Tsja lampie dat weet ik eigenlijk ook niet. Daar kom ik nog niet echt uit.
Nou Tom den Hollander, je hulp is van harte welkom:). Geweldig! Laten we nog meer mensen zoeken.... Hoe meer zielen hoe meer vreugt:). hier Is ook nog een handige site vol met formules die we goed kunnen gebruiken. Ik ben me er al in aan het verdiepen. Ik heb hier ook nog een site waar je een soort rekenmachine voor tesla coils hebt. Je voert het ene in en het andere komt eruit. Ik weet nog niet precies hoe dat allemaal werkt maar daar komen we wel uit. dan moet je ff in dat kleine menutje links helemaal naar beneden scrollen. Ik heb ook met iemand uit belgië gemailt en hij heeft een tesla coil gemaakt van een halve meter wikkelingen en 10cm doorsnee PVC buis. Zoiets had ik dus ook in gedachte. Alleen heeft hij niks met berekeningen gedaan maar gewoon geprobeert. Het is ook nog de bedoeling dat de weerstand erg laag blijft. Dus we moeten met een hoop dingen rekening houden. Ik weet niet precies waar je mee begint bij het berekenen... Ik neem aan eerst een transformer dan weet je voltage en vervolgens secundary en dan primairy coil enz enz enz.... Nog meer mensen met bruikbare ideeën? Ohja die jongen uit belgië had zijn spoeldraad gekocht bij een bedrijf dat transformatoren herwikkelt. Hij heeft voor 5 euro 6Km gekocht. Zoiets moeten wij ook proberen dan.
Maar..... veiligheid voor alles he?;)
Kan iemand mij ff vertellen hoeveel 6,76nf is in µf? ff snel graag dan kan ik vanavond nog de polycap afmetingen + aantal platen en dikte van het dielectrice deel uit gerekend hebben. Iemand?
Okey harstikke bedankt!:) K ga aan de slag.
[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op ]
Hey Tom den Holander
K heb me rot gezocht naar plate capacitors maar overal worden ze met olie beschreven... Met transformer oil. K wil niet vervelend zijn en ben het helemaal met je eens over het lekkage probleem maar k weet gewoon niet of het mogelijk is. ze hebben het steeds over corona: Corona Trouble: As well as straight-forward failure due to insufficient insulation, corona dammage must be considered. Any high voltage conductor can generate corona. It appears as a hazy purple glow on the conductors surface. Placing the conductors in oil will reduce corona formation considerably but there is a limit to the oils ability. Corona can form in air bubbles between plates and cause localised heating. This can melt the polyethene and short out the cap, with explosive results! Corona can also eat away at the dielectric, weakening it.
dus ook explosies... Tsja k wil niet dat het mooie tesla coil plan eindigt als een soort palestijnse zelfmoord aktie. Dus... Ik weet niet of het verstandig is hem helemaal dicht te smeren. Hoewel ik wel vind dat we het moeten proberen. Het is de moeite waard en als het werkt scheelt het een hoop gewicht en moeite. Dat zou echt mooi zijn. Ik denk wel dat je de laag die je erom heen doet wel even dik moet maken (of iets dikker) als het dielectric omdat dat berekend is op overslaan. Ik weet het ook niet hoor... Ik heb ook niet stiekum in mijn vorige leven een tesla coil gemaakt;). Maar jij bent de natuurkundige hier dusss... K wil wel eens horen wat jij ervan vind.
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Hallo allemaal,
ik heb even snel gezocht op internet en kwam tot de conclusie dat Corona onstaat wanneer er zich luchtbellen tussen het dieelectricum en de geleider bevind en zich over deze luchtbel een zo grote spanning staat (groot elektrisch veld) dat deze luchtbel doorslaat.
Dit is natuurlijk slecht voor zowel het dieelectricum als geleider..
wellicht is het luchtbellen probleem op de lossen door flexibele stoffen te gebruiken welke luchtdicht tegenelkaar aangeplakt kunnen worden..
Maar daarover wellicht later meer..
gr. TOm
P.S. ik ben idd ook wel geinteresseerd naar die goedkope spoel draad..
zal morgen wel meer posten..
Het dielectrum word waarschijnlijk polythyleen en dat is hard. En dan als geleider aluminium folie. Dat is goedkoop licht en het geleid. kortom... Idiaal.
