Nou,
als ik naar fust-o-meter kom ik niks tegen, heb je misschien een directe link?

Maar als dit op druk in de leiding werkt vraag ik mij af hoe dan, want als ik de kraan opengooi is de druk in de leiding ineens een stuk lager, of werkt dit op druk in de leidingen onder het plateau?

Ik ben even gaan kijken bij Motionnet Die bieden een pak links voor zaken die veel gebruikt worden in industrie.

Bij sensors en measurement hebben we wel een aantal links naar fabrikanten gevonden, voor load cells, balances en strain sensors. Hier de link, klik op de gele mappen om bij de fabrikanten en hun website te komen. Dan kan je al datasheets e.d. bekijken en produkten vergelijken.
Hun produkten zijn misschien wel leverbaar bij een leverancier in je buurt.

- - big bang - -

Maar als dit op druk in de leiding werkt vraag ik mij af hoe dan, want als ik de kraan opengooi is de druk in de leiding ineens een stuk lager, of werkt dit op druk in de leidingen onder het plateau?

Nee, zo werkt het niet.
Denk eerder aan zo'n ouderwetse rubberen warmwaterkruik waar je het vat op kwakt. Een slangetje naar een luchtdruksensor, en de opnemer is in elk geval geregeld.

Edit: Een auto-binnenband is nog beter. Plankje erop, en vat bier daarop.
Ik begin er zin in te krijgen om dit verder uit te werken.
Regel maar een stel binnenbanden, of robuuste zwembanden, en ik maak een ontwerpje.
Wat ik nog moet weten: gewicht vol vat, gewicht leeg vat, en maximaal aantal vaten.

Theo

Het zijn om te beginnen kleine vaatjes (10 liter)
leeg vat is 4 kilo, vol is 14 kilo, zo uit mijn hoofd.
Als ik mn digitale weegschaal weer in elkaar geschroefd heb laat ik de precieze waardes wel weten.

Ik ben even de sensors van die weegschaal aan het doormeten, maar ik meet geen weerstandsverschil als ik erop druk???
Er zitten 4 sensors in met ieder een rode,zwarte en een witte draad aan. ftp://blauwe.getmyip.com/Users/Paul/sensor.jpg

verder zit er nog een ht24c02 http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/169263/HOLTEK/HT24C02.ht… in en een custom blob-chip een een zooi smd-weerstandjes en zo op, maar geen serienummer waar ik wat mee kan.

Gooi die ouwe meuk maar weg, we maken iets geheel nieuws.
Hoeveel vaten maximaal ?

Oude meuk? Die weegschaal is vers gekocht!
Nou ja, dan gebruik ik hem maar als weegschaal...

Per keer staat er 1 vat op (leeg 4.2 kilo, vol 14.3)
20 liter leeg is 6.3 kilo, en 30 litervaten zijn waarschijnlijk vergelijkbaar.
Ik wil het gaan gebruiken als indicator om te zien hoeveel bier er nog in zit, en dat hoef ik maar van 1 vat te weten (ik heb maar een koolzuuraansluiting, dus...)

Is waarschijnlijk een pizeo elementje. Hoe harder je erop drukt hoe hoger de spanning. Maar zo'n band is ook wel interesant en makkelijk te maken. Wat een simpele oplossing kan zijn is. Pomp 2 banden op. Verbind deze met elkaar doormiddel van een u vormig buisje. Vul dit buisje met vloeistof. Zet het vat op 1 van de 2 banden. De vloeistof zal nu aan 1 kant dalen en aan 1 kant stijgen. Hoe meer het vloeistof stijgt hoe meer bier er nog over is. Simpel als dat.

Klinkt inderdaad heel simpel, maar mij lijkt een led of lcd schermpje net wat sjieker voor achter de bar, ipv een soort "barometer".

Ik zit net even naar een icl7106/7107 http://www.intersil.com/data/fn/fn3082.pdf te kijken en mij lijkt dit samen met de druksensors toch wel ideaal.
dan kan ik (denk ik) een nulpunt op een vol vat zetten, en dan de schaling zo dat ik zie hoeveel liter er uitgegaan is (of *5= het aantal pilsjes..)
Andersom lijkt me net wat lastiger, want dan moet ik altijd een leeg vaatje hebben om een goed nulpunt te hebben.
Maar piezo elementjes geven toch alleen maar spanning bij drukverschillen?

