Philips EL-6400

Ik heb zo'n ouwe Philips buizen "omroep" versterker gekocht. Marktplaats is verslavend idd. Ik ben en absolute beginner op het gebied van electronica.
1. Hij bromt een beetje. Er zit een aarde schroefje aan de achterkant. Ik heb al geprobeerd een draadje vanaf dat schroefje naar de gasbuis van de kachel, geen verbetering. Ik heb geen geaaarde stopcontacten in de woonkamer. Hoe kom ik van die brom af?
2. Hij vervormt in luide passages, zowel op de pickup ingang als op de lijn ingang. In beide gevallen is hij te gevoelig. De pickup ingang is 170 mV maar krijgt 230 mV voor zijn kiezen van mijn Ronette kristal element. De lijngang (radio) is ook 170 mV maar krijgt 200 mV voor zijn kiezen van een standaard lijnuitgang van een versterker of preamp. Kan ik een weerstand solderen achter de ingang van de 6400 om die vervorming eruit te krijgen? Welke waarde? Of is dit te simpel gedacht? Ik zou hem als power amp willen gebruiken in een mono setje met een phono preamp ervoor.

Hugo Welther

Moderator

De brom zal hoogst waarschijnlijk uit de voedingselko's komen. Die zullen na al tijd wel enigszins dood zijn.
Vervorming kan door lekke koppel C's in de eindtrap veroorzaakt worden.

Het verschil van 230mV ten opzichte van 170mV gevoedigheid is niet zo groot.
Je zou er een 100k instelpotmetertje als spanningsdeler tussen kunnen zetten.

Ik heb het manual en schema wel voor je.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Gewoon even nameten, en zonnodig vervangen!
De koppel en ingang ctjes zijn bij de 6400 van het type 'teerdot' deze zijn 9 van de 10 keer zo lek als een zeef.
Dus als je je buizen een langer leven gunt, vervangen is de boodschap!

De versterker heeft een balanseindtrap met EL81 en levert een vermogen rond de 20Watt.
Voor in de huiskamer is dit meer dan genoeg.

zonder prutsen kom je nergens!

Hier was ik al bang voor...
Ik heb een schema en handleiding in Pdf formaat.
Nogmaals ik weet niks van electronica en ik wil hier niet teveel geld aan uitgeven. Maar ik heb een soldeerbout en een multi meter. Wat voor types condensators zou ik moeten kopen ter vervanging? Waar kan ik een beginners FAQ vinden mbt electronica?

Hugo Welther

Moderator

Op 25 maart 2007 12:24:47 schreef Munkie:
....
Maar ik heb een soldeerbout en een multi meter.

Dan komen we al een heel eind.

Wat voor types condensators zou ik moeten kopen ter vervanging? Waar kan ik een beginners FAQ vinden mbt electronica?

MKM, MKT of ERO1813 types voor de condensatoren. Werkspanning 400V DC of hoger types.
De elko's worden wat lastiger, dit is niet meer te koop in de uitvoering die in de versterker zitten, dus dat moet creatief worden opgelost.

Ik heb het schema even online gezet met pijltjes naar de verdachte condensatoren en elko's.

Een paar tientjes gaat het zeker kosten.

Ik zie geen woonplaats in je profiel, er zijn best hobby-isten bij je in de buurt die je behulpzaam willen zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Heeft deze versterker 8 ohm uitgangen of is hij alleen geschikt voor 100V ??

Groeten,
Mischa

beetje topic kick...
hij heeft zowel een laagimpedante als hoogimpedante uitgangen, instelbaar op de trafo. ik had zelf de el6411, daaraan moest minimaal een 3 ohm luidspreker op de 10v aansluiting.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ok, bedankt voor je reactie. Ik ben nog met iemand bezig die een tweetal weg doet, vandaar de vraag. Maar even afwachten wat het wordt. Anders luister ik gewoon verder naar mijn MFB´s, want ik zie dat je daar ook zit ;-) .

