Op 25 september 2007 01:06:16 schreef Knustelsmurf:
Nou Henry toch, Van jou had ik wel een serieuzer antwoord verwacht.
![]()
Nouja ... amerikanen noemen het "back to back"
Op 27 september 2007 21:14:39 schreef Gerwin:
Op zoek naar de ideale transformator die ik nog heb liggen zoektocht heb ik een transformator gegevonden met een 115 volt aftakking.kan dat bij elke transformator die 2 keer 115 volt heeft die je moet doorlussen
zoiets dus en dan tussen de ene kant van de 230 en
de midden aftakking de 115 volt vandaan toveren?
Dat kan, maar als je ergens een keer kortsluiting maakt kun je meteen een nieuwe hoofdzekering plaatsen. Je hangt nl. direct aan het net.
Daarnaast is de primaire wikkeling berekend voor de belasting aan de *secundaire* zijde. Als je dus een paar honderd mA aan de primaire kant pakt zou dat wel eens niet helemaal lekker kunnen gaan.
Oftewel: als je brandverzekering je lief is, liever niet.
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Op 27 september 2007 21:18:38 schreef Sine:
[...]Nouja ... amerikanen noemen het "back to back"
Juistum!
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
hoeveel va heb ik minimaal nodig als ik alleen deze preamp maak voor een koptelefoon versteker?
als ik b.v. deze trafo's neem:
# TRANSFORMER, 6VA 2X 6V
# Power, AC:6VA
# Voltages, primary:0-115, 0-115
# Voltages, secondary:0-6, 0-6
# Power, per secondary winding:3VA
heb ik dan voldoende?
ik heb echt geen idee hoeveel ampere/milliampere een buis trekt. laat staan een versterkende buis 
uiteraard "kontje tegen kontje" geschakeld
Een paar dingen:
-De eerste trafo moet het gloeistroom vermogen kunnen verwerken, deze trafo wordt dus een stuk zwaarder.
-230V->6V->230V levert geen 230V op, je stapelt wat verliezen op elkaar, nu is dat geen probleem want je hoeft bij lange na geen 230V.
155Vdc dat is 110Vac(155/√2), maar omdat het single ended is is het verstandig om wat extra 'rimpelcreme' in de voeding te gebruiken dmv twee elco's en een weerstand waar we 10-20V over laten vallen.
Dat zou dus een trafospanning van minimaal 175/√2=125V
Vreemde trafowaarde, maar een trafo transformeert linear:
ipv 230V heb je 125V wisselspanning nodig, 0.54*230V dus.
Als je ipv een 6V trafo een 12V type neemt kom je op 0.5*230V (minus wat verliezen), dat is 115Vac, dat kan maar is krap.
De volgende stap is 9V ipv 12V, dat geeft 153Vac, dat mag ook, het teveel aan spanning verwerk je in de weerstand in de voeding.
Anodestromen: Vuistregeltje voor mezelf. Ik ga er vanuit dat de buisjes redelijk in klasse A staan, dus ga ik er van uit dat de anode's op halve voedingsspanning staan, de kathodeweerstanden laat ik buiten beschouwing.
Dus de anodestromen zijn ruwweg te bepalen door (B3/2)/R20 en R25.
Bedankt Henry, daar kan ik tenminste wat mee, vooral ook dat van die verliezen in de trafo's. nu kan ik een beetje gaan rekenen.
Heb je ook nog een mening over het gebruik van een 78xx en een handvol Zenerdiode's voor de hoogspannings stabilisatie ?
Op 28 september 2007 01:02:27 schreef Knustelsmurf:
Aan welk wattage moet ik dan denken voor de zeners ?
Hangt o.a. van de afgenomen stroom af. Zie ook http://www.on4cp.org/cursus/radio/regul.htm en
http://en.wikipedia.org/wiki/Zener_diode.
Overigens, ik heb sterk het idee dat dit een schema is wat bedacht is door een theoreet, en dat het nooit gebouwd is: de waarde van de weerstand voor die zenerdiode is volgens mij veel te laag. Of je moet er altijd een stevige belasting aanhangen, maar dan nog..
Daarnaast, '150V zenerdiodes' van een beetje vermogen zijn redelijk zeldzaam (d'r is er eentje bij RS te vinden met een vermogen van 5W (8mA). In de praktijk worden dan ook meerdere 30V-zeners achterelkaar gezet, omdat die dingen een hogere stroom aankunnen.
Edit: nu ik nog eens kijk naar dat schema: d'r zitten wel meer vage dingen in. Kleine C'tjes om je gelijkrichters zetten en dan als bufferelco een 1000uF condensator gebruiken? 
Ben nu mn klank regeling beetje aant afronden.
Hoe warm mag een trafo eigenlijk worden ?
Na uurtjes spelen, voelde ik aan de metalen boven plaat en merkte dat hij warm was.
Stekker eruit getrokken en voelde met mn vinger aan de trafo.