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
ja mijn idee voor het verminderen van corona verliezen berust erop dat je eigenlijk gewoon een flexibel dieelectricum moet hebben.. een rubber matje bij wijze van spreken.
zodat je de geleider en het dielectricum dus gewoon er op kan plakken zonder dat er lucht tussen komst..
Maar wellicht zijn er nog trucs die we kunnen leren..
zo zit ik zelf te denken aan een manier om het geheel luchtloos de assembleren..
gewoon in een dikke vloeistof die te dik is om een bel te vormen en dat je die er dus altijd tussenuit perst..
enfin..
morgen wellicht meer..
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Daar ben ik weer,
Ik heb nog even verder op internet gestruind en kwam een
topic tegen over het voeden van een Tesla Coil met een Wimshurst
generator.
Dit is mogelijk echter zou de vonk frequentie wat aan de lage kant
zijn in vergelijking met een NST (Neon Sign Transformer) gevoedde TC (tesla coil)
Bij www.pupman.com zoeken in het archief op "Wimhurst powered TC" en je vind het bericht.
De discussie is beantwoord door ,Antonio Carlos M. de Queiroz, hij heeft zelf een hele
mooie pagina met foto's verhalen en formules over electrostatische generatoren.
Deze site is te vinden op : http://www.coe.ufrj.br/~acmq/electrostatic.html
De formules vond ik op:
http://www.coe.ufrj.br/~acmq/efield.html
Met die formules kan je het output vermogen bepalen van zo'n electrostatische generator.
Overigens is het volgens die maken van die website zo dat als je 3 schijven gebruikt bij zo'n wimshurst machine
dat je het vermogen verviervoudigd.. en dat is zeer interessant.
Ik zal overigens dat programmaatje dat ik heb om zo'n wimshurst machine te ontwerpen nog eens
gebruiken om een ontwerp te vinden met een zo hoog mogelijke output stroom en laag mogelijke spanning..
Zijn er nog tesla bouwers die hem ook graag met een Wimshurst machine willen voeden?
gr. Tom
Zo'n wimshurst machine is wel strak. Dan kun je je TC dus gewoon zonder voeding maar alleen met een beetje spierkracht aanzetten. Dat zou wel mooi zijn. Is de frequentie dan wel hoog genoeg? En kun je de berekeningen van een normale TC aanhouden als je zo'n ding als transformer gebruikt? Anders word het wel lastig want dan moeten we allemaal andere formules gaan zoeken.
Het rubber voor de condensatoren lijkt me geen goed idee. Het is door een hoop mensen berekend dat polythyleen een goed materiaal was dus wil ik daar bij blijven. K dacht meer aan een soort van bijts op de plaat smeren dan het aluminium folie strak houden en dan eropdrukken en met een lat erover heen schrapen om de lucht er voorzichtig onderuit te drukken.
Kan verder mij iemand vertellen wat de dielectric constant is van een condensator van een tesla coil? Ik weet niet wat het is. Als ik dat weet kan ik de condensator afmetingen berekenen. Alleen zit ik met 1 probleem.... Een normale poly cap heeft een lag geleidend materiaal een laag die niet geleid en nog een geleidende laag. Bij de polycap die wij willen maken heb je een aantal polycaps op elkaar. Dan heb je zegmaar een condensator en de bovenste geleidende laag van die condensator is gelijk ook weer de onderste van de condensator er op. Het is wat lastig uit te leggen maar ik bedoel dus dat de condensator en de condensator er boven op tussen zich in NOG een condensator hebben met de bovenste laag van de onderste condensator en de onderste laag van de bovenste condensator. Is het mogelijk om de waarde van zo'n condensator die wij gaan maken dan wel kunnen berekenen met een formule voor een enkele poly cap? Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
De waarde van die van ons zal zo rond de 0,00676µf worden. Dat is goed schijnt het.
Ff over de topload (toroid) moeten we die ook gaan berekenen? Je kan het wel berekenen maar k heb het idee dat de afmetingen van de toroid niet zo heel erg belangerijk zijn voor een beetje TC.
