Nu ben ik in mijn eentje bezig met dit topic....:( Niemand nog iets te melden over dit onderwerp? Voor mensen die niet weten wat een tesla coil is... Check deze site. Ff reclame maken;).

Ik kijk continu of er nieuwe reacties zijn, want ik zou nog graag willen weten hoe het secundaire gedeelte nou exact werkt. Ik heb wel een idee waarom de topload erop zit. Namelijk om te voorkomen dat de vonk overslaat, maar om deze energie op te slaan tot het juiste moment. Ik heb ook hier gelezen dat je de karakteristieke vormen van de vonk zelf kunt bepalen met een solid state tesla coil.
Ik heb ook filmpjes gezien van tesla coils die muziek konden afspelen :9~. Zie hier.

Nu zou ik zelf graag willen weten waar de stroom heen loopt als er vonken uitbreken, want lucht was toch een isolator? Ik weer dat geioniseerde lucht wel geleid maar je hele kamer wordt toch niet geioniseerd?

Misschien zijn het domme vragen en ben ik vervelend omdat ik dit al eerder heb gevraagd, maar ik wil graag weten hoe dit ding werkt. Ik wil er namelijk zelf een bouwen. De mijne wordt maximaal 10cm hoog. Mooi voor op het buro :D.

een kleine lijkt me ook wel leuk
kben nu ook steeds aan het proberen of ik een bobine aan de uitgng van mn radio kan zetten
paar keer geprobeert maar ik krijg geen vonken...
als vonkbrug gebruik ik een lucht afstem c met hele kleine ruimtes tussen mn platen
je voelt wel hele kleine schokjes aan de hv aansluitingen
iemand nog een idee???
dat filmpje is de muziek gewoon bij genomen denk ik
ik verwacht een veel meer sissend geluid
dit probeer ik ook met bovenstaande
maybe eens met een versterker achter me radio?
dan zou hij wellicht wel harder schokken

[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]

Ik denk niet dat het geluid er gewoon bij is gedaan. Ik heb bij een andere site ook al zoiets gezien.

Hoe ik mijn hv opwek is door een trafo omgekeerd met 12v te schakelen. De secundaire wikkeling schakel ik met een transistor in. Hierdoor wordt een veld opgewekt die bij het uitschakelen wordt overgebracht naar de primaire wikkeling. De inductiespanning van de secundaire wikkeling over de transistor heb ik met zenerdiodes begrenzd tot 360v. Aan de andere kant krijg ik dus maximaal 230/12=19,17 en 19,17*360=6900v. Hiermee kan ik de tank condensator van de tesla coil makkelijk mee opladen dus. De maximale ruimte tussen de spark-gap is bij mij dan 6900/3000 per mm=2,3mm en dat klopt aardig. Is deze ruimte kleiner bv. 1mm dus 3000v, dan is de maximale spanning over de transistor weer begrenst tot 3000/19,17=156v en word deze ook niet zo warm.
Bij normale tesla coil ligt de voedingspanning rond de 10kv. Ik wil deze wat lager houden in verband met die corona-effecten waar over gesproken wordt en om te voorkomen dat er vonken in de trafo overslaan. Het enige nadeel is dat dan de stroom wat hoger ligt om aan het zelfde vermogen te komen, maar bij zo'n kleine tesla coil maakt dat (hopelijk) volgens mij niks uit.

voor mijn hv gebruik ik eenbobine met een motortje om te schakelen op 6 volt.
iemand een schema om hem te schakelen met 12 volt en met torren?
niemand een schema?

Het spijt me jongens maar zo'n kleine tesla coil werkt niet. Het spoeldraad zal dan zo dun moeten worden dat het hoge voltage er niet meer door kan en als het er door kan krijg je uit eindelijk een grote vonk langs de buitenkant van de gehele secundairy coil die ervoor zorgt dat de isolatie helemaal wegbrand.... Einde secundairy... Het werkt echt niet je kan ff kijken op powerlabs . Ik heb deze site ook al helemaal gelezen maar daar staat ook dat het niet kan. Het is mislukt met een grote vonk langs de secundairy zoals ik al zij, zie onderste foto. Dus je kan het gaan proberen en dan het grote risico lopen dat al je werk voor niets is... Of je maakt gewoon een grote zoals ik.

