Voor de Ipot liefhebbers! Deze hebben ook speciaal voor de Ipot een versterkertje gemaakt met buisjes!

Op mijn buizenversterker heb ik een volumeknop.
Als ik deze op uit/zacht zet, dan zit er tussen uit en zacht een kraak op de box. Weet iemand hoe je dat simpel weg krijgt. Moet ik een weerstand plaatsen?

De potmeter zit op de ingang.
Ene kant aan min, andere aan de uitgang van een tuner.
Dit is dus niet iets, wat iemand bekend voorkomt?

Ik heb daar trouwens 100K zitten, is dat te hoog. Is daar een standaard waarde voor. 47K heb ik betere potmeters van.

even een klein vraagje.

Ik heb onlangs een mooie Hickok I-177B op de kop getikt.
prachtig dingetje, maar ik zou graag de buizenlijst wat aanvullen.

Ik heb de 'meest up-to-date' lijst gehaald van:
Nolan's Redneck pages

mijn vraag is nu: Hoe bepaal je de posities van de Selectieschakelaars A en B, én de standen van de potentiometers L en R voor een specifiek type buis.

mvg, bert

HEEEEELP!!!!!

ik meet rare dingen.

ik ben vandaag begonnen aan mijn buizen PSU.

het zit als volgt geschakeld.

http://81.204.133.64/TM/schematubepsu.gif

maar ik kan die 151v gelijkspanning niet verklaren en die 330 volt wisselspanning.

aangezien 171 * 1,4 = 239,4V dc niet 151 ?

en ik zou helemaal geen wisselspanning over moeten houden? ben ik nou gek of klopt dit?

Zet er eens een stevige elko achter, en meet dan nog eens.

(hint: je multimeter meet een RMS-waarde, waarbij uitgegaan wordt van een nette 50Hz sinus. Welk signaal komt er uit je gelijkrichter? Is dat DC of AC? ;) )

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

DC @ 100hz :P

vandaar :P ik zal is een flinke elco zoeken

voor zover mijn eerste buizen project.

resultaat: een lief zacht brommend geval wat ook zonder buis bromt.

en ik heb geen idee waar ik moet zoeken.

http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/graphics/dv8-pre.gif

heb alleen de tone gedeelte weg gelaten. en de uitgangs trafo hangt tussen c21 en de gnd.

hij bromt wat er ook gebeurt. aan de volume pot meter heeft geen invloed op de brom.

het enigste wat anders is is dat hij een 110 volt krijgt. moet dit nog omhoog of gaat het ook zo werken en moet ik ergens anders zoeken?

Een UGT via een ontkoppel C aan de GND????
Dat zal nooit werken.

Wat voor UGT? welke buizen?

UGT = tamradio m 9402

buis is pcf802

Ken de specs niet van die UGT maar begin eens hem met in de plaats van R25 te zetten. Houdt even de stroom in de gaten.
Dus C20, C21 en R25 vervallen.

BTW je probeert nu een pre-amp als eind versterker te gebruiken.
Dat gaat een hele verbouwing worden als er luidspreker weergave moet volgen. 500mW is het maximum denk ik.

Uit het penthode deel is meer "power" te frutten.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (43%)]

Op 11 november 2007 23:30:06 schreef Hugo Welther:
Ken de specs niet van die UGT maar begin eens hem met in de plaats van R25 te zetten. Houdt even de stroom in de gaten.
Dus C20, C21 en R25 vervallen.

dat gaan we morgen is proberen.

BTW je probeert nu een pre-amp als eind versterker te gebruiken.
Dat gaat een hele verbouwing worden als er luidspreker weergave moet volgen. 500mW is het maximum denk ik.

