Hallo allemaal,
Momenteel ben ik bezig met de bouw c.q. aanleg van een zwembad. Heel veel kan ik zelf maar een aantal dingen moet ik door derden laten doen. De zwembadbouwer plaatst over 10 dagen het bad maar de electrische aansluitingen moet ik zelf verzorgen.
De aansluiting die ik zelf moet maken betreft een trafo van 600W 230/12V voor twee 300W waterschijnwerpers.
Ik heb echter totaal geen ervaring op dat gebied en om te voorkomen dat we straks met de haren omhoog smeulend door het water klieven wil ik vragen of iemand weet op welke manier ik de trafo moet aansluiten. Ik heb de spullen nog niet in huis maar er wordt geleverd:
2 waterschijnwerpers a 300W ( deze worden overigens wel geplaatst en de bedrading zit daar al wel aan vast )
1 Trafo 600W 230/12V
2 kabeldozen ABS 3/4"
Nou dacht ik dat het gewoon een kwestie was van de kabels naar de trafo en dan in het stopcontact maar gezien het voorbehoud van de zwembadbouwer twijfel ik daar toch een beetje over.
Oh ja, dan heb ik aansluitend nog even een vraag:
Ik heb in mijn tuin zelf ( jaja ) drie aansluitpunten gemaakt voor een 220V aansluiting. Deze drie punten komen via 1 grondkabel samen in mijn garage waar ik vervolgens de stekker in een stopcontact kan steken. Kan ik alles via dat ene stopcontact laten lopen"? : verlichting van twee tuinhuisjes, zwembadpomp, zwembadverlichting en zwembadverwarming of zou dat teveel belasting betekenen?
Ik hoor heel erg graag de reacties,
Alvast hartstikke bedankt,
Groeten, Aadje
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Kun je de vermogens van de pomp, verwarming, enz eens noemen.
De verwarming van zwembaden neemt doorgaans nogal wat vermogen dus het is makkelijk als we eerst wat meer gegevens hebben.
mcs51mc
Never forget the KISS principle: Keep It Stupid Simple!!
Plaatsing transfo.
12V/300W betekent 25A aub!! Dat is minstens draad 4mm²
Dus afstand lampen - transfo zo kort mogelijk houden!
Afstand transfo - stopkontakt 220Vac mag lang gehouden worden.
Aansluiting lampen.
Gewoon lampen parallel op uitgang transfo meer moet dat niet zijn.
Grondkabel.
Zolang je niet meer stroom trekt dan de zekering in de kring is er geen probleem.
Dus even vermogen alle gekende verbruikers optellen en dan I = P / V uitrekenen en je zal wel zien hoever je komt.
Let wel op dat dit stopcontact hoogst waarschijnlijk al parallel staat met andere in de garage en/of huis. Dus moet je al die mogelijke verbruikers ook in rekeneing brengen.
Persoonlijk zou ik je aanraden dat ene stopcontact in je garage op een bijkomende 2f zekering te plaatsen. Als er dan iets gebeurt op je "buitenleiding" blijft alles in huis wel draaien (tenzij het zo grof is dat de hoofdzekering uitschakelt natuurlijk
)
Als je buurman plots zijn laspost op je stopcontact aansluit zal je natuurlijk pech hebben
:):)
betwijfel of dat ene stopcontact dat gaat kunnen houden...
zwembadverwarming en - pomp zijn denk ik toch al grote vermogens ...???
Op 4 juli 2007 12:10:24 schreef diode:
Kun je de vermogens van de pomp, verwarming, enz eens noemen.
De verwarming van zwembaden neemt doorgaans nogal wat vermogen dus het is makkelijk als we eerst wat meer gegevens hebben.
Het vermogen van de zandfilterpomp weet ik nog niet, het vermogen van de warmtepomp is 8 kw.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Ga je dat zwembad elektrisch verwarmen?!?!?
Denk eens een een zonnecollector of dan in ieder geval je gasgestookte CV.
Edit: Aha warmtepomp dat is al beter.