Me transformer heb ik vandaag grotendeels uit de epoxie gehaald en alle wikkelingen zien er prachtig donker rood uit:). K zal binnen kort ff foto's maken.

Ik ben het niet met je eens. Ik denk dat hij dan of de wikkeling niet goed genoeg heeft geisoleerd of de spanning te hoog heeft opgevoerd. Van zo'n kleine kun je niet verwachten dat hij vonken trekt van 40cm of langer. Dan zou je van een grote moeten verwachten dan hij vonken trek van 10m. En werkt het toch niet dan heb ik het alsnog geprobeerd, daar is deze hobby toch voor? Ik denk ook niet dat Tesla zelf voor de eerste keer 1 in elkaar heeft geflanst, die het ook nog perfect doet. Je zou de onderkant van de toroid ook kunnen isoleren met aan de bovenkant een scherpe punt. Zo is de kans groter dat de vonk vanaf daar uitslaat.

En het schema wat ik gebruik is gewoon een flipflop met een tor aan de uitgang in plaats van een led. Bij mij schakelt hij tussen de 40 en 50Hz. Heel simpel maar het werkt. Je moet alleen een tor hebben die minimaal 300v aankan. Ik gebruik de BU500 die kan tot 1500v en 6A.

Je zal het voltage toch nog altijd zo hoog moeten hebben dat hij ontladingen geeft in de vorm van licht flitsen. En de vonk slaat niet via de toroid in maar gewoon vanaf de boven kant van de secundairy slaat hij naar beneden en onderweg brand hij alle isolatie weg. Een tesla coil (ook een kleine) kan dacht ik minimaal op zo'n 2,5Kv werken... Dat word dan nog opgekrikt door de condensatoren en door de verhouding tussen secundairy en primairy. Een tesla coil van 10cm zal nooit lukken maar je mag het proberen hoor ga je gang, ik hou je niet tegen.. Als je het dan klein wil houden probeer het dan minimaal met zo'n 40cm. Dat heeft die man op die site ook gedaan en dat scheen uiteindelijk wel te werken.
Ik heb trouwens nog mooie grote torren liggen maar weet daar de eigenschappen niet van. Ik heb:
6* SFT 213 Y
1* SM 5
1* BD 124
Kun jij me vertellen hoeveel deze aan kunnen? En of ik daar ook zo'n voeding mee kan maken?

BD124 = 45v 4a 15W NPN SOT-9
De rest kon ik niet vinden.

En 2,5kV waarop sec. of prim.
Als de vonk overslaat van boven naar onder kan het haast niet anders zijn dat de topload niet goed is verbonden met je sec.. Deze moet namelijk eerst worden opgeladen voordat een vonk kan ontstaan. De topload staat direct in verbinding met de omgeving in tegenstelling met je sec.. Daar moet de vonk eerst nog door je isolatie, dus zul de electrische mannetjes liever 5mm doorlopen om niet door de isolatie te hoeven.
De spannig wordt nooit omhoog gekrikt door een condensator, alleen maar opgeslagen. Bij een tesla coil werkt de topload als 1 van de twee platen van een condensator. De aarde de andere. Bij een bepaalde spanning slaat de spanning door de isolatie (lucht) en heeft de condensator een soort van inwendige kortsluiting. Alle energie die dan in de topload zit opgeslagen wordt dan in 1 klap vrij gegeven op het punt waar de spanning het hoogst is. Bij een scherpe punt dus.
De tesla coil zou het dus ook moeten doen zonder topload. Alleen denk ik dat de vonk dan alleen kan overslaan naar een geaarde geleider, maar niet zomaar in de lucht zoals het zou moeten. Ik heb hier foto's van gezien.

[Bericht gewijzigd door Lampie op ]

ik heb ook nog van die hele grote torren liggen
van die ijzeren met 2 pootjes maar heeft iemand nou een schema voor het aansturen van een bobine???????????

