lo,
ik wil een 10W versterkertje maken om op m'n ipod mini aan te sluiten.
er zijn 2 héél belangrijke criteria:
-het geheel moet zo klein mogelijk zijn
-het moet werken op batterijen.
om het zo klein mogelijk te houden dacht ik eraan om 9V blokbatterijen te gebruiken. maar omdat de schakeling 12-15V nodig heeft vormt dat een probleem.
Als ik 2 9V blokbatterijen in serie zet heb ik 18V...
nu is mijn vraag: zou het in deze schakeling erg zijn dat er in het begin met 2 opgeladen batterijen 18V geleverd wordt?
alvast bedankt!
let op he, ipods vinden het niet fijn als links en rechts aanelkaargeknoopt worden.
dat wordt dus stereo, of mengweerstandjes gebruiken.
een 9v blokje houdt het niet uit, zoek eerder naar een compacte loodaccu, of naar oplaadbare D cellen.
waarom kunnen 2 9V blokbatterijen dat niet aan?
deze werkt wel op 6 AA batterijen...: http://one.fsphost.com/schno009/projects/portablemp3.htm
@Ledlover:
-een stereokabeltje bestaat uit 4 draadjes, als ik die 2aan2 met elkaar verbind dan kom ik uit op mono, en mijn ipod kan dat toch niet weten? 
-D cellen zijn veel te groot, maar zoals ik hierboven zei: die 10W versterker werkt wel met AA batterijen...
o ja: de reden waarom ik batterijen gebruik is omdat de versterker mobiel moet zijn, net als de ipod mobiel is 
[Bericht gewijzigd door blaaat op ]
BoudewijnEctor
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Not really enough to reach its full potential, but enough for me.
quote van die bron.
dus waar ga jij tevreden mee zijn?
Ik vraag mij af, hoelang dat gewerkt heeftop 6 AA batterijen. Ik geloof er echt nix van.
1A bij 12V maakt een voeding van grofweg 12W. ( voor de mierenneukers staat er 'grofweg' bij )
klein is fijn
Moderator
Op 5 mei 2007 19:31:16 schreef blaaat:
deze werkt wel op 6 AA batterijen...: http://one.fsphost.com/schno009/projects/portablemp3.htm
Er staat toch echt duidelijk: "Not really enough to reach its full potential, but enough for me."
Dus dat ding zal ook wel een stuk minder stroom trekken, vraag is dan waarom bouw je een 10W versterker die geen 10W kan?
-een stereokabeltje bestaat uit 4 draadjes, als ik die 2aan2 met elkaar verbind dan kom ik uit op mono, en mijn ipod kan dat toch niet weten?
Neehoor, je sluit alleen maar het linker en rechter kanaal van je I-kapot kort..
-D cellen zijn veel te groot, maar zoals ik hierboven zei: die 10W versterker werkt wel met AA batterijen...
Die dus nooit 10W zal halen, lees hierboven.
o ja: de reden waarom ik batterijen gebruik is omdat de versterker mobiel moet zijn, net als de ipod mobiel is
Wat denk je nu? Dat je een 10W versterker op een knoopcel kan laten draaien? Als je veel power aan de output wil hebben zal je toch echt nog meer power erin moeten stoppen. Die dingen hebben nu eenmaal geen rendement van 300%.
Omdat 9V batterijen maar zeer weinig stroom kunnen leveren (mAh) ten opzichte van AA batterijen.
hij moet echt geen 10W halen, ik besef dat dat niet kan met batterijen
en als ik naar de 1W schakeling kijk, zie ik ook dat die werkt op 12V... en heb ik dus hetzelfde 'probleem' met batterijen, dus dan maak ik beter die van 10W...
Neehoor, je sluit alleen maar het linker en rechter kanaal van je I-kapot kort..
ik neem aan dat apple diodes ingebouwd heeft aan de uitgang van de mp3speler, om kortsluiting te vermijden
anders zouden ze wel héél dom zijn 
edit: oké, ik zie dat het misschien beter zou zijn om AA batterijen in serie te zetten. dat zou volgens jullie al veel problemen oplossen?
klein is fijn
Moderator
Op 5 mei 2007 19:46:17 schreef blaaat:
ik neem aan dat apple diodes ingebouwd heeft aan de uitgang van de mp3speler, om kortsluiting te vermijdenanders zouden ze wel héél dom zijn
Ik zou niet te snel opmerkingen maken over héél dom zijn. 
Hehe als jij dat ding opblaast is het kassa voor Apple 
edit: oké, ik zie dat het misschien beter zou zijn om AA batterijen in serie te zetten. dat zou volgens jullie al veel problemen oplossen?
Lijkt me goed plan. Of als het groter mag zijn een accu of D cellen.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
9V batterijtjes kunnen maximaal iets van 50mA leveren, een beetje weinig niet?
Ik heb zelf pas geleden een klein versterkertje gemaakt: 2x 10W stereo, op een accu van 3600mAh. Houdt het vol open een paar uur uit, en op laag volume zelfs meer dan 7 uur! Batterijen zijn zo leeg. Misschien dat je voor een kleine lood-accu kan gaan?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/43706/29
Ik zou niet te snel opmerkingen maken over héél dom zijn.
lol, ok, misschien zou dit wel een héél slimme zet zijn van apple
, en zou ik beter overwegen om een stereo to mono adaptor te kopen, maar ik vraag me af of dit niet inwendig gewoon de 4 draadjes 2aan2 gekoppeld heeft..
ik kijk ook even om er een lippo of lion accu in te steken, als de prijs meevalt. anders AA batterijtjes. hebben lippo/lion batterijen niet een te hoge stroomsterkte?
klein is fijn
Moderator
Als je nu gewoon eens de posts van anderen leest, dan had je dit ook gezien:
Op 5 mei 2007 19:13:03 schreef Ledlover:
let op he, ipods vinden het niet fijn als links en rechts aanelkaargeknoopt worden.
dat wordt dus stereo, of mengweerstandjes gebruiken.