Uit het penthode deel is meer "power" te frutten.

dat weet ik. ik vind koptelefoon ook al meer als voldoende.

het is meer als experiment om een buizen versterker aan de praat te krijgen :) maar in elk geval bedankt

owja die UGT komt uit een bose speaker met een 150V aansluiting in en wat andere wattages uit. maar was enigste UGT die een beetje in de buurt kwam van wat ik zocht

ik heb hier nu een gitaarversterker met 2* 12ax7 en 2* 5881 power tubes er in, daartussen zit een heel dsp gebeuren. Maar het klinkt geweldig :7 60Watt maar een bak geluid :)
Link

Dit is naar mijn idee helemaal geen schakeling waar je een uitgangstrafo aan kunt hangen, voor zover ik het zie is het een voorversterker voor gitaar of zo iets.
Maar ik kan het mis hebben.
gr Hans.

Ik wordt oud en type niet vlug genoeg!!!

dat klopt ook.

maar gewoon proberen om te kijken of het werkt.

de rest van de buizen kan dan ook nog volgen voor de eind trap enzo. maar eerst is kijken of ik dit uberhaubt aan de praat krijg

Pff ik moet ook maar eens verder met mijn buizenamp (simpel ding) Ik heb alles gewoon liggen...

erhm die buizenversterker is niet bedoelt voor een koptelefoon/luidspreker.
misschien een hoogomhige koptelefoon

Op 11 november 2007 23:03:35 schreef Hugo Welther:
Een UGT via een ontkoppel C aan de GND????
Dat zal nooit werken.

Of deze trafo hier goed werkt kan ik natuurlijk niet zien, maar op zich kwam dat wel voor hoor. Dat heette dan de "stroomlooze schakeling" (ze bedoelden natuurlijk dat er geen gelijkstroom door de trafo liep).

/e C21 is eigenlijk geen ontkoppelcondensator, maar een koppelcondensator.

Hallo,

Ik zou graag dit overdrive/distortion pedaal met een 12ax7 geschikt willen maken voor een basgitaar. Nou vroeg ik mij af welke condensatoren en/of weerstanden ik hiervoor moet aanpassen?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92749&page=5&pp=10
in post #45 staat het schema.

Alvast bedankt

Mvg,
Arnold

Nou ik heb de UGT aangepast maar nog steeds niks.

ik ben dus maar is met mijn scoop gaan rondprikken.

hieruit kan ik concluderen dat er wel wat versterkt wordt in de pentode. ik heb namelijk gras van ongeveer 5mV in (lp speler) en ik krijg gras van ongeveer 10mV uit. meen ik mij zo te herinderen. zit nu niet naast mijn scoop. en als ik er gras van 20mV in stop krijg ik gras van een volt er uit ofzo. dus het versterkt wel. (waardes weet ik zo niet zeker maar wel dat hij versterkt.)

ik ben echter na c16 opeens mijn gras weer kwijt. en dan ook gewoon goed kwijt. alsin: gras van nog geen 1mV. ik vermoed dat de condensator stuk is? of hoort dat? want als ik dat heb opgelost kan ik verder kijken.

C16 stuk (open) of C17 stuk (sluiting) of sluiting in J2, of de potmeter is per ongeluk 100 Ω inplaats van 100 kΩ?

hm er zit een 10K potmeter das waar ook. zou dat het kunnen zijn?

J2 is dat de triode? want dat kan niet tenzij ik in 2 buizen sluiting heb ;) heb namelijk ook al andere buis geprobeerd.

J2 is je aansluiting voor pre-out/line-in die achter C16 zit in het schema.
Potmeter en C17 even loskoppelen van C16 en dan opnieuw meten.

owja. nee J2 zit er niet eens in maar ik zal het is proberen. mischien dat het helpt *aait scoop* wat een geweldige uitvinding die dingen.

ook al moet ik nieuwe probes en dat hele ding is nakijken want ik heb last van losse knopjes enzo. en ik moet me is verdiepen in de hoeveelheid knopjes en waarvoor ze dienen :P

jahaaaa

ik heb alles na c16 los hangen en ik heb 200mV gras.
dus ik gok dat mijn potmeter te laag ohmig is? ipv van 100k 10k.

[Bericht gewijzigd door Gerwin op (18%)]