Over "rechtuitontvanger" gesproken! Deel2.

@Henry S.: verdraaid als het niet waar is, we zijn nu onafhankelijk van elkaar zowat op hetzelfde uitgekomen: ECC82 als detector en pre-amp, ECL86 als AF. Les genies se rencontrent?
En wat een prachtige vaste hand van schema tekenen heb je... >:)

@FZwart: Erg mooi opgebouwd, de z.g. Manhattan methode. Zeer geschikt voor HF

@Rob007 over tuinmeubeltjes: De baas is erg begripvol hier :). Oh nee... ze was niet thuis, foei stoute Schimanski... :p

Op 23 april 2007 08:30:32 schreef Frithjof Sterrenburg:
@KT88: zolder zie ik wel, begrijpende echtgenote mist op de foto. Boos weggelopen? In de NRC van dit weekend staat op pag. 47 een foto zoals een huwelijk er volgens Dr. Blan uit moet zien, links boven.

SWMBO* was elders druk, vandaar. ;-)

* She Who Must Be Obeyed

Op 23 april 2007 16:20:26 schreef rob007:
@KT mag ik bij jou komen shoppen?

Jij altijd, Rob.

Overigens ziet het er nu weer heel anders uit, hoor (nog voller......) >:-)

Ja,terug van weggeweest,kapotte computer en natuurlijk wat sporadisch verder werken aan m'n rechtuitje die eigenlijk een super geworden is.Gewoon een MG spoel derin geprikt,ding vast afgestemd op een kHz of 600 en dient gewoon als MF detector.Mengbuis is een EF80 met een meetzender op g3 aangesloten.Preselectie is er niet,je hoort dan wel zowel 600kHz beneden als boven de LO z'n signaal een zender maar met wat prutsen met de MF is dat op te lossen.Wat ik eens ga testen is met een hogere MF(MHz of 5-6)of zo'n Mexicaan ook dienst kan doen als flankdetector voor FM.Je krijgt door de ontbrekende preselectie der wel een ganse berg fluitjes en gekke geluiden bij en natuurlijk eens je oscilator de 600 kHz nadert gaat die boel wel flink flippen.Anders werkt het wel wat:-)

Grtz,Tho

@Schimanski
Ik mag alleen rommel maken in mijn hobby hokjes!
Mijn elektronica hok en slaapkamer LOL :+)
Ik had er al eens wat over gezien en ken de techniek al lang -
maar deze PDF is toch ZEER leuk en leerzaam!

@KT
Ja maar dan moet jij bij mij kommen shoppen zegt mijn vrouw anders word het te VOL hier!
:+)

Rob.

Op 23 april 2007 23:06:34 schreef rob007:
@KT
Ja maar dan moet jij bij mij kommen shoppen zegt mijn vrouw anders word het te VOL hier!
:+)

Grappig, mijn vrouw zei precies hetzelfde! ;-)

Op 23 april 2007 19:20:38 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Henry S.: verdraaid als het niet waar is, we zijn nu onafhankelijk van elkaar zowat op hetzelfde uitgekomen: ECC82 als detector en pre-amp, ECL86 als AF. Les genies se rencontrent?

Ik ben geen frankofoon maar als dat zoiets is als 'great minds think alike' dan ga ik daarmee akoord. ;)

Het begon met een ECC82, te weinig volume, alleen genoeg voor de sterke zenders, zelfs met de dopjes op.
En een gereedschapskist vol P-buizen, waaronder een hele rits PCL86's, onder het stof.
Gloeidraad bleek aardig compatibel dus proberen: 2-traps audio versterker en geen dopjes meer nodig.
Helaas net niet genoeg voor de zwakke zenders, dus de tweede ECC helft weer in gebruik genomen.

En wat een prachtige vaste hand van schema tekenen heb je... >:)

Tja ehhhh, dat is ook iets wat een ander normaal niet te zien krijgt, als het maar leesbaar is. ;)
Iemand nog opmerkingen behalve over de tekenstijl?
De brom is nu nog alleen hinderlijk bij zeer zachte zenders.

Even wat plaatjes:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/audion6.jpg
http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/audion7.jpg

En een wijziging in de tickler: Tussen de 100pF en de anode zat nog een extra 1k weerstandje, die is nu overbrugd.

