Over "rechtuitontvanger" gesproken! Deel2.

Het vervolg van een nieuwe uitdaging:

Bouw een rechtuitontvanger

Dit onder leiding van F.A.S. Sterrenburg en mede mogelijk gemaakt door Chtulu en Belzebub.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

@Frithjof Sterrenburg en @anderen!

Nou zal ik maar tikken gefeliciteerd!
Je hebt nu ook een eerste deel van dit forum zodanig vervuilt
dat we aan een nieuw deel moesten beginnen.
Ondanks dat de techniek af en toe iets te ver boven mijn hoofd stijgt -
Lees ik ook graag mee want ontvangertjes maken vind ik toch ook net zo -
interessant als het bouwen van zendertjes.
Een groot avontuur is het voor mij nog steeds, en hoop ook voor anderen natuurlijk.
De lol van het bouwen, de spanning doet ie het wel?
En dan de ontvangst van allerlei radio stations ook duistere piepjes en getalletjes.
En als ik de nieuwe lezers van deze discussie/topic raad mag geven?
Lees dit stukje dan eerst nog even door (anders mis je de helft!)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/43939

HEEL ERG LEUK!(en O ja, ook wel LEERZAAM!)

Rob007.

@(Z)weetvoetje:
Nee hoor, mijn versie van Dream doet het zonder I/Q:

http://www.uploadarchief.net/files/download/bbc.png

Laptop heeft er wel veel moeite mee, soms ontvang ik zomaar vijf zinnen/coupletten tekst/muziek achterelkaar!

Dat ken ik, een net te lage S/N.
Heeft m'n DRM printje ook last van maar die ga ik binnenkort uitbreiden met een pre-selectie.

Mod-edit: De volgende keer eerst denken ;)
@RD12TF: wat voor programma is dat eigenlijk? Hang je dat gewoon via de mic-ingang aan de PC?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Dames, opgelet!
Aangeboden uit de voorraden van een erkend research laboratorium:
2 stuks buizen 6AW8A, waarvan één zo goed als rot, de andere bijzonder interessant;
1 ferrietspoel, speciale uitvoering waarbij de spoel uit twee GEHEEL ONAFHANKELIJKE delen bestaat. Velerlei toepassingen denkbaar!
Tegen hoogste bod uiteraard.

Ik citeer vervolgens de heer Henry S.:
Bouw een rechtuitontvanger. Dit onder leiding van F.A.S. Sterrenburg en mede mogelijk gemaakt door Chtulu en Belzebub.
Ik weet zeker dat geen der geproduceerde toestellen de uitzendingen van de EO zal doorgeven!

En nog wat heel anders:
Door dat gedoe met die pull-out buizen (ik had ze bij BACO in een raadselset op de schroothoop gevonden en was nieuwsgierig wat het waren) werd ik geconfronteerd met een eigenschap inherent aan de éénkringer. ER IS GEEN ENKELE RESERVE! In de jukeboxen van onze onvolprezen KT88 zitten enorme tegenkoppelingen die de slijtage lang voor de doorsneeluisteraar verhullen, in een grote ontvanger zit een forse AVC die datzelfde doet, maar in die OV1 zit eigenlijk niks. Vandaar dat een klein verschil in eigenschappen van je actieve element meteen merkbaar is, met name in de terugkoppeling. Nou de vraag: hoe zit dat bij onze halfgeleidende leden? Bij torren enzo is de spreiding nog groter dan bij buizen, is dat bij verwisselen van de dropjes meteen merkbaar? (Als jullie tenminste ooit nog iets uit die mierenhopen kunnen wisselen). Pardon!

http://www.nschall.de/
Daar vind je de laatste CVS versie van Dream, Dream is een software DRM en- en decoder plus een simpele SDR interface.
Vraagt veel resources van je computer!!!
Ja, gewoon op de microfoon ingang.

@Rd12tf: krijg ik melding van een nieuw bericht, denk ik dat je een koper bent, zit ik weer zonder zakgeld deze week. BAH!

