Hallo ik heb een vraag.
Ik wil de voeding van de autocomputer uitschakelen na 1 minuut nadat het contact is uitgezet, voor 10 seconden.
als in deze 1 minuut en 10 seconden het contact weer wordt aangezet moet de schakeling worden gereset en weer wachten totdat het contact weer wordt uitgezet. ook tijdens de 10 seconden moet een acoustisch signaal hoorbaar zijn.
Wie kan voor mij zoiets ontwerpen.
bvb dank Ton v Grol

Waarvoor is het precies en waarom?

Wat bedoel je met ontwerpen. Een kant en klaar ontwerp en dat je het dan zelf gaat maken. OF zoek je eigenlijk iemand die dit bij jouw als werkende schakeling aan je deur afleverd.

Of zoek je tips waarna je daarmee zelf een schakeling kan bouwen.

JE wilt dus eigenlij dat nadat je de uit hebt uigezet de computer nog 1 minuuut daar laten gaan of staat de computer altijd aan en moet hij eigenlijk na een minuut voor 10 seconden uit.

Het kan met een ne556 of 2 ne555. De ene zet je op 1 minuut waarna deze de computer uizet en de 2de ne555 activeerd.
De 2de ne555 zet dan na 10sec dan computer weer aan en reset de boel.

Op 15 juli 2007 21:31:15 schreef stekkerjack2:
Waarvoor is het precies en waarom?

Hallo;ik heb dus een probleem met mijn auto.in de vacantie heb ik regelmatig de computer gereset en dat was een goede oplossing. mijn probleem is dat ik niet de kennis heb om de schakeling component technisch te ontwikkelen,maar bouwen is geen probleem. een schakeling met 2 555's is een oplossing alleen de componenten waardes is voor mij niet eenvoudig.
Groetjes Ton v Grol

Is het dan niet verstandiger om uit te vinden WAAROM je de computer na iedere rit moet resetten ?

Want een echt elegante oplossing is dit natuurlijk niet.

idd, ik begin ook aan deze "oplossing" te twijfelen

Wat voor auto (merk, type, bouwjaar, motor) gaat het hier...

Ik heb zelf ook ooit zo een auto gereden, uiteindelijk bleken er paar sensoren defect. Alles weer gefixed. Ben net klaar met mijn baan in auto elektronica, maar heb nog wel wat toegangen

Geef ff op wat je rijd en je EXACT klacht als je auto slecht rijd en we gaan eens kijken of we iets kunnen betekenen.

Op 16 juli 2007 20:56:57 schreef Sine:
Is het dan niet verstandiger om uit te vinden WAAROM je de computer na iedere rit moet resetten ?

Want een echt elegante oplossing is dit natuurlijk niet.

Mischien geeen elegante, maar wel een goedkope manier, de vakman douwt er meteen een nieuwe in afhankelijk van het merk €600,- tot €3000,-

De schakeling kan niet moeilijk zijn, 555 zou ik ivm storingen niet gebruiken.

Resetten doe je dus door de spanning af, en na 10 sec. weer aan te schakelen?

Zonder verder iets van de situatie te weten hoeft een nieuwe computer het probleem helemaal niet op te lossen, het kan ( zoals henk al aangeeft ) simpelweg om een defecte sensor gaan.

En misschien kan men in de garage het ding uitlezen om achter het probleem te komen.

Maar daarvoor is wat meer info nodig.

vaak is uitlezen al helemaal niet nodig en er zijn hier zat hobbyisten die vaak goedkoper al eens willen kijken (soms gratis) en dan je ECU kunnen fixen.

JE kan ook naar een professioneel bedrijf gaan om die dingen te laten fixen, maar vaak is de service niet beter dan die van de hobbyisten hier...

vervangen van een ECU bij zo'n storing lijkt mij redelijk zinloos wat sine ook al zegt!

Ja een garage begint daarmee!!! Das lekker simpel

Ik heb al ZOVEEL knullige en slecht doordacht reparaties gezien, met mijn eigen auto als dieptepunt (na een APK bij de dorpsgarage)

Of neem eens contact op met: www.beekautoracing.nl
Beetje reclame mag wel.

Heel veel auto-dealers schuiven probleem auto's met vage ECU storingen bij hen naar binnen.

@hugo: hebbie aandelen in het bedrijf van je broer ofzo >:)

GEINTJE

Maar jouw broer en zijn werknemers zullen wel vaker heel knullige (vooral elektrische) reparaties zien.

@high met henk. Garagisten zijn geen elektronici. Zij moeten dus voortgaan op het diagnose syteem, dat meestal op geen kl*ten trekt, en je al aardig wat sondes en andere kan kosten alvorens de echte panne gevonden wordt(meestal dan nog bij toeval). Dit kan je de garagehouder niet verwijten, hij volgt de foutenboom.Ik zie de schuld eerder bij de elektronici/informaticus/programmeur die het diagnosesyteem ontwierp en de fabrikant die er bij iedere nieuwe generatie steeds bijvermeld dat vanaf nu elke storing automatisch gevonden wordt dankzij de diagnose etc...

geheel mee oneens!

de diagnose apaprtuur is een HULPMIDDEL

ik heb bij een bedrijf gewerkt wat alle elektrotechische leerstof schreef voor de opleiding motorvoertuigen en er zelf ook cursussen in gaf.

