xbake
Meten is weten!
even een vraagje ivm met deze functiegenerator van Grundig (Digimess)
In de elektuur van maart dit jaar zijn er dacht ik 16 functiegeneratoren getest. nu wil ik niet zo'n geavanceerd ding, maar tmoet toch wat zijn. momenteel heb ik een blackstar jupiter 2000, op zich een prima dingetje, maar ik stel het liever elektronisch en nauwkeuriger in.
Is er iemand die me kan zeggen hoe goed de functiegenerator van Digimess scoort bij de elektuurtest(FG100)? Lijkt me wel een leuk dingetje, prijs rond de 400€. Een distributor zou ook nog handig zijn (liefst in België, deze staan niet op de website vermeld). Commentaar over de FG100 of nog beter, ervaringen, zijn altijd welkom.
FOTO:
LINK:
fabrikant
D'r was hier laatst een linkje gepost van een arbitrary waveform generator bij een duitse electronicaboer. Specs waren best OK; ding kostte 100 euro. Nadeel is wel dat je zelf nog een kastje eromheen moet gooien.
uit http://www.circuitsonline.net/forum/view/48005/
www.elv.de , zoek naar Best.-Nr.: 61360 10-MHz-DDS-Funktionsgenerator. Schema staat in 61360-DDS-Board.pdf
xbake
Meten is weten!
hm, die stond mijn gedacht ook in de elektuur vergelijk! Best een mooie prijs, en voor 100€ heb je'm met usb-pc connectie. Daar kijk ik toch even voor. alvast bedankt !
ps. Je weet toevallig niet waar ze dat kastje bij elektuur haalden ?
[Bericht gewijzigd door xbake op ]
Geen idee, ik ken het hele electuur-verhaal niet 
Anders even mailen naar elv?
[Bericht gewijzigd door alex278 op ]
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Ik heb onlangs de Metex 9802a aangeschaft. Hartstikke mooi apparaat. Proffesioneel apparaat voor een betaalbare prijs. 0.1Hz-2MHz, lin/log sweep. 2.7GHz counter. En het ziet er proffesioneel uit.
Toonfiets heb ik overingens bij ELV.de aangeschaft.

edit: heb er even de elektuur bij gepakt.
...een rs232 interface waarmee alles vanaf de PC te besturen is. Software onder Labview gemaakt is apart verkrijgbaar... ...de bediening via het frontpaneel is menugestuurd en redelijk intuitief, met de handleiding erbij heb je het zo onder de knie...
...Een compact en compleet meettoestel dat onder software-besturing complexe testsequenties kan maken...
[Bericht gewijzigd door WilToyo op ]
Hoe goed zijn AWG's eigenlijk voor het soort ongein als 'genereer een sinus van 19KHz, en eentje van 20KHz, en kijk hoeveel intermodulatieproducten je bouwsels produceren'?
xbake
Meten is weten!
erg mooi apparaat wiltoyo ! , ik zie em staan voor ongeveer 240€. Je kan er een heleboel signalen uithalen (sinus, blokgolf, driehoek, zaagtand, puls), maar ik zag ook "skewed" staan, kan je me zeggen wat dat is, en is de duty-cycle instelbaar ?
Probleem is dat ik niet zo'n crack ben in behuizingen ontwerpen, voor ik dus iets zou kopen bij elv moet ik eerst een goede behuizing vinden
, ik zal er eerst even voor mailen naar elv.
mvg, b
WilToyo
Wat dat skewed betekend weet ik niet, staat er bij mij in de handleiding niet bij (duits). De duty-cylce is instelbaar evenals de amplitude en de offset.
Edit: ik weet het al, je de helling van de sinus aanpassen (skew: helling) zal straks even een fotootje posten

[Bericht gewijzigd door WilToyo op ]
Op 5 juni 2007 09:51:22 schreef xbake:
Probleem is dat ik niet zo'n crack ben in behuizingen ontwerpen, voor ik dus iets zou kopen bij elv moet ik eerst een goede behuizing vinden, ik zal er eerst even voor mailen naar elv.
Klopt. Die 99 euro is een mooi bedrag, maar daar komt wel nog een kastje bij, netentry, trafo'tje, je eigen tijd, knoppen... Je zit zo aan 150-200 euro.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb die DDS generator van ELV, ben er erg blij mee.
Voor de behuizing heb ik een oude printerswitch verbouwd, post vanavond wel een foto, knoppen zitten trouwens bij de kit. Idd is het maken van de behuizing veel meer werk dan de electronica.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
De naam Skew wordt hier door de fabrikant verkeerdelijk gebruikt voor een functie die men bij funktiegeneratoren normaal "symmetry" noemt (varieren van de stijgtijd tov de daaltijd van de driehoeksgenerator).
WilToyo
Ah daarom wist ik het niet. Er staat idd symetry bij het knopje. Toch raar dat op de website van de fabrikant over skewed wordt gesproken en je daar in de handleiding niks van terug ziet.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
De website zal ergens in een of ander goedkoop land door een onderbetaalde sukkelaar onderhouden worden die noch de technische taal noch de techniek machtig is en dus een woordenboek neemt en letterlijk vertaald...