De sparkgap... Ik wou dus deze gebruiken. Is iedereen die wil mee doen het hier mee eens? Ik vond deze erg mooi en het idee van de plaat buigen zodat de buisjes verder uit elkaar gaan de afstand groter word en de frequentie lager word ook erg mooi.
De primary wil ik graag in spiral vorm doen en niet in conus vorm. Is iedereen het daar mee eens? Dus gewoon plat.
En de secundairy moeten we nog berekenen en goed over nadenken.
Genoeg voor nu.
Ik hoor het wel.
Groeten Jeroen.
Ik had gelezen dat de doorslagspanning van 3kV/mm is, maar weet iemand ook wat de spanning moet zijn om de vonk te laten branden?
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
De frequentie zal afhankelijk van alle capaciteiten zijn.
Je hebt dus een primaire capaciteit, dit is de zelf gebouwde condensator. Deze zal neen ik aan 't grootste zijn (ben nog niet super bekend met de tesla coil ontwerpen).
Afhankelijk van de output stroom van de Wimshurst generator en de capaciteit en het gewenste voltage duurt dat dus een tijd. De frequentie ligt denk ik in de meeste gevallen tussen de 1 en 25 vonken/seconde.
Ik vraag me af in hoeverre het hele inductie en resonantie verhaal van de Tesla spoel opgaat op het moment dat de verhouding van de windingen minder extreen is.. Misschien dat je een factor 10 wil hebben. Maar geen 1200..
Dus misschien dat het ontwerp van de tesla coil dan minder belangrijk wordt en alles de windingsverhouding belangrijk is. Wellicht kan ik dit proberen voor te leggen aan het www.pupman.com forum (als ik erachter ben hoe ik daar in kom)..
Verder heb ik een site gevonden voor het maken van een multilayer condensator..
http://deepfriedneon.com/tesla_f_platecap.html
Wellicht dat ik dus op dat pupman.com forum duidelijkheid kan krijgen over het aanpassen van de normale tesla ontwerp formules wanneer je met een extreem HV voeding met weinig stroom (tenzij de zelfgemaakt condensator dus vol is
) werkt..
laterz..
Tom
Ja dat is een behoorlijk lage frequentie voor een tesla coil. De frequentie van een normale TC ligt rond de 60hertz. En het klopt dat de waarde van de condensator inderdaad ook natuurlijk een grote rol speelt bij de frequentie. Misschien is het mogelijk om de waarde van de condensator dan zo laag te maken en de sparkgap zo klein te maken dat de frequentie toch zodanig omhoog gaat bij het gebruik van een wimshurst machine dat je hem wel kan gebruiken voor een TC. Alleen dan zal het voltage en de stroom lager zijn. Ik weet niet of dat kan.... Ik denk dat we moeten bedenken of we nu echt een wimshurst machine willen gebruiken. Wil jij echt een Wimshurst machine als transformer gebruiken? Het lijkt mij nogal ingewikkelt om het op die manier te doen. Ik ben daar niet bekend mee. En ik geloof niet zo heel veel TC bouwers.... Maar je had al een site gevonden met formules daarvoor toch?
Weet jij misschien welk component je eerst gaat berekenen? Als dat de transformer is moeten we toch eens kijken wat voor transformer we gaan gebruiken. Als jij site's kan vinden en mij kan overtuigen dat het absoluut mogelijk is en niet moeilijker gaat worden wil ik misschien ook wel een Wimshurst machine als transformer gebruiken. Ik heb even gekeken naar de volgorde op deze site en daar staat de transformer bijna boven aan.....
Dus.... wat denk je? Wil jij echt een Wimshurst machine gaan gebruiken als transformer?
Nou dat hoor ik dan nog wel.
Goed ff op een rijtje
Transformer: Wimshurst machine / NST / zelf wikkelen
Sparkgap: http://f3wm.free.fr/tesla/ssg2.html
condensator: Poly cap deze
primary coil: Buigbare waterleiding van de Gamma spiraal plat
secundairy coil: Spoeldraad proberen te krijgen bij een transformer herwikkel bedrijf.
toroid: aluminium buis in een cirkel gebogen
Misschien nog een protection device: deze
Dat was het wel een beetje.... Zo een beetje overzicht. Nu moeten we maar eens de beste formules bij elkaar gaan zoeken. Ik denk dat Tom hier het meest geschikt voor is. Dus Tom succes;). K kom wel met ideeen aandragen dan hoor ik wel of het wat is. Ik zit op een erg laag niveau qua natuurkunde;).