De selectiviteit is prima, behalve tegen de 1602kHz aan, helaas, misschien dat dat met de 3e kring beter is.
Voorbeeldje:
1377kHz: F - France Info/RFI/Radio France Urgences, Lille (300) - tx times vary from 0500-1700 to 24h

1395kHz: HOL - BIG L Radio London, Trintelhaven (20) - 24h exc. 1900-2200

1422kHz: D - Deutschlandfunk, Heusweiler (600) - 24h; news and political programmes; SW parallel: 6190 kHz

Alle drie ongestoord te ontvangen, niet slecht voor een rechtuit.

daar tussenin zit nog 1386kHz, 1404kHz en 1413kHz met weinig sterks in onze regio.

Of het moet op
1386kHz: KAL - Voice of Russia, Bolshakovo (1200) - 1800-2000 German; Azimuth: 275 degrees
zijn, maar die is nu niet actief.

Of
1386kHz: LTU - Radio Baltic Waves International, Sitkunai (500) - relay of China Radio International: 2002-2100 Czech, 2100-2200 English; KBC Radio Sa 2200-2300; non-directional 257 mtr mast

Bron: http://www.emwg.info/

Edit: Niet meer te stoppen.

Ik haal met de audion ook nog VRT2 op 540kHz uit de ruis
540kHz: BEL - VRT Radio 2, Waver-Overijse (150) - 0600-0100: regional programmes of Vlaams-Brabant province at Mo-Fr 0600-0700, Mo-Fr 1100-1200 and daily 1600-1700; during winter months 24h popular national and international music

Een heel dof geluid, erg boemerig, teken dat de terugkoppeling sterk in staat gesteld. En geen last van de signalen op 549kHz.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

tig bladzijdes terug gaf FET een link naar allemaal manuals die je kan downloaden. Daarbij staat een buizenboek van philips. Dit is een mega-dik boek van 528 blz wat alles maar dan ook alles over buizen schrijft mbt HF. Hier staat ook een heel hoofdstuk over brom in.

philips_1943_GVDR heet het boek

Fred

Mooi werk Henry!

Tja ehhhh, dat is ook iets wat een ander normaal niet te zien krijgt, als het maar leesbaar is.
Iemand nog opmerkingen behalve over de tekenstijl?

Is dat HF filter effectief, tussen de EEC's?
Hoe ga je straks de koppeling variëren tussen de twee kringen? Want dat komt nogal kritisch, had ik van je begrepen.

Versterking blijft een probleem met een eenvoudig ontwerp, het vermogen is meer dan voldoende, dat merk ik als het brommertje van de buurman langskomt en ik de hoofdtelefoon op heb... (auw)

@KT88: Aha, Rider Haggard komt ook om de hoek kijken...
@Sparkman: hoera, je bent er weer, ik maakte me ernstig zorgen want kreeg geen e-mailtje van je terug. Als je zonder preselectie werkt krijg je ook allerlei leuks door mengen met de harmonischen van je VFO!
@Henry S.: je Engelse equivalent klopt. Mooie QSL list, man en wat dat boemerige betreft: ik kan dat ook krijgen door zorgvuldig met afstemming en terugkoppeling te spelen. Had ik nooit verwacht, moet een monster-Q zijn.

Vanavond komt e-mailtje!
@rob007: heb ik het goed dat jij verhinderd bent op 6 mei?

Op 24 april 2007 07:46:32 schreef fred101:
tig bladzijdes terug gaf FET een link naar allemaal manuals die je kan downloaden. Daarbij staat een buizenboek van philips. Dit is een mega-dik boek van 528 blz wat alles maar dan ook alles over buizen schrijft mbt HF. Hier staat ook een heel hoofdstuk over brom in.

philips_1943_GVDR heet het boek

Fred

Gevonden, maar twijfel of ik daar wat uit kan halen.

Op 24 april 2007 08:41:07 schreef Rd12tf:
Mooi werk Henry!

Dank u.

Is dat HF filter effectief, tussen de EEC's?