Deze is aardig heet ! Kan mn vinger er wel 10 seconden ophouden daarna begin het auww te doen.
Geen probleem ? of toch nog een diode brug op de andere secundaire uitgang prikken ?
Op 28 september 2007 11:05:16 schreef alex278:
nu ik nog eens kijk naar dat schema: d'r zitten wel meer vage dingen in. Kleine C'tjes om je gelijkrichters zetten en dan als bufferelco een 1000uF condensator gebruiken?
Die kleine C'tjes heten ratelcondensatoren en worden toegepast om schakelvervorming van de diodes te verminderen. Wordt wel vaker toegepast in voedingen van de "betere" audio schakelingen.(Ik wil het woord "High-End" hiet niet gebruiken, dat lokt weer allemaal reacties uit)
Overigens vind ik de 1000 uF ook veels te hoog, een paar 100 uF is meer dan genoeg voor de hoogspanning.
voor de gloeispanning is het geen probleem, lijkt mij.
Bestaat er eigenlijk wel een Elco van 1000 uF bij 250 volt?
Op 2 oktober 2007 21:39:50 schreef FuriousGlenn:
Hoe warm mag een trafo eigenlijk worden ?
[...]
Stekker eruit getrokken en voelde met mn vinger aan de trafo.
Deze is aardig heet ! Kan mn vinger er wel 10 seconden ophouden daarna begin het auww te doen.
40-50 graden... valt mee, zolang de boel niet stinkt of zichzelf lossoldeert 
Geen probleem ? of toch nog een diode brug op de andere secundaire uitgang prikken ?
Waarom, wat is je gedachte daarachter?
Op 2 oktober 2007 22:58:45 schreef Knustelsmurf:
Ter grootte van een emmer? 
Of dat bestaat 
heb er ook nog eentje van 5600uF ergens 
Wel geen sluiting mee maken, dan verdampt je bedrading.
Op 2 oktober 2007 22:58:45 schreef Knustelsmurf:
Die kleine C'tjes heten ratelcondensatoren en worden toegepast om schakelvervorming van de diodes te verminderen.
Ja, ik weet waar ze voor gebruikt worden, maar ik vind 't wel raar om ze bij de *heater* neer te zetten.
Overigens vind ik de 1000 uF ook veels te hoog, een paar 100 uF is meer dan genoeg voor de hoogspanning.
No, it's not.
Ik heb hier een standaard PP-bak staan met een ongereguleerde voeding met 4x47uF per kanaal, en die ging er stukken op vooruit qua laagfrequent en hoogweergave (uweetwel, de bekende 'scherpte') toen ik daar 3x330 bijpootte. Maar ik had 't meer over de 1000uF in dat heaterkanaal: daar heb je nou net een stevige belasting. Kan me niet voorstellen dat dat helemaal rimpelvrij blijft. Dan vind ik die ratelcondensatoren een beetje suf staan.
Oh, moet volgens mij wel kunnen hoor. 250V is nog niet zo'n spectaculaire spanning. RS: 127-644 . Of anders 544-6287 , als je iets hoger wilt.
Op 2 oktober 2007 23:02:30 schreef Henry S.:
Waarom, wat is je gedachte daarachter?
heb nu maar 1 brug.. als je er 2 in prik en die parallel plaats dan word het verbruik toch over die spoelen gedeelt ?
of maakt dit niks uit.
Ik heb de buizenversterker Michelle gemaakt uit het boekje theorie en praktijk van buizenver. (Peter Dieleman).
Ik heb de EL34 buizen horizontaal liggen in de kast. Ik heb onder en boven grote gaten, maar toch wordt de kast nog net aanraakbaar heet. Is dit normaal?
Ik ben bang dat na een uur het soldeer begint te smelten.
Mijn kast komt bij eijlander.nl weg en kost 68 euro. Het is een 19 inch metalen kast, met plaats voor eventueel twee handvaten. Het is de hoogste die ze hadden.
Ik heb als voedingstrafo de 6n606 (advies in boek).
Maar als uitgangstrafo heb ik de 3A524, de goedkoopste op de site van amplimo.nl. Ik heb ergens gelezen dat dit de voorloper is van wat in het boek wordt aangeraden.
Mijn versterker is trouwens mono.
Ik ga in ieder geval 6 ventilators aanbrengen, om de flow te versterken.
Op 3 oktober 2007 08:46:31 schreef FuriousGlenn:
of maakt dit niks uit.
Dat maakt niks uit, zet dan de wikkelingen parallel (kan niet met een CT trafo) en gebruik 1 brug. Maar ook dat haalt weinig uit, de warmteontwikkeling blijft gelijk.
Op 5 oktober 2007 16:35:02 schreef Harrie2:
Ik heb onder en boven grote gaten, maar toch wordt de kast nog net aanraakbaar heet. Is dit normaal?
Ik ben bang dat na een uur het soldeer begint te smelten.
