Ik voel me heel stom...
Ik heb al jarenlang een textronics 466 scope in gebruik, en ik snap nog steeds niet waar die "delay time position" knop voor dient.
Het is een heel nauwkeurige potmeter met een 20-slags afleesbare schaal.
Normaal gesproken probeer ik zoiets uit vinden middels "trial & error" methode, maar ik kan er geen touw aan vastknopen.
Ik heb geen manual.

Heel simpel.
Met een scoop bekijken we in de eerste plaats repetitieve signalen. We willen tevens een plaatje op het scherm dat stilstaat.
Dat wordt bekomen door de tijdbasis niet constant te laten lopen, maar te triggeren op het inkomende signaal.
Dus telkens het signaal een bepaalde waarde bereikt schakelt de tijdbasis in. Maar dat proces kost een beetje tijd. Bovendien is het moment van triggeren niet het begin van het signaal aangezien het reeds een zekere waarde heeft.

Je mist dus als het ware het begin. Voor een sinus is dat niet zo erg, maar bij het bestuderen van pulsen wil je de pulsduur en de stijgtijd ook graag weten en dan moet je het hele plaatje hebben.
Daarom wordt het vertikale signaal door een vertragingslijn enkele microseconden vertraagd waardoor het pas op het scherm verschijnt als de tijdbasis net loopt.
Zo zie je ook het stukje net voor de trigger. Omdat een en ander afhangt van de frequentie en het triggerinstelpunt is de vertragingslijn meestal instelbaar.

Als je de tijdbasis zo instelt dat je twee of meer van de periodes op het scherm ziet heb je die delay niet echt nodig, maar als je wil inzoomen en de beginwaardes van het signaal nauwkeurig wil bestuderen, dan is die delay best handig. Een voorbeeld is cross-oververvorming in versterkers. Daar ga je echt rond de nuldoorgang inzoomen.

Eigenlijk heeft je scoop twee tijdbasissen. De eerste triggert op een flank van het signaal, de tweede triggert op de eerste maar met een instelbare delay ertussen. De tweede tijdbasis kan je een andere sweepsnelheid geven dan de eerste(veel sneller) Zo brengt de eerste tijdbasis tot een bepaald munt in de golvorm die je interreseert, de tweede tijdbasis laat dit stukje uitvergroot zien op het hele scherm. Een vergrootgals, als het ware.