Beste CO-leden, ik wil voor aan het strand een kleine draagbare versterker met luidsprekers maken. Nu heb ik uit een oude Sony radio 2 luidsprekers gesloopt. Deze zijn 3,2Ohm en 5W. Kan ik deze gewoon op de 10 watt versterker van deze site aansluiten?
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik vond het een beetje rare waarde (3,2Ohm) omdat ik bijna altijd 4-8 Ohm zie bij luidsprekers.
Hoe heb je die gemiddelde impedantie gemeten ?
Als je de DC weerstand meet met b.v. een multimeter is deze gewoonlijk wat lager.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 12 mei 2007 22:08:36 schreef Aart:
DC, dan neem ik aan.Merk overigens op dat de imp. sterk frq afhankelijk is.
impedantie van een speaker word toch opgegeven bij een frequentie van 1 kilohertz of ben ik nu abuis, zoiets staat mij nog bij uit mijn studietijdperk
Op 12 mei 2007 21:34:48 schreef riktw:
ja hoor als je de versterker niet te hard zet.
Och ja, al is het een 100W versterker.
jep met 1khz.
zijn er eigenlijk multimeters die zo kunnen meten?
en zelfs met een grote pa versterker moet het lukken als je het maar heel zacht houdt:+
Ik heb nog niks gemeten, het staat achterop de speaker.
SONY
1-504-727-12
3.2[Ohm] 5W
CHINA
F
Met een goedkope multimeter meet ik 3,3ohm
[Bericht gewijzigd door erik_321 op ]
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Ik kan zo 123 geen reden bedenken waarom het niet zou gaan werken.
Een luidspreker waar opstaat dat deze 4 Ohm is, kan in bedrijf ook op sommige momenten hele lage impedanties krijgen..
Net zoals Aart al aangeeft, is de Impedantie (Z) sterk afhankelijk van de frequentie die de luidspreker moet weergeven.
Het vermogen bij deze schakeling is relatief laag dus opblazen zal niet zo snel gebeuren..
De versterker kan je in ieder geval gewoon volledig insturen met deze speakers op de uitgangen:)
[Bericht gewijzigd door Piet elektro op ]
Je kunt élke versterker hierop aansluiten, en élke versterker werkt hiermee op vol vermogen, de een alleen wat langer als de andere 
Maar dan nog zegt die "5 W" niets als je geen idee hebt wat ze er mee bedoelen. Er zal in ieder geval een beperkt frq bereik bij horen, misschien is er een bepaalde methode als die van de AES (minder als zoveel% verandering van parameters na een bepaalde tijd belasten met een gegeven spectrum en vermogen) toegepast om tot dit getal te komen.
@ Imp meten bij 1kHz: Voor een breedbandspeaker zonder rare kuilen of bulten rond die frq lijkt het me geen slecht uitgangspunt, maar volgens mij meet men voor een enkel getal tegenwoordig liever met ruis, of geeft gewoon het spectrum.
Voor een tweeter of een woofer zal enkel 1 kHz niet erg realistische resultaten geven..
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
zo zie je maar weer, ik ben nooit te oud om te leren.
dat de impedantie bij 1KHz gemeten zou worden is mij 15 jaar geleden op school geleerd vandaar.
het zal mij idd niet verbazen als maar daar andere metingen op nalaat die nauwkeuriger zijn. zou dat dan ook de reden kunnen zijn dat er steeds meer speakers met een impedantie van 6 ohm op de markt zijn ?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
2 dagen geleden nog 2 zekeringen uit mn versterker geblazen, hoogstwaarschijnlijk als gevolg van rare pieken in het impedantie-verloop van de nieuwe luidsprekers die ik er nu aan heb hangen.
Ik had er eerst kef104's aanhangen, 3 jaar probleemloos gewerkt. Omdat die boxen waren doorschoven naar een betere versterker had ik er toen goedkope pioneer boxjes aangehangen, (ook 8 Ohm) maar toen blies ik toch de zekeringen van 1 kanaal eruit. Heb ze nu maar op de 4 Ohm uitgang van mn versterker gehangen. En hopen dat het goed gaat...
tja, impedanties van luidsprekers is schijnbaar vreemd spul.
Je kan in plaats van de 10 watt ook de koptelefoon versterker bouwen!
Die is volgens mij preciesw 5 watt!
Ik gebruik het zelf ook voor twee van die speakertjesw en het werkt perfect!
NVR4ever.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Ik denk dat 10W een beetje aan de lage kant is voor op het strand eerlijkgezegd. De zee maakt veel geluid hoor! Ik heb zelf een 2x 10W versterker en die komt er maar nauwelijks bovenuit...
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@muddy: gun de andere mensen ook een pleziertje. Mensen die op het strand hun muziek hard aan hebben staan zijn ZEER irritant! 10W is eigenlijk al veel te hard. 500mW ofzo is een nog enigszins sociaal aanvaardbaar vermogen.
(Z)weetvoetje
Ik maak zo nu en dan wel eens één of ander portable ontvangertje open, en meestal zit daar een eindversterker in van niet meer dan 1W. Toch gaat dat hard genoeg voor op het strand. En niet zo hard dat andere mensen zich er heel erg aan hoeven te irriteren.
Tja, het rendement van iedere speaker is anders, maar ik neem aan dat het gewoon gemmiddelde luidsprekertjes zijn.
Hier heb ik een fototje van een van de speakertjes.
Ik denk dat ik toch wel een klein beetje vermogen nodig heb. zoals muddy al zegt, de zee maakt ook lawaai. een 10 watt versterker kan je ook gewoon zacht zetten, zodat de mensen er geen last van hebben.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Ja, ik bedoel het niet om andere mensen te pesten, maar als ik zelf al op een open grasveld zit met wat wind, en ik zet mijn 2x 10W versterker vol open dan hoor ik het op ca. 1 meter afstand nog met redelijk vermogen, maar echt niet dat je zegt van: zet eens zachter.
Inderdaad, ik weet het rendement van de speakers niet, maar ik verwacht (zo te zien, niet negatief) dat dat niet veel hoger zal zijn dan bij mijn speakers.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Zo ver zal dat geluid idd niet dragen, uitgaande van vermogen en geschat rendement. Maar gewoon proberen.
En als het ondermaats uitvalt sluit dan je versterker aan op een hoofdtelefoon, das een stuk kabaal meer van dichterbij.
- - big bang - -