Ik kan je vertellen dat je met de juiste kennis en inzichten van een monteur 99% van de storingen op kunt lossen

Vaak si het LUIIGHEID van een monteur die op zijn gevoel zegt: we gaan maar vervangen (op jouw kosten!)

Precies zo is dat in de garage waar mijn auto in onderhoud is, ehh was.
Op elektro-/elektronica-gebied zijn het daar totale onbenullen!

Heb problemen met ABS lampje dat voortdurend aan is.
Wielsensor moest volgens hen vernieuwd worden, maar helaas lampje is nog steeds aan.
Monteur zegt "dan is de ABS computer defect en moet die vernieuwd worden". Kost ca. 1.000 Euro.
Ik begin te klagen dat het volgens hun aan de wielsensor lag.

Het is een extreem lang en ingewikkeld verhaal geworden.
ANWB-techno, Bovag en ANWB juridisch advies erbij betrokken. Geen van deze drie instanties kunnen ook maar iets betekenen.

Hoe/waar vind ik deskundigen op ABS gebied? Heeft iemand die info paraat?

Op 17 juli 2007 14:44:44 schreef P.Techneut:
Precies zo is dat in de garage waar mijn auto in onderhoud is, ehh was.
Op elektro-/elektronica-gebied zijn het daar totale onbenullen!

Heb problemen met ABS lampje dat voortdurend aan is.
Wielsensor moest volgens hen vernieuwd worden, maar helaas lampje is nog steeds aan.
Monteur zegt "dan is de ABS computer defect en moet die vernieuwd worden". Kost ca. 1.000 Euro.
Ik begin te klagen dat het volgens hun aan de wielsensor lag.

Het is een extreem lang en ingewikkeld verhaal geworden.
ANWB-techno, Bovag en ANWB juridisch advies erbij betrokken. Geen van deze drie instanties kunnen ook maar iets betekenen.

Hoe/waar vind ik deskundigen op ABS gebied? Heeft iemand die info paraat?

Je moet ergens beginnen Hé, de wielsensor is het goedkoopst en een begin. is het die niet, dan naar de volgende stap. enzv. Ik verdedig de garagehouders niet, maar heb wel begrip voor hun situatie: een wagen zit tegenwoordig stampvol elektronika en het is niet altijd even eenvoudig hierin een panne te vinden.
waarom begon jij precis te klagen?

[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op (24%)]

Op 17 juli 2007 13:50:17 schreef High met Henk:
geheel mee oneens!

de diagnose apaprtuur is een HULPMIDDEL

ik heb bij een bedrijf gewerkt wat alle elektrotechische leerstof schreef voor de opleiding motorvoertuigen en er zelf ook cursussen in gaf.

Ik kan je vertellen dat je met de juiste kennis en inzichten van een monteur 99% van de storingen op kunt lossen

Vaak si het LUIIGHEID van een monteur die op zijn gevoel zegt: we gaan maar vervangen (op jouw kosten!)

Ik ben het met je eens dat het een hulpmiddelis, maar zo wordt het niet altijd aan de eigenaar-garagehouder voorgesteld. Neem maar eens een brochure.
Oneens bzen ik het wel als je de gargagisten luiheid verwijt, en ik laat die uitspraak dan ook graag voor jouw rekening. :-)

Ik ken er een paar, en die moeten hard werken voor hun brood.

Op 17 juli 2007 15:22:54 schreef jongensenwetenschap:
Je moet ergens beginnen Hé, de wielsensor is het goedkoopst en een begin. is het die niet, dan naar de volgende stap.

Op het gebied van auto-elektronica ben ik onbekend. De wielsensor was inderdaad een begin, maar gebleken is dat het vervangen daarvan al een stap te snel/ver was. Daarom niks volgende stap bij die garage. Ik heb niet zoveel puf hier in dit topic het hele verhaal te doen. Dat is vrij ingewikkeld en overwegend negatief.

Ben eigenlijk meer opzoek naar een tip waar deskundigen op ABS gebied te vinden zijn die de fout kunnen opsporen. Dus die niet zomaar "met de natte vinger in de lucht" verkondigen dat de ABS computer "op hoop van zegen" vervangen moet worden voor 1.000 Euro en dan het ABS waarschuwingslampje misschien uit blijft.

Zijn er deskundigen (zoals beekautoracing), maar dan voor ABS?

ik ken beek niet persoonlijk, maar als ze beetje tijd hebben zullen ze dat wellicht ookw el willen fixen en als je je type auto opgeeft wil ik anders ook wel een keer kijken (gratis)

Ik werk toch in rotjeknor

moet morgen in schiedam ff een CV in een focus inbouwen.

