellen dat de meter goed werkt, maar als daar niet een tweede meter als ampéremeter of watt meter bij is geplaatst, dan is geen vergelijk mogelijk.
Een werkelijk verbruik en een schijn verbruik is dan niet vast te stellen.
Ik weet van een monteur van Eneco dat er soms zonder aanwijsbare oorzaak een schijnbaar hoog verbruik aangegeven kan worden wat vermoedelijk wordt veroorzaakt door fase verchuivingen in het lichtnet door lieden die illegaal stroom aftappen.
Hoe dit precies zit weet ik ook niet, maar dat schijnt toch wel mogelijk te zijn.

Groetjes Hans.

Op 25 augustus 2007 00:48:51 schreef Zoef de Haas.:
Ik weet van een monteur van Eneco dat er soms zonder aanwijsbare oorzaak een schijnbaar hoog verbruik aangegeven kan worden wat vermoedelijk wordt veroorzaakt door fase verchuivingen in het lichtnet door lieden die illegaal stroom aftappen.
Hoe dit precies zit weet ik ook niet, maar dat schijnt toch wel mogelijk te zijn.

Groetjes Hans.

Die hennep jongens werken natuurlijk met groeilampen die inductieve voorschakel apparaten hebben en zij geven echt geen geld uit aan wat condensators om dit te compenseren. Hierdoor krijg je een slecht cosinus phi en dit schijnt inderdaad de kwh meter v/d buren te kunnen beinvloeden.

Ik denk dat, wanneer je je meter wilt controleren, niet
EEN omwenteling moet timen, maar minstens 10.
Je hebt ook nog zoiets als reactievermogen.
Dit geldt weliswaar zowel bij starten als bij stoppen,
maar een nauwkeurigere meting krijg je wanneer je minstens 10
omwentelingen meet, en dan de uitkomst deelt door 10.

Essent heeft het nooit willen geloven, en er niets aan gedaan,
maar tijdens gebruik van de wasmachine, draaide de meter ooit ZO
snel, dat de daarbij opgenomen stroom, omgerekend, meer dan 30
Ampere zou moeten zijn, en de 16 Ampere zekeringen heel bleven.
Op welk `moment van de was` zich dat voordeed, weet ik niet meer,
ik heb het (enkele jaren) later niet meer kunnen meten.
Wasmachine is nog steeds dezelfde.

Vr Gr,

Eddied

Op 25 augustus 2007 12:13:42 schreef 2N3055:
[...]

Die hennep jongens werken natuurlijk met groeilampen die inductieve voorschakel apparaten hebben en zij geven echt geen geld uit aan wat condensators om dit te compenseren. Hierdoor krijg je een slecht cosinus phi en dit schijnt inderdaad de kwh meter v/d buren te kunnen beinvloeden.

Blijkbaar zijn de hennepkwekers sterk aanwezig in Nederland, en zo te lezen hun gebruikers ook :-)

Lijkt me heel erg flauwe kul.
Een klassieke kWh meter is gewoon een motortje. De snelheid is eventredig met het product van de stroom door de spanningspoel en de stroom door de stroomspoel en de cos phi.

De stroom door de spanningspoel wordt bepaald
door de spanning op de plaats van de teller.
De stroom door de stroomspoel wordt bepaald door de stroom die de verbruikers na de teller afnemen.
De cos phi wordt bepaald door de inductiveiteit van de verbruikers.

Ik ken geen enkel verschijnsel dat de cosphi van buitenaf zou kunnen beinvloeden.
De teller trekt zich volgens mij geen barst aan van een stroom die elders vloeit.
Bovendien draait een teller maximaal met een cosphi gelijk aan 1. Moest een teller onverhoopt toch een slechtere meten dan de werkelijke is dat alleen maar in je voordeel.

