Philips EL-6400

Ik heb zo'n ouwe Philips buizen "omroep" versterker gekocht. Marktplaats is verslavend idd. Ik ben en absolute beginner op het gebied van electronica.
1. Hij bromt een beetje. Er zit een aarde schroefje aan de achterkant. Ik heb al geprobeerd een draadje vanaf dat schroefje naar de gasbuis van de kachel, geen verbetering. Ik heb geen geaaarde stopcontacten in de woonkamer. Hoe kom ik van die brom af?
2. Hij vervormt in luide passages, zowel op de pickup ingang als op de lijn ingang. In beide gevallen is hij te gevoelig. De pickup ingang is 170 mV maar krijgt 230 mV voor zijn kiezen van mijn Ronette kristal element. De lijngang (radio) is ook 170 mV maar krijgt 200 mV voor zijn kiezen van een standaard lijnuitgang van een versterker of preamp. Kan ik een weerstand solderen achter de ingang van de 6400 om die vervorming eruit te krijgen? Welke waarde? Of is dit te simpel gedacht? Ik zou hem als power amp willen gebruiken in een mono setje met een phono preamp ervoor.

Hugo Welther

Moderator

De brom zal hoogst waarschijnlijk uit de voedingselko's komen. Die zullen na al tijd wel enigszins dood zijn.
Vervorming kan door lekke koppel C's in de eindtrap veroorzaakt worden.

Het verschil van 230mV ten opzichte van 170mV gevoedigheid is niet zo groot.
Je zou er een 100k instelpotmetertje als spanningsdeler tussen kunnen zetten.

Ik heb het manual en schema wel voor je.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Gewoon even nameten, en zonnodig vervangen!
De koppel en ingang ctjes zijn bij de 6400 van het type 'teerdot' deze zijn 9 van de 10 keer zo lek als een zeef.
Dus als je je buizen een langer leven gunt, vervangen is de boodschap!

De versterker heeft een balanseindtrap met EL81 en levert een vermogen rond de 20Watt.
Voor in de huiskamer is dit meer dan genoeg.

zonder prutsen kom je nergens!

Hier was ik al bang voor...
Ik heb een schema en handleiding in Pdf formaat.