Hang er een temperatuurvoelertje in (Blokker/Marskramer/Kruitvat/Aldi/Lidl etc thermometer met buitenvoeler).
Ventilator in een audioversterker vind ik persoonlijk erg storend, en je moet de voeding goed scheiden van de rest anders hoor je gejank uit de speakers.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
nog iets over grote condensatoren. TE groot is soms slechter.
470µF gaat nog wel voor een normale PP bak maar begine je daarboven te zitten dan moet je toch al serieuze maatregelen nemen wat betreft piekstromen en dergelijke.
al meerdere trafo horen zoemen/satureren door dit fenomeen.
je zal zowiezo al een goede smoorspoel nodig hebben.
de beste configuratie van een standaard gewoon gefilterde voeding bij buizen vind ik persoonlijk CLC
de eerste is hierbij klein (47µF tot 100µF bij grotere versterkers) de spoel is ongeveer een 10H en de tweede C kan groter (220-470µF per kanaal bij grotere vermogens)
het is ook goed om eerste een kleine C te zetten dan twee smoorspoelen en twee grotere C's elks voor 1 kanaal.
ook al gebruik je speciale diodes dit is zeker merkbaar al is het al in de belasting van de trafo.
even getekent:
LC Knaal L
C
LC Kanaal R
simpel en effectief een verbetering van stereobeeld
overigens waar ik nu ben hebben we een condensatorbank van 33mF/900v bestaanden uit elco's van 3300µF/450v 
das uitermate gevaarlijk btw! en dat wordt geladen met een stroombron van 2A tot de gebruikte spanning alvorens het apparaat aan gaat.
Op 5 oktober 2007 21:20:46 schreef beertje_01:
nog iets over grote condensatoren. TE groot is soms slechter.
Nee, het is onpraktischer. Niet slechter. Je komt dan in 't gebied dat je met inschakelvertragingen moet gaan werken (wat overigens sowieso wel aan te raden is als je met een paar stevige ringkernen werkt). Daarnaast is een voorziening om je hoogspanning geleidelijk op te laten komen ook wel zo netjes, en dan zit je wel in het gebied dat jan amateur 't gaat opgeven.
wbt CLC voedingen: moet ik nog eens naar kijken. Denk dat je daar wel gelijk in hebt. Wil trouwens ook nog wel eens kijken hoe een gereguleerde voeding zich houdt.
beertje_01
het voordeel door toepassinge van een CLC is dat de spanning op de laatste C geleidelijk op komt 
je vergeet nog dat het ook onpraktisch is om alle grote schakelpieken mooi weg te krijgen bij grote elco's 
uiteindelijk kun je in een CLC natuurlijk als laatste C ook vrij groot gaan zonder al te grote schakelpieken.
een paar kleine weerstandjes in de trafo leiding helpt ook wel
Grote schakelpieken (steady-state) betekent dat je een stevige belasting hebt. Om dat 'op te lossen' door met kleinere condensatorwaardes te werken is natuurlijk prima, maar het resultaat betekent wel meer rimpel op je voedingsspanning, en het geeft ook 'verslechtering van het stereobeeld en dynamische respons'.
Het is inderdaad *wel* zo dat je met meer capaciteit in je voeding langer een grotere 'inrush-current' hebt (die capaciteit moet toch opgeladen worden). Daar moet je inderdaad iets aan doen (wil je niet continue zekeringen moeten verwisselen).
Daarnaast, als je een trafo hebt die na het opladen van je voeding nog steeds last heeft van z'n belasting, dan heb je gewoon een crappy trafo. Punt.
Heb trouwens net even snel wat zitten spelen met PSU designer II, en een CLC-filter gedraagt zich inderdaad 'beschaafder' dan een RC-filter. Ripple is ook stukken minder. Misschien toch maar eens wat eerder mee gaan experimenteren. 
beertje_01
hehe 
het is zo dat ik in gedachten ergens denk. de condensator probeert de spanning constant te houden en de spoel de stroom. en dit geeft dus idd een vrij goede stabilisatie.
en je kan dan ook met kleinere waarden werken omdat de rimpel effectief vrij klein is.
je zou kunnen zeggen om zelfs CLCLC te proberen maar dat kan resonantie verschijnselen te weeg brengen en dergelijke
beertje_01
het rare is dat een gereguleerde voeding soms niet leuk klinkt terwijl een CLC voor de meeste goed klinkt. en het gaat idd ook om transient gedrag.
een van de belangrijkste punten bij een voeding.
als je een voeding hebt die een linair gedrag vertoont (weliswaar niet al te groot) ik bedoel dus zich gedraagt als een weerstand dan klinkt dit meestal vrij goed. (zolang deit binnen de perken blijft natuurlijk)
heb je niet linaeir gedrag wat sommige gestabiliseerde voedingen hebben welismaar in veel kleinere mate dan uit zich dat in weliswaar minimieme maar rare vervorming. heb ergens eens gelezen dat dit een oorzaak van imd zou zijn.