[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]

Zo'n bombine wordt in een auto ook ingeschakeld 12v, om later worden uitgeschakeld. Dan ontstaat een inductie op de prim. van 300 tot 500v. De wikkelverhouding van een bombintje ligt tussen 1:50 en 1:100. De minimale sec. spanning is dus 15000v. Je zou het kunnen doen zoals ik het gedaan heb. Met een flipflop.
Sluit je de bombine aan op een radio die max. 30v (zo'n 230W bij 4ohm) geeft kun je er dus nooit meer dan 1500v uithalen en dat is veel te weinig.

Een tesla coil werkt weldegelijk zonder topload maar heeft dan niet het mooie effect als met een toroid. Je ziet dan gewoon de vonken uit de punt op de secundairy komen. En hij heeft alles wel goed aangesloten op die site. Hij deed het eerst wel staat er in de text en toen na korte tijd is de isolatie dus doorgebrand waardoor een vonk naar de aarde sloeg en die toen alles verbrand heeft. K ben ook geen expert maar k heb wel een hoop gelezen.
En ik heb ook van die enorme torren liggen maar weet niet hoe ik die aanmoet sluiten en ik zoek toch liever iets in de 15kv. Dan kan ik eerst proberen om een Jacob's ladder te maken en dan daarna beginnen aan mijn tesla coil. Maar kan iemand mij dan vertellen wat een flip flop is?

Een Astabiele multivibrator. Dit is de meest basisschakeling die je kunt krijgen, deze krijg je opschool als eerst voor geschoteld.

Ik wou als eerst een marx-generator bouwen voordat ik met de tesla-coil begin, maar dan moet ik een hoop condensatoren kopen en daar heb ik geen zin in.

Van die torren kun je de datasheet wel van opzoeken bij google. En als je de behuizing al weet kun je hem bij google zoeken op afbeeldingen. Doe ik ook altijd. Zo'n tor met dikke ijzeren pootjes is volgens mij een TO-3, die staat ook tussen Aansluitingen van onderdelen .

Hier staan ook een hoop behuizingen die in de elctronica zijn te vinden.
En nog een.

[Bericht gewijzigd door Lampie op ]

Op 16 mei 2003 13:06:44 schreef Lampie:
Zo'n bombine wordt in een auto ook ingeschakeld 12v, om later worden uitgeschakeld. Dan ontstaat een inductie op de prim. van 300 tot 500v. De wikkelverhouding van een bombintje ligt tussen 1:50 en 1:100. De minimale sec. spanning is dus 15000v. Je zou het kunnen doen zoals ik het gedaan heb. Met een flipflop.
Sluit je de bombine aan op een radio die max. 30v (zo'n 230W bij 4ohm) geeft kun je er dus nooit meer dan 1500v uithalen en dat is veel te weinig.

1500 volt is ruim voldoende uitgaande van een kv per mm
de afstand tussen de platen is veeeel minder dan een mm

Ik heb naar de doorslag spanning van lucht gezocht en kwam uit op 3kv/mm. Op sommige sites stond 1kv/mm, maar ik hou het ruim aan. Je kunt het te overbruggen afstand ook verkleinen zoals je al vertelde.
Ooit van een voelermaat gehoord? Wordt gebruikt bij het afstellen van ouderwetse ontstekingen van auto's. Dit zijn plaatjes met een bepaalde dikte. Hier zou je de vonkafstand ook mee kunnen afstellen.

min c heeft minder dan 0,3 mm tussenruimte, mn wikkeldraad is 0,5 mm en dat past eer nor lang niet tussen

Ik weet eindelijk hoe je vonken krijgt. Door de hoge voltages gaan de lucht moleculen trillen als ze tegen elkaar botsen worden ze geioniseerd en dus krijg je geioniseerde lucht die dan zorgt voor plasma kanalen net als bij bliksem waardoor de vonken heen schieten.:)
Verder heb ik pas zo'n voelermaatje gevonden en ik krijg binnenkort van een vriend een auto bobine:). Dan ga ik me eerste vonkjes maken.
Bedankt voor de sites waar ik me torren op kan zoeken.
Verder ben ik nu druk bezig met mijn bottle capacitors en heb ik mijn transformer behoed tegen uitelkaar vallen door er 4 grote bouten door te doen. Zo blijft het weekijzer goed zitten:). Trouwens mijn oom denkt dat hij misschien geschikt is voor lassen aangezien het draad zo dik is dat het meer gericht is op amperes dan op volts. Hij denkt dat het maar iets van de 12 tot 24V en vooral veel stroom en dat klopt want er stond 2000Watt op. Dus hij zou wel eens gelijk kunnen hebben. K hoor nog van jullie en jullie xperimenten.