Op 25 augustus 2007 13:39:09 schreef Eddied:
Essent heeft het nooit willen geloven, en er niets aan gedaan,
maar tijdens gebruik van de wasmachine, draaide de meter ooit ZO
Op welk `moment van de was` zich dat voordeed, weet ik niet meer,
ik heb het (enkele jaren) later niet meer kunnen meten.
Wasmachine is nog steeds dezelfde.

Dat een 16A heel blijft wil niet zeggen dat er niet meer dan 16A kan lopen.

Bij mij ging er laatst nog een 10A smeltveiligheid uit. Wat bleek: ik was de oven tegelijk aan het gebruiken met de wasmachine, iets dat niet vaak voorkomt in dit huishouden. In totaal ca. 4,5kW (20A) belasting.

Op het moment dat de zekering er uit ging liep die stroom er al enkele minuten.

Ik heb 'm maar vervangen door een 16A exemplaar, die blijft gewoon heel - ook als ik (kortstondig) beide grootverbruikers tegelijk aan heb staan.

Wat die hennepkassen nog weleens schijnen te veroorzaken is een verschuiving van het sterpunt, waardoor de spanning van een groep hoger of juist lager wordt. Dit kan leiden tot een hoger verbruik. In een aantal gevallen gaat dat min of meer kwadratisch omhoog, als je van een ohmse belasting uitgaat. Bovendien leidt het tot snellere slijtage van een en ander. Dit kan in bepaalde gevallen wel tot een forse verhoging aanleiding geven, tot ca 30% lijkt me niet onmogelijk. Of een hennepkwekerij in de straat zit is als het sneeuwt vrij gemakkellijk te achterhalen. Maar dat doet het helaas niet meer in Nederland.

In geval van TS lijkt het meer op aan laten staan van PC's, niet-ontdooide vriezer en wat extra's. Misschien dat een hennepkweker daar ook nog iets aan heeft toegevoegd.

[Bericht gewijzigd door bolbuyk op (36%)]

Op 25 augustus 2007 13:39:09 schreef Eddied:
... maar tijdens gebruik van de wasmachine, draaide de meter ooit ZO

Smeltzekeringen? Moet kunnen. Die dingen verdragen meer dan je zou vermoeden. Zo weet ik in het Antwerpse een wasserij, waar de klant jaar en dag hoofd-smeltzekeringen van 125A in z'n verdeelkast heeft, terwijl het (gemeten!) stroomverbruik vaak de 200A nadert.

Ik heb nu wel weer bevestigd wat ik eigenlijk al jaren wist:
Mensen hebben er TOTAAL geen idee van wat hun apparaten jaarlijks verbruiken en wat dit hun kost.
Je kunt dus makkelijk iemand een tv aansmeren die 1000Watt opneemt. Daar schrikt niemand van. Zelfs al zet je erbij dat die jaarlijks rond de 5000 kWh verbruikt interesseert niemand geen reet. "Heeft jij wel mooi beeld dan???, hij ziet er wel leuk uit Henk. Pakt u hem maar in" Op het moment dat na een jaar de stroomrekening komt word die 5000 kWh omgezet in euro's.
Dat begrijpt men dan weer wel. Helaas is het dan te laat.

Eigenlijk zou er een extra telwerk op de elektriciteits meter moeten zitten, en dan wel in EURO. Na elke 100 euro zou er dan een luid kassageluid moeten klinken ofzo.

Iets dergelijks schijnt al te worden gebruikt voor gezinnen in de bijstand. Daar moet je de kWh meter opwaarderen met een kaart. Tegoed op??? Dan valt het licht uit.

Op 25 augustus 2007 20:57:15 schreef hobby-ist:
Ik heb nu wel weer bevestigd wat ik eigenlijk al jaren wist:

Eigenlijk zou er een extra telwerk op de elektriciteits meter moeten zitten, en dan wel in EURO. Na elke 100 euro zou er dan een luid kassageluid moeten klinken ofzo.

