Hallo,

Ik ben in het bezit van zo'n leuk multifunctioneel stuur voor een auto (bmw in dit geval). Nou gebruikt bmw voor het besturen van de niet belangrijke delen in de auto het ibus systeem om data te versturen. Dit stuur bevat ook een ibus poort en die kan ik ook prima interfacen zonder problemen ( met een soort seriele interface ). Dit gaat allemaal prima

Het probleem ontstaat echter dat de knoppen op het stuur via 2 systemen werken, de multimedia knoppen werken met het ibus systeem en de cruisecontrol knoppen werken dus NIET via het ibus systeem maar via een nu nog onbekend systeem.

Het ibus systeem is lang en breed bekend hoe het werkt maar niemand heeft voor zover ik weet moeite genomen om uit te zoeken hoe de cruisecontrol knoppen werken en daarom wil ik ook enigsinds zelf gaan uitzoeken hoe dit werkt.

Wat weet ik?

1:Het is een 1 draads protocol zonder clocklijn
2: +/- 9,25V op de signaaldraad

Wat denk ik:

Even tussendoor, het klinkt misschien vreemd maar ik ben niet in het bezit van een scoop oid dus het word allemaal nog even wat moeilijker.

Ik heb de signaaldraad gemeten met een multimeter dan meet ik +/- 9,24V wanneer ik een van de knopen indruk zie je het voltage heen en weer springen maar wel ongeveer tussen vaste waardes en die zijn bij elke knop weer net wat anders. Het lijkt mijns inziens erop dat het dus misschien met een soort pulsbreedte systeem werkt?

Zou ik toch een scoop/logic analyzer moeten hebben om dit verder uit te zoeken? Of heeft iemand misschien ideeen wat ik eens zou kunnen proberen?

Alvast bedankt.

Groeten,

Erik

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Zou dat via de can bus werken? Ik heb bij de ibus group op yahoo er ook naar gevraagd maar niemand heeft het schijnbaar echt onderzoek naar gedaan dus zou het me wel vreemd lijken als het via het can bus systeem werkt en niemand dit nog online heeft geplaatst want er is echt nergens op het net iets over te vinden. Maargoed, ik kan altijd even lezen.

Bij de BMW dealer weten ze dat vast wel.
Even daar langswippen kost vast minder tijd dan twee uur surfen denk ik.

Bmw staat niet bekend om hun welwillendheid om informatie vrij te geven over hun systemen. Hun eerste OBD systeem werd alleen gelicenseerd voor veeeeeel geld. Het ibus systeem werd ook niet vrijgegeven en daarom zijn de mensen zelf maar aan de slag gegaan om dit uit te zoeken. Dus ik heb niet het idee dat als ik naar de dealer toe ga om informatie dat ze me die zo zullen toespelen( en ze zijn ook nog eens bezit met een verhuizing op dit moment ).

Op 7 april 2007 12:45:28 schreef shiptronic:
zoek eens op CAN-bus

Can bus op die signaal niveau's? normaal ligt dat op ca +2 en +4 V dacht ik ('t is ff te lang geleden dat ik er eens scope aan het gehangen, maar weet iig dat het niet negatief is)

daarbij heeft Can bus geen standaard protocol

Op 7 april 2007 13:25:33 schreef Erik:
Bmw staat niet bekend om hun welwillendheid om informatie vrij te geven over hun systemen. ...

Dat zijn ze wettelijk verplicht. Maar ze mogen er wel geld voor vragen. Hoe dat wettelijk precies geregeld is weet ik ook niet.

ga hier maar eens zoeken : http://www.canhack.de/

als je nog een interface zoekt die kan babbelen met de can bus , kijk eens op obddiag.de

ik kan hem evt. ook aan je leveren (stuur maar PM)

Daarnaast loopt CAN-bus over een differentiële lijn en is zeker niet single-wire.

Ze zullen het vast vrijgeven maar dat zal niet voor bedragen zijn die je als hobbyist aan je hobby uitgeeft en dat zal dus niet echt een optie zijn. Gratis krijg je het iig niet.

Maar wat zou de beste methode zijn om een begin te zetten? Toch een scoop/logic analyzer regelen?

Het is zeker weten single wire want aan de connector zitten 4 lijnen

spanning +
spanning -
ibus datalijn

Dan houd je nog 1 over dus het moet een 1 draads protocol zijn.