hmm als da 12 vlt is zit ge met een factor van 20 ongeveer (effe gemakkelijk rekenen met 240 volt)
dus dat wilt zeggen als ge der 240 volt op zet die trafo maar liefst 20*240 = 4800 volt kan geven dat is tochal wel wat denk ik en 2000 watt effe zien das juist geen 0.5A (geen goesting om rekenmachine te pakken)
stevige transfo moet ik zeggen :)

Ja dat is het zeker.... K loop er steeds mee door het huis... K heb er helemaal spierpijn van:P. Maar k maak binnenkort wel wat foto's voor hier.

Op 21 mei 2003 00:39:25 schreef beertje_01:
dus dat wilt zeggen als ge der 240 volt op zet die trafo maar liefst 20*240 = 4800 volt kan geven dat is tochal wel wat denk ik en 2000 watt effe

Je kunt de sec. kant niet op 240v aansluiten, omdat de zelfinductiecoefficient door de weinige wikkelingen veel lager is. Dan zou de reactantie (gemiddelde weerstand v. spoel bij wisselspanning) te laag zijn en vliegen de stoppen eruit. Heb ik heel vroeger (2-3 jaar geleden :)) ook gedaan. Toen vlogen de stoppen er ook uit.

Wil je hem wel op 240V aansluiten dan zou de freq. 20* zo hoog moeten zijn (1kHz).

Op 20 mei 2003 17:14:18 schreef ·°*teslaman*°·:
Ik weet eindelijk hoe je vonken krijgt. Door de hoge voltages gaan de lucht moleculen trillen als ze tegen elkaar botsen worden ze geioniseerd en dus krijg je geioniseerde lucht die dan zorgt voor plasma kanalen net als bij bliksem waardoor de vonken heen schieten.:)

Op welke site heb je dat gelezen. Dat vormen van plasma kanalen heb ik al wel gelezen ergens, maar waar de vonk heen schiet nog niet.
Misschien zou je het als een zichtbare laadstroom van een condensator moeten zien. Een condensator is door isolatiemateriaal onderbroken, maar er kan wel een stroom doorheen. De toroid is ook niet verbonden met de aarde, maar er loopt wel een stroom naar de aarde.

Ik heb het gisteren bij National Geographic channel gezien. Was echt vet. Het ging over bolbliksems en toen kwam zag ik Nicola Tesla oppeens voorbij komen:). En toen begonnen ze over die plasma kanalen.

Hoe zorg ik ervoor dat ik de 60hertz van het lichtnet omzet naar 1kHz? Is daar een schemaatje voor? Of kan dat gefixt worden met een 555 timer? Of valt er wat te doen met die grote torren waar we het al eerder over gehad hebben?

Je zou het met een oscilator kunnen doen of met een 555 en een hoogspanningstor. De tor moet minimaal 325V kunnen hebben. Ook moet je dan vrijloopdiodes plaatsen om de tor te beschermen.

Deze torren heb ik waarvan ik het voltage dat ze aankunnen niet kan vinden...
SFT 213 Y
SM 5
Iemand die mij dat kan vertellen?
En kun je dan een schema voor me maken? Of iets opsturen voor het maken daarvan? En ik weet ook niet meer wat een oscilator is... En wat zijn vrijloop diodes?
Wow hoop vragen... Nou ja dan word het topic tenminste niet zo stoffig:).

Bij Relaisvertraging is D1 een vrijloopdiode en voorkomt piekspanningen bij het uitschakelen van een spoel.
Een oscilator is een schakeling die een wisselspanning opwekt.
De torretjes kan ik ook niet vinden, maar de BU500 (TO-3) kan tot 1500V en de BUL54A (TO-220) kan tot 1000V.
Ik wil wel een schema tekenen, maar ik weet niet waar en hoe ik hem moet plaatsen.