ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
HmH
Bij de eerste run ga ik niemand uitnodigen van CO. Er komen al genoeg mensen, en of het werkt weet ik nog niet.
Als alles goed gaat dan lijkt me het best leuk om een afspraak te maken met een aantal mensen van CO.
Ik ben bang dat het ook niet erg goed samen gaat met de beurs.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
tommyboy:
ziet er goed uit, maar bij de simpelste manier snap ik totaal niet hoe je die sparkgap maakt. zet er anders een plaatje bij.
Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Tja, ik zou het wel graag eens zien op de beurs, maar... zien dat niet de halve stad zonder elektriciteit valt hé. Prachtig gemaakt trouwens.
:9~
Ives
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Op 24 april 2004 08:48:02 schreef ledlover:
tommyboy:
ziet er goed uit, maar bij de simpelste manier snap ik totaal niet hoe je die sparkgap maakt. zet er anders een plaatje bij.
Op 23 april 2004 23:17:56 schreef Tommyboy:
Zoals ik al eerder heb gezegd, ben ik bezig met een tutorial over vonken maken. Het eerste deel is al klaar, alleen staan er nog geen plaatjes en schema's in, dit komt echter nog. Ik zet hem nu vast on-line. Voor opmerkingen/tips (positief en negatief) kan je me mailen naar supertomnl(AT)hotmail(PUNT)com .
De tutorial
krisje8
"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !
Op 23 april 2004 23:17:56 schreef Tommyboy:
Zoals ik al eerder heb gezegd, ben ik bezig met een tutorial over vonken maken. Het eerste deel is al klaar, alleen staan er nog geen plaatjes en schema's in, dit komt echter nog. Ik zet hem nu vast on-line. Voor opmerkingen/tips (positief en negatief) kan je me mailen naar supertomnl(AT)hotmail(PUNT)com .
De tutorial
Even off topic, waarom maak je er geen PDF file van, dan kunnen andere mensen hem niet wijigen
.
Tommyboy
ArjanEmm
Tesla update:
First light = SUCCES !!!!
De primaire spoel was aangesloten op 9 wikkelingen. (Ik heb er 9,5). De boel aangesloten op scoop en functie generator. Tesla blijkt al perfect gestemd te zijn
. Voor de zekerheid de primaire op 8,5 wikkelingen aangesloten om te zien of wat we aan het meten waren ook echt klopt. En inderdaad dan bleek de tc ontstemt. De gevonden Fres is 336 Khz. 350 was berekend, helemaal niet slecht !
Mooi was te zien dat als je met je hand bij de donut in de buurt kwam de resonantie frequentie van het secondaire circuit snel lager werd. Bekent fenomeen wat komt door dat je hand samen met de donut een condensator is waarvan de capaciteit toeneemt als het dielektrum (lucht) dunner wordt.
Tijd om in plaats van 10 V eens een paar KV op de tc te zetten !
Eerst de vonkbrug op 3 mm gezet. Het vermogen zover opgevoerd dat de vonk brug net ging doorslaan.
Behalve het knetterende geratel van de vonkbrug zag ik niks gebeuren, geen streamers, vonken naar de strike ring of enige corona rond de donut. De spoel stond in het volle licht dus dat laatste is niet zo vreemd. MMm doet tie het nou wel of niet ?? Toen een tl buis in de beurt gelegt om te zien of die ging oplichten.
De tl knipperde flauwtjes en ik merkte dat het in de hal toch wel naar ozon begon te ruiken. Duidelijke tekens van HF hoogspanning !
Vonkbrug op 5 mm gezet, nog steeds geen streamers.
Toen een stevige luchtstroom op de vonkbrug gezet om de vonkbrug sneller te blussen zodat de energie in eenmaal in het secondaire circuit niet meer kan terug vloeien naar het primaire circuit. Vonken naar de TL !! Die lag op 15 cm van de donut. 150 KV !! Zo zie je maar hoe belangrijk quenching is (blussen). Geweldig om te zien dat al die theorie die ik heb gelezen ook echt allemaal klopt.
Later de vonkbrug nog groter gezet, 7mm. Vonken naar de tl van 25 cm en witte vonken van de donut naar aarde. De tl knippert fel !
Verder wilde ik nog niet gaan want zo overdag zijn de vonken niet zo duidelijk. De vonkbrug kan nog een paar mm verder open en de bps kan ook nog omhoog. Maar dat komt vanavond als het donker wordt !
Er komt een digitale camara, dus hopelijk kunnen we een filmpje voor jullie op het net zetten 
Vanavond als het donker is volgt er dus meer !
Als het niet lukt met de camara zullen jullie wat langer op foto's moeten wachten. Ik heb alleen zo'n ouderwetse ding met rolletjes en zo 
Tommyboy
zet eens bij wijze van experiment een radiotje op ca. 5 meter neer en zet de tc aan. luister naar het geknetter/geruis! liefst op am middengolf, korte golf of langegolf
~MYST~
Een cent kan de grootste ster van het heelal verbergen, als je die cent maar dicht genoeg bij je ogen houdt.