[Bericht gewijzigd door Erik op ]

Op 7 april 2007 13:48:00 schreef MNM(tm):
Daarnaast loopt CAN-bus over een differentiële lijn en is zeker niet single-wire.

kan wel . in een opel vectra loopt ook een single wire low speed can variant.

Ik heb een of andere troubleshooting gids voor die bussen van bmw gevonden en als ik het goed lees dan zit het cruise control gedeelte van het stuur op de k-bus en k-bus hoort weer bij obd2 er staat iig ISO 9141. Dat helpt me wel enigsinds verder maar ik kan er nogsteeds zo goed als geen informatie over vinden.

AHA een K bus,

das zoiets als RS 232 als ik me even niet vergis (ik moet het ff aan mijn collega's vragen)

K is dan de ene lijn en L de andere (wat wij TXD en RXD noemen) je hoeft nu maar 1 richting op.

ISO 9141 is het protocol, dus daarmee heb je je vraag beantwoord.

(mods hier kan nu een slotje op, dit protocol moet hij gewoon kopen, enige andere vorm van krijgen is illegaal)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

Op 7 april 2007 16:18:57 schreef High met Henk:
AHA een K bus,

das zoiets als RS 232 als ik me even niet vergis (ik moet het ff aan mijn collega's vragen)

K is dan de ene lijn en L de andere (wat wij TXD en RXD noemen) je hoeft nu maar 1 richting op.

ISO 9141 is het protocol, dus daarmee heb je je vraag beantwoord.

(mods hier kan nu een slotje op, dit protocol moet hij gewoon kopen, enige andere vorm van krijgen is illegaal)

Hoezo moet er een slot op? Nergens voor nodig het protocol interesseert me geen biet en alleen dat is "illegaal". Alleen de interface is van belang de rest kan ik zelf wel uitvinden.

@shiptronic

Ik zal er eens kijken.

hmm ik ben bang dat er anders mensen illegaal dat protocol hier gaan mailen en ik wil CO nog even open houden...

als ze daarachter komen ga je nl. goed op.

ik weet nl. dat er illegale (lees niet betaalde) kopien heel makkelijk verkrijgbaar zijn. het is ook erg simpel

1 PDFje. kun je idd beveiligen, maar afdrukken op een PDF writer levert een vrije kopie op

of afdrukken op papier. Methoden genoeg.

Over het protocol is genoeg informatie te vinden op internet. En als ik een interface naar rs-232 heb kan ik zelf wel sniffen wat het stuur uitzend dat is het enigste waar het om gaat.

hmmm dat staat dus waarsch juist in dat protocol: welk byte wat is en hoe het opgebouwd is.

iig weet ik dat dat bij J1939 heel exact erin staat. e als ik dit zo lees is dat een soortgelijk protocol alleen andere interface.

ik vond op een site dit schema'tje

http://perso.orange.fr/audicom/audi_c1.gif

Dat ziet er toch wel aardig uit voor wat ik moet hebben niet?(als dat stuur idd via een k-bus werkt dan). Helaas heb ik de componenten hiervoor even niet liggen :S

kijk naar de richting van die optocoupler en je ziet dat dit een transmitter op de K bus is.

Zoals ik het nu zie is die k-line standaard hoog maar als die lijn laag getrokken word door de slave ( in dit geval het stuur ) dan is wederzijdse communicatie toch gewoon mogelijk?

Vooral omdat dit schema volgens de ontwerper gebruikt word om console waardes uit te lezen zoals snelheid/toeren/temperatuur enz.

verrek niet goed gekeken, schema is tikje ongelukk,ig rechts zit ook ontvangende ding.

mijn fout..

wel ongelukig schema trouwens.

je kunt hier dus ook mee ontvangen idd.

Verklaar uzelf, iig waarom het een ongelukkig schema is :) ( ik heb maar een beperte kennis in analoge electronica want ik houd me liever bezig met het programmeren van microcontrollers ).

Edit: of bedoel je dat omdat het ontvangst gedeelte rechts staat.

inderdaad dat staat middenin het schema wat aan de auto zit...

op de stekker stond wel erbij welk signaal, maar (uiteraard) niet dat hij aangesloten was..
had te snel gekeken.

als je toch bezig bent met digitale technieken is een goede logic analyzer altijd leuk speelgoed, kan je lekker aan reverse engineering doen ;-)

let wel op dat ene logic analyzer totaal anders gebruikt moet worden als ene scoop.