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Hoi Teslaman,
over de vraag of het mogelijk/haalbaar is een TC te voeden met een Wimshurst generator kan je de discussie vinden bij
http://www.pupman.com/listarchives/2002/May/msg00415.html
en dan gewoon onder of boven aan de pagina de "next" klikken.. dan kan je de discussie volgen..
Verder over of je dan niet de sparkgap van de wimshurst kleiner kan maken en de condensator ook..
Dit is zeker mogelijk.. Hierdoor zal het vermogen van de Wimshurst generator niet veranderen. De vonken zullen vaker overvliegen vanwege 2 redenen. 1) Het voltage dat nodig is voor de vonk is lager. 2) de condensator is kleiner dus die spanning wordt eerder bereikt.
Je krijgt dus een idd een hogere frequentie bij een lagere spanning en gelijk vermogen. ja kan dit natuurlijk tunen op een bepaalde frequentie/spanning..
Dit door middel van 3 dingen.
1) de sparkgap en dus het voltage
2) de capaciteit en dus de oplaadsnelheid
3) de snelheid waarmee de wimshurst word gedraaid.
Je hebt trouwens een mooie link met formules gepost..
http://home.earthlink.net/~electronxlc/formulas.html
echter moeten we eerst even de theorie omtrent het resoneren van het circuit achterhalen.. Waarom dit resoneren nodig is etc. Ik denk dat (naar de formules van zelf inductie van een spoel kijken) dat dit voor ons niet echt van toepassing is omdat wij kleinere spoelen zullen/kunnen gebruiken.
Dit zal onderzoek nog moeten uitwijzen.
[Edit]
Hier nog een linkje met de werking van de tesla coil.
http://members.tm.net/lapointe/HowItWorks.htm
er wordt uitgelegd hoe het zit met de resonantie en de spoellengte van de secundaire spoel enzo.
Wellicht dat deze formules ook voor ons opgaan.
Echter denk ik dat de zogenoemde "koppel of coupling" factor tussen de primaire en secundaire spoel ons de das om doen vanwege onze lage stroom.
Echter is het tesla ontwerp wel aan de passen om te zorgen dat hij ook bij lage frequenties resoneert..
Ik zal eens opzoeken wat de gebruikelijke capaciteit en spanning is van het primaire circuit... daaruit kunnen we bepalen of zulke waarden voor ons haalbaar zijn. Bij ons zal het er waarschijnlijk op neer komen dat onze frequentie lager is maar met eenzelfde output.
immers zal de frequentie worden bepaald door de sparkgap en de condensator. En daarbij dus ook de voeding.
Het ontwerp moet je dus aanpassen op de te halen frequentie... Hmm.. lastig.. stel dat je de wimshurst met de hand bediend kan je niet een vast toerental houden en dus precies op de resonantie frequentie uitkomen.
Hmm.. daar moet ik even over nadenken.
[einde edit]
Ik heb het tot maandag erg druk.. dus dan zal er (door mij) nog niet veel helderheid over de ontwerp eisen/regels komen.
Maar natuurlijk blijf ik wel meelezen en posten waar kleine posts mogelijk zijn..
gr. Tom.
P.S. Teslaman, ik vind 't juist leuk dat ook mensen die (nog) niet zoveel afweten van natuurkunde er in duiken. Ik help graag waar ik kan..
[Bericht gewijzigd door Tom den Hollander op ]
IK HEB EEN GIGANTISCHE TRANSFORMER GEVONDEN!!!!!:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D Ik kan de waardes alleen niet zo goed aflezen omdat hij al aardig is geroest. Of dat ook zo is aan de binnen kant moet ik nog uitzoeken. dat hoor je nog. Ik heb nu ff geen tijd maar ik heb hem op een bouwterein achter me school gevonden.
mauritzzz
Hello, I'm a signature virus. Copy me into your signature to help me spread.