Hier staat wat info http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/3639.
Maar een druk verschil is natuurlijk geen probleem. Op de ene kant drukt je en op de andere kant niet. Zo heb je al je drukverschil. Alleen kan je piezo sensor niet direct aansluiten deze moeten eerst versterkt worden.

Ik bedoelde eigenlijk meer drukverschil in de tijd, dus drukvariatie.

Tik met een motortje tegen het vat en de resonantiefrquentie verraad hoeveel er nog in zit.
Je maakt dan nog een microfoontje erop dat na versterking naar een afstelbare resonantiekring gaat.
Draai aan de afregeling van de resonantiekring en wanneer de frequentie gelijk is ( AND poortje met ledje er aan )laat je een ledje aan gaan en dan heb je aan de stand van de potmeter (resonantiekring) een goede indikatie van de inhoud van het vat.

@ doskabouter:

Als je wil dat ik er mee aan de slag ga, dan wordt het tijd om de knoop door te hakken.

Ofwel de binnenbandmethode met differentieel-druksensor.

Ofwel Conrad.nl artikelnr. 182599-06

Ik hoor het wel.

Persoonlijk lijkt mij de binnenbandmethode toch net wat minder elegant, maar ik wil toch nog even wat nader onderzoek doen naar de statische belasting van de door jouw voorgestelde sensor. Ik meende ergens gelezen te hebben dat die een verloop hadden als je er lang een gewicht op zet.

En ik wil toch nog even met de sensors van mijn weegschaal aan de gang. Ik bedacht me nl. dat ik (wil ik een goede meting doen) ze eerst los moet solderen. Misschien komt daar wat positiefs uit.

Moet ook eens even kijken of die sensors lineair zijn.

Zoek je het niet een beetje te ver?

Je weet hoeveel liter er in een vol vat zitten.
En je weet ook hoeveel er in een glas zit. 25cl in Belgie en 19 cl in Nederland
En dan weet je meteen ook hoeveel glazen je er uit kunt tappen. Geen gereken meer.
Maak gewoon een downcountertje met het aantal pinten in een tweecijferdisplay.
En een drukknopje.
Telkens je en tapt druk je op het knopje en weet je hoeveel er nog over zijn.
Bij het steken van een nieuw vat reset je de teller.
Je zou dat kunnen automatiseren met een microswitch aan de tapkraan en één onder het vat.

wat is er mis met een klassieke personenweegschaal( met een naald )? :-)

Ik denk dat de aflezing dan achter het vat zit.
(Dat meestal in een donker kastje staat).

Zou er niet een flow-meter te gebruiken zijn?

Aangezien het bier het liefst blijft ''stromen'':P

En dan tuurlijk een reset geven, bij het nieuwe vat. (of automatisch: met een schakelaartje tegen het vatje aan)

Lijkt me een uitstekende optie...
Ik zie er 1 die 1880 pulsen per liter geeft.
Controllertje met teller eraan, percentage weergeven op display, en....done.

Ik ga er morgen direct mee aan de slag.

Op 6 juli 2007 17:59:55 schreef Henk hobby:

Aangezien het bier het liefst blijft ''stromen'':P

En dan tuurlijk een reset geven, bij het nieuwe vat. (of automatisch: met een schakelaartje tegen het vatje aan)

Fantastisch idee; alleen niet zo goed in een bierleiding gezien deze zeer regelmatig grondig moeten gereinigd worden met sponsjes wegens allerlei aanslag. Ik denk dat de flowmeter hier een obstructie zal vormen.

2e nadeel is dat je bij afschakelen, en opnieuw inschakelen, de actuele stand kwijt bent.
We zullen toch iets met gewicht moeten doen.

Controllertje met backup batterij en stand opslaan in EEPROM voor het volledige afschakelen.

Bestaan voor de reiniging ook geen producten die je daardoor kunt pompen?

- - big bang - -

Okay, we gaan ervoor. Uitgangspunt is de flowsensor van Conrad (187151-06) 1880 pulsen/liter. Voeding 5V.

