Zomaar een vraagje, ik heb een aantal PCB's hier liggen met daarop componenten natuurlijk. Mijn vraag is, welke software zet de PCB om, nadat je deze natuurlijk goed hebt opgebouws met de juiste footprints etc, naar een Schema ? ipv een schema naar een PCB

Ik heb eens met protel DXP gespeelt maar dit werkt blijkbaar niet, heb de PCB nagemaakt, handmatig alle connecties gemaakt tussen de onderdeen maar terugzetten naar een schema werkt blijkbasar niet

IS er software waarmee je een PCB kan maken en dat deze alles omzet naar een schema ?

Hallo,

Nee, dat kan niet op de manier zoals je in je hoofd hebt......

Als je op de print elk component de juiste benaming geeft (in het programma) en elke verbinding een naam heeft.
Zal je via backannotate de gegevens naar je schema over kunnen halen, maar het tekenen van het schema zal je zelf moeten doen. Het programma weet dat wel welke verbindingen er gemaakt moeten worden.

Als het programma zelf het schema zou tekenen zou het er niet makkelijk leesbaar uitzien.

Het is makkelijker om zelf vanuit de print het schema te tekenen.

Rob

Toch vind ik dat raar.... als alle connecties en verbindingen gemaakt worden op de pcb, lijkt me dat toch eenvoudig dat de software dit omzet naar een schema, hij weet immers welke weerstanden, ic's etc er geplaatst moeten worden en welke connecties er zijn.

Als dat dan teruggezet wordt in een schema zal het er ongetwijveld rommelig uitzien, alleen kun jezelf dat alle onderdelen positioneren zoals het hoort omdat de connecties er wel äan blijven"plakken.

Jammmer het was een ideetje....

Dat heet "back annotate" Als je een goed PCB programma gebruikt moet het kunnen, maar zelf met het programma waar wij mee tekenen raden ze dit af, het is meestal makkelijker het schema te wijzigen of te tekenen.