Ik vrees met vreze dat mijn niet-euclidische zolder helemaal vol ligt met dit soort aanbiedingen ... Sorry Frithjof ;(

De halfgeleiders die hier in de ontvangstdoos zitten (2 maal de 2N2222A) hebben nog niet het genoegen gehad uitgewisselt te zijn. Dat hoeft ook niet met die ingeblikte zandkorrels. Die blijven het maar doen .....
Het zal wel schelen dat het echte originele Motorola NOS torren uit 1988 en 1989 zijn en geen vage tweedehands legerdump-buisjes voor een prikkie ;-)

@fzwart: zeg nou maar eerlijk dat ze sinds 1988 in dat ding zitten en je ze er niet meer uitkrijgt... :)
Ik moet dit even herzien: jullie gieten natuurlijk alles in epoxy en dan kan er niks meer af. Maar je zou bij het nabouwen van een schakeling kunnen merken dat je waarden moet aanpassen. Is dat zo geweest met die eenkringers van jullie?

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op ]

Ga ik wel eens proberen, ik ga de 2n2222 wel eens in een printklemmetje zetten dan kunnen er andere in ter lering ende vermaek.

Fred

Het is gelukt om een stuk gedecodeerde DRM op te nemen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dreamout-4.zip

Tuppie op volledige terugkoppeling gezet, bandbreedte neemt toe en de decodering gaat min of meer vlotjes.

Hmm, het probleem hier is tweeledig, ten eerste stoort mn computer enorm, en ten is dat Dream programma niet in staat om wel geluid op de uitgang te zetten, maar de microfoon verder stil te laten zijn.

Ik krijg er zelf dus helemaal niets mee. Maar ik ga het nu nog ff proberen. 's avonds zou het toch wel beter moeten zijn.

Klinkt verder goed moet ik zeggen.

edit: overigens, als DRM zo ontzettend veel signaal nodig heeft om over te komen, dan is t eigenlijk best een zout systeem. DRN, Digitale Radio Nationale zou dan toch een realistischer naam zijn.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op ]

Had ik ook, zet bij Volumeregeling de microfoon uit, en bij Volumeregeling -> Eigenschappen -> Voor opnemen de microfoon aan. Via Tuppie moet het DRM signaal inderdaad vrij hard zijn. Vergeet de opmerking van Frithjof niet, dat een 0VX eigenlijk geen reserve heeft in de versterking.
De WAV file klinkt nog beter, de mp3 is maar 64 kbit, anders paste het niet in het uploadarchief.

@Frithjof,
Ik heb flink geëxperimenteerd met de roosterlek weerstand, bij waarden van 1M en groter kreeg ik een mooie audio-generator! Met 150k had ik ook geen superreg effect meer.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Werkt niet bij mij, ik kan op die knopjes drukken, maar windows negeert me als ik dat doe. Bug ofzo, ik weet het neit. Maar ik krijg het iig niet aan de gang...

Hoeveel lampjes moeten eigenlijk groen zijn voordat je geluid zou moeten horen? Want ik krijg op RTL france soms wel 2 lampjes groen van de 3. (bitrate staat er dan ook enzo)
Ik ben nou wel benieuwd naar hoe een serieuze DRM ontvanger dit doet. Wan ik mag toch hopen dat daar toch wel wat op te ontvangen is. Het lijkt me toch wel redelijk duidelijk dat er voor DRM een flink aantal dB extra signaal nodig is.

Op 21 april 2007 22:35:35 schreef (Z)weetvoetje:
Werkt niet bij mij, ik kan op die knopjes drukken, maar windows negeert me als ik dat doe. Bug ofzo, ik weet het neit. Maar ik krijg het iig niet aan de gang...

Is dat zo vreemd dan :-)

Ik heb het ook gedownload en het programma werkt wel. Ik heb het nog niet op de Set aangesloten want het draait nu even onder Linux. Maar ik zet het morgen wel even op de windhoos pc boven die naast de set staat.

Drie lampjes groen, anders no-go.

pff, lachwekkend. Een 50kW zender uit Luxemburg is niet te verstaan, en een SSB amateurtje uit Slovenie komt luid en duidelijk door. Dat noemen ze vooruitgang zeker. Tis al precies als met DVB-T (digitenne).
Nouja, atmosferische omstandigheden kunnen natuurlijk ook helpen, alsmede een enorm storende computer. Maar het blijft vreemd.