Op 8 mei 2003 15:41:40 schreef ·°*teslaman*°·:
IK HEB EEN GIGANTISCHE TRANSFORMER GEVONDEN!!!!!:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D Ik kan de waardes alleen niet zo goed aflezen omdat hij al aardig is geroest. Of dat ook zo is aan de binnen kant moet ik nog uitzoeken. dat hoor je nog. Ik heb nu ff geen tijd maar ik heb hem op een bouwterein achter me school gevonden.
lucky you! werkt ie ?
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Wees voorzichting met die gevonden tranfo.. kan doorgebrand zijn en/of korsluiting geven e.d.
Ik heb nog een discussie gevonden op www.pupman.com
over het gebruiken van een wimshurst generator als voeding..
http://www.pupman.com/listarchives/2002/August/msg00642.html
het is mogelijk..
Ik heb die Antonio uit brazilie al gemaild..
ik hoop dat ik daar wat info vandaan krijg..
gr. Tom
Vet man! Ja ik ga die transformer nog niet aansluiten. Ik ga eerst alles uitzoeken. Ik ga hem openmaken en kijken of hij aan de binnenkant ook zo geroest is. Hij ligt al een tijdje buiten daar. Hij is in iedergeval 50Hz en 2000W heb k nog kunnen lezen op de sticker. Ik ga de zijden helemaal schuren en dan opnieuw verfen. En hoogspannigs stickers op doen. Ik ga hem voorlopig nog niet uitproberen. Hij is loodzwaar. Ik heb hem gewogen en hij weegt 17,8Kg. En de afmetingen zo'n 20*15*15 geschat dan he. Hij is vanbinnen helemaal vol gegoten met een soort siliconen kit. Er zit geen lucht in. Het weekijzer is een klein beetje geroest maar dat is niet zo erg denk ik. De buiten kant is behoorlijk verroest en de verf is er bijna helemaal vanaf. Maar dat fix ik wel. Ik ga hem schuren tot hij weer glad is. En dan verfen.
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Je moet de weerstand van de spoelen ff doormeten, als er een kortsluiting maakt, met je de trafo niet gebruiken.
Ja maar er staat ook 2000W op. Ik weet het ook niet hoor. Maar de sticker is bijna niet meer te lezen. Je kan bijna niks meer lezen. Dus de VA kan ik nergens meer vinden. Ik zie nog staan 50Hz en 2000W. Het spijt me maar het staat er toch echt.... kom maar kijken.
Ff onderzoek gedaan;) de Dielectric constant ligt als we glas gebruiken tussen de 4 en 10 als we polyethlene gebruiken tussen de 2 en de 2,3. Dat ligt aan de zuiverheid. De capacity zal wet een gewone transformer iets van 0,00676µf worden. En de area of plate in inches vat ik niet helemaal. Bij de ene staat width times height en bij de andere staat in square inches.
Tom den Hollander
ScouBrou's Brouwmeester
Hey Teslaman,
Je kan de formules voor een condensator beter in SI eenheden houden..
Voor een multiplate condensator wordt het dan:
C=8.85E-12*dieelectrische constante*de overlappende oppervlakte in m^2*het aantal platen-1 /afstand tussen de platen in meters.
dus zal in die link:
http://deepfriedneon.com/tesla_f_platecap.html
Verder zou 't fijn zijn als je in je volgende post nederlands en engels niet mixt.. 
gr Tom
P.S. heb al gemaild met de antonio uit brazilie.. ben nog met hem in discussie..
Ja sorry k had gekopieerd van andere site;). Ik heb net me transformer opengemaakt. Ik kan alleen 2 input frutsels vinden maar nergens een output:S... Beetje vreemd maargoed. K zoek rustig verder. Het weekijzer bestaat uit 2 apparte delen en die beginnen wat uit elkaar te vallen dus ik ga hem eerst helemaal mooi schuren tot hij er wat beter uit ziet. Dan ga ik denk ik sterk tape om het weekijzer heen doen om het bij elkaar te houden. En hem in een mooi kistje bouwen. Aan de zijkant gaan de verschillende plaatjes ook een beetje los zitten. Dus ik ga hem schuren dan bijts er overheen smeren zodat de plaatjes bij elkaar blijven en dan de tape er omheen.
Ik zal wel foto's maken en die naar je toesturen of ik voeg je wel keer toe aan me msn als je geen bezwaar hebt.
Ik ben benieuwd naar de gegevens uit Brazilië. Maar dat hoor ik nog wel dan.