Alle C'tjes zijn losgehaald om dat te bepalen, en snel weer vastgesoldeerd wegens de gillende sirenes. :P

Hoe ga je straks de koppeling variëren tussen de twee kringen? Want dat komt nogal kritisch, had ik van je begrepen.

De koppeling tussen de twee resonantiekringen is niet kritisch heb ik gemerkt, ik kan de 10cm gewoon aanhouden.
De koppeling tusen afstemkring en ticklerspoel juist wel, dichterbij en je hebt een prima permanente oscillator, verder weg en je hebt te weinig terugkoppeling.

Op 24 april 2007 09:41:17 schreef Frithjof Sterrenburg:
[...]
@Henry S.: je Engelse equivalent klopt. Mooie QSL list, man en wat dat boemerige betreft: ik kan dat ook krijgen door zorgvuldig met afstemming en terugkoppeling te spelen. Had ik nooit verwacht, moet een monster-Q zijn.

Er is fingerspitzengefühl voor nodig, ik moet echt op de 'bult' van het signaal staan anders heb ik merkbare vervorming in het lage audio.
Ik ga deze of volgende week nog een avondje de hele band af om te registreren wat ik ontvangen kan. Dat is meteen een mooie bijdrage voor de Benelux DX club.

Vanavond komt e-mailtje!

Sneller dan het licht want ik heb hem al.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 24 april 2007 00:56:13 schreef Henry S.:
[...]
Voorbeeldje:
1377kHz: F - France Info/RFI/Radio France Urgences, Lille (300) - tx times vary from 0500-1700 to 24h

1395kHz: HOL - BIG L Radio London, Trintelhaven (20) - 24h exc. 1900-2200

etc...

Potver, jammer dat ik hier met m'n arm/pols in het gips zit. Zou leuk zijn om ook even mee te doen en zo mogelijk nog net iets meer te ontvangen...
Kan net weer een beetje typen. Voor solderen blijk ik nog 6 weken te moeten wachten, bah !
Wat tekenwijze betreft (en ook de organisatie op de tafel), nou die spreekt mijn ontzettend aan. Het 'kladje' zou hier zo uit een van de mappen/schrijfbloks kunnen komen. :)

@qrp-man: hé ja, ik had je al een tijdje gemist. Jammer dat je op non-actief bent en spoedig herstel!

hmm, een tijdje geleden een uurtje "geSSB'd". Resultaat:

on4lja (Be)
IK1zfj (It)
S51CK  (Sl)
GM4FDM (UK,Sc)
g6pz   (UK,En)
G1aJI  (UK,En)

Als ik het mij goed herinner allemaal op de 80m band.

Nou niet zo heel veel zenders, maar toch leuk om ook met wat amateurtjes mee te luisteren.

Even een bladzijde terug, ik vond nog wat posts waar ik even op wil reageren:

Op 22 april 2007 13:21:39 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Volgens mij kan je die DRM pas ontvangen als je de oscillator zo'n 5kHz of meer van de DRM zender afzet. (omdat het een QAM signaal is, en volgens mij valt dat alleen te detecteren, wanneer je het hele signaal 'zwevend' boven de 0Hz heb zitten, anders gaan dingen overlappen)

Een vlak spectrum 0-10kHz. Elektuur heeft in het nieuwste blad (mei 2007) een SDR staan, USB gestuurd, FT232, een klokkenmaker, 74AC74, en een handjevol 4066's rond een quad opamp.
Een I- en een Q signaal gaan naar de soundcard.
Op http://www.b-kainka.de/Weblog/logbuch1.htm#sdr en http://www.b-kainka.de/iqrx.htm wat extra info.
Off topic maar zeer interessant, daar komt ook ter sprake dat de fasestabiliteit goed moet zijn.

Op 22 april 2007 13:23:08 schreef Schimanski:
[...]
HIER bijvoorbeeld. Heb het gebouwd en het werkt echt.

Ook off topic maar weer heel interressant, werkt zelfs op de broodplank: http://www.circuitsonline.net/forum/view/29123/1

Op 22 april 2007 14:21:01 schreef Schimanski:
[...]
buizen: EBL21 (laagfrequent) EF22 (detector)

Hele mooie buisjes, mogen gezien worden, je constructie is top.