@jongensenwetenschap: Ik ken er ook genoeg die best goed hun best doen en keihard moeten knokken, maar ik ken er ook legio (en echt het overgrote deel in loondienst van een garage) die klakkeloos beginnen met vervangen ipv paar uur goed te meten. Mooi voorbeeld: dynamolampje gaat branden: ik sloop het ding open en merk direct een ERNSTIG tekort aan koolborstel. Ga naar garage vraag koolborstels: "nee meneer, alleen compleet, want stel je voor dat de dynamo TOCH kapot is" Kostte 250 euro ofzow. op ruilbasis. ikke ff naar automaterialenzaak. 32 euro. Klaar

Als je je een techneut noemt dan los je dit probleem zelf toch op? Met een beetje hulp ;) Moeilijk is ABS in iedergeval niet. Zelf heb ik al de nodige storingen in ABS verholpen. Mocht je je handen vuil willen maken. Dan kan ik je wel helpen.

Op 17 juli 2007 15:22:54 schreef jongensenwetenschap:
[...]
Je moet ergens beginnen Hé, de wielsensor is het goedkoopst en een begin. is het die niet, dan naar de volgende stap. enzv. Ik verdedig de garagehouders niet, maar heb wel begrip voor hun situatie: een wagen zit tegenwoordig stampvol elektronika en het is niet altijd even eenvoudig hierin een panne te vinden.
waarom begon jij precis te klagen?

Het probleem is niet de elektronica. Er zijn maar weinig mensen die in staat zijn om een probleem systematisch te analyseren en zo tot de juiste oplossing te komen. Het overgrote deel klooit maar wat aan en kan alleen veel voorkomende problemen oplossen.

Ook is de afwezigheid van test-ruilonderdelen vaak een probleem. Je zou van een dealer mogen verwachten dat hij/zij van alle elektronische delen een exemplaar heeft om even uit te wisselen om op die manier een storing te lokaliseren. Welliswaar niet de meest intelligente methode, maar wel werkbaar in de praktijk.

ik heb dus regelamtig dit soor storingen bij mijn vorige werkgever voorbij zien trekken en in 99% van de gevallen was er goed uit te komen. dit ZONDER klakkeloos vervangen!!

Ik blijf dat een harry nak methode vinden!!

In mijn huidige project heb ik alle elektra zelf ook aangesloten (ook een auto

compleet motormanagement systeem van de ene auto in een andere leggen. En dan maar hopen dat alles werkt.

Ik ga komend weeken WEER kijken of ik kan starten (afgl. weekend kwam er een remmen & ABS storing van mijn daily driver tussendoor, blijkt vuil contact in een vijfpolige stekker, of een draadbreuk net erachter, maar ben er nog niet helemaal uit welke van de 2 nu de echte boosdoener is)

Luitjes
DE vraag kwam bij mij vandaan en we zijn al aadig op een zijspoor beland....
Toch lees ik hier en daar kleine en grotere waarheden.
maar nu mijn probleem(pje) iets uitgebreider beschreven.
Het gaat om een Honda CR-V uit 2001 met 99000km De auto rijdt prima maar ook echt prima met of zonder lampje.
Het lampje geeft aan een error of warning in het catalisator deel en is de P0420.
Op internet op meerdere amerikaanse sites staat er veel over geschreven maar nergens een oplossing.
PUNT is als ik de computer handmatig reset en dan rij met of zonder caravan honderden kilometers berg op en in de hitte met arco aan!! geen probleem, na 2a3 maal gestart te hebben gaat hij na enige tijd weer branden ZONDER dat er ook maar iets te merken is.ook niet in het benzine verbruik.garage zegt dan ook we kunnen dit en dat vervangen maar een oplossing hebben ze niet.
Zodoende kom ik weer op mijn vraag een reset schakeling die dus dit automatisch doet.
mvg T.v G.

kortom: klinkt alsof hij uit zijn lambda waarden loopt en dat kan kloppen, die moet hij inleren.

Ik zou de lambda sensoren eens checken voor je zoiets gaat doen.

Waarsch heb je er 2. Kan even niet direct bij het schema van dat ding.... MAar die zijn eigenlijk zo itgemeten.

Als je een smallband hebt is het simpel nameten, is gewoon een spanningsmeting op een scope

Als je een wideband hebt moet je een stroommeting doen in de draad van de pompcel....

Ha! komt veel voor inderdaad P0420 houd in dat de Cat zijn werking niet meer goed doet of dat de Lambda sensor NA de cat verkeerde waarden doorgeeft.

De manier waarop je nu het lampje wil omzijlen is niet de manier maar wel bergijpelijk zeker gezien de kosten.

Als eerste zou ik echter na gaan of er geen Software update is voor je wagen. De marge waarbij gekeken word of dat de Cat zijn werk nog wel goed doet kan te krap zijn dit word dan ruimer.