Groeten,
Mischa

als je ze gratis kan krijgen zeker doen, ik zou er anders ca. 25 euro per stuk voor geven.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ok, bedankt alvast voor de tip. Ik weet nog niet wat de prijs gaat wezen, dus wachten we maar even af.

Groeten,
Mischa

Nou, ik heb beide exemplaren dus toch gekocht. Als ik deze 2 als eindversterkers wil gebruiken, waar kan ik dan het beste het signaal inkoppelen?

Groeten,
Mischa

Hugo Welther

Moderator

Dat is even afhankelijk wat je als voorversterker gebruikt en wat die aan signaal levert. Wil je de volume regeling in de EL6400 behouden?

Nope, volumeregeling mag wat mij betreft wegvallen. Ik denk eraan om nieuwe behuizingen voor de versterkers te bouwen.

Allereerst wil ik wel graag eerst weten of deze versterkers het waard zijn om er geld en tijd in te steken. Hiermee bedoel ik dus de klank die ze voortbrengen.

Aansturen zou ik mogelijk kunnen doen vanuit een AG9016, die vanuit zichzelf wel 2x2W levert, maar wellicht ook een mooie aansturing voor het geheel zou kunnen geven.

Groeten,
Mischa

Hugo Welther

Moderator

Dat gaat dus niet werken met een AG9016 als "voorversterker"

Je kan de EL6400 al direct aansturen vanuit een CD speler o.i.d.

Je zou eens leuk kunnen experimenteren met een bi amping systeem. De ag9016 voor het hoog, de el6400 voor mid en laag.
De ag9016 is al mooi van zichzelf, eigenlijk moet je daar niet in gaan lopen rommelen tenzij dat alleen maar een kwestie is van een loudnesscondensatortje loskoppelen.
Ik zou eigenlijk alles in tact laten en elektrisch in orde maken, en dan de el6400's lekker met een verloopsnoertje aansluiten op een CD speler.
Aansturen vanaf de AG9016 zou je kunnen doen, maar is wel nogal overbodig. Die ouwe omroepbakken geven meer dan genoeg buizensound, een extra AG9016 heb je niet daarvoor nodig.
Zelf heb ik een EL6411 en een EL6415 gehad. De 6411 is gewoon een dikkere versie van de 6400. De 6415 is een nieuwer model met zulke schuifpotmeters. Het geluid van de 6411 was volgens mij wel OK, maar er zat vrij veel ruis in. De mijne was niet nagekeken en na enige tijd begonnen de eindbuizen ook rooie wangen te krijgen...
Als ik jou was zou ik in allebei de versterkers alle teerknollen vervangen indien nodig (hoeft niet heel veel te kosten, je moet strategisch inkopen doen om kosten te besparen) en dan heb je een setje prima versterkers. Eventueel nog de klankregeling aanpassen voor een warmer of juist neutraler geluid. Wat ik miste bij de 6411 (en dus waarschijnlijk ook bij de 6400) was de warmte in het geluid. De 6415 deed het beter, en de AG9016 klinkt nog veel warmer wat lekkerder is voor als je niet zo hard muziek luistert.
Als je met die el6400 aan de gang gaat moet je niet bang zijn voor een flinke portie buizenvervorming, voor zover ik mij herinner was het geluid heel erg buizig te noemen. De 6415 en ag9016 hebben ook zo'n typisch geluidje, maar in veel mindere mate.
Conclusie: als je nog niet zoveel hebt uitgegeven aan je versterkers en geen topklasse speakers hebt, ga dan aan de bak met je el6400's.
Als je echte high end speakers hebt kun je beter een bijpassende high end versterker bouwen, misschien op basis van de trafo's van de EL6400's of de schakeling ervan volledig herzien. De versterkers waren voornamelijk bedoeld voor mono omroepsystemen in kerken, scholen en zalen en niet voor hifi doeleinden al kunnen ze best goed klinken.