[Bericht gewijzigd door echtepino op ]
Op 4 juli 2007 12:19:37 schreef mcs51mc:
Plaatsing transfo.
12V/300W betekent 25A aub!! Dat is minstens draad 4mm²
Dus afstand lampen - transfo zo kort mogelijk houden!
Afstand transfo - stopkontakt 220Vac mag lang gehouden worden.Aansluiting lampen.
Gewoon lampen parallel op uitgang transfo meer moet dat niet zijn.Grondkabel.
Zolang je niet meer stroom trekt dan de zekering in de kring is er geen probleem.
Dus even vermogen alle gekende verbruikers optellen en dan I = P / V uitrekenen en je zal wel zien hoever je komt.
Let wel op dat dit stopcontact hoogst waarschijnlijk al parallel staat met andere in de garage en/of huis. Dus moet je al die mogelijke verbruikers ook in rekeneing brengen.
Persoonlijk zou ik je aanraden dat ene stopcontact in je garage op een bijkomende 2f zekering te plaatsen. Als er dan iets gebeurt op je "buitenleiding" blijft alles in huis wel draaien (tenzij het zo grof is dat de hoofdzekering uitschakelt natuurlijk)
Als je buurman plots zijn laspost op je stopcontact aansluit zal je natuurlijk pech hebben
Bedankt voor de info, waar zou ik dan precies die 2f zekering moeten plaatsen? Doe ik dat in de garage of in de meterkast? Mijn buurvrouw is wel een lastpost maar ze last niet volgens mij

Op 4 juli 2007 12:46:35 schreef echtepino:
Ga je dat zwembad elektrisch verwarmen?!?!?
Denk eens een een zonnecollector of dan in ieder geval je gasgestookte CV.
Edit: Aha warmtepomp dat is al beter.
Ja ik heb eerst gekeken naar een warmtewisselaar maar de afstand naar mijn cv-ketel is best wel groot dus die optie viel af, ik heb geinformeerd naar het vebruik en voor ons zwembad zou ik uitkomen op zo'n 300 euro per jaar met een warmtepomp, maar ja dat is uiteraard sterk afhankelijk van het gebruik
Op 4 juli 2007 12:45:02 schreef aadjeD:
Het vermogen van de zandfilterpomp weet ik nog niet, het vermogen van de warmtepomp is 8 kw.
8 kW zeg je? Heeft die pomp dan geen 3 fasen aansluiting nodig?
Of bedoel je dat de pomp 8kW warmte levert? Dan moet het opgenomen vermogen ergens rond de 2kW liggen...?
mcs51mc
Op 4 juli 2007 12:50:41 schreef aadjeD:
[...]Bedankt voor de info, waar zou ik dan precies die 2f zekering moeten plaatsen? Doe ik dat in de garage of in de meterkast? Mijn buurvrouw is wel een lastpost maar ze last niet volgens mij
![]()
't Is een beetje moeilijk te zeggen aangezien ik de situatie niet volledig ken.
Vertrekkend van je meterkast (daar waar je meter in zit) ligt er een leiding naar je zekeringkast (staan meestal pal naast elkaar).
Van de zekeringkast vertrekken er vele vele draden naar overal in huis.
Nu komt het....
Om de zaken duidelijk en veilig te houden in je zekeringkast zou ik zowiezo een nieuwe 2f zekering voorzien in je zekeringkast naar dat ene stopkontakt voor je "buitenspullen". Zeker als je spreekt van 8kW!!
Zelfs bij 2kW trekt dat ding alleen al 10A!!
Verlichting 600W = 3A!!
Zandfilterpomp = ....
Zekering 20A op 2.5mm² we naderen snel, zéér snel...
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 4 juli 2007 13:58:28 schreef BLD:
[...]
8 kW zeg je? Heeft die pomp dan geen 3 fasen aansluiting nodig?
Of bedoel je dat de pomp 8kW warmte levert? Dan moet het opgenomen vermogen ergens rond de 2kW liggen...?
8kW warmte uit 2kW elektrische energie? kW is toch kW? Of je hebt hier een hele mooie uitvinding (en de oplossing voor het wereldwijde energieprobleem) of jij/ik snap(t) het niet...