Op 22 april 2007 18:11:22 schreef fzwart:
Ach ja, mensen die grote dingen maken of er in rond rijden schijnen het te doen om iets anders te compenseren. Althans, dat zei Freud ;-)

M'n auto en brouwsel zijn beide... groot :'-(:P

Op 23 april 2007 11:45:26 schreef fzwart:
Hierbij de definitieve uitvoering van mijn doos.
Foto's zijn aanklikbaar.
Foto 1 ,Foto 2 ,Foto 3 ,Foto 4
Helaas niet buiten in het zonnetje en geen fotogenieke eikels op de achtergrond ;-)

Iets waar je heel lang naar kunt kijken, lekkere scherpe foto's ook.
Ik doe even mee: Klik

Op 23 april 2007 16:50:28 schreef Frithjof Sterrenburg:
@fzwart: nee, het zat anders denk ik. Ik vergelijk even uit het hoofd de situatie zoals ik die kende toen ik met een éénkringer op de MG luisterde, zeg maar rond 1950, en wat ik nu hoor.
Het was toen op de MG een grote rotzooi, dat was in de tijd dat de zenders op hun "historische" plaatsen zaten, dat wil zeggen wild door elkaar. In mijn herinnering zat een Zwitserse zender Sottens bijna boven op een van de Hilversums, 's avonds was ie niet te krijgen (ze hadden een jazzprogramma dat ik wilde horen) tenzij je een raamantenne had en Hilversum wegdraaide. Brussel Vlaams zat weer vlak naast de andere Hilversum.
Daarna is toen het zogenaamde Kopenhagen plan gekomen, waarbij een kanaalsafstand van 9 kHz werd vastgesteld en alle frequenties opnieuw werden toegewezen.

ik heb het boek '70 jaar radio-omroepzenders in nederland' van Ing. P. Vijzelaar met de historie van het nederlandse zenderpark van 1919-1989.
Met oa verslagen van de diverse (deels mislukte) conferenties en de siuatie in oorlogstijd en daarna (Herrijzend Nederland). En idd, het was een zooitje op de MG.

Op 24 april 2007 11:15:13 schreef qrp_man:
[...]
Potver, jammer dat ik hier met m'n arm/pols in het gips zit. Zou leuk zijn om ook even mee te doen en zo mogelijk nog net iets meer te ontvangen...
Kan net weer een beetje typen. Voor solderen blijk ik nog 6 weken te moeten wachten, bah !

Veel sterkte tijdens deze barre tijden, echt iets om jeuk van te krijgen.

Wat tekenwijze betreft (en ook de organisatie op de tafel), nou die spreekt mijn ontzettend aan. Het 'kladje' zou hier zo uit een van de mappen/schrijfbloks kunnen komen. :)

Disorganisatie bedoel je? :P Alles binnen handbereik, al moet ik soms even graven, op de hoeveelheid losse onderdelen op tafel zijn vast mensen jaloers. :+

Op 24 april 2007 14:07:58 schreef (Z)weetvoetje:
hmm, een tijdje geleden een uurtje "geSSB'd". Resultaat:

on4lja (Be)
IK1zfj (It)
S51CK  (Sl)
GM4FDM (UK,Sc)
g6pz   (UK,En)
G1aJI  (UK,En)

Als ik het mij goed herinner allemaal op de 80m band.

Nou niet zo heel veel zenders, maar toch leuk om ook met wat amateurtjes mee te luisteren.

Iets om 's avonds te herhalen :)

Ik ben nu de audiotrafo aan het aansluiten maar daar kom ik niet uit.
De trafo heeft 5 aansluitingen. De ene wikkeling is 2 aansluitingen waar ik 1 ohm meet , de andere wikkeling heeft een weerstand van 700 ohm met een aftakking op 14 ohm.

Ik neem aan dat mijn speaker op de 1 ohm moet en de eindtrap op de 700 ohm. Ik heb nog meerdere audiotrafo(tjes) maar deze komt uit een buizenontvanger.