Op 6 mei 2007 00:14:39 schreef klein is fijn:
[...]
dat had ik gelezen, maar als je nu eens verder denkt, dan zijn er nog andere oplossingen dan mengweerstanden, niet?
edit: als het een slecht idee is om zo'n plug te gebruiken kan je dat gewoon zeggen.
Veel geblaat...
Diodes in een audioketen, dat kan dus niet.
Dus lees idd de draad voor de blaat.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
jdjere
If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Mijn persoonlijke "batterij-ervaring" met dat versterkertje;
gebruik zo'n loodaccu van 12V, (zelfs 6V volstaat maar dan is er wel veel vervorming).
Je kent ze wel, die loodaccu's van in alarminstallaties enzo...
gaan trouwens nog lang mee ook 
En zet daar eens een 9V blokje naast 
Goh, waarom zou die zo kort meegaan?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
ik krijg hier meer feedback waar ik iets mee ben van de users, dan van de moderators.
goh, hoe zou dat komen 
hou eventjes in je achterhoofd dat de reden waarom ik een topic aanmaak is omdat ik zo'n dingen zelf niet weet. als ik het allemaal wist zou ik dit hier niet gemaakt hebben.
waarom kunnen diodes in een audioketen niet? als je naar de 250mW versterker kijkt zie je diodes staan. en er kunnen toch diodes aan de uitgang staan die in sper komen te staan als de 2 kanalen kortgesloten worden 
anyway, ik zoek wat rond voor een accu van rond de 12-15V en 1000mA. maar dat zal sterk van de prijs afhangen. anders gebruik ik AA batterijtjes.
Op 6 mei 2007 13:35:51 schreef blaaat:
waarom kunnen diodes in een audioketen niet? als je naar de 250mW versterker kijkt zie je diodes staan. en er kunnen toch diodes aan de uitgang staan die in sper komen te staan als de 2 kanalen kortgesloten worden
Jah hey das een wezenlijk verschil als ze daar staan om cross over vervorming te voorkomen of als ze in serie met de output staan!
Omdat audio wisselspanning is.
Op 6 mei 2007 13:35:51 schreef blaaat:
ik krijg hier meer feedback waar ik iets mee ben van de users, dan van de moderators.
goh, hoe zou dat komenhou eventjes in je achterhoofd dat de reden waarom ik een topic aanmaak is omdat ik zo'n dingen zelf niet weet. als ik het allemaal wist zou ik dit hier niet gemaakt hebben.
Op 6 mei 2007 00:14:39 schreef klein is fijn:
[...]
Dus graag wel alles lezen. 
Zoals JuuL al zei is audio wisselspanning, een diode richt een wisselspanning gelijk plus dat je onderin nog eens een knik krijgt door de diodeovergang.
De diodes in het genoemde schema zorgen er voor dat de spanning op de basis van T3 twee diodeovergangen lager is dan op de basis van T2. Daardoor worden de twee B-E diodeovergangen van de transistors gecompenseerd. Zet voor de gein de twee basissen aan elkaar, de versterker zal vervormen.
hoe kom je ingodsnaam bij mijn website 
Je kunt ook naar een NI-MH batterijpack voor een bestuurbaar autootje kijken, zijn redelijk compact, maar moeilijk te vinden voor 12 volt (volgens mij)
Op 6 mei 2007 21:24:06 schreef fritsuitoosterstreek:
hoe kom je ingodsnaam bij mijn website
via je signatuur 
even een update:
-ik heb besloten om in den beginne een batterij te gebruiken van een accuboormachine, om het ding te testen dus. (14.4V, 2Ah) Later kan ik dan nog beslissen of ik een dure batterij zal kopen.
-in de winkels hadden ze geen stereo to mono adaptertje, dus zal ik zelf eentje maken met mengweerstandjes.
-hierbij een foto van de schakeling: (alles wat aan draad 5 van de TDA2003 hangt, de koelplaat, de ingang, de voeding, de box en de ground moet nog gesoldeerd worden, maar ik wacht daarmee tot ik de mengweerstandjes heb)
hier (site) wordt gebruik gemaakt van 3 dezelfde weerstanden, zonder een weerstand tussen de twee kanalen en de ground.
hier(site) wordt er wel gebruik gemaakt van een grote 22K weerstand tussen de twee kanalen en de ground
en hier (van dit forum) wordt gebruik gemaakt van 2 grote weerstanden aan de ingangen, en een kleine tussen de kanalen en de ground.
ik heb geen idee wat ik zou moeten gebruiken... veel bruikbare info vind ik ook niet op internet (alles is stereo hé
)
hebben jullie een idee wat het beste zou zijn in mijn geval?
bijkomende vraag: hoe weet ik welke draadjes de Ground zijn van de stereo 3,5mm stekker?
edit: dit heb ik gevonden, rest nog de beste waarde/combinatie van de weerstanden.
thx
edit: volgens mij zal ik voor dit gaan, de derde geeft me denk ik een te zwaar verlies, en de eerste vind ik maar vreemd