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepomp
klein stukje teks daaruit
We beschouwen een warmtepomp met een verwarmingsvermogen (Qwp) van 10,8 kW. Deze warmtepomp heeft als eigenschap dat ze daarvan 2,4 kW uit het net haalt. Dit is met andere woorden een warmtepomp met een COP van 4,5.
Qk=Qwp-Pwp=10,8-2,4=8,4 kW
Het koelvermogen is dus 8,4 kW
[Bericht gewijzigd door Sparks op ]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ok, je haalt de warmte ergens dus op een efficiënte manier uit? Dan snap ik het wel. Wel raar eigenlijk dat je koel water weer dumpt bij zo'n systeem. Misschien eerst door een paar koelboxen laten lopen, heb je meteen een efficiënte koelkast erbij! 
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
energie kan ook weer worden opgeslagen in de grond.
http://www.etp.tv/projecten/034_iktc-zaandam_down.html
een voorbeeldje van de setjes die wij bouwen voor ETP
nog een linkje naar de site van etp waar ook nog het één en ander staat uitgelegd
[Bericht gewijzigd door Sparks op ]
Op 4 juli 2007 16:52:32 schreef mcs51mc:
[...]
't Is een beetje moeilijk te zeggen aangezien ik de situatie niet volledig ken.
Vertrekkend van je meterkast (daar waar je meter in zit) ligt er een leiding naar je zekeringkast (staan meestal pal naast elkaar).
Van de zekeringkast vertrekken er vele vele draden naar overal in huis.Nu komt het....
Om de zaken duidelijk en veilig te houden in je zekeringkast zou ik zowiezo een nieuwe 2f zekering voorzien in je zekeringkast naar dat ene stopkontakt voor je "buitenspullen". Zeker als je spreekt van 8kW!!
Zelfs bij 2kW trekt dat ding alleen al 10A!!
Verlichting 600W = 3A!!
Zandfilterpomp = ....Zekering 20A op 2.5mm² we naderen snel, zéér snel...
We naderen zeker snel ja want op de betreffende groep zit o.a. woonkamer, keuken, garage en dus buiten.
Ik begrijp in i3eder geval uit alle reacties dat ik aktie moet gaan ondernemen, mijn belangrijkste vraag ( dacht ik ) betrof de aansluiting van de trafo maar mijn secundaire vraag omtrent de capaciteit van het stopcontact in de garage blijkt meer urgent.
Ik weet zo ongeveer wel wat me te doen staat en wil graag iedereen bedanken voor de info.
Bij deze sluit ik dus deze topic, en kom gerust eens een ( veilige ) duik nemen.
Groeten,
Aadje
mcs51mc
Op 4 juli 2007 20:17:30 schreef aadjeD:
[...]
.... en kom gerust eens een ( veilige ) duik nemen.Groeten,
Aadje
Geef eens adres van die lastige buurvrouw die niet kan lassen dan weet ik dat zwembad ook wel te vinden
Veel succes met kabels trekken.
Warmtepomp: 2 KW,
Zandfilterpomp: 0.7 - 0.9 KW,
Verlichting: 0.6 KW,
Eventueel extra tuinverlichting: 0.4 KW.
Ik zou de warmtepomp zijn eigen B16 groep geven en de rest van het spul op een andere B16 groep met 30 mA aardlekschakelaar zetten. En alles natuurlijk heel goed aarden.
Voor de onderwater verlichting volstaat een flinke ringkern of lamellen transformator. Monteer de transformator op een plek die vrij is van spatwater en kinderhandjes. Ten overvloede, belangrijk aandachtspunt is de montage van de aansluitingen, de primaire en secondaire aders moet te allen tijde goed van elkaar geisoleerd zijn.
NB. het is gebruikelijk om voor deze lampen ieder een YmVk 2x2,5 mm2 kabel te gebruiken, bij grotere lengtes is 4 mm2 aan te raden, maar probeer de afstanden zo kort mogelijk te houden.
[Bericht gewijzigd door FrankH op (13%)]