Iets dergelijks schijnt al te worden gebruikt voor gezinnen in de bijstand. Daar moet je de kWh meter opwaarderen met een kaart. Tegoed op??? Dan valt het licht uit.

Dan zou die meter de jaarlijkse verhogingen en allerlei andere tarieven die door het rijk,gemeente en andere instellingen bijgesteld (lees verhoogd)worden ook moeten aan kunnen.Op den duur zou je het kassageluid niet meer horen.
En waarom zouden mensen in de bijstand geen recht op stroom hebben?In de winter in de koude en zonder licht zitten is voor niemand prettig.En zonder stroom kun je niet meer internetten en dus ook geen hulp vragen op forums zoals dit.

Wordt geloof ik gebruikt bij schuldsanering. Of onmiddellijk het licht uitgaat als de kaart leeg is, weet ik niet.

Op 17 maart 2007 12:38:59 schreef kreuter:

1:
maar het gekke is dat ook mijn nachtverbruik hoog is ik heb wel het een en ander op standbey staan maar voor de goede orde dat had ik alle jaren daarvoor ook .

Ik merk hier toch het een en ander op zo bvb:

Als er snachts 2 pc's continu werken geeft dit idd al een redelijk verbruik (lees hoog op jaarbasis) en dan nog de gebruikelijke apparaten die ook stroom nodig hebben , klokradio , vriezer , ijskast , standby apparaten allerlei mss.
Alles samen loopt dit aardig op toch.

2:
zit nu heel spastich te doen met kaarsjes en een lampje in de huiskamer durf amper mijn wasmachine te gebruiken of droger .

Toch raar dat men bijna niet meer durft wassen terwijl een wasmaschine toch maar een goed uur ofzo draait per keer en terwijl ik niks lees van bvb die 2 pc's welke 24/24 aanliggen en die wat meer uit te zetten (2 dan nog snap ik niet waarom, maar bon dat kan misschien uitgelegd worden) terwijl dit verbruik vaak veel hoger ligt dan men denkt.

3:
ik heb een dubbel meter met goedkoop nachtstroom .

Was het verbruik daarvoor in Kwh evenveel dan nu dag en nachtstroom samen ? Stonden die pc's dan ook al aan snacht's ?

4:
er is op de dag niemand thuis en ik heb geen plasma scherm aangeschaf of apperaten gekocht die veel stroom verbruiken .
kortom ik kan het niet gebruikt hebben en toch geven beide meters aan dat ik zo veel gebruik
een nachtmerrie dus ik gebruik stroom en ik weet niet waaraan.

Het niet kunnen verbruiken zou ik niet durven zeggen, eerder het niet beseffen wat iets verbruikt en onnodig laten werken. De aanduiding dat BEIDE het verbruik aangeven wil ook zeggen dat het verbruik snachts er is , dus wat ligt er snachts aan? juist die pc's en daarboven neem ik toch aan dat je in het nachttarief je wasmaschine gebruikt (mogelijks overdag ook?)

alle stekkers eruit gehad en dan staat de meter stil een voor een de stekkers erin en dat zie je de draaischijf rustig meten .
en toch is het bij elkaar onmogelijk veel

Nog maar eens het bewijs dat de meter werkt of niet en volgens het nazicht ook aanduid wat de meter na de teller toonde ook overeenkwam met het verbruik. Conclusie bij mij , teller werkt juist.

