Hoi,

Is het mogenlijk om de geluidskaart als telefoonbeantwoorder te gebruiken?
Ik weet dat je normale modems kan kopen die hier wel geschikt voor zijn (meestal aangeduid met fax&voice), maar die vind ik veel te duur. Nu heb ik natuurlijk wel een gewoon modem en een geluidskaart. Het lijkt me haast toch mogenlijk om die twee te laten samenwerken.

Weet iemand een site (zelf niets gevonden) of een manier hoe ik dat kan realiseren?

bedankt,
Sjoffie

Software

Hallo.

Er is zeker wel het een en ander mogelijk. Zelf heb ik een keer onder Linux zo iets gedaan. Er bestaan opties in PPP deamon waar je op kunt geven dat de computer de telefoon moet beantwoorden. Op dat moment is er vast wel iets mogelijk om een of ander geluids bestandje af te spelen. (zal wel SUN audio zijn) Zoek dus maar even in de manual pages van PPP of PPPD.

Veel suc6

In het pré-Windows tijdperk (dus MS-DOS) bestond er software voor.
Dit werd "voice responce software" genoemd. weet niet of dit voor windows ook nog bestaat, zal vast wel. Zoek eens met Google

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Tja, ik heb geen linux. Dus dat zel wel allemaal niet gaan. Misschien is er nog wel zo'n dos applicatie te krijgen. Ik zal es kijken.

Groet,
Sjoffie

Antwoordapparaat/geluidskaart

Als je een andwoordapparaat in de cpmputer wilt stoppen, heb ik hier nog een programmaatje liggen,het maakt van de computer een telefoon,beandwoorder,en nummermelder in één. Omdat een nummermelder alleen op lijn 1 van het net werkt weet ik nooit welke kwal er nou weer ligt te bellen, vandaar het progje,waarmee ook nummers af te wijzen zijn. het kost de beller wel het starttarief, maar krijgt de "in gesprek" toon. Intresse? Groetjes Rinus

het programma zal zo geen probleem zijn, ooit als eens gedacht hou je dat hardwarematig wil aanluiten. Over een telefoonlijn kan tot 50Vdc staan, lijkt me niet zo een goed idee om dat op je geluidskaart aan te sluiten.

Ooit een programma bijgeleverd bij mijn voicemodem, ik dacht iets zoals easyphone? (van BITWARE) MAAR dat werkte dan ook alleen met voicemodems. Met dit programma kon je zo'n stemcomputer maken (druk op 1 voor info ; 2 voor geld ; ...)

Hoi,

Het scheiden van die 50 volt is geen probleem. Een condesator met wat weerstanden doet al veel.

Maar goed, ik denk dat er niets op dit gebied te krijgen. Misschien moet ik zelf maar aan het programmeren gaan.

Bedankt in iedergeval voor jullie bijdragen!!

dan nog steeds, je moet die telefoon kunnen beantwoorden en in principe mag je niks anders aansluiten dan goedgekeurde telefoon/modems.

Die software : zoek eens achter bitware

Beantwoorder

Ho effe, je computer hangt toch al aan je telefoonlijntje,in mijn geval ISDN, en naar ik aanneem,is daar dus aan alles gedacht door de fabriek. Dus werkt het progje uitstekend.Geen problemen gehad. Rinus

Wel, het beste is natuurlijk een galvanische scheiding. Dat is eenvoudig te realiseren met zo'n oude audiotrafo. Dat doe ik nu ook (voor een andere toepassing). Dan nog een condensator tussen telefoonlijn en trafo en het is al aardig goed gescheiden van het ptt net en de geluidskaart heeft dan geen last van hoge spanningen. Werkt echt uitstekend.

Over bitware: volgens mij werkt dat alleen samen met voice modems en dat is nu precies wat ik niet zoek. Ik vind dat eigenlijk allemaal maar dubbelop, want volgens mij moet het kunnen om via een standaard modem (geen voice!) en geluidskaart dezelfde functionaliteit te kunnen realiseren als een fax&voice modem. Maar goed, ik heb niets kant en klaar op het web kunnen vinden. Ik zal dan wel zelf aan de gang moeten.

Kijk eens met google op "soft modem" of "software modem"
Dit zijn modems in softeware ipv hardware, misschien kom je daar een eind mee.

Op za 09-03-2002 20:57:22 schreef Rinus:
Ho effe, je computer hangt toch al aan je telefoonlijntje,in mijn geval ISDN, en naar ik aanneem,is daar dus aan alles gedacht door de fabriek. Dus werkt het progje uitstekend.Geen problemen gehad. Rinus

Voor ISDN geen probleem, maar analoog is een compleet ander verhaal. Niet te vergelijken dus. Overigens hoe kom je erbij (vorige posting) dat je alleen nummerherknning hebt op lijn 1. Bij ISDN heb je gewoon standaard nummerherkenning over het d-kanaal. Analoog heb je dit alleen als je een abonnement neemt.

Marcel

Inderdaad, na een tijdje gezocht te hebben biedt alleen isdn met pc de mogenlijkheid om modems te emuleren. Ik heb voor analoge verbindingen echt niets kunnen vinden. Jammer.

In iedergeval erg bedankt voor jullie medenken.

Groet,
Sjoffie

Beantwoorder

Marcel jongen, achter mijn "ISDN doos" hangen een Quatrovox en een duovox, en in het tweede gat zit de computer.De quatrovox geeft alleen op poort 1 de nummermelding. Omdat de duovox aan dezelfde poort hangt als dat quatrokistje, heb ik dus lijntjes zat, doch op ééntje nummermelding. Om in mijn wekplaats een melder te realiseren is er dus een extra lijntje gelegd wat ook gekoppeld is aan lijn 1. Dus zó zit 't. Groetjes Rinus