We gaan uit van 10-liter vaatjes.

Dan krijgen we hier het schema:

http://home.casema.nl/galaxy/flowsensor.jpg

De displays geven de vatinhoud in procenten weer (0-99%)
Dit percentage gaat omlaag naarmate het vat leger wordt.
Bij het aanboren van een nieuw vat moet de resetknop worden ingedrukt. Er staat dan weer 99% op het display.

Bij uitval van spanning wordt de uitlezing gesaved in eeprom, en bij opnieuw inschakelen wordt de eeprom weer uitgelezen.

programma:

Device = 16F628A

Config  INTRC_OSC_NOCLKOUT, CP_OFF, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF 

DelayMS 200
ALL_DIGITAL=true
PORTB_PULLUPS=true
TRISB=%01000000
TRISA=%11000000
PORTA=%00000010

Clear

EData %10000000,%11111001,%00100100,%00110000,%00011001,%00010010,%000000010,%11111000,%00000000,%00010000

TMR1H=ERead 10
TMR1L=ERead 11

Dim inhoud As Word
Dim dig10 As Byte
Dim dig1 As Byte
Dim temp As Byte

Symbol reset=PORTA.7
Symbol powerdown=PORTA.6

T1CON=%00000011

main:
inhoud.HighByte=TMR1H
inhoud.LowByte=TMR1L
inhoud=inhoud/1880
inhoud=99-inhoud
If inhoud>254 Then
    inhoud=0
End If
dig10=Dig inhoud.LowByte,1
dig1=Dig inhoud.LowByte,0
PORTA=%00000010
PORTB=ERead dig10
DelayMS 10
PORTA=%00000001
PORTB=ERead dig1
DelayMS 10
If reset=0 Then
    DelayMS 20
    PORTB=255
    Repeat
    Until reset=1
    TMR1H=0
    TMR1L=0
End If
If powerdown=0 Then
    PORTB=255
    Toggle PORTA.2
    EWrite 10,[TMR1H]
    EWrite 11,[TMR1L]
    End 
End If

GoTo main

Indien er aanpassingen nodig zijn in hardware/software, dan hoor ik het wel.

Op 4 juli 2007 21:13:26 schreef doskabouter:
Ik ben even de sensors van die weegschaal aan het doormeten, maar ik meet geen weerstandsverschil als ik erop druk???
Er zitten 4 sensors in met ieder een rode,zwarte en een witte draad aan. ftp://blauwe.getmyip.com/Users/Paul/sensor.jpg

Misschien moet je eens meten (ten opzichte van de zwarte kabel) wat de spanning op de rode en de witte is. Ik denk namelijk dat je aan de rode een vaste positieve spanning zult meten (voeding), en de witte variabel is, afhankelijk van het gewicht.

Indien dit zo blijkt te werken, adviseer ik je een microcontrollertje te nemen met een ADC-ingang. Verder een LCD of 7-segments-display en een buzzer.
Display is dan voor de show om te laten zien hoe vol het is, de buzzer als alarmering wanneer het vat leeg lijkt te geraken. (bij 10% vol vat een paar korte piepjes. En wanneer het leeg is, een paar langdurige piepjes).

Ik vind vind het jammer dat ik deze thread nu pas zie, omdat ik merk dat Galaxy al vrij enthousiast bezig is.

Maar nogmaals, even de sensoren meten wanneer ze in bedrijf zijn. Het zou een boel kunnen ophelderen.

[Bericht gewijzigd door oxurane op (22%)]

Ik heb dat al voorzichtig gedaan, maar er lijken wat complexe signalen naar toe te gaan, die ik met mijn multimetertje niet echt kan analyzeren.

Update:

Ik heb op een vlooienmarkt een oude digitale weegschaal op de kop getikt. Na openschroeven en analyzeren bleek dit met wat kleine aanpassingen precies aan mijn verwachtingen te voldoen!

In deze weeschaal wordt niets automatisch geregeld, maar nog met instel-potmeters (oa nulpunt, en gewichtsfactor). Ideaal dus.
In basis heb ik het werken, moet alleen nog een 5V voedinkje hebben voor ong. 50mA, en wat mooie doosjes om de printplaatjes bouwen, en dan is ie klaar.