Ik heb getracht de impedantie te meten maar mijn meetzender wil niet lager als 380KHz. Bij die waardes is de impedantie van de 1 ohm kant 300 ohm, de 14 ohm kant is 250 en de 700 ohm kant is 600 ohm. Als ik dat terug reken naar 3000 Hz dan zou dat 2,4 aan de 1 ohm kant en 4,8 aan de 700 ohm kant zijn. Wat voor speaker moet er dan op.(4 ohm ?), Je ziet wel ik ben een leek op audio gebied.

Fred

Zit zo nog wat te rekenen want dat buizen gebeuren is vrij nieuw voor mij. De anode van de LF triode zit via een 2K2 weerstand en de trafo(700 ohm ?) op 250V, de kathode via een 820 ohm naar aarde. Als de buis volledig geleid loopt daar dus 0,067A.Dat is maar liefst 17W. De weerstanden zijn echter maar 1W. Betekent dat dat zo'n buis iets van 15W dissipeert ?

Tweede wat me opvalt is dat het rooster van de detectortriode wordt gestuurd door de HF spanning, dat is bijna niets lijkt me, zeker niet tov het terug gekoppelde signaal wat daar denk ik ook loopt.

De gloeispanning is 50Hz wisselspanning, zou dat ivm brom niet beter zijn als dat een schone gelijkspanning is. Moet voor een gloeidraad niet uitmaken lijkt me. Nu injecteer je toch wisselspanning in een signaal deel via de aarde. Idem voor de 250V, dat is zeer primitief gelijkgericht. Is daar ook geen winst te halen.

Fred (ik had hier niet aan moeten beginnen want er gaat weer een deur naar een wondere kamer met geheimzinnig gloeiende lichtjes bopen)

@allemaal: fred101 en ik foezelen ook off-forum aan zijn project, ik heb hem per e-mail geantwoord. Hierbij korte samenvatting zodat we niet allemaal hoeven te reageren:
1) trafo ziet er uit als een 7kOhm op 5 Ohm ding, ik meet ongeveer dezelfde weerstanden bij mijn exemplaar. Is niet zo kritisch.
2) Stroom door triode bepaald door Ia-Vg karakteristiek. Bij de gebruikte instelling trekt een halve ECC82 circa 10 mA.
3) De detector krijgt inderdaad maar micro- of millivolts RF. Vandaar hoge AF versterking gewenst!
4) DC voeding van gloeidraad is eigenlijk beter maar niet zo kritisch. HS gelijkrichting in de UN-42 is enkelfazig maar omdat Fred een trafo met middenaftakking heeft wordt het bij hem dubbelfazig.
Iedereen mee eens?

idd dubbelfasig.

Maar ik zou voor een hele flinke elco gaan. Anders krijg je waarschijnlijk erg veel brom op het randje van oscilleren. (de steilheid hangt waarschijnlijk wel af van de anodespanning/stroom, dat kan ik mij iig zo voorstellen)

@Frithjof Sterrenburg
Ja klopt!
Tot grote spijt kan ik niet komen,
Ik kan er niet onder uit! moet mijn moeder weg brengen.
En als dat nu ff 123 snel kon maar nee ben gewoon die dag kwijt.
sorry!
Ik zou anders absoluut komen!

Voor dan,
Heel veel plezier en succes!
Rob007.

@(Z)weetvoetje: grote elco's, ben ik met je eens, is nooit weg. Joekel van een smoorspoel idem. Maar de rimpel op de hoogspanning hangt af van de stroomafname en die is met de schakeling in kwestie maar zoiets van 12 mA. De Va heeft weinig invloed op de steilheid van die ECC, het is de -Vg die 't doet (en daarmee de Ia natuurlijk).

@Frithjof: De bevestiging is retour naar je. Maar in hoeverre is hotel Fawlty Towers te Heiloo voorbereid op het feit dat we een metalen pen dwars door de zaalvloer heen timmeren op zoek naar een goede aarde?

:-)

Dan waren mijn zuignappen zo kwaad nog niet ...

lang leve de ferrietstaaf!

Op 25 april 2007 08:29:40 schreef fred101:
Zit zo nog wat te rekenen want dat buizen gebeuren is vrij nieuw voor mij. De anode van de LF triode zit via een 2K2 weerstand en de trafo(700 ohm ?) op 250V, de kathode via een 820 ohm naar aarde.

Is die 2k2 nodig?