Tip aan Kreuter, Misschien moet je eens bedenken of het wel zinvol genoeg is om wat je ook doet op die pc's dag en nacht of dit wel zijn geld aan jou stroom welke je later betaalt waard is.
Ik ben ook vaak thuis en mijn pc ligt ook vele uren aan maar ik doe alles op 1 pc en die draait echt niet dag en nacht.
Het duurt nu al maanden dat je dit hebt en tot nu toe zonder enig bewijs dat er iets fout gaat behalve dat je verbruik hoog ligt maar je niet voldoende ziet aan wat.
Alles eruit en teller staat stil , dus geen afname van geburen enz.. , En wat hier nog aangehaald werd dat er in de wijk of omgeving gebeurt kan ik me niet inbeelden dat dit invloed kan hebben op de teller. Deze zal aanduiden wat er langs de teller doorstroomt aan stroom.Mocht dit niet zo zijn (volgens sommigen hier) dan zou je het verbruik van je buur ook moeten zien langskomen (of een deel). Dan zou ik daar eens een deftige uitleg willen van zien met bewijzen daaromtrent. Want er wordt zoveel gezegd dat degene zonder of met te weinig kennis dit gewoon gelooft en ook verder zal vertellen. Bewijzen sluiten dit uit.

Met vriendelijke groeten
Luc

@ Elektriesjeng:

En waarom zouden mensen in de bijstand geen recht op stroom hebben?In de winter in de koude en zonder licht zitten is voor niemand prettig.En zonder stroom kun je niet meer internetten en dus ook geen hulp vragen op forums zoals dit

Even voor de goede orde heer Sjeng:
ik ben HELEMAAL niet van mening dat mensen in de bijstand geen elektriciteit mogen hebben. Dat schrijf ik ook helemaal niet. Leest u aub de volgende keer eerst de geschreven stukken nog eens goed door voordat u mij beschuldigt op dit forum. Ik kan veel hebben, maar dit vind ik toch een beetje teveel hoor. Laten we het netjes houden.

By the way: het recht op elektriciteit bestaat niet.
Je krijgt dit product pas als je ervoor betaald.

Dit geld ook voor gas, telefoon en water. Bij de laatste (eerste levensbehoefte) is een kleine uitzondering, maar dat word dan geregeld tussen waterleidingbedrijf en uitkeringsinstantie.

Je hebt een recht op de eerste levensbehoeften.

Onderdak, schoon water enzo.

Ik lees dat energie niet tot die categorie behoort.

Maar er is geen leverancier die een huishouden zonder een andere vorm van energie afsluit als het buiten 10 graden vriest..

Maar ging dit topic niet over een losgeslagen koelkast?

Op 26 augustus 2007 14:36:11 schreef Bart Hiddink:
Maar er is geen leverancier die een huishouden zonder een andere vorm van energie afsluit als het buiten 10 graden vriest..

Absoluut wel dus. Ik ken persoonlijk mensen die het al meer dan een jaar zonder elektriciteit en gas moeten stellen. Nou zou ik bij goede kennissen allang ingegrepen hebben maar de heer des huizes is een notaire oplichter (en een slechte gezien zn financiele situatie) en geeft meer uit dan er binnenkomt.

Dus al meer dan een jaar kou lijden, geen tv, helemaal niks. Alleen koud water.

Op 3x10^6 huishoudens zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Er is altijd wel een extreem te vinden.
Je hebt ze erbij die liever hun doekoe verdrinken dan het uitgeven aan wat warmte.
Er zijn tenslotte ook mensen die er voor kiezen om in dozen te leven.

Op 26 augustus 2007 14:28:57 schreef hobby-ist:
@ Elektriesjeng:

[...]
Offtopic
Even voor de goede orde heer Sjeng:
ik ben HELEMAAL niet van mening dat mensen in de bijstand geen elektriciteit mogen hebben. Dat schrijf ik ook helemaal niet. .

Dat weet ik ook wel.En dit was geen aanval op uw argumentatie
Maar er zijn instanties die zich aan regels houden,waarbij de menselijkheid ver van mijn bed zijn.Reglementering van bepaalde zaken is zeer moeilijk en de omgang met deze regels is voor iedereen niet altijd begrijpelijk.Het grootste probleem in deze is dat er ondanks het feit dat er steeds meer mensen op deze aarde komen,de ruimte waar dezelfde mensen in wonen,steeds kleiner wordt.