Hallo,
Ik ben al een tijdje aan het zoeken of één PT1000 kan ingelezen in 2 verschillende logsystemen. Is het mogelijk deze loggers gewoon parallel op de PT1000 aan te sluiten? Of moet dit op een andere manier? Of is dit niet mogelijk?
Op het ene logsysteem moet de PT1000 zonder omvormer aangesloten worden en op het ander logsysteem moet dit via een omvormer.

Kan er mij hiermee iemand helpen?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten,
Kevin

PT1000 is heel flexiebel.

1000ohm aan 0°

Sluit hem 4 draads aan en stuur een stabiele 1mA erdoor aan X volt. De X volt hangt af van de AD converter. Net omdat een PT1000 redelijk grote weerstandswijzigingen heeft kan je die rechstreeks door aan adc laten inlezen. Nauwkeurigheid opdrijven , kies een 16/20/24 bit adc die je seriëel uitleest.
Het is heel belangrijk dat er zo min mogelijk toetsre sen bellen tussen PT1000 en de adc staan. Wil je toch correigeren gebruik dan zeer ruisarme op-amps, sommige adc's hebben ingebouwde gain en zelfs ingebouwde referentie van X volt.

Opletten met GND's, je zit gegarandeerd met analoge GND's (AGND) en digital GND's (DGND) Houd die zo veel mogelijk gescheiden en verbind de twee ter hoogte van de ADC en nergens anders. De ADC goed ontkoppelen.

Pas na deze stap signaal op digitaal niveau verdelen.
Zo bereik je goede meetresultaten en tegenwoordig met de kleine microprocessors snel gemaakt en dan is resultaten doorgeven fluitje van een cent.

Opgelet: PT1000 is moeilijker verkrijgbaar dan een PT100.
PT100 kan ook gebruikt worden natuurlijk.
Nou ja, zelfs een PT500

Ik begrijp niet hoe dit antwoord de vraag beantwoord.

Last met ruis lijkt me overigens een grove ontwerpfout bij iets dat op uiterst lage frekwenties werkt. Offset, interferentie e.d. zullen veel belangrijker zijn.

De vraag van TS lijkt mij lastig, een PT1000 `imiteren' kan wel, maar om dat nauwkeurig en stabiel te doen.. Je hebt bij `de ene' logger geen mogelijkheid iets anders als een Pt 1000 aan te sluiten ?

Ik zie het antwoord ook niet meteen, wel een opmerking op het antwoord: als je ze dan toch zo nauwkeurig uitleest moet je er nog een knap stukje aan rekenen voor je de temperatuur hebt, dat is veel meer dan domweg een A/D converter eraan hangen.

Overigens zijn veel industriele Pt's dubbel uitgevoerd, dus dan is er geen probleem, tenzij 6 aderige kabels een probleem opleveren.
Parallel aansluiten van 1 Pt op twee apparaten is niet mogelijk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Bedankt voor alle informatie, het lijkt me duidelijk dat een PT1000 dubbel gebruiken geen optie is. Ik ga even op zoek naar PT1000's die dubbel uitgevoerd zijn.

Groeten,
Kevin