Laat ik me d'r ook eens mee bemoeien..
Godkolere..wat een feest was de eerste testrun van Fry z'n tesla coil..
Mooie vlammenbogen, veel geknetter, veel AM-radio weg (AM was eigenlijk compleet plat)...ja..was mooi.
Voor zover ik me herinner (hips..) was de max 48cm vlam.
Op afstand (zo'n 20 meter) een probe van m'n scope als antenne op gehangen en toch zo'n 15Vtt aan signaal binnen gekregen..Mooi zo'n stoorzender..
Ik heb wat met een digi-camara gefilmd en hoop dat zo snel mogelijk on line te kunnen zetten.
Daarna even stevig de kroeg in om het feest te vieren..
FRY: NOGMAALS GEFELICITEERD!!
En dat we snel de volgende versie mogen bouwen...1 miljoen volt GO!
krisje8
"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !
Op 24 april 2004 17:58:58 schreef Tommyboy:
Zo ook niet. Je kan hem alleen downloaden.
En dan wijzigen en dan weer uploaden naar je eigen server.
Maar als je hem PDF wilt stuur maar naar mij dan zet ik hem om.
Maar ik zal jullie verder even niet meer storen met jullie tc discussies.
Strak Fry! Nou wordt ik echt ongeduldig. Ik wil ook foto's zien!
Ik ga deze vakantie eindelijk maar eens een toroid maken en als ik tijd heb ook me primaire!
ArjanEmm
Tja wat moet ik zeggen.
Dikke streamers de wild omzich heen vorken van 40 cm. Wit hete inslagen naar aarde tot 48 cm ! 1000 watt erin, 1500 watt,2000 watt erin. Nog meer streamers, een zieke bak herrie, echt oorverdovend. Een radio maakt drie zoveel herrie als de hardste zender als de tesla draait. Waarom die digitale camara het bleef doen op 3 meter afstand van de tesla is me echt een raadsel. Ik hoop dat mensen in de buurt nog een beetje Tv hebben kunnen kijken 
Conclusie :
De Tesla is veel te klein. 50 cm is niet genoeg. Terug naar de tekentafel. Het is tijd om het serieus aantepakken. Een Tesla van 2 meter hoog klinkt als een goed plan 
DIY
Gepost zondag 25-04-2004 04:45:41
Iemand zei nog iets van niet laat maken, niet echt gelukt 
ArjanEmm
Een paar foto's van de tc:
0501
0502
0506
0507
Video (AVI) beide filmpjes ongeveer 3MB :
Veel dikke ontladingen naar de strikerail
De streamers worden niet zo goed door de camara opgepakt. In werkelijkheid zijn ze veel helderder.
Het geluid klinkt vrij rustig maar in werkelijkheid is het snoeihard.
Veel plezier ermee 
~MYST~
Een cent kan de grootste ster van het heelal verbergen, als je die cent maar dicht genoeg bij je ogen houdt.
Dit is zooooooo zalig!! als ik hier zelf tijd/geld/toestemming zou voor hebben.....
(fried ~MYST~:D) man je bent echt sterk bezig, en als je van plan bent om en grotere te maken, zeeeeeeeeeeeeker posten!!
iedereen die hier mee bezig is, good luck, want dit ruwled echt!! Petje af!!
~MYST~
~MYST~
Op 25 april 2004 16:49:07 schreef ledlover:
whooow echt vet!!!!!
kon ik er maar een maken, maar geen tijd, ruimte en toestemming
Jep, hier hetzelfde, mn vader zou me iets doen als ik zou zeggen: kga een tesla maken:D
Dan roep ik nu de hulp in van iedereen die dit forum wel eens doorleest.
Ik wil mijn TC gebruiken als onderwerp voor mijn Profiel werkstuk. Nou is het probleem dat ik geen goeie hoofdvraag en deel vragen kan bedenken.
Zijn er hier mensen die ideeen hebben? Ik moet een hoofdvraag hebben en 4 deelvragen allemaal omstreeks een TC.
Alvast bedankt!
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Hoofdvraag ? zijn toch veel vragen over te verzinnen ?
Werking is al eentje... met als deelvraagjes hoe primaire eigenlijk magnetisch of wat dan ook gekoppeld is met secundaire
hoe het komt dat het circuit resoneert
Wat de frequentie bepaald hoe dat komt etc... zuig wat uit je duim
goed idee. Ik zal ze opschrijven.
Thanks. Maar er is uiteraard nog meer te verzinnen. Dus laat maar komen!
Eventueel zelfs iets over de toepassingen van TC's.
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Op 18 april 2004 18:26:32 schreef Gerwin:
op die site kon ik de mijne niet vinden (FTS 15 a 001) maar deze: http://www.hrdiemen.com/data/esquemas/HR46053.gif (FTS 14 A 013 A) lijkt er wel veel op kan ik dit schema gewoon gebruiken?
even mij zelf quoten
weet iemand dit want zometeen verknal ik mijn flyback
ik heb geen idee. Wrom doe je niet net als powerlabs en maak je zelf primaire en feedback. Zo gedaan.