Selecteren van ingangsspanning

Dag,

Ik ben bezig met een voeding. Om het verstokende gedrag van zo'n ding een beetje te beperken wil ik proberen de ingangsspanning te varieren met de uitgangsspanning.

Dit ga ik doen door middel van aftakkingen van mijn trafo.
Ik zoek echter een manier om de ingangsspanning effectief te selecteren mbv een bitje, (voeding wordt digitaal bestuurd). Uiteraard zou ik relais kunnen gebruiken, maar deze probeer ik te ontwijken.

Ik zag hier al enige schakelingen staan voor solid state relais, maar ik vroeg me af of deze dingen ook geschikt zijn voor lagere spanningen en hoge stromen (denk max 5A).

Als iemand dit weet of een ander leuk idee heeft hoor ik het graag!

Alvast bedankt

-->Are part-time band leaders semi-conductors?<--

Owja, even iets tussendoor ik heb hier nog wel eens de reputatie dat ik de stop door laat staan, aangezien ik op het moment geen goede voeding heb, en eigenlijk constant met trafotjes en diode's hee; snel mijn gewenste spanning in elkaar knutsel (niet ideaal overigens kan ik vertellen, vandaar dit project).

Ik zocht dus naar iets om mijn stopcontact dusdanig te beveiligen dat mijn huisgenoten er geen last van hebben als ik teveel stroom trek (kortsluiting maak).
Een standaard stop of zekering werkt echter niet, die zijn te traag.

Ik dacht aan iets van een stroom begrenzing, maar dan een die niet warm wordt bij zeg 8A, iemand een idee? :P

Hugo Welther

Moderator

Op 25 juni 2007 22:53:16 schreef BigCheeze:
....
Ik dacht aan iets van een stroom begrenzing, maar dan een die niet warm wordt bij zeg 8A, iemand een idee? :P

Een snelle 8A zekering.

Stroombegrenzing voor wisselstroom is een verhaal apart.
Je zou kunnen experimenteren met een stroomtrafo, gelijkrichter, opamp en dit een relais laten sturen.
Een snelle 6A of 10A automaat is denk ik goedkoper.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ah bedankt, misschien ga ik dat met die stroomtrafo eens probreren, zal wel even moeten kijken of ik daar relais voor heb.

[Bericht gewijzigd door BigCheeze op 25 juni 2007 23:44:48

het
http://www.uploadarchief.net/files/download/scr.gif

Linker schemaatje beb ik al eens gebouwd, maar heeft als nadeel de inverse spanning, + aan massa en sturing negatief

Daarom lijkt mij het rechterschema beter toepasbaar, maar dat heb ik nog niet beproefd

Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming
DE OLDE

Overleden

Je kunt ook in de primaire kant van de trafo een soort dimmerschakeling maken, bespaar je heel veel koelvermogen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

@ De Olde: Ik ben bezig met zo'n dimmerschakeling om de primaire kant van de powertrafo te regelen zodat de powertorren van de voeding niet zoveel hoeven te stoken.
Fase-aansnijding middels een PICje.
Ben heel benieuwd of het goed zal gaan lukken. Heb je er ervaring mee?

DE OLDE

Overleden

Op 26 juni 2007 11:11:18 schreef Zonnepaneeltje:
@ De Olde: Ik ben bezig met zo'n dimmerschakeling om de primaire kant van de powertrafo te regelen zodat de powertorren van de voeding niet zoveel hoeven te stoken.
Fase-aansnijding middels een PICje.
Ben heel benieuwd of het goed zal gaan lukken. Heb je er ervaring mee?

Met triacschakeling in de primaire winding heb ik wel ervaring de triac aansturen d.m.v. pulstrafo dan heb je de zaak mooi galvanisch gescheiden, werkt prima. Vorig jaar nog een laagspanning voeding van zo'n 200 amp gemaakt die continu moest regelen in een bepaald fabricageproces, ook gewoon aan de primaire kant geregeld met een triac. Aan gezien de stroomsterkte daar veel geringer is kun je en kleinere triac en kleiner koelblok toepassen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.