Op 21 april 2007 17:40:46 schreef Frithjof Sterrenburg:
[...]
Maar je zou bij het nabouwen van een schakeling kunnen merken dat je waarden moet aanpassen. Is dat zo geweest met die eenkringers van jullie?

In de driekringer zijn ondertussen alleen de varco's en wat koppel c's volgens m'n orginele 'wiel', de helft is aangepast en is er extra buis toegevoegd.

Op 21 april 2007 22:35:35 schreef (Z)weetvoetje:

De gebruikte soundcard zit je dwars.

Ik ben nou wel benieuwd naar hoe een serieuze DRM ontvanger dit doet. Wan ik mag toch hopen dat daar toch wel wat op te ontvangen is. Het lijkt me toch wel redelijk duidelijk dat er voor DRM een flink aantal dB extra signaal nodig is.

Lineariteit van het audiospectrum is heel belangrijk, ook mag bij een heterodyne de lokale oscillator niet veel verlopen en moet je een goede AGC hebben.

Op 21 april 2007 23:39:02 schreef (Z)weetvoetje:
Tis al precies als met DVB-T (digitenne).

Dat is niet waar, voor een gelijkwaardig analoog beeld heb je een veel hogere S/N nodig!

@Henry S.: "In de driekringer zijn ondertussen alleen de varco's en wat koppel c's volgens m'n orginele 'wiel', de helft is aangepast en is er extra buis toegevoegd."
Ja, maar dat komt omdat je je buizengeval totaal hebt gewijzigd qua schakeling. Wat ik bedoel is wat Fred gaat doen: ander exemplaar tor erin en kijken wat er gebeurt met de terugkoppeling. De spreiding van halfgeleiders is nu veel minder dan vroeger, maar de oude rotten onder ons zullen zich kunnen herinneren dat je in vele schakelingen je torretjes moest selecteren, anders deed ie het niet.

@Rd12tf: "Met 150k had ik ook geen superreg effect meer." Bedoel je echt een SUPERreg effect? Dus quencht ie? Misschien is een superreg wel iets voor een volgende serie projecten, da's helemaal vreselijk, daar haal je echt het uiterste uit zowat niks.
Over een paar daagjes komt een e-mail voor de bevestiging.

[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op ]

Daar leek dat sterke ruisen wel op. Een echte, gevoelige superreg maken is inderdaad een leuke uitdaging!

Ik heb even een vraagje van een andere orde. Mijn mexicaantje met EF22 en EBL21 is klaar en ik luister al de hele ochtend naar Radio 10 Gold op luidspreker sterkte :9
Nu is de EBL21 een 5 watt eindpitje (L) maar hij bevat ook nog twee diodes (B). In de standaard Philips schakeling worden deze gebruikt voor detectie en opwekken van AVR, in mijn rechtuit worden ze niet gebruikt.

Wat is nu beter: de diodeaansluitingen laten zweven, of beide doorverbinden met de kathode? In de datascheet wordt dit niet vermeldt.

Op 21 april 2007 13:52:10 schreef Rd12tf:
@(Z)weetvoetje:
Nee hoor, mijn versie van Dream doet het zonder I/Q:

[afbeelding]

Laptop heeft er wel veel moeite mee, soms ontvang ik zomaar vijf zinnen/coupletten tekst/muziek achterelkaar!

ziet er mooi uit!
Ik wil ook nog ooit zoiets gaan bouwen..
Waar moet ik beginnen?

@schimanski: kan je die 2 diodes niet gebruiken voor detectie met spanningsverdubbeling?

Hmm, mijn audiodeel is ook vrij slecht, er zit veel niet-lineaire vervorming in, en een high-pass filter.
Volgens mij kan je die DRM pas ontvangen als je de oscillator zo'n 5kHz of meer van de DRM zender afzet. (omdat het een QAM signaal is, en volgens mij valt dat alleen te detecteren, wanneer je het hele signaal 'zwevend' boven de 0Hz heb zitten, anders gaan dingen overlappen)

Zat er nou eigenlijk op AM niet ook een hele sterke DRM zender? Want ik meen mij te herinneren dat ik die vroeger altijd ontving, maar ik ontvang ze nu alleen op de kortegolf... (hij valt misschien net buiten het bereik)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op ]